Miten sinä toimisit REHELLISESTI tässä tilanteessa?

  • Viestiketjun aloittaja omatunto
  • Ensimmäinen viesti
omatunto
Olette ostaneet vanhan talon, jonka rakentaja/omistaja (asunut koko ikänsä rakentamassaan talossa ) on kuollut. Remonttia tehdessä rakenteista (piilopaikka ) löytyisi tukku rahaa, puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

Mitä tekisit?
 
Ottasin yhteyttä kuolinpesään, joka talon myi. En pystyis elämään itteni kanssa, jos tietäsin varastaneeni kuolleelta tollasta omaisuutta. Ihan eri asia, jos löytyisi vaikka vintiltä joku arvokas keinutuoli tms. sillon voisin ehkä laittaa kuolinpesälle viestiä että kaipaatteko ja jos ei niin pitää sen.
 
Mä varmaan palauttaisin rahat tai veisin poliisille. En pystyisi elämään ajatuksen kanssa, että olisin tavallaan luvatta ottanut niin suuren summan rahaa. Pelkäisin, että joku tulee vielä niitä kyselemään.
 
juuh
Mä kyl veisin poliisille. Ihan siksi, että entä jos ne on "likaista" rahaa ja jää sarjanumeroista tmv kiinni? En kertakaikkiaan uskaltaisi käyttää. Muistan kun joskus kaupassa jaagailtiin jotain laittomia seteleitä, yllättävän hyvin löytyy kamerakuvaa yms maksajasta. Toki, kyseessä iso seteli silloin.

Tai sit jos ne on väärennettyjä? Ois siinäkin selittämistä...

Kyllä mä ihan ilman vaikeaa pohdintaa menis askeleet poliisille.
 
Aarrejahti
Löysin joskus rahapussin missä oli 200mk rahaa, otin rahat ja päätin viedä pussin poliisille,koska jo kaikkien korttien uusiminen tulee kalliiksi. En pystynyt nukkumaan kun rahat "polttelivat".. kävin laittamassa rahat pussiin ja aamulla vein sen rahoineen.. Ajattelin silloin ettei noin pienellä summalla ainakaan osteta puhdasta omaatuntoa, vaikea sanoa riittäisikö isompi määrä. Voi olla et tässä tapauksessa riittäisi, os täältä löytyisi,varsinkin kun meidän talon entiset omistajat on v-mäistä jengiä..
 
ap
En tarkoittanut että "kuuluvat irtaimistoon", vaan että ei niitä kukaan ole ainakaan kaivannut... En usko että kaipaakaan, koska pappa oli huonokuntoinen, yksinäinen ja muisti reistaili. Mutta pahalta tuntuu, jos pappa on tarkoittanut rahat jälkeläisilleen... Eikä jälkeläisistä ole kyllä mitään hajua.
 

Yhteistyössä