Mitä tekemistä 10 kk ikäisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinksu

Vieras
Kaipaisin jotain erilaista sisältöä päiviin. Nyt tuntuu, että kotona oleminen on samojen laulujen lauleskelua, samojen kirjojen lukemista ja lelujen ihmettelyä minkä vauva malttaa seisomaharjoituksiltaan niihin keskittyä. Eli pääasiassa menen vauvan perässä paikasta toiseen ja olen valmiina ottamasn kopin kun lähtee kaatumaan johonkin suuntaan. Kerran viikossa käydän muskarissa ja perhekahvilassa sekä ruokakaupassa mitä tarvitsee. Ulkoilukaan ei näillä keleillä tunnu kovin houkuttelevalta kun vauva liikkuu konttaamalla ja rattaissa viihtyy sen aikaa kun nukkuu.

Vinkkejä kiitos! En tiedä onko osittain siitäkin johtuvaa kyllästymistä kun mies katselee olympialaisia joten minun ainut aika ilman vauvaa on päiväuniajat ja nekin menevät siihen, että äkkiä koitan siivota suurimmat sotkut.

Kylpy/vesileikit kylppärissä. Tääkään ei tietty oo kauheen mukavaa jos lapsi koko ajan noisee kylvyssäkin seisomaan.
Mutta jos malttaa leikkiä niin samalla voit laittaa pyykkiä kuivumaan tms.

Uimahallireissu? Kirjastosta uusia kirjoja?

Kotona palloleikkejä?

Meidän lapset tykänneet heilua kotitöissä mukana jo tuon ikäisinä. Imurointi,pyykkikoneen tyhjennys ym hoituivat hyvin lapsen kanssa. Ihmetelkää kodin pintoja,tavaroita ym. Sanoita lapselle asioita,lattia on kova,matto on pehmeä jne...Sinä ne päivät sitten höpötellessä kuluu vaikka välillä pitkiltä tuntuvatkin :) Osta soittimia (marakassit,kapulat,triangeli) joilla voitte laulun lomassa paukutella. Se on tällä hetkellä meidän lempparijuttu laulupussin kanssa(tyttö 3v ja poika 10kk)

En oikein osaa siivota vauvan kanssa kun jos ripustan pyykkiä koittaa nousta kokoajan seisomasn telinettä vasten ja teline kaatuu, jos lakaisen puree lakaisuharjaa ja syö kaikki roskat, jos imuroin pureskelee imurin johtoa, jos astianpesukone on auki kiipeää koneen kannenpäälle ja heittää lattialle kaiken mitä käteen saa ja keikkuu veitsi tai haarukka suussa jne. Eli vinkkejä tähän vauvan kanssa siivoamiseenkin saa antaa.

Kiitos vinkeistä!

Autoa ei ole eli rajoittaa aikapaljon liikkumista. Kun vauva saa hepulin jos joutuu pitkään rattaissa olemaan hereillä. Hoploppia olen miettinyt mutta lähimpään pitäisi mennä ensin bussilla 20 min sitten junalla 10 min ja kävelyä ehkä noin 20 min ja sama homma takaisin. Toisaalta matka voisi sujua edes jotenkin jos vauva nukkuisi ainakin toiseen suuntaan. Uimahallille kävelee noin 45 min/ suunta niin olen ajatellut jättää sen kesään kyn ei varmaan ole vauvallekasn kiva olla pakkasessa hiukset märkinä noin pitkää aikaa.

Mitä jos lähtisitte kirjastoon käymään? Meidän saman ikäinen vesseli tykkäsi kovasti katsella siellä uusia paikkoja, lastenosastolla oli pehmolelujakin ym. mitä sai ihastella. Tossut jalassa harjoiteltiin siellä myös kävelemistä, ja lopuksi tietysti valkattiin sieltä muutama kirja kotiin luettavaksi.

Nykyään käydään kirjastossa kerran viikossa ja syödään samalla matkalla lounas kirjastorakennuksessa olevassa kahvilassa. Bussimatkoineen tuohon saa kivasti kulumaan puoli päivää.

Kiitos vinkeistä!

Autoa ei ole eli rajoittaa aikapaljon liikkumista. Kun vauva saa hepulin jos joutuu pitkään rattaissa olemaan hereillä. Hoploppia olen miettinyt mutta lähimpään pitäisi mennä ensin bussilla 20 min sitten junalla 10 min ja kävelyä ehkä noin 20 min ja sama homma takaisin. Toisaalta matka voisi sujua edes jotenkin jos vauva nukkuisi ainakin toiseen suuntaan. Uimahallille kävelee noin 45 min/ suunta niin olen ajatellut jättää sen kesään kyn ei varmaan ole vauvallekasn kiva olla pakkasessa hiukset märkinä noin pitkää aikaa.

