Miten sanoa ystävälle, että hänen lapsi ei tervetullut kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyläpaikan kamala täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä kylässä pitää käyttäytyä ja ravintola on muuten toinen paikka missä myös!!! Olen itse ruokapaikassa tarjoilijana ja niitä vaara tilanteita on kauhesti kun lapset juoksee pitkin salia ja roikkuvat tarjoilijassa! Oikeasti kun kannat 4 tulikuumaa lautasta tai tarjotinta joka on täynnä juomia ja sekö kaatuu lapsen päälle niin kenen vika? Ja kun asiasta yrittää kohteliaasti sanoa saat haukkuma ryöpyn niskaan kun lapset on vaan lapsia:/ sori aiheesta eksyminen:D omat lapset olen opettanu käyttäytymään kylässä ja ravintolassa jne, jos ei osata niin kotiin lähdetään.

Epäilenpä ett jokaista tähä ketjuun vastanneista ahistais, jos erityisesti toisen riiviö kakara tahallaan rikkoisi teijän tavaroita tai likaisi huvikseen paikkoja kotonanne.
Mie kyl komennan meillä ja kylässä omia sekä muiden muksuja jos tekeevät jotai, mikä ei oo soveliasta.
Lapsia pitää opettaa elämään, ei antaa tehdä kaikkea mikä tuntuu hyvältä. Eihä aikuisetkaa saa kaupasta varastaa jos johonki ei oo varaa tai muute vaa rikkoa toisten kamoja. Hei haloo ihmiset, järki käteen!!
Meillä muksut saa leikkiä vieraineen, mutta lelut ja jäljet myös raivataanki. Niihä mieki teen! Esim. en jätä ruokajuttuja lojumaan keittiöön.
Se o sitä elämään opettamista!!
Ja ap:lle :hug: Sano vaik seuraavan kerran, ett oot vähä väsyny, josko juttelisitte vaa ilman muksuja. Et jaksais ny yhtään ylimäärästä..

Meillä vieraat kunnioittaa meijän kodin sääntöjä, teen ne heille kyl selväks. Ei kiusata muita, ei omat eikä vieraiden muksut. Puutun, kyl tekemisiin jos alkaa meno mennä liiallisuuksiin.
Miepä oonki tämmöne siivousintoilija, nipottava kotiäiti :laugh: , ett hei vaa teilleki täydelliset äidit :wave:

meillä aika samat säännöt kuin ap:llä ja mielestäni lapsilla kuuluukin olla rajoja. ja meille kun tulee vieraita niin totellaan meidän perheen sääntöjä. kyllä minä sanoisin äidille seuraavan kerran kun kylässä olisivat että esim. meillä syödään keittiössä ja jos äiti ei ymmärrä niin hakisin lapsen itse keittiöön ja laittaisin tuoliin istumaan. ihmettelen miten vaan jotkut äidit ei välitä muiden perheiden säännöistä

Pistä vekara järjestykseen, laita vaikka jäähylle jos meno yltyy liikaa ja sano että teillä on tällaiset säännöt. Lapset on lapsia ja siihen on oikeus mutta kyllä sitä nyt joku roti pitää olla ettei koko huushollia tuhota.

Meillä on kyllä kotona aika vapaata tuo lasten meno, saavat kiipeillä huonekaluilla, pomppia sängyillä sun muuta mutta kylässä mennään aina kyläpaikan sääntöjen mukaan. Yksi meidän ystäväperheen äiti käskyttää siellä kylässä ollessa koko köörin samoilla vauhdeilla, tiukemmilla säännöillä ja minä tsemppaan ja annan taustatukea. =) Ja mummiloissa ei hypitä sängyillä koska siellä se on kiellettyä. Ihan hyvin tuntuvat lapset hyväksyvän että kullakin perheellä on omat tapansa ja melko joustavasti niihin sopeutuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onpa surullista luettavaa. 2-vuotias ei enää saa olla lapsi, vaan pitäisi olla jokapaikassa hyvinkäyttäytyvä miniaikuinen. Enkä nyt tarkoita likaisten käsien seinään/sohvaan pyyhkimistä, vaan aivan tuota muuta.

