Miten sinä saat "arkirumban" parhaiten pyörimään etenkin iltaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arkirumba toimimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arkirumba toimimaan

Vieras
Minä olen täällä ihan äkäisenä ja kiukkuisena siitä, kun oli äsken iso pino lautasia sun muuta tiskattavana, kun ei kaikki koneeseen mahtunut. Syy on siinä, että en minä arkena kerkeä pahemmin kotitöitä tekemään ja sitten tämä kaaos kasaantuu näin viikonlopuksi + sitten ei ole hyvä mieli.

Arkena kun haluan olla ja touhuta lapsen kanssa, ei sekään ole lasta kohtaan oikein, että minä painan tukkaputkella kotitöitä ja toinen vain napittaa videoita + kotitöiden jälkeen sitten pikku hiljalleen on nukkumaanmenoaika. Muutenkin kun toinen on pitkän päivän eskarissa + hoidossa, niin on sitä toiselle huomionsa illalla annettava.

Ja kun ei voi mieheltäkään vaatia että tee kotitöitä, kun hän taas painaa iltamyöhään töitä + usein vielä näin viikonloppuisinkin, nytkin hän on töissä.

Sekin välillä hieman nolottaa, kun ei pahemmin jaksa illalla ruokapuoleenkaan panostaa, kun haluaa olla lapsen kanssa ja sitten tekee vain jotain nopeaa esim; jotain keittoa (hernekeitto purkista tai pinaattikeitto pakastekuutiosta, joskus makkaraa + ranskiksia tai sitten jotain
helppoa omaa tekemää kotiruokaa.

En kyllä täysin ymmärrä asiaasi. Itselläni on 4 lasta eikä kotitöihin, niihin pakollisiin, viikolla töiden jälkeen kauaa mene. Ja lapsetkin tekee kotitöitä siinä mukana .. yhteistäkin aikaa löytyy. Ei kai sen yhteisen ajan lapsen kanssa tarvii olla mitään ihmeellistä, ihan tavallista ARKEA vain.

Ja mitä ruokapuoleen tulee, niin ei siinäkään kauaa mene oikeesti jos kunnon perussafkat teet...

Tohon ruokapuoleen sellanen vinkki, että tee enemmän ruokaa kerralla ja pakasta esim. Niitä on sit helppo lämmittää.
Ja ota tosiaan se lapsi mukaan touhuamaan. Onhan sekin lapsen kanssa olemista. Meillä ainakin 2v on ihan onnessaan, kun saa tiskikoneesta lusikkakorin tyhjentää. Ja sulla kun on 6v (eskarissa) niin hää osaa jo vaikka mitä.

Minä olen iltasin yleensä töissä ja viikonloput. Tänään vapaalla ja siivousurakka alotettu,mutta nyt tökkii. Meillä ei ole tiski konetta niin joka aamu mulla odottaa tuolla tiskikasa. Vaikka eilen kun yöksi töihin lähin sanoin että tiskit on oltava tiskattuna ja tavarat paikoillaan. Mutta eipä kukaan taas saanut sitäkään aikaseksi ja saivatkin sitten kunnon huutomyräkän aamusella.
Itse tiskaan aina ennen töihin lähtöä tiskit ja yritän saada huushollinkin perus siistiksi. Pyykkään ja touhuan muuta. Vapaalla sitten siivoilen ja yritän kyhätä jotain kivaa tekemistä lasten kanssa. Mulla vapaat on vaan usein arkena, että sitä yhdessä oloa on sitten kun koulusta tulevat ja ennen sitä yritän tehä kotityöt. Joskus kyllä kaikki jää ja sit ne iskee tälleen sunnuntaivapaana eteen.

No minä siivoan keittiön ja laitan pyykkikoneen pyörimään aina silloin kun lapset syövät koska silloin ovat jaloista poissa ja työ käy nopeammin. Muu siivous tehdään lasten kanss yhdessä. Ruoan tekemiseen käytän max. 15 min. päivässä, valmisruokaa emme syö. Iltarumba aloitetaan kahta tuntia ennen nukkumaan menoa, menee leppoisasti eikä tarvitse kiukutella kenenkään:)

Tavallaan ymmärrän sua :hug: kun meilläkin tuppaa tiskit kerääntymään. Jos ei heti vaikka pääse niitä tiskejä laittamaan, kun kone on vaikka päällä ni siihenhän ne tuppaa jäämään herkästi.

Mut arkena ota lapsi mukaan kotitöihin. Kyllä meillä eskarilainen auttaa tyhjäämään tiskikonetta, jos mies ei ole kotona. Ja ruuan jälkeen osaa laittaa likaiset astiat koneeseen itse. Loput hoidat sit kun lapsi nukkuu jo.

