Miten selvitä keskenmenosta?

• Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
vieraana
Yritimme toista lasta ja kesken meni kahdeksannella viikolla. Onneksi n esikoinen, muuten en olisi järjissäni. Oli niin kauhea kokemus jo fyysisesti, kun täytyi tehdä lääkkeellinen tyhjennys. En tiedä uskaltaako enää ikinä yrittää raskautua. Miten te keskenmenon kokeneet olette selvinneet? Onko jäänyt sellaista kammoa, ettei ole pystynyt yrittämään uutta raskautta?

Vie aikaa ennen kuin siitä toipuu, pääsee yli. Puhu asiasta muiden saman kokeneiden kanssa (niitä on paljon, keskenmeno ei ole mitään ennen kuulumatonta tämän taivaan alla, vaikka siltä saattaisi tuntuakin) ja vastapainoksi tee jotain millä saat ajatukset kokonaan muualle, ainakin hetkellisesti. Ja usko pois, niin pahalta kuin se tuntuukin, elämä jatkuu silti :hug:

ap
Varmasti aika auttaakin, en millään tämän keskenmenon takia haluaisi luopua haaveesta saada toinen lapsi. Nyt vain tuntuu ettei mitenkään jaksa eteenpäin ja vaikka kuinka järkevästi koettaa asiaan suhtautua, niin ajatukset on vaan siinä menetetyssä toiveessa vauvasta.

No.. sain oletetusti alkuraskauden keskenmenon rv.6+ samana aamuna kun piti olla varhaisultra,
päädyinkin usean viikon seurannan ja yhtä usean ultran kuluttua leikkauspöydälle
järkyttävän kivun saattelemana.
Toinen munatorvi sekä 6dl verta vatsaontelosta poistettiin.
Tuntui kuin olis ollut kaksi menetystä.

Kammoa ei jäänyt.
Tyhjä olo, kaipuu, suru sitäkin suurempi mutta aika auttaa..vain aika.

Uusi yritys työn alla.

ap
Kiitos rohkaisevista vastauksista! Pitää tosiaan uskoa nyt ajan auttavan ja antaa itselleen oikeuden surra. Tuntuu vain niin kauhealta, kun ihmiset sanoo että onneksi nyt eikä myöhemmin ja onhan teillä onneksi tuo esikoinen jne. Ei kyllä auta yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos rohkaisevista vastauksista! Pitää tosiaan uskoa nyt ajan auttavan ja antaa itselleen oikeuden surra. Tuntuu vain niin kauhealta, kun ihmiset sanoo että onneksi nyt eikä myöhemmin ja onhan teillä onneksi tuo esikoinen jne. Ei kyllä auta yhtään.
Mina ainakin myonnan, etta se kohtukuolema oli paljon pahempi henkisesti kuin alkuajan keskenmeno. Se oli niin konkreettista jo, vatsa kasvanut, liikkeet tuntuivat .Ja se , etta synnytat kuolleen lapsen, taydellisen mutta niin pikkuriikkisen.

Kyl siitä selviää ajan kanssa.Mulla on ollu 2 keskenmenoa ja kummakki oli 10+ viikoilla.Mulla on ottanut aikaa mut kyl se siitä.Ekasta aikaa 10 vuotta ja toisesta 5 vuotta.Kyl ne mieles aina on mut pahin helpottaa.

niin ikävä
Neuvolan mukaan nyt menossa 10raskaus.Yksi lapsi(3v),ja muut kahdeksan päätyneet keskenmenoon edellinen raskaus loppui rv16..kaavintaan jouduin kun sikiö ainoastaan tuli ulos.
Monesti sitten ollut näitä pari päivää menkat myöhässä,ja sitten alkaa se hirveä kipu ja huomaa että verta tulee.Niistäkin moni olisi jäänyt huomaamatta jos ei olisi elänyt niin kiinni raskaustesteissä.
Lisäksi kaikki ne oletettavat aivan alkuraskauden keskenmenot,joita en ole kerennyt huomata.