Onneksi mä en ole koskaan ollut niin materian perään, että kotona pitäisi olla paikallaan ja siististi, ettei vaan tule sotkua... Juu meillä on uusi auto, muttei kukaan ole istuimia potkinut. Ei omat eikä vieraat. Ja meidän autossa saa kyllä syödä, tietysti yleensä ruokailut hoidetaan kotona.

Mitään ei täältä mukaansa saa, eikä ne tavarat ole kuin tavaroita. Ne voi korvata uusilla. Suosittelen löysäämään pipoa ja ottamaan välillä rennosti. Se on yllättävän mukavaa.

Täysi peesi tähän. 2v on kuitenkin vasta 2v. Eri asia on sitten jo esim. 4 vuotiaan kanssa.

Ainoa asia mistä oli ap:n kanssa samaa mieltä oli se, että kyläpaikassa kyläpaikan säännöt, eli mikäli kyläpaikan äiti jotain sanoo/komentaa/käskee tulee sitä automaattisesti kunnioittaa sekä vierailevan lapsen että tämän äidin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vekotiitus:
Pistä vekara järjestykseen, laita vaikka jäähylle jos meno yltyy liikaa ja sano että teillä on tällaiset säännöt. Lapset on lapsia ja siihen on oikeus mutta kyllä sitä nyt joku roti pitää olla ettei koko huushollia tuhota.

Meillä on kyllä kotona aika vapaata tuo lasten meno, saavat kiipeillä huonekaluilla, pomppia sängyillä sun muuta mutta kylässä mennään aina kyläpaikan sääntöjen mukaan. Yksi meidän ystäväperheen äiti käskyttää siellä kylässä ollessa koko köörin samoilla vauhdeilla, tiukemmilla säännöillä ja minä tsemppaan ja annan taustatukea. =) Ja mummiloissa ei hypitä sängyillä koska siellä se on kiellettyä. Ihan hyvin tuntuvat lapset hyväksyvän että kullakin perheellä on omat tapansa ja melko joustavasti niihin sopeutuvat.

Ja täysi peesi siis myös tähän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

jokaisella saa olla sellainen sohva kun tahtoo,se on se "kuri" mikä pitää sen sohvan valkoisena..jos sanotaan että syödään pöydässä eikä hypitä ruuan kanssa sinne sohvalle niin se pysyy kummasti puhtaana uskoisin..
lapsi on terve kun leikkii mutta en minäkään kehtaisi antaa lasteni kaverilla pistää paikkoja matalaksi vaan komennan ettei saa veuhtoa.

mun pointti on se, että miksi pitää tehdä sellainen koti lapsille missä ei voi elää pelkäämättä tahroja sohvassa tai seinässä.

Mun haaveissa on se valkoinen sohva myös, ja valkoiset seinät ja huonekalut, mutta ei missään tapauksessa tule kuuloonkaan sellaisia laittaa nyt kun lapsi on vielä pieni. Meillä ei haittaa sormenjäljet seinässä, ei oman eikä vieraiden muksujen tekemät, mä siivoan ne sitten kun ehdin! Meillä on ihan vasta tehty remontti. EI me missään vaiheessa olla ajateltu että täällä on samannäköistä 10 tai edes 5 vuoden päästä.

Eläminen saa näkyä! Onko muka tuulesta temmattu ajatus että kotiin kannattaa hankkia lapsiystävälliset materaalit ja kalusteet? Ne voi vaihtaa niihin hintaviin ja laadukkaisiin sitten kun sen aika on. Kun ei enää tarvitse pelätä että joku pienillä käsillä sotkee tai särkee.

Meillä ois ihan mahdollista ostaa nyt uusi taulutelkkari, mutta suosiolla jätetään se muutaman vuoden päähän ettei tarvitse sitä suojella lapsen leikeiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja m :
Onpa surullista luettavaa. 2-vuotias ei enää saa olla lapsi, vaan pitäisi olla jokapaikassa hyvinkäyttäytyvä miniaikuinen. Enkä nyt tarkoita likaisten käsien seinään/sohvaan pyyhkimistä, vaan aivan tuota muuta.

