Miten selvitä erosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisältä kuollut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin viestejä ja aina vaan miehet ja poikaystävät jättävät... minä miehenä olin todella rakastunut ja 1,5v seurustelun jälkeen naiseni ehdotti että suhde on loppu ja voisimme olla vain ystäviä.... pitäisikö nyt jotenkin vaihtaa vain rakkauskanavalta kaverikanavalle ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.. Todella välitin hänestä.. kohtelin kuulemma kuin prinsessaa.. mutta se on nyt ohi.. tyhjä surullinen olo ja loputon kaipaus jäi.. en voi enää olla häneen yhteydessä.. en pysty olemaan kaveri.. en voi muuta kuin niellä tunteeni ja koittaa parhaani mukaan haihduttaa kaikki ne ihanat mukavat hetket yhdessä mielestäni... mutta kun se ei vaaaaaan onnistu.. ei mene päivääkään että en miettisi häntä.. kaipaisi.. ja kysyn itseltäni miksi.. elämän on kuitenkin pakko jatkua.. ja ihan varmasti se tälläkin kertaa.. jatkuu.. joskus.. mutta aikaa se tulee viemään...

Olen tutustunut netissä yhteen poikaan ja ollaan siitä asti oltu tosi läheisiä, tunnettu 4 vuotta.. Viime marraskuussa vaihdoimme puhelinnumerot ja kuvat, ja lähennyimme entisestään. Emme ole nähneet oikeassa elämässä, mutta sitä on suunniteltu.. Mutta nyt eilen, maanantaina hän sanoi että suhteemme on ohi.. Viime viikonlopun aikana emme ole paljon puhuneet mutta hän oli tietoinen tästä jo perjantaina.. Eilen se vain oli virallisesti loppu.. Hän ei vain rakasta minua enää.. Hän pystyisi jatkamaan kaverina, mutta en tiedä pystynkö itse siihen.. Kun kysyin tarkempaa eron syytä hän suuttui ja oli jo sitä mieltä ettei halua jatkaa edes kaverin. En tiedä mitä tehtä. Nytkään en voinut nukkua, heräsin kolmelta miettimään tätä.. Rakastan häntä yhä, mutta en saa mitään takaisin.. Poika täyttää parin viikon päästä 15, ja itse lokakuussa 17. En ymmärrä miten rakkaus voi vain kadota, hän ei tunne sitä enää.. Itken.. Enkä usko että tämä on totta.. Mutta kai se on kun viestejä lukee. Olen tosi ujo, minulla ei ole ollut ennen poikaystävää enkä tiedä voiko tätäkään sanoa poikaystäväksi.. mutta tämä oli kuitenki ensimmäinen ero, mitä teen etten kuole tuskaani... Pelkään että menetän hänet kokonaan :((
En ole ennen kirjoitellut tänne, mutta en tiedä mitä tehdä, jos täältä saisi apua..

Olen tutustunut netissä yhteen poikaan ja ollaan siitä asti oltu tosi läheisiä, tunnettu 4 vuotta.. Viime marraskuussa vaihdoimme puhelinnumerot ja kuvat, ja lähennyimme entisestään. Emme ole nähneet oikeassa elämässä, mutta sitä on suunniteltu.. Mutta nyt eilen, maanantaina hän sanoi että suhteemme on ohi.. Viime viikonlopun aikana emme ole paljon puhuneet mutta hän oli tietoinen tästä jo perjantaina.. Eilen se vain oli virallisesti loppu.. Hän ei vain rakasta minua enää.. Hän pystyisi jatkamaan kaverina, mutta en tiedä pystynkö itse siihen.. Kun kysyin tarkempaa eron syytä hän suuttui ja oli jo sitä mieltä ettei halua jatkaa edes kaverin. En tiedä mitä tehtä. Nytkään en voinut nukkua, heräsin kolmelta miettimään tätä.. Rakastan häntä yhä, mutta en saa mitään takaisin.. Poika täyttää parin viikon päästä 15, ja itse lokakuussa 17. En ymmärrä miten rakkaus voi vain kadota, hän ei tunne sitä enää.. Itken.. Enkä usko että tämä on totta.. Mutta kai se on kun viestejä lukee. Olen tosi ujo, minulla ei ole ollut ennen poikaystävää enkä tiedä voiko tätäkään sanoa poikaystäväksi.. mutta tämä oli kuitenki ensimmäinen ero, mitä teen etten kuole tuskaani... Pelkään että menetän hänet kokonaan :((
En ole ennen kirjoitellut tänne, mutta en tiedä mitä tehdä, jos täältä saisi apua..

No, äkkiseltään tämmöinen keski-ikäinen kyynikko saattaisi nauraakin, mutta kun mietin tarkemmin, niin enpä naurakaan. Kun te ette ole tavanneet reaalimaailmassa, niin olette voineet vapaasti kuvitella toisenne justiin niin ihaniksi ihmisiksi, kuin vain unelmissaan uskaltaa. Vastaavaa ennen maailmassa tapahtui kirjeystäville.