Ja oli töissä tai ei niin totta ihmeessä miehen kuuluu jossain määrin osallistua kotitöihin! Rutiinit auttaa tossa hommassa aikuisiakin. Kun joka ilta tekee samassa järjestyksessä niin pian se automatisoituu eikä jää tekemättä.

Minä yritän siivoila ja järjestellä minkä pystyn vauvan hoidon ohessa, mutta eihän sitä paljon ehdi kun tuo 10 kk vaatii vielä aika paljon "käsityötä". Päivisin nukkumatauot menee yleensä pikkusiivouksiin, ruokienlaittoon ja omaan syömiseen, kun hän ei pitkiä päikkäreitä nuku. Yleensä pystyn tekemään suuremmat kotityöt vasta pojan mentyä nukkumaan noin klo 21 jälkeen. Pakastimeen olen ajatellut tehdä nyt lähiaikoina ruoka-annoksia itsellekin, kun muuten tuo oma syöminen menee joskus närppimiseksi ja aika epäterveelliseksi. Meilläkin mies on paljon töissä ja poissa kotoa.

vieras, minun lasta ei kotihommat ja siivoaminen pahemmin kiinnosta, hän tykkää leikkiä. Ja en ole häntä opettanut laittamaan likaisia astioitaan tiskikoneeseen, vaan hän jättää ne ruokailun jälkeen pöydälle + minä siivoan jäljet pois. Samaa tekee myös miehenikin. Lisäksi meillä ei toimi tuo, että lapsi menee itsekseen nukkumaan, vaan jos hänet laitetaan nukkumaan, niin jompi kumpi meistä vanhemmista menee hänet nukuttamaan eli luetaan satu ja ollaan hänen vieressä niin kauan kunnes hän nukahtaa. Sitten joko jää itsekin siihen yöunille tai lähtee omille tekemisilleen.

Tee kerralla esim. makkarakeittoa niin paljon et sitä riittää huomiseksikkin.. tai sit mä teen monesti niin et tänään jauhelihakastiketta ja huomenna teen siitä kastikkeesta makaronilaatikon (tai teen sen valmiiksi jo tänään mut syödään huomenna).

Lucy, tökkiikö sinua se, että miehesi on paljon poissa kotoa? Minua toisinaan, koska lapsi välillä vaatii keksimään yhtä sun toista tekemistä tai jos tekemistä en keksi, niin hän alkaa katsomaan videoita, enkä tykkää tuostakaan hyvää. Tuntuu kyllä siltä, että näin viikonloppuisin lapsi keksii hyvin leikkinsä itsekin , mutta huonommin arkipäivisin. Hän on muutekin eskarin jälkeen melkoisen veto pois.

Kaisa, tuo on kyllä kieltämättä näppärä ratkaisu, muttta se vaatii viitseliäisyyttä. Usein itsekin olen ihan kuitti ja väsyksissä opiskelupäivän jälkeen, etten jaksa mitään kovin kummoista alkaa kokkaamaan, pääasia, että maha tulee täyteen ainakin jonkilaisesta sapuskasta.

Ruokia voi tehdä valmiiksi ja suunnitella tulevaa viikkoa varten jo viikonloppuna. Teet esim. ison keiton sunnuntaina, josta riittää pariksi kolmeksi päiväksi..Ja otat lapsen mukaan tekemään ruokaa! Itse tykkään siivota keittiön illalla kun lapset menneet nukkumaan. Seuraavana päivänä voi tiskit itse kukin perheenjäsen työntää koneeseen, eikä ole pöydillä näkyvissä... Pyykkikoneen laitan pyörimään niin et on valmis kun lapsilla alkaa uniaika, ripustamiseen ei kauaa mene ja itsellekkin sitä aikaa. ja voihan pyykkirumbaankin ottaa lapset mukaan ripustamaan?! Onko sulla vain se eskarilainen?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;21918590:
vieras, minun lasta ei kotihommat ja siivoaminen pahemmin kiinnosta, hän tykkää leikkiä. Ja en ole häntä opettanut laittamaan likaisia astioitaan tiskikoneeseen, vaan hän jättää ne ruokailun jälkeen pöydälle + minä siivoan jäljet pois. Samaa tekee myös miehenikin. Lisäksi meillä ei toimi tuo, että lapsi menee itsekseen nukkumaan, vaan jos hänet laitetaan nukkumaan, niin jompi kumpi meistä vanhemmista menee hänet nukuttamaan eli luetaan satu ja ollaan hänen vieressä niin kauan kunnes hän nukahtaa. Sitten joko jää itsekin siihen yöunille tai lähtee omille tekemisilleen.

