Ei-uskovaiset: miten olette selittäneet lapsillenne mitä rukoilu on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
6 v sitä eilisiltana kysyi, kun katsoimme matkailuohjelmaa jossa ihmiset kävivät rukoilemassa Neitsyt Mariaa.

Selitin, että jotkuthan uskovat Jumalaan, Taivaan isään, miksi sitä sitten haluaakin kutsua. 6 v totesi että joo, tiedän. Sanoin, että rukoilu on tavallaan tuolle Taivaan isälle juttelemista. "Mistä ne rukoilee?" kysyi poika. Sanoin, että jokainen saa päättää sen itse: joku kiittää jostain asiasta, toinen pyytää jotain asiaa kuten vaikka terveyttä lapselleen joka on sairas, ja sitä rataa. "No auttaako se sit?" oli seuraava kysymys. Siihen sanoin, että en tiedä. Jotkut uskoo että auttaa, jotkut taas että ei.

Olisikohan asian voinut selittää jotenkin järkevämmin kenties? Mulle ei tullut mieleen mitään muuta.

6 v tuli itse siihen lopputulokseen että ihan turhaa varmaan, kun mitään Taivaan isää ei edes ole, mutta jos joku haluaa rukoilla niin se on sen ihan oma asia eikä kuulu muille.

Hyvä selitys. Uskovat puhuvat Jumalalle, pyytävät, kertovat. Joskus myös ylistävät. Ylistäminen on toisinsanoen kunnioituksen ja kiintymyksen ja rakkauden osoittamista. Se on sitä, kun eri tavoin sanoo Jumalalle "minä rakastan sinua, olen kiitollinen, olet todella ihana ja mahtava"

Uskovaiset rukoilevat, koska uskovat ja toisinaan myös kokevat, että heillä on silloin yhteys Jumalan kanssa. Jonkinlainen keskustelu/kommunikaatio-yhteys.

Neitsyt mariaa en osaa kommentoida, koska en ruokoile häntä, tai muita pyhimyksiä, vaan ainoastaan Jumalan kolmea persoonaa. Jotkut katolilaiset ilmeisesti kokevat myös Marian tälläiseksi henkilöksi, jota rukoilevat. Sitä en ymmärrä, miksi. :)

Anteeksi,olen uskovainen mutta vastaam silti.

Mun mielestä selitit asian oikein hyvin,noinhan se just on. Että rukous on Jumalalle/Taivaan Isälle/millä nimellä haluaakaan kutsua,juttelemista. Sen verran olisin ehkä tarkentanut tohon "auttaako se"-puoleen,että ne jotka rukoilee niin yleensä uskoo että auttaa,miksi ne muuten edes rukoilis.. Mutta hyvin selitit,ja kyllä se lapsi kysyy lisää jos joku asiassa jäi vielä mietityttämään.

ps Kiva kun et sanonut lapselle mitään tyyliin "jotkut ihmiset on vähän hassuja ja kuvittelee että olis joku jumala.." vaan selkeästi opetat että eri ihmiset uskoo eri asioihin.

Aika yksisuuntaista se juttelu kuitenkin on. Kukaan ei ole saanut vastausta, eikä kenenkään rukoukset ole toteutuneet. Ne asiat mitä elämässä on tapahtunut, olisivat tapahtuneet ilman rukouksiakin.

Yhteistyössä