Rakkaus on asia, jota monet meistä joutuvat harjoittelemaan koko ikänsä. Neljätoistavuotiaana ihmisen voi olla oikeastikin todella vaikea tietää, mikä meni vikaan, kun kymmenen vuotta myöhemminkin monesti ihan sama pätee. Ihminen ei vielä tunne itseään, eikä ole tarpeeksi kokemusta rakkausasioista. En tiedä lohduttaako tämä yhtään, mutta voit yrittää ajatella asiaa sen kautta, että todella harvat tuon ikäisten suhteista kestävät, ja niistä kestävimmistäkin moni lähtee kyllästyneenä kolmikymppisenä, kun seikkailut alkavat vetää. Sitten erotaan ja pienet lapset jäävät perheettömiksi.

Poikaa varmaan hävettää, ja suuttumus on suuri juuri sen takia. Mitä jos sanoisit tarvitsevasi aikaa, ja miettiväsi voitko jatkaa kaverina - jos kykenet edes jossain määrin tekemisissä olemaan myöhemmin, saatat sitten joskus ymmärtää häntä paremmin? Ja voit vaikka täsmentää, että et halua vetää tilille, mutta olisi helpompaa surra, jos saisi edes jonkun selityksen kiintopisteeksi, mutta että olet ehkä jossain vaiheessa valmis ymmärtämään, jos hän ei sellaista pysty antamaan. Ehkä hän sitten yrittäisi.

Mutta kannattaisi miettiä kai sitäkin, haluatko oikeasti tietää jos hän on vaikkapa ihastunut toiseen, tai joku on vinoillut rankasti tms. Kun eihän teinipojan rakkauden alku ja loppu aina niin tyylikkäitä ole.

Hylätyn suru on kauhea, mutta kun ymmärtää, että siinä on kysymys aivokemiasta ja syvästä psyykkisestä nälästä kun rakkauden kohde äkkiä menetetään syystä tai toisesta, niin alkaa vähitellen hyväksyä, että se kipu kuuluu asiaan, ja lievenee ajan kanssa. Yritä kehittää jotain uutta puuhaa, joka antaa sinulle ainakin taukoja, ettet joudu koko ajan vellomaan surussa.

Älä ala etsiä vikaa itsestäsi. Päinvastoin, ota tämä opin kannalta. Kun on ensimmäisen kärsimyksen käynyt läpi ja uskoo että siitä selvitään, jatkosuhteissa on helpompaa lähteä ja hyväksyä se, että toinen saattaa laittaa minut kärsimään. Elämä on kärsimystä, mutta sitä voi opetella olemaan pelkäämättä liikaa. Onneksi elämä on myös mukavia asioita.

Hyvää yötä, jos vielä olet hereillä. Minä menen nukkumaan, ja kurkkailen olenko saanut vastausta.

Kai tuosta oli apua.. en vieläkään saa unta.. Poika oli kuitenki myös parasystäväni.. Ja yläaste aikoina hän tuki minua todella paljon.. Kai tästä sitten selviän.. Pitää keksiä jotain, vaikka harrastus. Ja yrittää nyt nukkua..

Haluan myös kertoa tarinani, ihan vain että saisin sanottua kaiken, koska en pysty kenellekään asiasta puhumaan..

Kaikki alkoi siis hieman yli kaksi vuotta sitten, tapasimme bileissä ja yhteinen sävel löytyi heti. Vietimme jatkuvastii aikaa yhdessä, ensimmäistä kertaa elämässä tunsin, että vierelläni on ihminen, jonka kanssa haluan viettää aikaa joka päivä. Olimme niin onnellisia, erossa ollessamme tekstarit lentelivät kertoen ikävästä ja kaipuusta. Päivät vietimme yhdessä halaillen ja hymyillen. Muutin puolen vuoden seurustelun jälkeen miehen luokse, kaikki oli edelleen ihanaa. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni rakastunut, joskus itkin pelkästä onnesta ja siitä hyvästä olosta, jonka hänen seura sai aikaan.

Puolitoista vuotta sitä onnea kesti. Sitten huomasin, että mies alkoi hieman etääntymään, ei ollut enää niin kiinnostunut minusta ja tekemisistäni, seksikin väheni, mutta silti arki sujui ja olin onnellinen. Mies selitteli käyttäytymistään työstressillä, minkä hyväksyin, koska hänellä on uusi ja vaativa työ. Elimme elämäämme, kävimme matkoilla, kuukausi sitten mies alkoi suunnittelemaan yhteisen talon ostoa. Olin taas onneni kukkuloilla. Halusin vain viettää hänen kanssaan aikaa ja yhteinen talo olisi ollut unelmien täyttymys.