Onneksi mä en ole koskaan ollut niin materian perään, että kotona pitäisi olla paikallaan ja siististi, ettei vaan tule sotkua... Juu meillä on uusi auto, muttei kukaan ole istuimia potkinut. Ei omat eikä vieraat. Ja meidän autossa saa kyllä syödä, tietysti yleensä ruokailut hoidetaan kotona.

Mitään ei täältä mukaansa saa, eikä ne tavarat ole kuin tavaroita. Ne voi korvata uusilla. Suosittelen löysäämään pipoa ja ottamaan välillä rennosti. Se on yllättävän mukavaa.

Täysi peesi tähän. 2v on kuitenkin vasta 2v. Eri asia on sitten jo esim. 4 vuotiaan kanssa.

Ainoa asia mistä oli ap:n kanssa samaa mieltä oli se, että kyläpaikassa kyläpaikan säännöt, eli mikäli kyläpaikan äiti jotain sanoo/komentaa/käskee tulee sitä automaattisesti kunnioittaa sekä vierailevan lapsen että tämän äidin.

Missä vaiheessa lapsen PITÄÄ osata teidän mielestä käyttäytyä vieraisilla ja muuallakin asiallisesti? En usko että lapsi oppii käytöstapoja yhdessä yössä, vaan kärsivällisesti opettamalla. Opetus on vanhempien asia. Vai osaako 4-vuotias muka sen paremmin, jos siihen asti on saanut elää kuin pellossa, sotkea, heitellä ja rikkoa tavaroita mielin määrin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras-X:
Minussa on sitten varmaan joku vika kun ei mua haittaa jos kavereiden lapset hyppii sohvilla tai heittelee tyynyjä ja nojailee seiniin ja kyllä ne joskus availee laatikoitakin mutta en mä jaksa siitäkään välittää. En mä jaksa nipoilla koko aikaa. Mutta pidän kyllä huolen että oma tyttöni käyttäytyy kylässä eikä hajoita paikkoja. Meillä käykin paljon vieraita kun tietävät että meillä saa lapset leikkiä.

mekin vieraillaan vaan niissä paikoissa missä ei tarvitse haukkana vahtia jokaista lapsen liikettä, ettei mihinkään tule mitään jälkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras-X:
Minussa on sitten varmaan joku vika kun ei mua haittaa jos kavereiden lapset hyppii sohvilla tai heittelee tyynyjä ja nojailee seiniin ja kyllä ne joskus availee laatikoitakin mutta en mä jaksa siitäkään välittää. En mä jaksa nipoilla koko aikaa. Mutta pidän kyllä huolen että oma tyttöni käyttäytyy kylässä eikä hajoita paikkoja. Meillä käykin paljon vieraita kun tietävät että meillä saa lapset leikkiä.

mekin vieraillaan vaan niissä paikoissa missä ei tarvitse haukkana vahtia jokaista lapsen liikettä, ettei mihinkään tule mitään jälkeä.

Mä taas vierailen lapsen kanssa kaikkialla mihin kutsutaan, eikä kukaan ole vielä jättänyt kutsua yhteen kertaan. Jos sotkee, en todellakaan jätä sotkuja muitten siivottavaksi, vaan siivoan itse. Hajonneet tavarat korvataan. Ei ihme ettei muksut osaa käyttäytyä jos äideillä on tuollainen asenne ettei millään ole mitään väliä, kunhan ei tule vaan paha mieli. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

Eläminen saa näkyä! Onko muka tuulesta temmattu ajatus että kotiin kannattaa hankkia lapsiystävälliset materaalit ja kalusteet? Ne voi vaihtaa niihin hintaviin ja laadukkaisiin sitten kun sen aika on. Kun ei enää tarvitse pelätä että joku pienillä käsillä sotkee tai särkee.