Pitäisköhän sun hankkia pyörä niin helpottuis tuo teidän elämä. Eteläsuomessa on nytkin hyvät pyöräilykelit mutta ilmeisesti asut pihjoisempana jos teillä pakkasta on. Kai sen vauvan hiukset voi kuivata uimisen jälkeen, muutenkin varmaan hyvä lämmittää lapselle ruoka/välipala uinnin jälkeen niin kerkiihän se kuivaa.

No mitä siinä teidän lähellä on? Metsää? Metsässäkin on kiva kulkea pikkuisen kanssa. Miks ootte muuttaneet niin korpeen, ettei siellä ole mitään kivaa tekemistä järkevällä etäisyydellä? Pyydä joku kaveri käymään.

Ota vauva mukaan kotihommiin. Meillä tuon iäinen tykkäsi kovasti touhuta mukana, kun siivosin, laitoin ruokaa, leivoin, laitoin pyykkiä kuivamaan, silitin pyykkiä jne. Toki se kotityöt siinä hiukan kävi hitaammin, mutta mikäs kiire siinä oli. Varsinaista leikkimistä oli aika vähän (tai ms kyllä leikki lapsen kanssa) kun minä tuusasin lapsen kanssa kaikkea muuta. Uimahallissa käytiin pari kertaa viikossa ja ulkoiltiin tosi paljon.

Mä teen lapsen kanssa "yhdessä" kotityöt, sitten saan relata yleensä päiväunet. Tykkää laittaa pyykkiä (mättää niitä koneeseen), imuroida (pitää imuria kävelytukena tai näpelöi johtoa), ripustaa pyykkiä (mättää vaatteita läjästä toiseen ja näpelöi pyykkipoikia) jne. Sitten käydään lenkillä yhdessä, hän katselee autoja joskus nukahtaa. Lauleskellaan yms. Käydään kerhossa.

Oi kuule, nyt kun on useampi lapsonen ja jos joskus saan viettää yksin aikaa 10kuisen kanssa niin se on kuin luksuslomailua - juuri tuon ikäisen kanssahan voi tehdä vaikka mitä! Rattaisiin vaan ja mukaan sinne minne itsekin menet mielelläsi, ystävien luo kylään, kaupungille, metsään, museoihin tai mikä vain on mieleesi! Otat mukaan viihdykettä rattaisiin (pehmokirjaa, purulelua, välipalaa) ja kyllä vauva tottuu reissailuun. Jos taas viihdyt kotona niin otat rennosti ja teet myös omia juttujasi. Voi hyvin vaikka lukea ja köllötellä lattialla samalla vauvan kanssa. Teet ympäristöstä turvallisen että vauva voi liikkua mahdollisimman vapaasti ja lakkaat ottamasta koko ajan "koppeja". Kyllä tuon ikäinen oppii kun saa vähän vapaammin liikkua, että imurinjohdot ei maistu hyvältä jne.

En ole ap, mutta pakko kommentoida... Meillä ainakaan tuo monien ehdottama "ota se mukaan kotitöihin" ei toimi, kun ei vauvaa kiinnosta. Ei myöskään onnistu lattialla lököttely ja kirjan lukeminen. Toinen kun haluaa koko ajan taluttaa minua jonnekin eikä jaksa katsella minuuttia pidempään sitä, jos teen jotain muuta kuin viihdytän häntä. :)

Kyllä äiti voi aivan hyvin tehdä muutakin kun viihdyttää vauvaa välillä! Pääasia että perheessä voidaan hyvin ja tunnelma on lämmin. Eikä taatusti ole jos vauvaa vetää kaikkia narussa eikä anna minuuttiakaan omaa aikaa kenellekään. Vauvat ovat myös oppivia olentoja, luulisi sen olevan itsestäänselvyys, ja oppivat olemaan kotitöissä mukana kun heille antaa omia pieniä iloja ja läsnäoloa siinä ohella. Vähemmästäkin vauva alkaa vaatia, jos huomaa että äiti välttelee kaikin keinoin tilannetta, jossa vauva ei "viihdy". ENkä tarkoita, etteikö pitäisi seurustella vauvan kanssa - tarkoitan vain että on myös aikoja, jolloin tehdään muita asioita kuin vauva-keskipisteenä-asioita.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
Mitä tarkoittaa että vauva "eiviihdy rattaissa"? Siis yrittääkö vääntäytyä pois,huutaa,itkee,kirkuu? Kitisee? Viihdykettä mukaan - lelu (tai "lelu",esim avaamaton purkkapussi,vihko jonka saa repiä),kirja,itse syötävää evästä (maissinaksut,riisikakut,keksit,sopivankokoiset hedelmäpalat,..).. Mä olen aina kulkenu lasten kanssa paljon julkisilla,ja molemmat (nyt vähän yli 4v ja vähän alle 2v) olen pienestä asti totuttanut siihen että rattaista ei pääse bussissa/junassa/metrossa pois vaan siinä istutaan koko matkan ajan. Sit kun on niin "iso" (4v) ettei rattaita tarvii niin saa istua kulkuvälineen penkillä. Se ei myöskään ole mitenkään vaarallista jos lapsi nyt joskus "on vähän äänekäs" (eli kitisee/itkee koko matkan kun ei pääse syliin/on tylsää). Pientenkin on hyvä oppia että aina ei saa kaikkea mitä haluaa,ainakaan heti.

