MITEN sana KOKO taipuu monikossa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/heittomerkki/

Heittomerkillä osoitetaan, että kahden vokaalin välissä on tavuraja. Tapaukset ovat k:n astevaihtelutapauksia, joissa tulisi kolme vokaalia peräkkäin:

koko : ko'oissa (huom. kuitenkin koon)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www2.lingsoft.fi/cgi-bin/finspell

FINSPELL
Anna jokin (mahdollisesti väärin kirjoitettu) suomen kielen sana, esim. kirjotuksella, teekkään, psyykkeeseen, niinkuin.

Sana:


Sana kokoissa: oikein!

Copyright © Kimmo Koskenniemi & Lingsoft Oy 1995 - 2009. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttökertoja jäljellä: 99
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli yhtä oikeaa vastausta ei ole?

Voi kirjoittaa koissa, kooissa, koí ssa, kooi´ssa? :D

Kattokaa nyt, ei suomea voi osata. Paras vaan kiertää kaikki kummat sanat. Ei me tiedetä itsekään, että miten täällä pitäis puhua - voin vain kuvitella, miten helppoa maahanmuuttajien on oppia tätä kieltä :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www2.lingsoft.fi/cgi-bin/finspell

FINSPELL
Anna jokin (mahdollisesti väärin kirjoitettu) suomen kielen sana, esim. kirjotuksella, teekkään, psyykkeeseen, niinkuin.

Sana:


Sana kokoissa: oikein!

Copyright © Kimmo Koskenniemi & Lingsoft Oy 1995 - 2009. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttökertoja jäljellä: 99

:D mutta nythän tuo viittaa vaan sanaan kokko, ei koko.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/heittomerkki/

Heittomerkillä osoitetaan, että kahden vokaalin välissä on tavuraja. Tapaukset ovat k:n astevaihtelutapauksia, joissa tulisi kolme vokaalia peräkkäin:

koko : ko'oissa (huom. kuitenkin koon)

Nyt en kyllä ymmärrä. Kun perusmuodossa ei ole kahta perättäistä vokaalia, niin mistä se sinne yhtäkkiä tempautuu. Siis vaa'assa ja ruo'ossa mä ymmärrän, kun niissä on nominatiivissakin (vaaka ruoko) kaksi vokaalia ja taivutus tuo kolmannen, mutta... koko : koissa, kun siinä ei siihen tule sitä kolmatta vokaalia. Äh, olkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/heittomerkki/

Heittomerkillä osoitetaan, että kahden vokaalin välissä on tavuraja. Tapaukset ovat k:n astevaihtelutapauksia, joissa tulisi kolme vokaalia peräkkäin:

koko : ko'oissa (huom. kuitenkin koon)

Nyt en kyllä ymmärrä. Kun perusmuodossa ei ole kahta perättäistä vokaalia, niin mistä se sinne yhtäkkiä tempautuu. Siis vaa'assa ja ruo'ossa mä ymmärrän, kun niissä on nominatiivissakin (vaaka ruoko) kaksi vokaalia ja taivutus tuo kolmannen, mutta... koko : koissa, kun siinä ei siihen tule sitä kolmatta vokaalia. Äh, olkoon.

Mutta jos on yksikössä koko -> koossa, niin kolmas vokaali tulee jos muutetaan tuo "koossa" monikkoon?
 
Ko'oissa, ko'oilla, kuten tossa linkissä http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Lausukaapas pariin kertaan ääneen, niin huomaatte, että on eri asia sanoa kooissa kuin ko'oissa. Kyllä mulla ainakin tulee tavuraja tuohon heittomerkin kohdalle, kun vaa'assa-sanaa lausuessakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/heittomerkki/

Heittomerkillä osoitetaan, että kahden vokaalin välissä on tavuraja. Tapaukset ovat k:n astevaihtelutapauksia, joissa tulisi kolme vokaalia peräkkäin:

koko : ko'oissa (huom. kuitenkin koon)

Nyt en kyllä ymmärrä. Kun perusmuodossa ei ole kahta perättäistä vokaalia, niin mistä se sinne yhtäkkiä tempautuu. Siis vaa'assa ja ruo'ossa mä ymmärrän, kun niissä on nominatiivissakin (vaaka ruoko) kaksi vokaalia ja taivutus tuo kolmannen, mutta... koko : koissa, kun siinä ei siihen tule sitä kolmatta vokaalia. Äh, olkoon.

