Miten saatte pienen riehujan päiväunille?

  • Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti
v
Meillä poika on 1v 8kk ja siis todellakin tarvitsee päiväunensa. Jos satutaan olemaan autolla liikkeellä, kun uniaika koittaa, nukahtaa tosi helposti ja nopeasti autoon. Mutta kotona... Poika nukkuu päiväunet matkasängyssä, joten ei sieltä pois pääse, mutta nukahtaminen kestää ikuisuuden. Siellä se rymyää ja pyörii ja tuntuu että koko sänky hajoaa... Heittelee lakanan, patjan, tyynyn ja unilelun pois tai myttää ympäri sänkyä. Reilun puoli tuntia kestää aina vähintään, ennen kun simahtaa. Mitä mä teen ton kanssa? Samassa huoneessa olo ei auta, sitten se vasta riehaantuukin. Nytkin nukahti ihme asentoon patjamyttynsä päälle.
 
Ei mitenkään. Terveisin kohta 2v. täyttävän tytön äiti, joka on kokeillut kaikki keinot saadakseen tytön nukkumaan. Mutta kun ei nuku niin ei nuku :kieh: :kieh: ja illat on yhtä itkua ja raivoa väsymyksen takia :/
 
Tipu Topakka
Minä mietin ihan samaa, kunnes huomasin, että tyttö nauttii ja rauhottuu kevyestä "vauva hieronnasta". Siveltelen ja hyvin kevyesti hieron. Kasvoistakin hivelen ja varsinkin kun päästä hivelee, niin alkaa silmät lupsahdella :D
 
meillä oli samanlaista ku tyttö oli just ton 1v8kk.. puoli tuntia-tunnin myllersi ja ähisi sängyssä ennen ku nukahti, mut eipä se haitannu ku ei kiukunnu :) ne vaan opettelee sitä yksin nukahtamista ja hyvä niin,ei tarvii vieressä istua
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi lapsen pitäisi heti nukahtaa, kun sänkyyn laitetaan? Mä tosin iskin mukulan seuraksi kirjan ja auton - kuuntelin sitä pikkupulinaa ja pärinää puoli tuntia ja sen jälkeen tuhinaa.
Jep. Eihän sitä itsekään saa aina unta, vaikka väsyttäis. Lapsen voi olla vaikea rauhoittua päikkäreille, kun on touhunnut ahkerasti aamupäivän. Parasta kai antaa olla rauhassa ja nukahtaa itsekseen, kun ei kerran itkeskelekään.
 
v
No eihän sen nyt heti tarttiskaan nukahtaa, mutta toi riehuminen ei oo kivaa. Sänky vaan kolisee ja lapsi valittaa ja nukkuu sitten huonoissa asennoissa siellä patjan alla tms. Eli siis lähinnä miten mä saisin sen rauhassa nukahtamaan? Se ei vaan suostu olee makuullaan (hierontaakin on koitettu, ei onnistu).
 
rattaisiin?
meillä 1v7kk riehuja siirtyi takaisin pihalle päikkäreille. Rattaisiin laitetaan "unipussi" (=ä-pakkauksen makuupussi) ja lapsi nukahtaa tod. nopeaan (-> rutiinit!).
 
Muakin kiinnostaisi jos jollakulla olisi jotain vinkkejä nukahtamiseen! Meillä on poika 1v.7kk ja päiväunille meno on aina yhtä taistelua. Hermostuu jo sänkyyn vietäessä.. Meillä on vielä toistaiseksi pinnasänky käytössä ja koskaan ei poikaa ole tarvinnut nukuttaa, vaan on itsekseen nukahtanut. Yöunille meno ei tuota ongelmia, vaan noi päikkärit. Ja poiskaan niitä ei vielä voi jättää, koska jos ei nuku niitä ajallaan, niin simahtaa iltapäivällä ja se taas haittaa yönukkumista! Eli siis kitisee tai huutaa sängyssä tai sitten myös myllää sänkynsä, niin että kääntää patjan kaksinkerroin ja repii lakanat ym. pois. Ja kaikista ärsyttävin tapa on se, että riisuu vaatteensa ja vaippansa ja pissaa tai kakkaa sitten sänkyyn!! Ja saan sitten siivoilla niitä. Ja tuon tekee usein ihan kaikessa hiljaisuudessa, ilman rähinää ja kun käyn katsomassa, niin avot! :kieh: Että mitä ton lapsen kanssa nyt sitten tekisi :/ ??
 
