miten siinäkohtaa toimitaan kun toinen haluaa lapsia lisää ja toinen ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hommiin vain:
Mun mielestä ei tarvitsisi sitten tehdä lapsia jos ei ole valmis antamaan hälle myös sisaruksia muutaman vuoden sisään. Tämä ei siis tietenkään koske ap:ta mitä ilmeisimmin

Eli ystäväni ei olisi pitänyt saada ainoata lastaan ollenkaan(erittäin haluttua), koska nyt ei pysty tekemään hänelle sisarusta (vaikka kuinka haluaisi), koska raskaudessa/synnytyksessä hän vaurioutui jotenkin niin että ei voi enää saada lisää lapsia.
Todella julma ja itsekäs ajattelutapa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Mäkin olen sitä ihmetellyt, että miksi se EI on aina vahvempi sana. Mutta mä itse luulin, että haluan lapsia enemmän kuin kolme. Nyt mulla on kolme lasta ja molemmat ollaan sitä mieltä, että tämä riittää. Tosin miehelle nämä kolme riittää kokonaan, mulle toistaiseksi. En tiedä, haluanko joskus lisää lapsia, mutta sen tiedän, että 100% varmuudella en voi sanoa, ettei enää ikinä... Mutta tällä hetkellä neljäs lapsi olisi pienoinen katastrofi.
Tosin tämä kolmaskin lapsi oli nk. komporomissi. Miehelle olisi riittänyt kaksi, mä halusin kolmannen. Mutta kun mulla oli niin painavat syyt, niin mies sitten lopulta suostui. :xmas:

no tuo sun ajatus voidaan ihan täysin kääntää niinkin, että milloin sillä toisella on oikeus sanoa se ei ja että se on painavampi. joidenkin mielestä ilmeisesti ei milloinkaan :/
mä ymmärtäsin et jos ois vaan yks laps ja toinen sitä toista haluis ja toinen ei , et se vois olla "enempi kriisi" kuin se, että onko niitä lapsia kolme vai neljä. ja etenkin jos on aikanaan jo sovittu että kolme on hyvä ja passeli. miksi sitten pitäisi vielä suostua yhteen vain koska toinen haluaakin..

eikö joku viisas ole sanonut, että jokaisella äidillä jää se yksi lapsi tekemättä. tjsp.

Alkuperäinen kirjoittaja hommiin vain:
No jos muita järjestelyjä kuin auton vaihto ei tarvii tehdä, niin ehdottomasti lisää ja yrität puhua miehelle järkeä. Aika itsekästä mieheltä jos ei suostu:( Ja siinähän se neljäs menee sivussa jos 3 jo on. Sisarukset ovat tärkeitä ja lapsen perusoikeus. Puhu miehelle, luulen että jos 3 jo on niin ei 4. pitäis olla niin iso ongelma.

Mun mielestä ei tarvitsisi sitten tehdä lapsia jos ei ole valmis antamaan hälle myös sisaruksia muutaman vuoden sisään. Tämä ei siis tietenkään koske ap:ta mitä ilmeisimmin:)

Aina ne ei mene 1 siinä missä 2 tai jos on jo 3 niin neljäs menee siinä sivussa... Jokainen lapsi tarvitsee aikaa ja tilaa. Pitäisi muistaa miettiä jokaisen lapsen kohdalla että jaksanko varmasti vielä yhden. Ja mun mielestä jos toinen sanoo EI niin se ei voittaa. Jokaisen lapsen perusoikeus olisi syntyä haluttuna ja toivottuna KUMMANKIN vanhemman puolesta. Ja joo tiedän ettei aina näin mene ja usein ne "vahinkolaukauksetkin" ovat rakkaita lapsia ja vanhemmat niistä hyvin onnellisia.

Mihinkään painostuksiin en kyllä ryhtyisi. Varmaan aika auttaa.... ja uudet haasteet... Tai ehkäpä sen miehen mieli vielä muuttuu.... mistäpä sitäkään voi varmaksi sanoa!

Ei -kanta on minusta vahvempi siksi, että jos lapsi tulee, on hänestä otettava täysi vastuu ja häntä on rakastettava ihan täysillä, vaikka ei olisi häntä halunnutkaan.

