Miten se talvi yllättää vielä joulunakin etelä-suomen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Tuo on totta että me ei ajeta täällä samaan aikaan samassa kohdassa. Jos niin tekee niin silloin käy kuten teillä siellä etelässä: peltiä menee ruttuun. Pitäisi teidän sielläkin muistaa turvaväli ja tilannenopeus.
Mulla ei ole ajokorttia, joten olen varmaan vähän jäävi puhumaan. Mutta tosta turvavälistä...hmm... jos sellaisen jätät, siinä on luultavasti alta aikayksikön toinen auto. Voihan sitä varmaan jonnekin Nurmijärvelle jäädä tienposkeen odottelemaan, että kaikki kymmenettuhannet autoilijat ovat menneet ja lähteä sitten sen viimeisen auton perässä ajelemaan turvaväli pitäen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 4:
Just joo, turvaväli. tervetuloa jättämään turvaväliä, tänään Vantaan Tikkurilassa jonotin kaksien liikennevalojen välillä (etäisyys n.200 m ) yli 10 minuuttia. Siinä jos jätät edes 20cm turvavälin ,joku "kiireisempi" umpi-idiootti puskee väliin. Pysykää vaan siellä hyvine neuvoinenne, täällä on jo liikaa ihmisiä. Ja kyllä, jos olisin jostain muualta kotoisin niin painuisin sinne takas...

Tuo turvaväli ei ole jonossa seistessä niinkään tärkeä kuin liikkeellä ollessa.

Tuo on se liikkumistapa täällä, on muutama auto katsos liikkeellä. lahden moottoritiellä on 2 yhdensuuntaista kaistaa täynnä autoja ja nopeus 100km/h. jos jätän 20m :n turvavälin niin siihen änkeää 3 autoa alle 3 minuutissa. Että viisastele vaan turvaväleistäs ihan rauhassa, kyllä täällä osataan ajaa (ikinä en ole kolaroinut) , jopa olosuhteet huomioonottaen. Mutta tosiaan, täällä tapahtuu enemmän kolareita ( mitäh! vaikka vaan pari miljoonaa ihmistä on änkeytynyt samalle seudulle), mikä yllättää lehdet joka vuosi...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 4:
Tuo on se liikkumistapa täällä, on muutama auto katsos liikkeellä. lahden moottoritiellä on 2 yhdensuuntaista kaistaa täynnä autoja ja nopeus 100km/h. .

Tuossahan se suurin syy onnettomuuksiin tulikin: keli kuin keli niin ajetaan kuin keskikesällä.

Jotenkin sen vielä ymmärtää että lumisade yllättää keskieuroopassa mutta että Suomessakinvielä joukuussa pääsee yllättämään.

Kuka on yllättynyt? Minä olen etelä-suomesta enkä ole yhtään yllättynyt, enkä ole kuullut kenenkään olleen yllättynyt. Olemme lähinnä fiilistelleet että siistiä että talvi viimein tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Jotenkin sen vielä ymmärtää että lumisade yllättää keskieuroopassa mutta että Suomessakinvielä joukuussa pääsee yllättämään.

Kuka on yllättynyt? Minä olen etelä-suomesta enkä ole yhtään yllättynyt, enkä ole kuullut kenenkään olleen yllättynyt. Olemme lähinnä fiilistelleet että siistiä että talvi viimein tuli.

Tänään olisin kyllä halunnut Timppa että olisit ollut kuskinani kun töihin tulin, klo jo yli 10 ja edelleen tiet täynnä autoja, näkyvyys ehkä 3 metriä, vaikka edellä ajavilla oli sumari päällä näit auton vasta parin metrin päässä, sakea pyry niin että pyyhkimet eivät enää pystyneet siirtämään tuulilasista lunta + tiestä pöllyävä lumi, tietä/kaistoja ei näkynyt, aivan helvetin liukasta.
Olisin kyllä pärjännyt hyvin jos vain ei olisi pitänyt muita autoja, näissäkin olosuhteissa menisi hyvin jos vain tiet olisivat puolityhjiä niin kuin siellä teillä päin.
Olisin kyllä todella halunnut nähdä miten Timppa olisi klaarannut tuon matkan täällä pääkaupunkiseudulla :D

Ne on tuolla eteläisessä Suomessa tottuneet, että tiet on lämmitettyjä ja sulia sekä suolattuja, sit jos sentti tulee lunta, niin koko liikenne sekaisin. Sit selitellään, et on niin hirveest liikennettä, siks kaikki sekaisin. Kilin killuttimet sanon minä!
Kaikki johtuu siitä, et hesalaiset ei osaa ajaa kun ajavat niin vähän ja hyväkuntoisilla teillä meihin muihin Suomalaisiin nähden. Hesassakin jos katujen auraus olisi samalla tasolla kuin muualla, niin oppisivat jo ens talveksi ajamaan talvikelillä. Lisäks tuppukylähän tuo Hesa on näin itäisen Suomen asukkaille, Pietarissakin on asuinlähiössä yli 5 miljoonaa ihmistä, eikä niitä talvi yllätä!

Alkuperäinen kirjoittaja Etelän hetelmät:
Ne on tuolla eteläisessä Suomessa tottuneet, että tiet on lämmitettyjä ja sulia sekä suolattuja, sit jos sentti tulee lunta, niin koko liikenne sekaisin. Sit selitellään, et on niin hirveest liikennettä, siks kaikki sekaisin. Kilin killuttimet sanon minä!
Kaikki johtuu siitä, et hesalaiset ei osaa ajaa kun ajavat niin vähän ja hyväkuntoisilla teillä meihin muihin Suomalaisiin nähden. Hesassakin jos katujen auraus olisi samalla tasolla kuin muualla, niin oppisivat jo ens talveksi ajamaan talvikelillä. Lisäks tuppukylähän tuo Hesa on näin itäisen Suomen asukkaille, Pietarissakin on asuinlähiössä yli 5 miljoonaa ihmistä, eikä niitä talvi yllätä!

Itse en ole hesalainen enkä edes stadilainen, mutta just täällä pk-seudulla kun ajelimme sunnuntaina pahimmassa lumipyryssä, ihmettelimme miehen kanssa miksi ihmeessä ne tiet pitää suolata ja aurata saman tien.
Auraaminen tekee tienpinnan hiton liukkaaksi ja siihen vielä suolaa päälle ja sitten kun pakkanen kiristyy niin luistinrata on taattu. Helvetin typerää toimintaa, ja takuulla liukkaampaa kun lumisella hiekkatiellä ajaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Sitä en tosin ymmärrä, miten VR´n toiminta kärsii joka kunnon pakkasista ja lumisateista?
Johtuu 90-luvun alun laman henkilöstösaneerauksista. Ennen edellistä lamaa VR:llä oli riittävästi henkilöstöä pitämään vaihteet, asemat ja ratapihat kunnossa pakkasilla ja lumimyrskyissäkin. Sen jälkeen ei ole ollut ja siksi liikenne takkuilee. Lisäksi meillä on aika paljon junia, joita ei ole suunniteltu eikä valmistettu Suomen olosuhteisiin. Kun junat vielä valmistettiin ...olikos se nyt Kemissä vai missä... niin ne kulki lumessa ja pakkasessakin.

Yhteistyössä