miten selitätte sen että itsellä on se oma jumala ja toisella joku muu

Mä olen vaan kertonut mukuloille erilaisista uskonnoista. Näkevät ihan arjessa niin paljon erilaisia, etteivät ole sitä mitenkään ihmetelleet. Etenkin kuopus usein turhautuu ja sanoo, ettei itse usko mihinkään. :heart: Esikoinen on systemaattisemmin käynyt erilaisia uskontoja läpi ja sanonut, ettei halua olla x/y/z.

Meilläkin poika on kysellyt jumalasta. Olen sitten sanonut, että jotkut uskoo, jotkut ei. Toiset uskoo joihinkin muihin jumaliin ja kellään ei ole mitään todistetta mihinkään suuntaan ja jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa. Minä sanosin, että uskokoon hän tähän "meidän Jumalaan", jos haluaa, mutta en voi hänelle taata, että sitäkään olemassa on. (en nyt ihan näin "julmasti" tietenkään) Poika on ekalla.

Alkuperäinen kirjoittaja min':
Mutta eikö tämä tarkoita sitten myös sitä, että juutalaiset eivät pelastu?

Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä, siis uskomme samaan Jumalaan joka on Vanhassa Testamentissa, mutta me kristitys uskomme Jeesukseen Jumalan poikana, juutalaiset eivät, vaan itse asiassa kieltävät tämän meidän uskomme perustavimman teesin, ja silti kristityt sympatiseeraavat juutalaisia? En ymmärrä. Islamissa Jeesus sentään on profeetta, juutalaisuudessa ei mitään.

Tämä on tietysti mielenkiintoinen kysymys tämä näkemys "lähiuskonnon" pelastavasta vaikutuksesta. Kristinusko ei minusta lupaa pelastusta juutalaisen (tai muunkaan monoteistisen uskonnon) avulla sinänsä. Juutalaisten erityisasema perustunee enemmän Jumalan juutalaiselle kansalle antamiin lupauksiin (ja Raamatussa sanotaan lisäksi, että kun pakanoista (=ei juutalaisista) täysi luku on tullut sisään, kaikki juutalaiset pelastuvat. Tarkoittaako tuo sitten että kaikki sillä hetkellä elävät juutalaiset pelastuvat vai mitä, sitä en tiedä.

En toisaalta myöskään usko, että jos ihminen rukoilee sydämestään kaikkivaltiasta Jumalaa, että se rukous jotenkin "menisi" väärään osoitteeseen, niinkuin jossakin henkienpalvontamenoissa saattaa käydä. Sellaisen esim. muslimin kohdalla, joka ei ole koskaan kuullut kristuksesta, näkisin ihan hyvän toivon pelatuksesta, ja useamman sellaisen ex-muslimin elämänkerran muistan lukeneeni, jossa enkeli on ilmestynyt rukoilevalle ja Jumalaa etsivälle muslimille ja johdattanut evankeliumin luo. Sitten tottakai muslimeissa on myös sellaisia, jotka ovat tehneet valinnan islamiin vaikka evankeliumi olisi ollut tiedossa. Raamattu ei ymmärtääkseni pidä tällaista hyvänä juttuna.

Ja juutalaisista vielä, nykyajan juutalaisuus ei ole samanlaista kuin se oli Jeesuksen aikana, vaan kahdentuhannen vuoden aika on vienyt uskontoa eri suuntaan kuin kristinuskoa. Apostolien aikaan oli mahdollista olla juutalainen ja kristitty yhtä aikaa, nykyään se ei ole mahdollista, koska juutalaisuuteen on tullut mukaan Jeesuksen messiaanisuuden kieltäminen. Olen ainakin lukenut väitettävän, että messiaaninen juttalaisuus olisi käytännössä kristinuskoa pienellä juutalaisella kuorrutuksella.

Ai niin, ja Koraanin mukaan Jeesus on Messias (mitä Muhammed ei ole) mutta käytännössä se ei tarkoita juuri mitään. Tai käytännössä ainakin näyttää siltä, että Muhammediin keskitytään paaaaljon enemmän.

Yhteistyössä