Niin ja siis meillä kanssa saattaa joskus rauhoittua jos silittelen, mutta useimmiten vaan ponkee itsensä pystyasentoon, eikä rauhoitu. Ja olen koittanut vieressäkin istua, mutta se tuntuu vaan yllyttävän poikaa. Alkaa höpöttämään mulle ja koittaa saada kontaktia. Nousee seisomaan ja huutelee mulle sieltä sängystä ja taputtelee kädellä jos olen siinä lähellä. Mä en enää kestä sitä vaipan riisumista varsinkaan! :kieh:
 
v
Onneksi meillä poika ei ole keksinyt tota vaatteitten ja vaipan riisumista... Nukkukoon vaan sitten patjan alla tai mytätyn patjan päällä, kunhan ei vaippaansa riisu.

Ulos en häntä siirrä, koska rattaissa nukkuu aina paljon vähemmän aikaa, kun siellä ei pääse kääntyilemään. Sisällä nukkuu paremmin, kunhan vaan ensin nukahtaa. Mä kai sitten vaan annan sen myllätä sänkynsä ja valitella siellä sen reilu puoli tuntia. Ei se onneksi sentään varsinaisesti itke, kunhan kitisee. Toivon vaan, että toi matkasänky kestää ne rellestykset.

Yöunille meno ei meillä ole mikään ongelma (enää), se sujuu ihan rauhallisesti ja hyvin.
 
mami harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Minä mietin ihan samaa, kunnes huomasin, että tyttö nauttii ja rauhottuu kevyestä "vauva hieronnasta". Siveltelen ja hyvin kevyesti hieron. Kasvoistakin hivelen ja varsinkin kun päästä hivelee, niin alkaa silmät lupsahdella :D
Meillä tuon lisäksi kun hieroo varpaita niin jo hiljenee:)
 
Mä olen aina käsittänyt että on ihan normaalia että lapset pyörii max sen puol tuntia ennenkuin uinahtavat. Eräs hoitolapsikin tekee niin. Käyn aina laittamassa takas makuuasentoon ja peiton päälle, ja aina on sen puol tuntia kestänyt ja sit on simahtanut. Onko lpasesi orientoitunut unille, siis rauhoitteletko tilanteita jo ennen unille menemistä vai laitatko lapsen sänkyyn tyyliin "kesken leikin"? Voi olla vaikea rauhoittua jos leikkiasiat vielä jyllää päässä.Itse alan jopa puhua kuiskaillen kun päiväuniaika lähestyy ja siitä hiljennytään koko joukko(4 vekaraa) ja puolessa tunnissa on talo hiljainen.
 
Juu ole kiitollinen vaan :D Se on maailman ärsyttävintä! Ei sillä mitään väliä jos vaan pölisis ja mylläis, mutta ei ole tosiaan kiva vielä niitä pissoja siivoilla ja vaihdella lakanoita, saati sitten kakkoja! :$

Ja nyt on pakko sanoa, että älyttömän suuri kiitos sulle Vepasto, olet nero :D :flower: !! Kokeilin äsken tota, että laitoin pojan rattaisiin peiton ja nokkamukin kanssa, jossa maitoa ja pari minuuttia kerkesin sitä hyssytellä edes-takas tossa, niin sehän nukahti! :eek: =) Oi kuinka ihanaa! Eka kerta pitkään aikaan, kun ei tarvinut tapella siitä päiväunille menosta! Täytyy varmaan tästä lähin antaa nukkua päikkärit noissa rattaissa.. =)
 
Vepasto
Olepa hyvä, nacsu. Kakkonen saa nukkua niin kauan rattaissa, kun sinne vain mahtuu. Sitten kun vauva syntyy helmi-maaliskuussa, niin sille haetaan vintiltä mun vanhat vaunut, johon pääsee nukkumaan. =) Kaverin lapsi nukkui rattaissa 3-vuotiaaksi.
 
v
Kyllä meillä rauhoitutaan ennen päiväunille menoa. Mennään tonne huoneeseen, jossa sänky on, luetaan kaksi satua ja jutellaan. Poika on näissä ihan innoissaan mukana, mutta heti kun nostan sen syliin ja sänkyyn, alkaa itku ja huuto ja riehuminen. No itku ja huuto vaimenee melko pian kitinäksi kun lähden huoneesta. Poika yrittää saada mua jäämään sinne kanssaan, mutta olen todennut ettei se ainakaan kannata. Jos mä olen siellä, ei rauhoitu edes 1,5 tunnissa.
 

Yhteistyössä