Itse tuossa tilanteessa tekisin niin, että ehdottaisin aikalisää. Puoleen vuoteen asiasta ei puhuttaisi halaistua sanaa ja kumpikin voisivat tahoillaan sitä miettiä. Puoli vuotta ei tilanteessa ajallisesti vie maalta merelle, mutta voi ajatuksen tasolla auttaa kypsymään suuntaan tai toiseekin. Sitten puolen vuoden kuluttua asiasta voisi taas keskustella syvällisesti ja katsoa, mitä on mietitty. Jos mies edelleen on yrittämistä vastaan, niin silloin on vaan itkettävä itkut ja elettävä luopumistyö läpi. "Ei enää vauvoja meille". Se on varmasti raskasta, mutta siitä varmasti pääsee yli. Vaan eihän sitä ikinä tiedä...

Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
hommiin vain:
Mun mielestä ei tarvitsisi sitten tehdä lapsia jos ei ole valmis antamaan hälle myös sisaruksia muutaman vuoden sisään. Tämä ei siis tietenkään koske ap:ta mitä ilmeisimmin

Eli ystäväni ei olisi pitänyt saada ainoata lastaan ollenkaan(erittäin haluttua), koska nyt ei pysty tekemään hänelle sisarusta (vaikka kuinka haluaisi), koska raskaudessa/synnytyksessä hän vaurioutui jotenkin niin että ei voi enää saada lisää lapsia.

En tarkoittanut tällaisia tilanteita, ovat asia erikseen. Tarkoitin sitä, että jos on mahdollisuus tehdä sisaruksia, mutta silti ei tee, niin silloin se on väärin. Jos siis ei ole fyysistä estettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Niin, jos on todella painava syy sanoa ei, niin sitten niitä lapsia ei pidä enempää tehdä. Mun painava syy oli se, että mies oli luvannut mulle kolme lasta, koska suostuin odottamaan ennen kuin alettiin yrittämään kakkosta.

nonnih. sulla ihan eritilanne kuin ap:lla.
tosin kun on lapsi kysessä ni on kyllä suotavaa että jos mieli muuttuu suuntaan tai toiseen, ni sitä kuunneltais.

hommiin vain:

En tarkoittanut tällaisia tilanteita, ovat asia erikseen. Tarkoitin sitä, että jos on mahdollisuus tehdä sisaruksia, mutta silti ei tee, niin silloin se on väärin. Jos siis ei ole fyysistä estettä.

Huh mitä ajattelua, ei mene kyllä mun järkeen. Minkä ihmeen takia niitä sisaruksia pitäisi kaikkien tehdä?!

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Ei -kanta on minusta vahvempi siksi, että jos lapsi tulee, on hänestä otettava täysi vastuu ja häntä on rakastettava ihan täysillä, vaikka ei olisi häntä halunnutkaan.

Itse tuossa tilanteessa tekisin niin, että ehdottaisin aikalisää. Puoleen vuoteen asiasta ei puhuttaisi halaistua sanaa ja kumpikin voisivat tahoillaan sitä miettiä. Puoli vuotta ei tilanteessa ajallisesti vie maalta merelle, mutta voi ajatuksen tasolla auttaa kypsymään suuntaan tai toiseekin. Sitten puolen vuoden kuluttua asiasta voisi taas keskustella syvällisesti ja katsoa, mitä on mietitty. Jos mies edelleen on yrittämistä vastaan, niin silloin on vaan itkettävä itkut ja elettävä luopumistyö läpi. "Ei enää vauvoja meille". Se on varmasti raskasta, mutta siitä varmasti pääsee yli. Vaan eihän sitä ikinä tiedä...

Viisaita sanoja!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hommiin vain:

Huh mitä ajattelua, ei mene kyllä mun järkeen. Minkä ihmeen takia niitä sisaruksia pitäisi kaikkien tehdä?!

Ainokaiselle se nyt on ihan sama, miksi hän on ainokainen... eikä niitä lapsia lapselle tehdä, vaan jälkeläiseksi, perheenjäseneksi ja vanhempien halusta.

Liikaa näkee ihmisiä, joilla on lapsia ihan vaan siksi että niitä "pitää" olla. Minusta olisi paljon viisaampaa todella harkita, tahtooko lapsia itse ja oikeasti, eikä vain koska yhteiskunta niitä odottaa. Ja sitten jos sen yhden tekee, niin voi uudestaan syventyä pohtimaan, että kannattaako toista lasta tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisään vielä,että nyt kun lapseni ovat vielä kaikki pieniä niin haluaisin sen neljännenkin nyt nopeasti.
kun kaikki ovat jo koulussa niin ei sitten enää vauvarumpaan viitsisi ryhtyä. näin siis ajattelen nyt,kokemuksella mieli voi muuttua =)

pointtina aloituksessani oli kuitenkin asiasta ylipääseminen..miten te olette päässeet asiasta yli?

