Mitä teette vauvojen kanssa helteellä? Voihan tylsyys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tytti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tytti"

Vieras
Itse nautin mitä lämpimämpää on ja jos ei olisi vauvaa olisin niin paljon ulkona kuin mahdollista. Tänään kävimme kaupassa vauvan päikkriaikaan (niin kuin tavallista) ja tuntui että läkähtyy vaunuihin kun niissä on niin kuuma. Lisäksi ei viihdy vaunuissa hereillä joten tuntuu hankalalta lähteä vauvan kanssa kaksin hänen ollessaan hereillä. Vauva on 3 kk ja ei vissiin vielä voi laittaa rintareppuunkaan pitkäksi aikaa ja siihen vasta aurinko porottaisikin.

Joten pääasiassa sisällä kaksin kökötetään ja kaikki kaverit tuntuvat olevan mökillä, reissussa tai muuten kiireisiä. Telkkaria en tykkää katsoa kuin harvoin vaikka sitä pystyisi tekemään vauva sylissä ja samalla huomioimaan vauvaakin. Kirjan lukeminen tai netissä oleminen ei taas onnistu kun en pysty vauvaa huomioimaan tarpeeksi samalla. Niinpä ollaan luettu vain vauvan kirjoja, loruteltu ja höpötelty mutta nyt tuntuu, että kaipaisin pikaisesti jo jotain muuta tekemistä. Laskin että mies on ollut nyt 7 päivää putkeen töissä ja sinä aikana en ole ruokakauppaa kummemmissa paikoissa käynyt tai nähnyt ketään. Vauva nukkuu yhdet pidemmät päikkärit ja tänäänkin nukahti kun lähdimme kauppaan ja heräsi kun pääsimme ovesta sisälle. Nyt nukkuu toisia lyhyempiä päikkäreitä varmaankin noin puolesta tunnista tuntiin. Yleensä tämä aika menee kun syön pikaisesti ja koitan tehdä kotitöitä mahdollisimman paljon ja silti koti on aina yksi kaaos.

Mies tekee pelkkää iltavuoroa ja on töissä noin 13-22 eli käytännössä melkein koko päivän. Tänään hänellä on vapaapäivä mutta lähti kauppoihin jo aamupäivästä ja sieltä suoraan kaverilleen katsomaan jalkapalloa mikä kai loppuu vasta joskus iltamyöhään eli emme pahemmin ehtineet tänäänkään näkemään. Huominen myös vapaata mutta tietysti neuvola ja minun lääkäri sattuivat samalle päivälle. Joten tuntuu ettei oikein ole muuta juttuseuraa kuin vauva niin sekin vähän tympäisee. Iltaisin kun mies tulee kotiin töistä on vauvan nukkumaanmenoaika ja minä koitan sen jälkeen tehdä pakolliset kotityöt mitä ei pysty vauvan kanssa tekemään esim. Pyykin laittamista, imurointia ja lattioiden pesua ja ruokaa seuraaville päiville. Sitten olenkin jo niin väsynyt että äkkiä suihkuun ja nukkumaan.

Jotain vaihtelua kaipaisin päiviini. Aikaisemmin kun vauva nukkui enemmän ulkoilimme paljon ja tuntui, että kaveritkin olivat enemmän kotona että pystyi niitä näkemään. Mutta nyt huomaan, että olemme vain kotona. Lisäksi vauvan unirytmin ja miehen työn ja harrastusten takia en voi lähteä mihinkään ilman vauvaakaan. Tai olen kerran käynyt vaatekaupoissa yksin mutta sekin oli vähän sellaista kiirehtimistä kun aikaa oli muutama tunti ja matkoihinkin menee aikaa.

Ei sun tarvitse vauvaa koko ajan huomioida. Ihan hyvin voit lukea kirjaa, surffata netissä, imuroida, laittaa ruokaa jne. ja antaa vauvan loikoilla sitterissä, viltillä jne. Ja uloskin voitte mennä vaikka niin, että vauva on sitterissä (siis omalla pihalla) varjossa ja sinä lojut kirjan tms kanssa auringossa.

