Miten saan siskon pois henkisesti ja fyysisesti pahasta suhteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa-mariia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa-mariia

Vieras
Osaisko joku antaa mulle neuvoja tai edes lohdutuksen sanoja, itse alan oleen aika rikki tilanteesta. Siskoni elää siis avoliitossa miehen kanssa ja heillä on kolme lasta, ala-aste ikäisiä kaikki. Ovat olleet yhdessä 9v ja aika alusta asti on kaikki tiennyt millanen mies oikeasti on, jopa siskoni mutta haluaa sulkea silmänsä kaikelta pahalta. Mies on vuosien varrella pettänyt siskoani ainakin neljä kertaa, nämä siis itse tunnustanut ja lisäksi on lyönyt siskoani muutaman kerran, niin että itsekin olen jäljet nähnyt. Sisko tietenkin koittanut aina keksiä tekosyitä, mutta myöntänyt silti asian myöhemmin. Mies haukkuu aina kaikkien kuullen siskoani milloin mistäkin ja jos joku asia ei hänen mielestään ole oikein, voi siskoni saada siitä hyvästä turvonneen posken ja silmäkulman. Lapsista näkee, että he pelkäävät, yleensä kun näkevät isänsä kännissä.

Ollaan koitettu auttaa monen monta kertaa, mutta sisko vaan suuttuu tästä ja haukkuu meitä ym. Miehestä ei koskaan puhu pahasti vaan koittaa kehua häntä maasta taivaaseen, vaikka kaikki kyllä tasan tietää että mikään niistä ei paikkaansa pidä. Mies ei vietä koskaan aikaa heidän lasten kanssa, ei ole edes vauva-aikana ollut missään mukana. Kotona käy vaan kääntymässsä, töitä tekee silloin kun huvittaa ja rahaa ruinaa muilta. Nyt viime vuosien aikana on siskostakin alkanut ihan selkeesti näkeen, että on ihan rikki ja tuntuu että hänellä on todellisuudentajukin välillä ihan hukassa. Itseäni itkettää, sillä koen menettäneeni rakkaan siskon kokonaan, ei olla enään niin läheisiä, koska siskoni ei juuri pidä yhteyttä ja vaikka minä koitan järkätä meille yhteistä aikaa niin hän välttelee sitä.

En keksi enään miten voin auttaa ja saada paremman elämän siskolle ja lapsille, ei tuollaista halua enään katsella :(

Et sä juuri sille mitään mahda. Aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä. Mäkin kovasti yritin aikoinani ystävälleni selittää, kuinka en pidä hänen poikakaveristaan kun ei kohdellut ystävääni hyvin. Mut pakko se oli vaan hyväksyä sit lopulta hänen ratkaisunsa ja antaa tehdä omat virheensä.. Mut onneksi kummiski ymmärsi lähteä suhteesta =)

Paha paikka, sitä kun sulkee asianosaisena silmänsä ja uskoo kaiken pahan olevan itsestäkiinni, itsetunto siskollasi varmaan nolla. MÄ en varmaan olis uskonu mitään ulkopuolisten neuvoja aikoinaan , onneksi itse ymmärsin loppujen lopuksi häippästä!

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Et sä juuri sille mitään mahda. Aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä. Mäkin kovasti yritin aikoinani ystävälleni selittää, kuinka en pidä hänen poikakaveristaan kun ei kohdellut ystävääni hyvin. Mut pakko se oli vaan hyväksyä sit lopulta hänen ratkaisunsa ja antaa tehdä omat virheensä.. Mut onneksi kummiski ymmärsi lähteä suhteesta =)

Näinhän se on, valitettavasti :( mutta jotenkin ihmetyttää, kun siskon mukaan tollases elämässä ei ole muka mitään vikaa, miten voi sanoa että on onnellinen. Ehkä mun ei sit kuulu ymmärtää.. toivottavasti sisko jonain päivänä tajuaa.