Meillä neljäs on nyt 6kk ja haluttiin hänet nyt juuri edellämainitsemistasi syistä. Kuitenkin kuumottelee, että koska ollaan vielä suht nuoria, voisi se viideskin tulla vielä sitten joskus. Eli ei auttanut tämä ajoitus yhtään ;)

Niin, miten tuosta pääsee yli...? Vaikea kysymys. lapsiahan ei toki tehdä, ellei molemmat halua, mistään salaraskautumisista nyt puhumattakaan (liekö edes tosijuttuja nämä...). Ja ketään ei voi pakottaa lapsen tekoon, tietenkään.

Mutta nuo ehdotukset "mamma työelämään tai opiskelemaan", eivät vastaa tähän kysymykseen, ja ovat kerrassaan typeriä vastauksia, kyse ei ole siitä..(tajuatteko?) Minäkin sanoisin, että puhu ja puhu miehelle asiasta ja sitten ole välillä puhumatta ja anna ajan kulua. Ja katso mitä tuleman pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hommiin vain:

No sisarus on suuri ilo ja tuki elämässä, varsinkin sitten vanhempana. Ja pienenä tärkeä, jotta lapset oppivat jakamaan ja ottamaan toisia huomioon, ainokaisilta nämä taidot ovat usein kateissa, ja ei ihme, että aikuiset ovat sitten itsekkäitä. Pitäisi oppia että maailmassa on muitakin.

Ja se, etttä ei halua vain antaa lapselle sisarusta vaikka voisi, on mun mielestä outoa. Esim. ystäväni, jolla yksi lapsi (3v) kyselee sisarusta usein, ja että miksi hänellä ei ole. Sydäntä oikein kylmää.

Ja syy siihen on, että ystäväni ei vain halua, ei halua enää synnyttää ja olla raskaana(vaikka oli helppo synnytys) ja pääsee helpommalla yhden kanssa, kun haluaa olla töissä. Tämä on sitä ajattelua, joka ei mene mun jakeluun. Ehkä nyt ymmärrät pointtini.

No sisarus on suuri ilo ja tuki elämässä, varsinkin sitten vanhempana. Ja pienenä tärkeä, jotta lapset oppivat jakamaan ja ottamaan toisia huomioon, ainokaisilta nämä taidot ovat usein kateissa, ja ei ihme, että aikuiset ovat sitten itsekkäitä. Pitäisi oppia että maailmassa on muitakin.

Ja se, etttä ei halua vain antaa lapselle sisarusta vaikka voisi, on mun mielestä outoa. Esim. ystäväni, jolla yksi lapsi (3v) kyselee sisarusta usein, ja että miksi hänellä ei ole. Sydäntä oikein kylmää.

Ja syy siihen on, että ystäväni ei vain halua, ei halua enää synnyttää ja olla raskaana(vaikka oli helppo synnytys) ja pääsee helpommalla yhden kanssa, kun haluaa olla töissä. Tämä on sitä ajattelua, joka ei mene mun jakeluun. Ehkä nyt ymmärrät pointtini.

Mun mielestä sun ystävällä on ihan hyvät syyt olla tekemättä tai toivomatta enempää lapsia. Ei se pelkkä "ainokaisuus" tee ihmisistä hyviä ja toiset huomioon ottavia.... vaan kasvatus noin yleensä ja myös perusluonne määrää jonkin verran millaisia meistä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

Mun mielestä sun ystävällä on ihan hyvät syyt olla tekemättä tai toivomatta enempää lapsia. Ei se pelkkä "ainokaisuus" tee ihmisistä hyviä ja toiset huomioon ottavia.... vaan kasvatus noin yleensä ja myös perusluonne määrää jonkin verran millaisia meistä tulee.

Juu, mutta sisarukset vaikuttaa paljon. Jos perusluonne olisikin itsekäs, niin sisarus varmasti kasvattaa pois siitä enemmän kuin yksin varttuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
No jos muita järjestelyjä kuin auton vaihto ei tarvii tehdä, niin ehdottomasti lisää ja yrität puhua miehelle järkeä. Aika itsekästä mieheltä jos ei suostu:( Ja siinähän se neljäs menee sivussa jos 3 jo on. Sisarukset ovat tärkeitä ja lapsen perusoikeus. Puhu miehelle, luulen että jos 3 jo on niin ei 4. pitäis olla niin iso ongelma.

Mun mielestä ei tarvitsisi sitten tehdä lapsia jos ei ole valmis antamaan hälle myös sisaruksia muutaman vuoden sisään. Tämä ei siis tietenkään koske ap:ta mitä ilmeisimmin:)

Miehellä oikeus olla itsekäs,jos lapsia kuitenkin jo kolme.

Miehellä on oikeus olla "itsekäs" vaikka lapsia ei olisi yhtään!

ap:
lisään vielä,että nyt kun lapseni ovat vielä kaikki pieniä niin haluaisin sen neljännenkin nyt nopeasti.
kun kaikki ovat jo koulussa niin ei sitten enää vauvarumpaan viitsisi ryhtyä.

Anteeksi nyt vaan, mutta minusta tuo kuulostaa kamalalta vauva/lapsitehtailulta.
Itsekkyyttä, kun sinä nyt sen neljännenkin haluat, parisuhteesta ja miehestä (ja muista lapsista) viis.
Niitä lapsia ei TEHDÄ, niitä SAADAAN!
Eikö ahneudella ole rajoja.

jos lukisit kirjoitukseni niin saattaisit jopa tajuta..
en ole painostamassa miestä,tiedän hänen kannan. mun toivomistani ei hänen mielipide silti muuta. lapset halutaan itsekkäistä syistä, ja minä haluan lisää lapsia koska nyt vaan haluan monta lasta. ehkä olen ahne kun haluan monta lasta. ja jos minulle ei korkeemmalta taholta suoda lasta niin ei niitä tekemälläkään tulisi.
en tehtaile lapsia,mutta haluaisin lasteni olevan kohtalaisen pienellä ikäerolla,ilman senkummempaa tehtailua takaraivossa.

kunnioitan mieheni mielipidettä enkä ala vinkumaan,kompromissia tähän tilanteeseen ei ole. koiranpentu tuskin mun mieltäni saa kääntyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Miehellä oikeus olla itsekäs,jos lapsia kuitenkin jo kolme.

Miehellä on oikeus olla "itsekäs" vaikka lapsia ei olisi yhtään!

Niin on,mutta viittaus oli tuohon aiempaan että mies on itsekäs jos ei halua 4:ttä.
Kun ei mitään lapsettomia olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Tähän ei ilmeisesti koskaan kelpaa kuin yhdenlainen vastaus.

niinpä =)

mä tosiaan aattelin vaan kysyä et miten mä pääsen tästä kamalasta halusta yli..? =)

itsestään selvää mulle on tietenkin ollut se ettei lasta tehdä (saada..) jos molemmat ei tahdo.

Alkuperäinen kirjoittaja jeah:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

Juu, mutta sisarukset vaikuttaa paljon. Jos perusluonne olisikin itsekäs, niin sisarus varmasti kasvattaa pois siitä enemmän kuin yksin varttuminen.

Meillä yksi lapsi, enempää ei omasta halustamme tule. Molemmilla vanhemmilla sisaruksia ja toiset niistä hyvinkin itsekkäitä huolimatta samanlaisesta kasvatuksesta. Eipä noista myöskään tukeakaan ole, mukavia kukin tavallaan ja ihan kiva joskus kaffetella. Ei se sisarus mikään onnen tae ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:

Tuo on niin raivostuttava tapa ajatella.

Mikä siinä nyt on niin pahaa:o? Selventäisitkö?

Jotenkin aliarvioidaan sitä vastuuta lapsesta.
Kyllä se lapsi aina oman osansa vie oli se sitten vaikka kymmenes lapsi perheeseen.Tuohan nhe lapset mukanaan paljon hyvää,mutta on se myös jo olemassa olevilta lapsilta pois jollain tapaa kun uutta lasta pukataan liukuhihnatavarana maailmaan.

Tuo on niin raivostuttava tapa ajatella.

Mikä siinä nyt on niin pahaa:o? Selventäisitkö?

Jotenkin aliarvioidaan sitä vastuuta lapsesta.
Kyllä se lapsi aina oman osansa vie oli se sitten vaikka kymmenes lapsi perheeseen.Tuohan nhe lapset mukanaan paljon hyvää,mutta on se myös jo olemassa olevilta lapsilta pois jollain tapaa kun uutta lasta pukataan liukuhihnatavarana maailmaan.

No jaa, ehkä se on sitten vanhempien kypsymättömyyttä ja kyvyttömyyttä, jos ei osaa järjestää aikaa muillekin. Tai mahdollisesti laiskuutta, se aika on järjestelykysymys ja korvien välissä. Itsekkyys on suurin syy jäädä yhteen, varsinkin naisilla.

Yhteistyössä