Miten sekoittaa sulatettu suklaa kermavaahtoon? Niin ettei kermavaahto "sula"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Kakkua olisin kuorruttamassa. Ja ohjeessa käsketään sulattaa suklaa ja käännellä sulatettu suklaa löysän kermavaahdon joukkoon. Miten tämä onnistuu niin ettei kermavaahto "sula"? Koska suklaahan on kuumaa kun sen sulattaa, ja kun jäähtyy on koostumuskin jähmettynyt.

Itse teen niin, että sekoitan kerman sulatettuun suklaaseen, pidän hetken pakastimessa ja sitten vasta vaahdotan. Mutta tuossa ohjeessa on varmasti tarkoitus jäähdyttää suklaata hiukan, ei se heti jähmety.

Ei se siitä sula kun annat hetken jäähtyä ja kääntelet sen kermaan muutamalla reippaalla kauhaisulla ja laitat jääkaappiin viilenemään. Toinen on tuo että lisää suklaan kermaan jo ennen vaahdotusta.

Jos mulla tuppaa kerma sulamaan, käytän kreemijauhetta napakoittamaan sitä. Kunnon kuohukerma ei kärsi, mutta tuntuu että joskus vispit (etenkin flora) on kuin sulanutta jäätelöä ettei niiden kanssa jaksa leikkiä.

Minultakaan tuo ei suju. Ongelma ei kyllä ole kerman sulaminen, vaan suklaan meneminen rakeiseksi kun sulatetun suklaan kermavaahtoon sekoitan. Yrittänyt olen sekä valkoisella että maitosuklaalla ja ei vain onnistu.

Suklaa sulatetaan varovasti niin ettei se kuumu yhtään liikaa ja hetken aikaa vielä jäähdytetään huoneenlämmössä. Sitten vatkataan kerma ja suklaata lisätään kermaan ensin lusikallinen kerrallaan ja sitten lopuksi reippaammin. Näin kerma ei juoksetu eikä sula.

kunnollinen paksu ja tasainen vaahto tulee niin että sä pistät kerman ja suklaan kattilaan ja miedolla lämmöllä koko ajan sekoitellen annat olla niin kauan että suklaa on kokonaan sulanut. Sitten jäähdytät sen tosi hyvin, esim yön yli. Sitten, siis kunnolla kylmänä, vatkaat vaahdoksi.

[QUOTE="vieras";25636212]Eikö olisi helpompaa ostaa suoraan sellainen suklaavaahto ja laittaa se kakun päälle?[/QUOTE]

Ei olisi ollut, kun luin ohjeen tarkemmin vasta aamulla ja huomasin kuorrutuksen teon probleman. Kuorrute onnistui kuitenkin hyvin. Ei ongelmaa tekemisessä. Rauhallisesti vain sekoitteli.

[QUOTE="vieras";25636212]Eikö olisi helpompaa ostaa suoraan sellainen suklaavaahto ja laittaa se kakun päälle?[/QUOTE]

Se varmaan ei kyllä ole nähnytkään suklaata eikä kermaa. Vaan kaakaojauhetta ja kasvirasvasekoitetta :D

Ajattelin laittaa äitienpäiväkakun väliin kermavaahtoa jossa on sulatettua suklaata. Mulla ei ole kuin flora vispiä. Kannattaisiko mun unohtaa tuo suklaa kokonaan kun mulla ei ole kermaa?

[QUOTE="minna";28460143]Ajattelin laittaa äitienpäiväkakun väliin kermavaahtoa jossa on sulatettua suklaata. Mulla ei ole kuin flora vispiä. Kannattaisiko mun unohtaa tuo suklaa kokonaan kun mulla ei ole kermaa?[/QUOTE]

Mä käytän aina flora vispiä.
Teen niin, että sulatan suklaan vesihauteessa, sit otan sen jäähtymään ja sillä välin vatkaan ton vispin. Koskaan ei ole sulanut vaahto.

[QUOTE="minna";28460143]Ajattelin laittaa äitienpäiväkakun väliin kermavaahtoa jossa on sulatettua suklaata. Mulla ei ole kuin flora vispiä. Kannattaisiko mun unohtaa tuo suklaa kokonaan kun mulla ei ole kermaa?[/QUOTE]

onnistuu kyllä Flora vispilläkin. Kaadat sulan suklaan vaahdon joukkoon ja vatkaat sähkövatkaimella.

Eipä ole tullut vastaan vielä tuollaista ongelmaa,että kerma sulaisi. Eihän sitä suklaata saa kuumaksi edes sulattaa vaan on sellaista lämmintä ja silloin kerma ei sula mihinkään. Ja siinähän käy ennemmin niin,että vaahto vaan jämäköityy kun suklaan sinne sekoittaa ja jäähtyy siinä kerman seassa. Onhan sulla kerma kylmää eikä huoneen lämpöistä. Ja vispikerma on kaikkein parasta.

Veikkaan,että suklaa on mennyt rakeiseksi jo sulatusvaiheessa(kellä nyt sit olikaan menny) on siis ollut liian kuma ja palanut.

Sulatin suklaan nyt pienessä kattilassa (en tajunnut tuota vesihaudejuttua) ja flora on vaathtoutumassa. Kohta yhdistän nämä. Jos ei onnistu, niin tulee reissu abc:lle :)

Jes, onnistui! Laitoin vielä daim murskaa sekaan. Tulee varmasti hyvän makuinen kakku kun tuo suklaadaimvaahto maistuu sairaan hyvältä. Kakkupohjakin on kerrankin onnistunut kuohkea 4 munan pohja.

Toivottavasti en vaan sössi koristelua :)

• Tykkää
Reactions: moekoe

Yhteistyössä