Meillä ois ihan mahdollista ostaa nyt uusi taulutelkkari, mutta suosiolla jätetään se muutaman vuoden päähän ettei tarvitse sitä suojella lapsen leikeiltä.

Samaa mieltä! Mut silti mun kotini on linnani, eikä munkaan muksut elä siellä kuin pellossa. Meillon halvimmat mahdolliset sohvat vm 2005 ja telkkari vm 1999. Ei oo mitään niin kallista talossa mikä ei lapsperheeseen sopisi. Mut silti, ei saa hyppiä sohvilla, eikä juosta ruoka kädessä pöydästä. Ja silti vasta kolmatta viikkoa sitten oltiin tikattavana kun ipana putosi sohvan selkänojalta takaraivolleen vanhaan kukkatasoon.
Säännöt on tehty rikottaviksi ja materia uusittavaksi. Mut MUN koti
|O :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Minä taas oon onnellinen siitä, ettei mulla ole sellaisia ystäviä kuin ap:n ystävä :D. Mä VIHAAN sitä kun jotkut antaa lastensa tehdä mitä tahansa, eivät ollenkaan kiellä, eivätkä reagoi edes siihen kun muut alkavat komentamaan heidän lapsiaan.

Miksei lapsiperheessä voisi olla valkoista sohvaa...?

Peesi!

Minulla on vaalea sohva, vaaleita mattoja, vaaleita tyynyjä, vaaleita vaatteita! Ei niitä tarvitse varoa mitenkään, kun asia on niinkin yksinkertainen että 1) ruoka syödään ruokapöydässä 2) ruoan jälkeen pestään naama ja kädet.

Mutta joillekin se tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma :whistle:

Ja tämä onnistuu jopa yh:lta :xmas:

Moni varmasti jo sanoi sen mitä itsekin mietin, että ei lapsia tarvitse noihin kohtiin 1) ja 2) edes mitenkään erityisesti kouluttaa. Ei ihme, että ihmiset eivät saa kuria pidettyä lapsillaan kun ei normaaleja arkisia asioita kyetä rakentamaan toimiviksi.

joo mä ymmärrän kyllä sen että talossa talon tavalla, ja itse kyllä kiellän ihan taatusti omaani jos tekee jotain kiellettyä kylässä, haen paikalta pois jos ei sana kuulu.

Meillä ei hirveän usein vieraita käy, ei kovin paljon ole kaveripiirissä pikkulapsia. Mut sillon kun käy, en mä vedä pultteja siitä jos ipanat syö sen keksin loppuun meidän sohvalla, vaikka siitä vähän murusia tuleekin. Jos on kädet suklaassa, niin mä komennan pesemään tai otan paperia ja pyyhin ne ite. 4v osaa varmasti mennä käsienpesulle käskemällä, mut 2vuotiaalta sitä ei mielestäni kannata odottaa.

Juodaampa muuten joskus äitienkin kanssa kahvit olkkarissa. Ei siihen maailma kaadu. Kylässä pysytään keittiössä jos niin sanotaan, mut se pitää todellakin sanoa jos näitä sääntöjä on.

Mä muuten pyrin olemaan kaukaa viisas ja tarjoan sellaista mikä sotkee mahdollisimman vähän. Jos meno menee siihen pisteeseen että kakarat ravaa keittiöstä hakemassa lisää syötävää, laitan tarjoilut pois pöydästä ja that's it.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Minä taas oon onnellinen siitä, ettei mulla ole sellaisia ystäviä kuin ap:n ystävä :D. Mä VIHAAN sitä kun jotkut antaa lastensa tehdä mitä tahansa, eivät ollenkaan kiellä, eivätkä reagoi edes siihen kun muut alkavat komentamaan heidän lapsiaan.

Miksei lapsiperheessä voisi olla valkoista sohvaa...?

Peesi!

Minulla on vaalea sohva, vaaleita mattoja, vaaleita tyynyjä, vaaleita vaatteita! Ei niitä tarvitse varoa mitenkään, kun asia on niinkin yksinkertainen että 1) ruoka syödään ruokapöydässä 2) ruoan jälkeen pestään naama ja kädet.