Nyt menossa toinen ehkä onnistuva raskaus.Esikois tytölle odotellaan sisarusta saapuvaksi.Päivä kerrallaan mennään eteen päin,ja pidetään toivoa yllä että jos tällä kertaa raskaus onnistuisi ja saataisiin vihdoin vauva syliin.
Vain ikävä jää.Sitä kun sitten miettii että jos raskaus olisi päässyt loppuun asti,niin minkä ikäinen vauva olisi ja mitä hän juuri sillä hetkellä tekisi.Mutta mennyttä on turha murehtia,parempi keskittyä tulevaan.Ja toivoa

muuttanut
Ei minullakaan auttanut kuin päivä kerrallaan mennä. Tuli kohdunulkoinen raskaus ja toinen munajohdin piti poistaa hätäleikkauksessa. Onneksi oli esikoinen jo iloa tuomassa. Vähitellen sitä huomas että joku päivä oli jo vähä edellistä helpompaa, yritin vaan pysyä arkirutiineissa kiinni mahdollisimman paljon jaksamisen mukaan. Sitä vaan huomas että elämä jatkuu kokoajan menetyksistä huolimatta ja ite sit vaan alko mennä mukana. Nyt meillä on jo toinen lapsi ja enää sellanen kolo sydämmessä menetetystä toivosta...

Itse menetin lapseni eilen. Kävin tiistaina keskenmeno epäilyn vuoksi yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa ja yleislääkäri kertoi sisätutkimuksessa nähneensä limalötin jossa veriviiruja. Laittoi gynelle joka katsoi ultralla (sisäkautta) että kaikki on hyvin eli sikiö liikkuu normaalisti, lapsivettä on normaalisti, raskausviikkoja 11+5.
Kahden päivän päästä minulla oli sovittu ultra aika keskussairaalaan äitipolille. Siellä kätilö teki ultran vatsan päältä ja sanoi että hiljaista on, ei sykettä. Tuntui että henki salpautuu ja itku tuli samantien. Siihen soitettiin sitten vielä erikoislääkäri varmistamaan tilanne mutta vastaus oli sama, ei sykettä ja sikiö menehtynyt raskausviikoilla 11+5. Labrassa piti käydä antamassa verinäytteitä, kävelin aulan kauimmaiseen tuoliin perimmäiseen nurkkaan, en halunnut olla siinä ihmisten töllisteltävänä. Pienten lasten näkeminen ja äänet tuntuivat pahalta, sitä pahemmalta mitä pienempi lapsi oli.

Eilen tehtiin lääkkeellinen tyhjennys, jossa vielä epäiltiin kohtutulehdusta koska nousi korkea kuume joka sitten muutaman tunnin kuluttua laski. Sikiö itsessään "syntyi" helposti mutta istukkaa piti odotella ja sekin tuli kahdessa palassa. Kohtu lähti tyhjentymään vasta kolmannen lääkesatsin jälkeen, puolen tunnin päästä olisi lähdetty kaavintaan jos mitään ei olisi alkanut tapahtua.
Nyt vuoto jo kotona aika minimaalista mutta suru on suunnaton ja elämän halu pohjalukemissa. Olen monta kertaa miettinyt että miksi minä saan elää kun vauvani ei saanut....... olen epäonnistunut äitinä ja naisena kun en saanut raskautta kestämään normaalisti vaikka olen tehnyt mielestäni kaiken oikein: olen syönyt oikein, huolehtinut unirytmistä, ottanut vitamiinit, en tupakoi enkä käyttänyt alkoholia raskauden aikana, vältin stressiä jne... tästä huolimatta vauva kuoli kohtuun.
Onko tämä joku rangaistus minulle jostakin.... Minulle on moni sanonut että ei se ole minun vikani ja mitään en olisi voinut tehdä. Tämä ei mene minulle päähän, ajatukset vain kiertävät samaa rataa ja jankkaan samoja asioita.
Miten uskallan enää yrittää uutta raskautta kun tämä oli jo toinen keskenmeno puolen vuoden sisällä. Ensimmäinen meni ihan alkuvaiheessa, en edes tiennyt olevani raskaana. Terveyskeskuksessa käydessäni ihmettelin lääkärille epänormaalin pitkää kuukautisvuotoa (11pv) ja hän ei tutkinut asiaa senkummemmin mutta sanoi sen todennäköisesti olleen alkuraskauden keskenmeno koska minulla oli muitakin raskauden merkkejä olemassa mm rintojen arkuus ja pahoinvointi.
Pelottaa yrittää uudelleen vaikka haluankin sitä enemmän kuin mitään muuta.
Tuntuu että tämä koskee minuun enemmän kuin mieheeni. Jatkuvasti on itku kurkussa eikä ruoka juuri maistu vaan väkisin pitää jotain syödä. Olen miettinyt että pitäisikö hakea lääkäriltä jotain troppia että pysyn kasassa mutta mies ei kannata ajatusta. Eihän se olekaan hyvä idea kun kuitenkin on suunnitelmissa yrittää uudelleen heti ensimmäisten menkkojen jälkeen.
Sain sairaslomaa töistä viikon mutta ainakin nyt tuntuu siltä ettei se riitä, mutta katsotaan nyt päivä kerrallaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä