Miten saisin miehen hoitoon?(pakkoneuroosi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen täysin varma että kärsii pakko-oireisesta häiriöstä. (pöpökammo) Koska hän vaatii minua jatkuvasti noudattamaan omia neuvojaan, kyttää koko ajan tekemisiäni ja huomauttelee ties mistä, pinnani on katkeamaisillaan ja harkitsen eroamista.

Hänellä on tuhansia erilaisia sääntöjä miten mikin asia pitäisi tehdä, ja hän hermostuu harva se päivä kun teen hänen mielestään jotain jolla levitän pöpöjä. Riitelemme usein, ja joskus viime aikoina olen mieluummin tehnyt kuten mies vaatii, kuin alkanut väittää vastaan, koska lapsikin kärsii riidoistamme, vaikka vauva vasta vielä onkin.

Nyt kun minä olen flunssassa, on ollut erityisen vaikeaa. En osaa edes syödä, puhua tai liikkua oikein, etten levitä hänen mielestään pöpjä. Mihinkään en saisi koskea, ja käsiäni minun pitää desinfioida käsihuuhteella jatkuvasti, ja paljon, paljon muuta. Terveenäkin ollessani on välillä hankalaa, mutta nyt entistä hankalampaa.

Onko kukaan saanut pakko-oireista kärsivää kumppaniaan hoitoon ja pystynyt jatkamaan suhdetta?

Lisään vielä, että flunssaisensa käsihygienia on ilman nuuta tärkeää, mutta kun hän vaatii minua desinfioimaan käsiäni nyt flunssaisena ihan koko ajan, ennen kuin kosken oikeastaan mihinkään. En uskalla enää oikein edes puhua, kun hän yhtenä päivänä suuttui siitäkin, että pöpöt leviää kun puhun. Ja kun yskin, hän huomautti aamulla että pöpöjä pääsee ilmaan ympäriinsä, vaikka yskin nenäliinaan ja pidin vielä käsiä kuppina edessä, ja sen jälkeen pesin ja desingioin kädet. Olen ihan väsynyt tähän, mitään en osaa tehdä oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Onko tuo ollut aina vai alkanut vasta?

On ollut lievänä, mutta ajattelin että pärjään asian kanssa ja pidän puoleni. Mutta asia on pahentunut kolmen vuoden aikana kovasti, ja nyt kun meillä on vauva, seon lähes riistäytynyt käsistä.

Koen että mies yrittää hallita minua neuvoillaan, koska suuttuu jos en tee niinkuin hän sanoo, esim. pidä koko ajan hengityssuojainta nyt flunssassa.

Mutta ihan terveenäkin on välillä vaikeaa, kun on niin paljon erilaisia sääntöjä miten pitää tehdä, enkä tietenkään muista kaikkia, ja sitten tulee riitaa.

En ole alistunut kuin ihan muutaman kerran tosin, sovun vuoksi, ja lapsenkin.

Miestä ei varmaan saa hoitoon kuin uhkaamalla lähteä ellei hän mene sinne - jos sittenkään. Miehellä ei varmaan omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mä en kyllä jaksaisi tuommoista jahtaamista, varsinkaan, jos olisin kipeänä. Ja mitäs sitten, kun vauva joskus sairastuu?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja b:
No sellanen äkkiseltään, että eroa ja äkkiä toi ei oo normaalia elämää ollenkaan... u

Joo juuri äsken kattelin asuntoja, ajattelin kuitenkin ensin kysellä palstamammojen mielipiteitä.:-)

Voithan koittaa ohjata hoitoon yms, mut oikeesti mä en jäis oottamaan tuleeko tuloksia. kuulostaa kauhealta. Ja vielä jos vauva teillä eihän se saa koskea minnekään ku levittää pöpöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Miestä ei varmaan saa hoitoon kuin uhkaamalla lähteä ellei hän mene sinne - jos sittenkään. Miehellä ei varmaan omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mä en kyllä jaksaisi tuommoista jahtaamista, varsinkaan, jos olisin kipeänä. Ja mitäs sitten, kun vauva joskus sairastuu?

Jos vauva sairastuisi, mies syyttäisi minua ja sitä etten tarpeeksi kuunnellut hänen neuvojaan, koska jos olisin kuunnellut, ei olisi sairastunut.

Mies ei tosiaankaan pidä itseään sairaana, vaan minua erityisen hankalana ja vaikealuonteisena naisena, jota kukaan muu mies ei kestäisi.

No sellanen äkkiseltään, että eroa ja äkkiä toi ei oo normaalia elämää ollenkaan... u

Joo juuri äsken kattelin asuntoja, ajattelin kuitenkin ensin kysellä palstamammojen mielipiteitä.:-)

Voithan koittaa ohjata hoitoon yms, mut oikeesti mä en jäis oottamaan tuleeko tuloksia. kuulostaa kauhealta. Ja vielä jos vauva teillä eihän se saa koskea minnekään ku levittää pöpöjä.

Ei ole vielä vauvan koskemisiin puuttunut, ainoastaan minun.

Miehen veljen vaimo ei pese käsiään WC:ssä käynnin jälkeen, kuten ei tietenkään vauvan vaipan vaihdon jälkeen, käytetty vaippa on kätevä jättää mummolan lattialle pyörimään *miksi ihmessä viedä sitä roskiin*

Jouluruokapöydässä syö salaattia suoraan omalla käytetyllä lusikallaan yhteisestä tarjoiluastiasta... *örp* ... vältän viimiseen asti kutsumasta meitä heille.

Häneen verrattuna olen joko ylihygieeninen tai sitten käly on porsas...

Jos eroat joudut antamaan miehelle puolikkaan huotajuuden. Et pääse vaikuttamaan sihen miten tämä käytös vaikuttaa lapseen.

Mä tekisin ehkä niin, että soittaisin paikkakunnan psykiatrian polille, hankkisin alan hoitajan tai lääkärin puhelimeen ja kysyisin, että miten on järkevintä toimia.

Tuohan saattaa olla jokin vaihe, joka liittyy vauvaan ja hänen luolamiehen tarpeeseen suojella laumaansa :) On vain pahimmillaan nyt.

Onko kyseessä jo paranoian puolelle menevää ajattelutapaa?

Voimia sinulle :hug:

Arvaankohan oikein, mies ei tee tuota ilkeyttään, vaan ajattelee toimivansa teidän kaikkien parhaaksi? Tuohon on tosiaan vaikea puuttua :/

Peesaan. Miehesi oireet ovat luultavasti pahentuneet lapsen syntymän myötä. Niin käy usein, hänellä on huoli vauvasta. Miehesi tarvitsee nyt ehdottomasti apua! Terapiaa ja mahd. lääkityksen, tuo on saatava kuriin. Pakko-oireinen häiriö on hyvin hankala ongelma, siitä on hyvin vaikea päästä eroon, vaikka ko. henkilö ymmärtää yleensä itsekin, että hänen käyttäytymisensä ei ole normaalia. Yritä tukea miestäsi pääsemään eroon oireistaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Arvaankohan oikein, mies ei tee tuota ilkeyttään, vaan ajattelee toimivansa teidän kaikkien parhaaksi? Tuohon on tosiaan vaikea puuttua :/

Peesaan. Miehesi oireet ovat luultavasti pahentuneet lapsen syntymän myötä. Niin käy usein, hänellä on huoli vauvasta. Miehesi tarvitsee nyt ehdottomasti apua! Terapiaa ja mahd. lääkityksen, tuo on saatava kuriin. Pakko-oireinen häiriö on hyvin hankala ongelma, siitä on hyvin vaikea päästä eroon, vaikka ko. henkilö ymmärtää yleensä itsekin, että hänen käyttäytymisensä ei ole normaalia. Yritä tukea miestäsi pääsemään eroon oireistaan. :)

Joo kyllä todellakin ovat pahentuneet ainakin puolella vauvan syntymän jälkeen!! Ja varsinkin juurikin tuo minun vahtimiseni, ja minulle huomauttelu ja joskus jopa tiuskiminen jos teen jotain tosí väärää hänestä.

Tukisin kyllä mielelläni kun hän edes yrittäisi päästä eroon oireistaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Jos eroat joudut antamaan miehelle puolikkaan huotajuuden. Et pääse vaikuttamaan sihen miten tämä käytös vaikuttaa lapseen.

Mä tekisin ehkä niin, että soittaisin paikkakunnan psykiatrian polille, hankkisin alan hoitajan tai lääkärin puhelimeen ja kysyisin, että miten on järkevintä toimia.

Tuohan saattaa olla jokin vaihe, joka liittyy vauvaan ja hänen luolamiehen tarpeeseen suojella laumaansa :) On vain pahimmillaan nyt.

On otettu selvää, psykiatrian polille päästäkseen pitää olla terveyskeskuslääkärin lähete. Ja täälläpäin sitä eivät saa kuin ihan oikeasti hullut, koska ei ole resursseja. Varsinkaan kun mies ei ole mitenkään "hullu", ylivarovainen vaan, potenssiin sata, ja myös neuroottinen. Mutta muuten ihan fiksu ja normaali mies. Tuskin saisi lähetettä edes. Yksityiseltä puolelta voisi kokeilla, kallistahan se on, mutta olen valmis siihenkin jos ei muu auta. lapsen takia en haluaisi luovuttaa ja erota liian helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:

On otettu selvää, psykiatrian polille päästäkseen pitää olla terveyskeskuslääkärin lähete. Ja täälläpäin sitä eivät saa kuin ihan oikeasti hullut, koska ei ole resursseja. Varsinkaan kun mies ei ole mitenkään "hullu", ylivarovainen vaan, potenssiin sata, ja myös neuroottinen. Mutta muuten ihan fiksu ja normaali mies. Tuskin saisi lähetettä edes. Yksityiseltä puolelta voisi kokeilla, kallistahan se on, mutta olen valmis siihenkin jos ei muu auta. lapsen takia en haluaisi luovuttaa ja erota liian helposti.

Ei ole paranoiaa tms.

Meillä vähän vastaavanlaiseen käytökseen auttoi kunnon norovirus! Ei auttaneet hengityssuojaimet tai mikään, niin sen joutui mieskin sairastamaan ja nykyään puhuu siitä siinä missä minä lasten synnytyskokemuksista :laugh:

Meidän isännällä siis emetofobia = oksennuspelko

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Meillä vähän vastaavanlaiseen käytökseen auttoi kunnon norovirus! Ei auttaneet hengityssuojaimet tai mikään, niin sen joutui mieskin sairastamaan ja nykyään puhuu siitä siinä missä minä lasten synnytyskokemuksista :laugh:

Meidän isännällä siis emetofobia = oksennuspelko

Meillä miehen neuroosiin ei kunnon pöpötkän auta. Hänellä on paraikaa jalassa joku erittäin ikävä pöpö, olisiko MRSA, TRPA tms., johon ei tunnu mikään oikein auttavan. Ja se on hänelle tullut vaikka hän on pöpökammoinen ja ylivarovainen. Sekään ei tosiaan ole auttanut häntä ymmärtämään, että liika hysteerisyys likaa ja pöpöjä kohtaan ei saa aikaan muuta kuin ikävän ja synkän elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Pakko-oireiseen häiriöön tepsivät tietyt masennuslääkkeetkin. Ne ja terapia voisivat auttaa miestäsi.

Kiva kuulla. Nyt kun saisin vain miehen ymmärtämään mistä on kyse, ilman että hän heti vain suuttuu ja alkaa syytellä minua..

Oletteko joitakin Kelan lääkäreitä? Useimmat täällä vissiin heittelee diagnooseja potilasta näkemättä, tai ainakin vahvistaa 100% innolla aloittajan tekemän diagnoosin. Itse en heti noin valmiiksi diagnosoituna lähtisi asiaa työstämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sika:
Oletteko joitakin Kelan lääkäreitä? Useimmat täällä vissiin heittelee diagnooseja potilasta näkemättä, tai ainakin vahvistaa 100% innolla aloittajan tekemän diagnoosin. Itse en heti noin valmiiksi diagnosoituna lähtisi asiaa työstämään.

No tämä kyllä on harvinaisen helppo tunnistaa pakkoneuroosiksi ihan näin ilman psykiatrin koulutustakin.

Vai mikä sinusta vaivaa ihmistä, joka pelkää yli kaiken pöpöjä ja sairastumista, ja kiinnittää hygieniaansa huolta ihan liioitellusti, siis paaaaaaljon enemmän kuin se olisi tarpeen. Lisäksi vahtii muita ja huomauttelee, ja suuttuu todella jos joku uskaltaa yskäistä edes nenäliinaan viiden metrin päässä hänestä.

Ja noita esimerkkejä on paljon.

Tämä sairastumisen/ pöpöjen liiallinen, elämää rajoittava pelko on niitä kaikkein helpoimmin tunnistettavia psyyken sairauksia/häiriöitä.

Mutta itselläni on kyllä vähän tietoakin asioista.

Uusimmat

Yhteistyössä