Mutta sitten kaikki hajosi yhdestä iskusta. Vappuna hän oli kaveriensa kanssa juhlimassa. Itsekin pidin hauskaa, mutta tulin sentään joka yö kotiin, toisin kuin mies. Hän ei myöskään ilmoitellut itsestään, vaikka kovasti koitin kysellä hänen menoistaan. Olin vihainen ja tivasin, miksei häntä näy öisin kotona ja miksei seurani kiinnosta. Lopulta hän tuli maanantaiyöllä kotiin. Hän tunnusti, että oli lauantaina tavannut baarissa naisen ja lähtenyt tämän mukaan. Mutta naisen luokse päästyään hän oli tullut katumapäälle, ja lähtenyt pois sieltä. Muutama suudelma oli kuulemma vaihdettu, ei muuta. En rehellisesti sanoen uskonut hänen tarinaansa, menin aivan rikki. Makasin kaksi päivää sängyssä syömättä ja juomatta, tärisin ja itkin. Lopulta sain kysyttyä mieheltä, että miksi. Mikä oli saanut hänet lähtemään sen naisen mukaan? Enkä minä enää merkannut mitään? Vastaukseksi sain iskun sydämeeni: Mies oli jo usemamman kuukauden ajan epäillyt, että tuleeko suhteemme kestämään. Hän oli alkanuut tuntea minut enemmän kämppiksenä, vaikka edelleen rakastaa minua. Hän ei halua loukata minua, muttei tiedä, haluaako enää edes yrittää, koska tulisi kumminkin loukkaamaan minua vielä uudestaan. Hänelle oli tullut naisen huomiosta hyvä olo, sillä hän ei ollut tiennyt, että kelpaisiko enää kenellekään.

Olin rikki. Palasina. Itkin ja itkin, jokaiseen lihakseeni sattui, oksetti ja vihastutti. Ikinä en ole tuntenut yhtä pahaa oloa.

Nyt myöhemmin tänään, eli viikko tuosta "pettämisestä" saimme puhuttua lisää. Olin hämilläni, koska tuntui, että mies puhuu kovin ristiriitaisesti. Hän oli sanonut, että ei halua jatkaa kanssani, koska ei usko sen toimivan. Mutta hän oli myös sanonut, että on valmis edelleen yrittämään. Viimeiseksi selitykseksi sain, että mies haluaa kokea olla vapaa. Hän on siis seurustellut todella nuoresta lähtien, eikä ole koskaan ollut sinkkku. Selityksiä oli useita, en muista edes niitä kaikkia. Tuntuu vain että hän keksii koko ajan lisää selitettävää, jotta pääsisi minusta eroon. En voi ymmärtää tätä.

Lisäksi hän lohduttaa minua ja silittelee päätäni, kun itken. Hän tekee minulle ruokaa ja sanoo, ettei halua minun muuttavan pois asunnostamme, koska olen niin huonossa kunnossa. Lisäksi hän sanoo, että voin asua täällä niin kauan kun haluan ja että hän kyllä pitää minusta aina huolen. Itkettää nämä ristiriitaiset viestit, hän sanoo että ei halua enää seurustella, mutta silti viestittää, että haluaa olla lähelläni ja huolehtia minusta.

Nyt olen vain niin hajalla. En tiedä mitä teen. Minulla ei ole rahaa muuttaa, ei huonekaluja, koska nekin annettiin oman muuttoni yhteydessä pois. Lisäksi olen katkera, sillä olin aina unelmoinut lähteväni opiskelijavaihtoon, mutta miehen tavattuani päätin, että en halua olla hänestä erossa niin pitkää aikaa. Ja nyt vaihtoon lähteminen on liian myöhäistä. Kaikki on poissa. Koko tulevaisuuteni, jonka olen suunnitellut viettäväni hänen kanssaan, on pyyhitty pois. Kaikki on vain niin tyhjää, en tiedä mitä voin edes tehdä. Minulla ei ole edes kesäksi töitä vielä tiedossa, perheeni asuu kaukana. Haluan muuttaa pois täältä, mutta olen niin voimaton ja rahaton, etten pysty.

En vain ymmärrä, miten rakkaus voi noin vain loppua. Tai miten toisesta voi muka välittää ja kohdella silti niin töykeästi. Miksi mieheni ei näytä kokevan minkäänlaista surua siitä, että tarinamme on loppu? Miten tästä pääsee eteenpäin? Miten jaksaa, kun ei ole enää mitään, mistä haaveilla tai unelmoida? Miten taistella, kun ei ole enää mitään voitettavaa? Miksi uskoa parempaa, kun on sen tärkeimmän menettänyt ? Miten jaksaa rakentaa uuden elämän vanhan tilalle?

En ymmärrä. Olen vain niin lamaantunut tekemään yhtään mitään. Haluaisin vain painaa pause-nappulaa ja levätä, vetää henkeä ja miettiä kaiken selväksi. Mutta sitä ei pysty tekemään, joten minä vain itken. Itken kun en pysty muuhunkaan.

Noin kuukausi tuosta erosta.. enkä pääse yli. Poika ei välitä minusta yhtään ja loukkaa sanoillaan.En halua lopettaa yhteyden pitoa koska sekin pelottaa. Olen ujo, enkä usko että voin ikinä rakastua johonkin toiseen. Enkä tiedä miten jaksan.. Ihan tyhmää että voin kiintyä johonki ihmiseen niin paljon vaikka ollaan nähty vain netissä. Tänään, hetki sitten hän kysyi että onko minulla vielä ikävä häntä ja kun vastasin myöntävästi, hänen vastaus oli: huoh, no ei oo mun ongelma.

Outoa, miten elämä heittelee. Hetken on hyvä olla. Rakkaus voitelee jokaisen aistin. Hymy on aito. Tuntee onnea ja iloa. En itse tiennyt, että jätetyksi tuleminen voi sattua näin paljon. Se rakkaus, minkä toiselle antoi oli niin vilpitöntä, aitoa ja rohkeaa. Jollain tavalla nyt on niin alaston olo. Kaikki se ihana, mitä oli säilyy muistoissa. Koitan itse ajatella niin, että kaikki asiat meidän elämässämme on suunniteltu etukäteen. Emme voi itse siihen vaikuttaa. Se auttaa minua jaksamaan. Itse en ole valmis seurustelemaan moniin vuosiin. Annan nyt aikaa itselleni ja koitan keskittyä tulevaisuuteen. Olen viimeisen vuoden aikana kokenut niin paljon surua, että ero tuntui maailman lopulta. Hän on kuitenkin ollut tukeni kaiken tämän kaaoksen keskellä. Ikävä ja kaipuu on suuri. Samoin rakkauteni häntä kohtaan. Välillä tunnen vihaa ja katkeruutta, mutta sisimmässäni toivon hänelle kaikkea hyvää. Ei kenenkään kuulu jäädä suhteeseen, jossa ei ole onnellinen. Arvostan häntä koko sydämestäni, vaikka hän minua satuttikin. Elämä ei aina mene niin kuin itse toivoisi, mutta ehkä luopumalla jostakin voi saada parempaa tilalle. Jotain, mikä kestää ikuisesti. Rakkaus itseäsi kohtaan. Älkää olko liian ankaria itsellenne. Antakaa kyyneleiden valua kun siltä tuntuu, mutta totuushan on se, että kaksi ihmistä joutuu joka tapauksessa jossain vaiheessa toisesta luopumaan. Meillä on vain yksi elämä- antakaa rakkautenne niille, jotka sitä arvostavat. Niin minä ainakin aion tehdä. Pidän ystävät lähellä. Voimahalit kaikille teille ja rohkeutta rakastua uudelleen!

Hei.
Eilen kun saavuin töistä tyttöystäväni istui sohvalla ja näytti vakavalta. Tiesin heti että jotakin oli vialla. Hän halusi erota. Ja lähti hieman sen jälkeen yötöihin. Jäin yksin itkemään kotiin illalla ja tunnemysky oli sellainen mitä en ollut koskaan aikaisemmin tuntenut. Olimme yhdessä reilut 3 vuotta ja siihen väliin mahtuu ihania hetkiä ja myös niitä huonoja. Olimme jo jonkin aikaan erkaantuneet toisistamme ja peliongelmani pahensi sitä. Olin päässyt peliongelmastani yli mutta rahalliset vaikeudet painoivat mieltäni välillä. Ja se tietysti heijastui parisuhteeseemme passiivisuutena ja jaksamattomuutena. Parina kertana kun olimme olleet viihteellä hän puhui eroamisesta, mutta seuraavana päivänä asiat sovittiin ja aioimme yrittää. Eilinen ei tullut yllätyksenä, mutta ehdotin parisuhdeterapiaa, jota yritin aikaisemmin. Mutta hän ei halua mennä puhumaan tuntemattomalle ongelmista. Tuntuu pahalta, todella pahalta. Olin aivan hajalla tänään töissä ja meinasin purskahtaa itkuun välillä. Tosiasia on että olemme olleet lähiaikoina enemmän kämppiksiä, mutta haluaisin muuttaa sen. Hän haluaisi olla ystävä, mutta olen sanonut hänelle etten pysty siihen. En halua häntä menettää, mutta en voi teeskennellä sitä mitä en ole. Olen miettinyt kotiseudulle muuttamista tämän päivän sekä jo jonkun aikaa. Tiedämme kumpikin, että jos/kun muutan, emme tule enää koskaan enää tapaamaan.
Olen aivan hajalla..