miten sinä hoitaisit seuraavan kasvatuspulman:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Lapsi 2v istuu ostoskärryissä ja olette maksamassa ostoksia. Ladot ostokset hihnalle ja odottelet että edellä oleva asiakan saa maksettua omat ostoksensa. Huomaat, että lapsi on napannut kärryistä käsiinsä esim. makaroonipussin. Koitat ottaa sitä lapselta, mutta väsynyt lapsi alkaa huutaa. Mitä teet:

a) Annat lapsen pitää pussia ja nostat vain lapsen antamaan ostosta kassatädille niin että kassa saa viivakoodin

b) Pyydät kassaa etsimään viivakoodin listasta

c) Sanot lapselle, että kaikki tavarat täytyy maksaa tai kassatäti soittaa poliisit paikalle, jolloin lapsi pelästyy ja antaa tavaran

d) Otat tyynesti tavaran lapselta ja ilmoitat maksavasi sen, lapsi huutaa pää punaisena mutta teet rauhassa ostokset loppuun

e) Maanittelet lasta antamaan pussin kassatädin odotellessa ja lopulta saat lapsen lahjottua jo kassan läpi kulkeneella tavaralla vaihtokauppaan.

D

Eihän sitä huutoa kovin kauan tule. Varmaan lopettaa jo siinä kun selitän että saa takaisin kun olen maksanut, mutta huuto loppuu viimeistään kun sitten saa sen pussin takaisin. Kyllä nyt tuon verran pitää kestää.

f) otan tavaran lapselta ja sanon "se on maksettava, mutta saat sen sitten takaisin kunhan se tulee kassan toiselta puolen hihnalle"

Meidän lapset on ainakin olleet tyytyväisiä tuommoseen selitykseen, eikä oo tarvinnu huutaa pää punasena.

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Mun tätyy tunnustaa, että sorruin tuohon vaihtoehtoon c. Lapseni tuntien ei olisi sitä tavaraa hevillä luovuttanut ja jos olisin väkisin ottanut, lapsi olisi huutanut itsensä siniseksi, jopa tajuttomaksi (affektikramppi) . Sanoin lapselle, että kaikki tavarat täytyy ensin maksaa, koska muuten kassatäti soittaa poliisit paikalle ja poliisi tulee komentamaan. Ollaan nähty kaupungilla poliiseja ja olen lapslle sanonut että nuo on poliiseja, jotka komentaa jos tekee tuhmuuksia. Lapsi totteli heti ja otti asian vakavasti. Reissu sujui loppuun ilman kohtauksia ja huutoa. Oliko se nyt sitten niin kamalan väärin toimittu?

f) otan tavaran lapselta ja sanon "se on maksettava, mutta saat sen sitten takaisin kunhan se tulee kassan toiselta puolen hihnalle"

Meidän lapset on ainakin olleet tyytyväisiä tuommoseen selitykseen, eikä oo tarvinnu huutaa pää punasena.

Näin meilläkin toimitaan. Ja lapsi (reilu 1,5v) on oppinut jo ymmärtämään tämän kuvion. Eka tietysti tulee vähän itkua kun se tavara otetaan hetkeksi pois kädestä, mutta innolla odotaa koska saa sen takaisin.

Joskus myös sanon kassalle esim "ottaisitko tästä ensin hinnan" jotta lapsi saa sen tavaran nopeasti takaisin käsiinsä. Mä en tykkää kaupassa tms huudattaa lasta turhaan.

Lapan muut ostokset ja viimeisenä laitetaan se makaronipussi (yhdessä, jos ei kovin paljon jonoa).

Mulla ei oo kyllä enää 2v. istunut kärryissä joten vaikea sanoa. Monenlaista kasvatustoimintaa tapahtuu juuri kaupassa.. varsinkin jos se 2v. saa kävellä pikkukärryjen kanssa :D

Ap:n antamista vaihtoehdoista D.

Tod.näk. lapsi saisi itse laittaa pussin hihnalle, ja saisi sen takaisin kun se on maksettu. Tai saisi kuitin; mun lapset on rakastaneet kuitteja tuossa iässä :)

Yhteistyössä