Moni varmasti jo sanoi sen mitä itsekin mietin, että ei lapsia tarvitse noihin kohtiin 1) ja 2) edes mitenkään erityisesti kouluttaa. Ei ihme, että ihmiset eivät saa kuria pidettyä lapsillaan kun ei normaaleja arkisia asioita kyetä rakentamaan toimiviksi.

Täydellinen peesi Emilynille!!! Osuit naulan kantaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.
Miten teidän lapset on oppineet kävelemään vai eivätkö vielä osaa? Vai oletko aina käsi-kädessä pitäen opettanut heitä etteivät vaan ota seinästä kiinni?

Miksi ne lapset pitää aina kutsua joka paikkaan mukaan? Minusta ainakin kotiäitinä on IHANAA kyläillä kavereiden luona "tyttöjen juttuja" jutellen, kun voi jättää lapset kotiin/hoitoon. Ymmärrän kyllä jos koko perheenä kyläillään, mutta on ihanampaa välillä uppoutua keskustelemaan kavereiden kanssa, ilman että jutustelu keskeytyy koko ajan, kun jonkun lasta pitää komentaa tai lapsi roikkuu lahkeessa "äiti mul on pissahätä". Varsinkin kun lapset ovat vielä pieniä.

Suosittelen ap, että kutsut vieraasi ilman lapsia seuraavalla kerralla - ei tarvitse kenenkään teistä stressata että lapset sotkee huushollia.Yh:n tietysti vaikeampi varmaan hommata lapsenvahtia, mutta jos hyvissä ajoin esität kutsun, niin ehtii ainakin varautua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.
Miten teidän lapset on oppineet kävelemään vai eivätkö vielä osaa? Vai oletko aina käsi-kädessä pitäen opettanut heitä etteivät vaan ota seinästä kiinni?

No ei meillä ainakaan seiniä pitkin ole yksikään lapsista opetellut kävelemään, vaan esim. kävelytuoliin, taaperokärryyn tai vanhempien käsiin nojaten...

Mulla on villit lapset, joten ymmärrän vähän kyllä sitä 2-vuotiaan äitiäkin.

En ehdi lukea koko ketjua.
Aloituksesta kumminkin tuli mieleen pari juttua: Miksi laitoit tarjolle jotain suttaavaa ja miksi et korjannut niitä pois kun kahvi oli juotu? Näin se kamala lapsi ei olisi voinut tuhota koko kämppää ja hakea lisävirtaa...
Sen äiti oli todennäköissesti luullut, että teillä on lapsenkestävä koti ja sitten se ehkä oli niin lamaantunut noloudesta kun se kersa riehui tai sitten sitä alkoi harmittaa, että mitäs olet laittanut valkoista ja kaikki koriste-esineet 2-veen ulottuville...?

En ole aloituksessa mainitun 2-vuotiaan äiti, mutta voisin olla.
Yhden "ystävän" luona käytiin tasan kerran, ja sen jälkeen ei olla voitu mennä, koska mun lapset ei kerta kaikkiaan osaa istua kädet helmassa hiljaa. Ja tän ystävän kämppä on niin kalliisti sisustettu, että mulla ei kerta kaikkiaan ole varaa rikkoa sieltä mitään. Esim. pöytä 3000e. Tuli itselle semmoinen olo, et mitä jos mä nyt tiputan mustikan tähän, niin...

Meillä ei syödä muualla kuin keittiön pöydän ääressä ellen ole erikseen yläkertaan lapsille laittanu herkkuja. Sohvalla ei hypitä, ei vieraat eikä omat. Portaissa ei pelleillä, ei vieraat eikä omat.
Ja jos mun kaverit ei itse komenna lapsiaan ni minä teen sen. jos kaveri siitä suuttuu niin siitä vaan.

mun pointti on se, että miksi pitää tehdä sellainen koti lapsille missä ei voi elää pelkäämättä tahroja sohvassa tai seinässä.