Hommaa iso viltti ja menkää ulos varjoon tekemään sitä samaa mitä teette kotona sisällä. Puistoon, rannalle jne jne... Me oltiin tänään 5 kk:n ikäisen vauvan ja 2-vee esikoisen kanssa rannalla. Syötiin siellä päiväruoka ja välipala iltapäivällä ja kaupan kautta kotiin. Tosi paljon oli perheitä ja äitejä vauvojen ja taaperoiden kanssa liikenteessä. Jos imetät niin minulla oli mukana ohut saronki, jota oli helppo pitää katseiden suojana kun vauva syö.. ja vauva nukkui viltillä varjossa sen sarongin alla oikein mukavasti. Esikoinen nukkui päikkärit rattaissa. Minä luin kirjaa sen aikaa kun nukkuivat.

Mäkin odotan, että olisi viileämpää. Onneksi asun ostoskeskuksen vieressä ja olemme tehneet päiväkävelyt siellä. Illalla olemme kyllä menneet ulos. Ei voi lähteä kavereitakaan moikkaamaan, kun bussissa on niin kuuma ettei sinne voi vauvaa viedä.
Voisit miehelles kyllä sanoa, että olisi kotona. Pitäähän sunkin saada omaa aikaa, muuten tulee hulluksi.

Suurin syy on varmaan se, että minulla on todella huono omatunto jos jätän vauvan ilman seuraa hänen hereillä ollessaan. Meidän piha on siitä huono kun aurinko paistaa suoraan ja ouut ovat vielä niin pieniä ettei varjoa ole. Patiollakin tuntuu että vauva siristelee ja on silmät kiinni kun koittaa tuijotella suoraan aurinkoon ja tietysti aina kääntyy sitä katsomaan.

Juu vauva oli vaippasillaan ja varpaat näkyvissä mutta kävelyä bussipysäkille (ilman varjoisia paikkoja) ja 20 min bussissa jossa ei ollut ilmastointia tuntui olevan liikaa. Uimarannallekin on noin 6 km/ suunta eli ei jotenkin houkuta kävellä sinne vauvan kanssa kun se huutaisi syliin ainakin toisen matkan kokonaan. Toiseen suuntaan saattaisi nukkua.

Me ollaan käyty piknikillä, puistossa, rannalla ja kotonakin ulkona. Mun mielestä ennemmin vauvalle ohuet hengittävät pitkälahkeiset. Meillä hikoillaan enempi paljaalla iholla. Aurinkolasit pikkusellekin päälle :) Ja jos kotipihalla ei ole varjoa niin sitten jonnekin puistoon, rannalle etsiin varjopaikkaa ja nauttiin kesästä :)

Vaavit piknikillä on jotenkin musta niin söpöjä :D

stock-footage-baby-boy-lying-on-grass-with-vegetables-and-smiling.jpg

Kaveri oli ottanut vanhasta isosta sateenvarjosta osan vartta pois ja viritti pitemmän varren jonka tökkäs nurmikolle, vaavi sai siitä oman päivänvarjon.

Annat sen vauvan nyt köllötellä itsekseenkin hereillä ollessa ja tutkia leluja. Siinä sivussa voit tehdä sitten niitä kotihommia niin sulle jää hengailuaikaa sitten vauvan päikkäreitten aikana. Mie oon sitä mieltä, että on hyvä, että vauva oppii olemaan vähän itsekseenkin, ilman että sillä on koko ajan joku sitä viihdyttämässä. Siinä käy vielä niin, ettet loppupeleissä muuta teekään ku olet ohjelmatoimistona lapselle jahka hän vähän kasvaa.

• Tykkää
Reactions: Irski
Olenkohan jotenkin ylivarovainen tuon auringon kanssa. Neuvolassa kun on joka kerta sanottu oikein painokkaadti, että aurinko on todella vaarallista vauvoille ja vauva pidettävä aina ehdottomasti pois auringosta. Joten en oikein ole uskaltanut ulkona ottaa syliinkään kuin viimeisessä hädässä ja aina etsinyt paikan jonne aurinko ei varmasti paista. Ja ne muutamat kerrat kun on koittanut kääntyä aurinkoonpäin katsomaan olen ollut ihan paniikissa/ pelännyt että silmät vahingoittuvat. Eli vauva on minulla aina harson takana vaunuissa.

elä totuta lastas siihen, että oot kaiken sen hereilläoloajan fyysisesti siinä kiinni, se on kohta sitte sellanen taapero, joka ei osaa mitään tehä ilman, että sun pitäs istua perse kiinni maassa vieressä (mä yritin olla totuttamatta, mutta nyt tyttö 9kk koko ajan iholla, kai joku kausi menossa en tiiä, mut väliin ärsyttää!!)