Alkuperäinen kirjoittaja koti äiti;29582806:
Mitä tarkoittaa että vauva "eiviihdy rattaissa"? Siis yrittääkö vääntäytyä pois,huutaa,itkee,kirkuu? Kitisee? Viihdykettä mukaan - lelu (tai "lelu",esim avaamaton purkkapussi,vihko jonka saa repiä),kirja,itse syötävää evästä (maissinaksut,riisikakut,keksit,sopivankokoiset hedelmäpalat,..).. Mä olen aina kulkenu lasten kanssa paljon julkisilla,ja molemmat (nyt vähän yli 4v ja vähän alle 2v) olen pienestä asti totuttanut siihen että rattaista ei pääse bussissa/junassa/metrossa pois vaan siinä istutaan koko matkan ajan. Sit kun on niin "iso" (4v) ettei rattaita tarvii niin saa istua kulkuvälineen penkillä. Se ei myöskään ole mitenkään vaarallista jos lapsi nyt joskus "on vähän äänekäs" (eli kitisee/itkee koko matkan kun ei pääse syliin/on tylsää). Pientenkin on hyvä oppia että aina ei saa kaikkea mitä haluaa,ainakaan heti.

Sä et todellakaan ymmärrä mitä tarkoittaa, kun lapsi ei viihdy rattaissa! Onnea sulle.

Vääntää itseään mutkalle ja kyljelleen pitää huutoitkua naama punaisena ja kyse ei ainakaan ole tottumattomuudedta kun käymme kaupassa aina niin, että tulemme ainakin takaisin päin bussilla välillä kävellään kauppaan. Leluja katsoo lyhyen hetken ja paiskaa ne lattialle, syömistä jos annan jaksaa maistella pari palaa ja sitten heittää pois. Jos soitan puhelimesta musiikkia tulee hepuli kun ei saa puhelinta ja jos saa lentää sekin lattialle. Minulla on hoitolaukussa aina läjä leluja mitä vaihtelen mutta eniten kiinnostaisi päästä konttailemaan ja kiipeämään niin ei innostu leluista.

Niin ja se on ehkä noin 3- 10 sekuntia ennen kun lelu lentää rattaista. Paljonkohan tavaraa meidän jäljiltä on kaupoissa, kaduilla ja busseissa vaikka koitan katsoa, että kerään kaiken mitä annankin. Lisäksi tuo vauvan asento rattaissa on niin pahan näköinen ettei tunnu kivalta katsoa kun kääntyy kyljelleen niin paljon kun pääsee valjaissa punkeamasn ja sitten vetää selän ja pään kaarelle ja alkaa potkia jaloilla.

[QUOTE="...";29582815]Sä et todellakaan ymmärrä mitä tarkoittaa, kun lapsi ei viihdy rattaissa! Onnea sulle.[/QUOTE]

Siksihän mä sitä kysyinkin,äitejä (ja isiä) kun on niin monenlaisia. Oma mieheni,lastemme isä,on sitä mieltä että kuopuksemme "ei viihdy rattaissa" jos ei nukahda heti vaan tarvitsee "viihdykettä". Hyvä ystäväni taas on sitä mieltä että lapsi ei viihdy rattaissa kun tämä kirkuu naama punaisena _koko_ajan_. Siitä huolimatta tämä ystäväni kulkee lapsen kanssa rattailla,sekä kävellen että julkisilla. Eli jos aikuisen oma pää kestää sen että lapsi huutaa ja rimpuilee koko matkan aina rattaissa ollessaan,hyvä! Eihän se sitten estä tekemisiä ja menemisiä..

En nyt jaksanut lukea miyä kaikkea on ehdotettu eli voi tulla samojakin:

Kirpparille, kirjastoon, museoihin tai vastaaviin, uimaan, sisäleikkipuistoihin jos ulkona huono ilma, tutustu naspureihin joilla myös pieniä lapsia, pyyfä kaereita kylään jne. Tee kaikkea mihin ei töissäkäydessä ole aikaa.

Ymmärtän kyllä tuon, että vauvan kanssa siivoaminen on ajoittain mahdotonta. Meillä taisi olla sama ikä kun vauvaa joko kiinnosti liikaa eli oli vaaraksi itselleen tai sitten katosi paikalta touhuamaan omiaan jolloin oli mentävä perässä katsomaan mitä tekee.

Yhteistyössä