Ap:n lapset osas olla ja elää valkoisen sohvan kanssa, se riittänee, vieraiden lasten mukaan ei kenenkään tarvi sohvansa väriä valita? Ja jos ap+perheensä osaa tuhrimatta kodissaan elää, niin siellä ei kenenkään muiden elämisen jälki tarvi näkyä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ap:n lapset osas olla ja elää valkoisen sohvan kanssa, se riittänee, vieraiden lasten mukaan ei kenenkään tarvi sohvansa väriä valita? Ja jos ap+perheensä osaa tuhrimatta kodissaan elää, niin siellä ei kenenkään muiden elämisen jälki tarvi näkyä?

Näin juuri! Se on se miten kasvatat lapsesi...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mulla on villit lapset, joten ymmärrän vähän kyllä sitä 2-vuotiaan äitiäkin.

En ehdi lukea koko ketjua.
Aloituksesta kumminkin tuli mieleen pari juttua: Miksi laitoit tarjolle jotain suttaavaa ja miksi et korjannut niitä pois kun kahvi oli juotu? Näin se kamala lapsi ei olisi voinut tuhota koko kämppää ja hakea lisävirtaa...
Sen äiti oli todennäköissesti luullut, että teillä on lapsenkestävä koti ja sitten se ehkä oli niin lamaantunut noloudesta kun se kersa riehui tai sitten sitä alkoi harmittaa, että mitäs olet laittanut valkoista ja kaikki koriste-esineet 2-veen ulottuville...?

En ole aloituksessa mainitun 2-vuotiaan äiti, mutta voisin olla.
Yhden "ystävän" luona käytiin tasan kerran, ja sen jälkeen ei olla voitu mennä, koska mun lapset ei kerta kaikkiaan osaa istua kädet helmassa hiljaa. Ja tän ystävän kämppä on niin kalliisti sisustettu, että mulla ei kerta kaikkiaan ole varaa rikkoa sieltä mitään. Esim. pöytä 3000e. Tuli itselle semmoinen olo, et mitä jos mä nyt tiputan mustikan tähän, niin...

mä en nyt käsitä että mikä on niin vaikea ymmärtää sitä et kaikilla ei ole halua ja intressiä siivota koko kämppää vierailun päätteeksi? :o
oli se sohva minkä värinen tai hintainen tahansa niin ei sohvilla hypitä, ei selkänojilla kiipeillä, kun sohva on hyvin pian entinen sitten.. ruokaa ei tarvitse pöydästä pois kuljettaa ja muutenkin normaalit käytös säännöt tulee opettaa lapsille...
mitä tulee tohon seinien nojailuun: koittakaapa huviksenne mitkä jäljet tulee maalipintaan taikka tapettiin kun sopivasti farkun niitti (tai mikä tahansa kova/terävä) osuu siihen seinään kun siihen nojaillaan kävellessä... ja kun saatte siihen jäljen aikaiseksi niin toistakaan se 50krt, ja sitten voitte ihmetellä miksi jotkut eivät halua että niin tehdään, ei edes pienet lapsen... |O mitä tulee noihin koriste-esineisiin ym. kyllä kotona saa olla tavaraa, ja jos kyläpaikassa ei enää ole pientä lasta niin kyläpaikassa tavarat voidaan säilyttää alempana... ja silloin se on ÄITI joka vahtii sitä lastansa.. mulla on 2.5v lapsi ja mulla on lasivitriiniä,koriste juttuja ym. ja se mun lapsi ei niihin koske.. koska on opetetttu niin... se ei estä normaalia leikkimistä kotona... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

harvinaista, mutta totta: peesaan emilyniä :D

Mä olan ap:n kanssa täysin samoilla linjoilla. Kyllä lapsia pitää pienestä pitäen opettaa käyttäytymään. Kylässä ei todellakaan kuulu hyppiä sohvilla ja juosta ruoka kädessä pitkin huushollia. Vanhempien tehtävä on kieltää lapsia kylässä, ei kyläpaikan äidin. Jokaisella saa olla kotona just sellaisia huonekaluja kun haluaa, sitä paitsi kunnon sohvasta 5000 ei ole paljon....

Yhteistyössä