Heeeei, ihan totta? Kai siellä eskarissakin pitää itse laittaa likaiset astiat pois? Koulussa ensi vuonna sit viimeistään! Totta ihmeessä muut jättää asiat sun kontolle, jos annat jättää. Ei sen siivoomisen tarttekaan kiinnostaa. Ei kai se sinuakaan kiinnosta? Lapselle on helppo luvata esim. herkkuja tai tv:n katselua tai yhteistä peliaikaa sen JÄLKEEN, kun on ensin sinua auttanut.

Karhunpalveluksen lapsellesi teet, jos et pienestä pitäen opeta kotitöihin. Pikkuhiljaa hyvä tulee.
Ja jos lapsesi mieluummin leikkii, niin leikkiköön sitten. Kai hän osaa yksinkin leikkiä sen aikaa, että sä siivoot keittiön? Jos ei osaa niin siinä yks toinenkin opettelemisen aihe.

Tuntuu että olet ihan heittopussina siellä kotona. Lapsi haluaa sitä ja mies ei tee tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;21918610:
Kaisa, tuo on kyllä kieltämättä näppärä ratkaisu, muttta se vaatii viitseliäisyyttä. Usein itsekin olen ihan kuitti ja väsyksissä opiskelupäivän jälkeen, etten jaksa mitään kovin kummoista alkaa kokkaamaan, pääasia, että maha tulee täyteen ainakin jonkilaisesta sapuskasta.

Hei oikeesti, nuo Kaisan mainitsemat ruoat ei ole vaikeita tai aikaa vieviä... nyt nainen RYHDISTÄYDY!!! tekosyitä toisen perään.

Kai tää on jonkun sortin provo? Tai ainakaan mun lähipiirissä ei kyllä yhtään eskari-ikäistä noin vauvana pidetä. Lapsi siivoamaan omat jälkensä nyt ihan alkajaisiksi. Ja sitä ruokaa voi tosiaan tehdä pakkaseen valmiiksi, niin ei tarvi vetää makkaraa ja ranskiksia viikolla.

Meillä syödään viideltä ja lapset kattovat pikku kakkosta sen jälkeen. Pikku kakkosen aikana siivoan keittiön, tyhjennän ja täytän tiskikoneen. Pikku kakkosen jälkeen touhutaan hetki yhdessä, sit alkaa iltapuuhat. Kun meen laittaa lapsia sänkyyn laitan pesukoneen ja tiskikoneen pyörimään. Iltasadun jälkeen sammuvat n. klo 20 ja sit mul on 20-21 aikaa järjestellä koti muuten, laittaa pyykit kuivumaan ja joskus teen seuraavan päivän ruuan valmiiks.

Ja mä siis yksin kahden lapsen kanssa.

Ehkä kannattaisi alkaa opettamaan, sekä miehelle ja lapselle kotitöihin osallistuminen ja Omasta kodista huolehtiminen??!! ja vaikka totutella, että on siellä lapsen vieressä vähän lyhyemmän ajan..

Sellasta se arki on. Meillä lapset leikkii kyllä keskenään, enkä muutenkaan tajua että pitää koko ajan lapselle olla tekemistä keksimässä, lapselle pitää antaa aikaa vapaaseen leikkiin!

Me tehdään usein lasten kanssa yhdessä sitä ruokaa. Meillä viisvuotisaskin pilkkoo ja pesee kasviksia, kattaa pöytää yms. Siinä sitten jutellaan samalla.
Kolmasluokkalainen tyhjentää astianpesukoneen ja sinne alittaa jokainen itse likaiset astiat!
Tottakai välillä kerääntyy ja menee päiviä ettei imurointia kummempaa tee, mutta mitä sitten. Sitten tehdään kun ehditään.

Kyllä se potuttaa, kun tuntuu välillä että olen yksihuotajana tässä. Ja sitten viimein kun mies tulee kotiin, niin se on niin väsynyt että ei paljon jaksa muuta kuin kaatua sohvalle. Voimaa saa siitä, että ehkäpä pian helpottaa kun yleensä talvella on sitten vähän rauhallisempaa hänellä töissä.

Ja oikeesti, opeta se lapsi nukahtamaan itsekseen niin saat illalla lisää aikaa. Sitäpaitsi entäs kun muksu haluaa kaverille yökylään, voi olla vähän noloa pyytää kaverin äiti viereen pötköttelemään ;)

Joo no ei ne kotihommat luultavasti kiinnosta ketään lasta! Mutta niitä on silti tehtävä. Kun tässä elämässä saisikin tehdä vain niitä kivoja asioita. Ja yhäkin lapsi tarvitsee leikkiä ilman aikuisen jatkuvaa vierellä olemista, joten siitäkin one enemmän haittaa kun hyötyä.

Yhteistyössä