Mutta jos on yksikössä koko -> koossa, niin kolmas vokaali tulee jos muutetaan tuo "koossa" monikkoon?

Totta joo, mutta kun mun mielestä se määräytyy yksikön nominatiivin mukaan. Voin toki olla väärässäkin... mä en vaan ole koskaan törmännyt tuohon heittomerkilliseen muotoon vaikka muoto-opin kursseilla on nominien taivutusta käsiteltykin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Rautalankaa kehiin:

koko:koon:koossa YKSIKKÖ

koot:kokojen:ko'oissa MONIKKO

Mutta millä perusteella inessiivissä on muka kolme vokaalia, kun genetiivissäkään ei ole? Tuo monikon nominatiivi ei riitä perusteeksi, kun se ei kerran seuraa kaikkiin sijamuotoihin vrt. esim. vaaka-sana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Rautalankaa kehiin:

koko:koon:koossa YKSIKKÖ

koot:kokojen:ko'oissa MONIKKO

Mutta millä perusteella inessiivissä on muka kolme vokaalia, kun genetiivissäkään ei ole? Tuo monikon nominatiivi ei riitä perusteeksi, kun se ei kerran seuraa kaikkiin sijamuotoihin vrt. esim. vaaka-sana.

Genetiivissä on kolme kirjainta (vaikka ei ookkaan vokaaleja), riittääkö se? :xmas: ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Rautalankaa kehiin:

koko:koon:koossa YKSIKKÖ

koot:kokojen:ko'oissa MONIKKO

Mutta millä perusteella inessiivissä on muka kolme vokaalia, kun genetiivissäkään ei ole? Tuo monikon nominatiivi ei riitä perusteeksi, kun se ei kerran seuraa kaikkiin sijamuotoihin vrt. esim. vaaka-sana.

Genetiivissä on kolme kirjainta (vaikka ei ookkaan vokaaleja), riittääkö se? :xmas: ;)

Neljä? Mitkä? Mistä sä ne tempaisit? Ja ei, vokaalien määrä on se mikä ratkaisee. Kai.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Rautalankaa kehiin:

koko:koon:koossa YKSIKKÖ

koot:kokojen:ko'oissa MONIKKO

Mutta millä perusteella inessiivissä on muka kolme vokaalia, kun genetiivissäkään ei ole? Tuo monikon nominatiivi ei riitä perusteeksi, kun se ei kerran seuraa kaikkiin sijamuotoihin vrt. esim. vaaka-sana.

Genetiivissä on kolme kirjainta (vaikka ei ookkaan vokaaleja), riittääkö se? :xmas: ;)

Neljä? Mitkä? Mistä sä ne tempaisit? Ja ei, vokaalien määrä on se mikä ratkaisee. Kai.

No ihan yksinkertaisesti laskin niiden sijamuodon päätteeseen kuulumattomien kirjainten määrän. En minä tiedä, liekö sillä oikeasti merkitystä, kunhan heitin... :D
vaa'an 3
koon 2
kokojen 3

 
Suomen oikeinkirjoitusnormi vaatii astevaihtelutapauksissa heittomerkin, jos k:n kadon seurauksena jää kaksi samanlaista vokaalimerkkiä vierekkäin, esimerkiksi liukua : liu'un, vaaka : vaa'an, koko : ko'oissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meikä:
Suomen oikeinkirjoitusnormi vaatii astevaihtelutapauksissa heittomerkin, jos k:n kadon seurauksena jää kaksi samanlaista vokaalimerkkiä vierekkäin, esimerkiksi liukua : liu'un, vaaka : vaa'an, koko : ko'oissa.

No niin, nyt tuli sellainen selitys, jonka mäkin uskon :D! Tai siis on logiikaltaan ymmärrettävä ja siten uskottava (kysehän ei siis ole minun uskonasiastani ;)...). Eli pakko se on uskoa, oikea muoto on tuo ko'oissa, vaikka se ihan pöljältä kuulostaakin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiTakkutukka Raitasukka:
missä koossa tuotetta löytyy....

Niin mutta jos halutaan MONIKKO:D.

Ei siitä ole monikkoa!
"Missä koossa tuotetta löytyy?"
"Missä koossa tuotteita löytyy?"


:laugh: Kaikista on monikot ja monikkojen taivutusmuodot. Ne vaan ei välttämättä ole puhekielessä käytössä...
 

Yhteistyössä