[QUOTE="Tytti";28656315]Olenkohan jotenkin ylivarovainen tuon auringon kanssa. Neuvolassa kun on joka kerta sanottu oikein painokkaadti, että aurinko on todella vaarallista vauvoille ja vauva pidettävä aina ehdottomasti pois auringosta. Joten en oikein ole uskaltanut ulkona ottaa syliinkään kuin viimeisessä hädässä ja aina etsinyt paikan jonne aurinko ei varmasti paista. Ja ne muutamat kerrat kun on koittanut kääntyä aurinkoonpäin katsomaan olen ollut ihan paniikissa/ pelännyt että silmät vahingoittuvat. Eli vauva on minulla aina harson takana vaunuissa.[/QUOTE]

Toki vauvaa ei pidetä pitkään auringossa, mutta voi häntä nyt hetken sylissä pitää, vaikka paistaiskin. Hattu vaan päähän ja ohkaista vaatetta. Jos olen pitänyt vaunussa ja varjossa ihan vaippasilleen, niin sylissä auringossa olen heittänyt harson vähän suojaksi.

Ja tosiaan vauvaa ei tarvitse koko aikaa viihdyttää varsinkin jos hän viihtyy lattialla yksinkin. Minä kuuntelin älyttömästi radiota, kun lapset oli pieniä. Touhusimme molemmat omiamme ja vauvat kuunteli välillä radiota, ettei mun tarvinnut aina olla äänessä:)

Lähinnä siis olen ajatellut tähänasti olevan ehdoton ei viedä näin pieni (3kk) vauva ulos viltille varjoon. Huomenna marssin ostamaan vauvalle aurinkolasit josko siirtyisimme viltin kanssa ulos varjoon.

• Tykkää
Reactions: Glenn.
Älä ihmeessä pidä harsoa näin kuumalla. Kaikki tuuletusräppänät auki ja jätät sen jalkasuojan laittamatta. Vauva vaippasilleen/lyhythihaisen bodyn kanssa sinme vaunuihin. Ei se cauva yhteen auringonsäteeseen kuole. Voit toetty hetkeksi laittaa harson jos kuljette niin että aurinko paistaa
Suoraan vaunuun.

Menkää rannalle, siellä on usein viileämpää. Ainakin merenrannalla jos sellaidta löytyy. Rannallakin on varjopaikkoja missä vauva voi lepäillä viltin päällä.
Tai sitten ilmastoituun kauppakeskukseen.

Kotona
Voi käyttää vauvan kylvyssä ja samalla ite viileässä suihkussa ja pötkötellä sitten alasti sängyllä kuivattelemassa.

[QUOTE="Tytti";28656334]Lähinnä siis olen ajatellut tähänasti olevan ehdoton ei viedä näin pieni (3kk) vauva ulos viltille varjoon. Huomenna marssin ostamaan vauvalle aurinkolasit josko siirtyisimme viltin kanssa ulos varjoon.[/QUOTE]

Kyllä mä olen vienyt tuon ikäisen ulos (varjoon tietty) näillä helteillä. Voi köllötellä viltillä ja antaa ruohonkorsien ja tuulen kutitella varpaita, mikäs sen parempaa :) Ja tunnustanpa vielä senkin, että mun vauvoilla ei ole ollut aurinkolaseja ollenkaan! Kun eivät ole auringossa olleet, vaan varjossa :)

[QUOTE="Tytti";28656315]Olenkohan jotenkin ylivarovainen tuon auringon kanssa. Neuvolassa kun on joka kerta sanottu oikein painokkaadti, että aurinko on todella vaarallista vauvoille ja vauva pidettävä aina ehdottomasti pois auringosta. Joten en oikein ole uskaltanut ulkona ottaa syliinkään kuin viimeisessä hädässä ja aina etsinyt paikan jonne aurinko ei varmasti paista. Ja ne muutamat kerrat kun on koittanut kääntyä aurinkoonpäin katsomaan olen ollut ihan paniikissa/ pelännyt että silmät vahingoittuvat. Eli vauva on minulla aina harson takana vaunuissa.[/QUOTE]

Otetaanpas pieni reality check tähän väliin. Etelä-Euroopassa asuu satoja miljoonia ihmisiä alueilla joissa kelit ovat kuukausikaupalla huomattavasti aurinkoisempia ja kuumempia kuin ne muutamat lämpimät päivät täällä ravun kääntöpiirin ja tundran risteyksessä. Hekin saavat vauvansa aikuisiksi hengissä.

Juu, niinhän ne varoittelee siitä auringosta, mutta mun lapsuudessa ei oikeasti käytetty mitään aurinkorasvoja (70-luvun lopulla) ja me vietettiin kesät purjehtimassa merellä, jossa minäkin olin ihan alle vuotiaasta asti aina ulkona. Itsellä on aurinkoherkkä iho ja noin, mutta eipä mullekaan oo mitään suurempia ainakaan vielä siitä tullut, toki tulevaisuudestahan ei tiedä.

Mä oon koittanut olla sen pahimman aurinkoajan (12-15) sisällä vauvan kanssa, mutta aamusta ja illasta ollaan oltu ulkona ja jopa auringossakin, koska aina ei todellakaan siltä auringolta välttyä. Ja vauvakin viihtyy paremmin ulkona aamusta ja illasta, kun on viileämpää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28656470:
Anteeksi, mutta luin otsikon "Miten teette vauvoja helteellä?" :D

no mutta tuokin olisi voinnut olla hyvä kysymys :D itseäni ja ihme kyllä miestäkään ei juuri nyt kiinnosta nihkee nahkee seksi :D (joo joo suihkut on keksitty)

Et ole mielestäni ylivarovainen vaan toimit juuri kuten vauvan kanssa tuleekin toimia. Alle 2-vuotiaiden tulee välttää suoraa auringonpaistetta. Varjossa suoraltakin auringonsäteilyltä saa 50 % UV-säteilystä. Veden äärellä UV-säteily on normaalia voimakkaampaa mm hajasäteilyn vuoksi. Kello 10-15 tulee suurin osa UV-säteilystä. Näillä helteillä ulkona on jopa varjossa kuumempi kuin sisällä, joten olen itse nukuttanut vauvaa aamulla aikaisin pihalla varjossa ja sen jälkeen sisällä. Vaunulenkeille ei olla lähdetty sillä vauva läkähtyy vaunuihin, myös muut tutut jättäneet vaunulenkit välistä. Harson läpi muuten menee aurinkoa ja vauva siristelee, aurinkolasit käyttöön. Sisällä ollaan tehty samaa kuin aiemminkin; luettu, leikitty, tanssittu, pötkötelty. Sisällä on myös käytössä kantoreppu ja kantoliina, joten saan kädet vapaiksi ja voin tehdä samalla pieniä kotitöitä. Suuremmat kotityöt jätän iltaan kunnes puoliso on kotona. Vauvan ollessa hereillä vietän kaiken ajan hänen kanssaan joko touhuten tai kantorepussa/kantoliinassa pitäen.

Sanoit että sinulle tulee huono omatunto jos et huomioi vauvaa; se on äidinvaisto joka sanoo että lapsen kanssa kuuluu olla. Kun vauva saa nyt jakamattoman huomiosi, niin myöhemmin hän uskaltaa lähteä tutkimaan maailmaa luottavaisin mielin eikä takerru kuten usein väärin luullaan. Pikemminkin päinvastoin, jos nyt ei saa huomiotasi, hän hakee sitä myöhemmin ja pidempään. Olemalla vauvasi kanssa autat hänen perusturvallisuuden kehitystä. Aika voi tuntua nyt pitkältä, mutta itse yritän lohduttautua että minun elämässä aika on lyhyt, mutta vaikuttaa koko vauvan myöhempään elämään.

Suosittelen vahvasti kantorepun, esim manduca, tai kantoliinan hankkimista. Niissä lasta voi pitää ergonomisesti, toisin kuin rintarepussa.

Yhteistyössä