Ensinäkin voimia teille!
Tuollaisessa suhteessa on aina läsnä syyllisyys (jonka mies siis rakentaa naiselle, eli nainen kokee olevansa syyllinen vaikka sitä ei todellisuudessa ole), häpeä (siitä, että on yhdessä miehen kanssa, joka kohtelee huonosti ym), pelko (että esim. erotessa tilanne pahenee yms.). Kaikkien tällaisten tunteiden kahleissa oma itsekin voi unohtua ja nainen tekee asiat juuri niin kuin mies haluaa. Siksi tuollaisesta suhteesta on erittäin vaikea lähteä.
Itse tukisin, kuuntelisin ja auttaisin mahdollisimman paljon. Väkivaltaahan voi olla paljon enemmän, mitä te tiedätte, sillä se koetaan perheen sisäiseksi asiaksi, jota peitellään eikä siitä yhteiskunnan normien mukaan haluta puhua. Siksi avun vastaanottaminenkin on vaikeaa.

Oletko millä tavoin keskustellut sisaresi kanssa? Oletko tutustunut tieteelliseen kirjallisuuteen aiheeseen liittyen? Se voisi auttaa sinua ymmärtämään sisaresi tilanteen ja ehkä saisit sieltä neuvoja, miten toimia.

Jos lapset kärsii, yksi vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus isästä. Tässä tulisi samalla hyvä tilaisuus sisaresi saada keskusteluapua ulkopuolelta ja jos hän sen myötä ymmärtäisi, millaisessa suhteessa hän on. Ja siis lastensuojelu ei ole ainoastaan sitä varten, että lapset viedään pois - se on auttava taho.

Voi surku mikä tilanne. Se on liki mahdotonta auttaa ihmistä joka ei itse apua halua ottaa vastaan. Tai ei tahdo myöntää tilannetta missä elää. Oletko ottanut yhteyttä esim. johonkin kriisikeskukseen tai yhteisöön joka auttaa kotiväkivallan uhreja? Heiltä varmasti löytyy kokemusta vastaavista tilanteista ja niistä mihin ne on johtanut. Ehkä heillä olisi jotain vinkkejä asian suhteen millä saada sun sisko tajuamaan totuus.

Onko mies kajonnut lapsiinsa, löynnyt tai muuta vastaavaa? Lastensuojeluviranomaisillekin asiasta voi tietysti ilmoittaa, nimettömänäkin. Sellainen saattaisi kanssa avata sun siskon silmiä...Aika radikaalia tietysti, mutta jos sanat ei ole tehonnut.

Mulla on kaverin kans vähän samanlainen tilanne. Käsiksi mies on käyny "vasta" kahdesti ja molemmilla kerroilla sai lirkuteltua kaverini jäämään. Kun juo, vetää täysin överiksi. Pettämisiä epäilty, mutta se ei myönnä. Mä olen luvannu olla tukena, mutta aika vaikeaa kun tietää että tilanne voi räjähtää milloin vaan. Lapset on jo muutamaa kännisekoilua todistanu..

Minun mielestä tuossa on vain yksi vaihtoehto, mutta kaverini tekee itse päätöksensä. Toivottavasti ei käy pahemmin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinäkin voimia teille!
Tuollaisessa suhteessa on aina läsnä syyllisyys (jonka mies siis rakentaa naiselle, eli nainen kokee olevansa syyllinen vaikka sitä ei todellisuudessa ole), häpeä (siitä, että on yhdessä miehen kanssa, joka kohtelee huonosti ym), pelko (että esim. erotessa tilanne pahenee yms.). Kaikkien tällaisten tunteiden kahleissa oma itsekin voi unohtua ja nainen tekee asiat juuri niin kuin mies haluaa. Siksi tuollaisesta suhteesta on erittäin vaikea lähteä.
Itse tukisin, kuuntelisin ja auttaisin mahdollisimman paljon. Väkivaltaahan voi olla paljon enemmän, mitä te tiedätte, sillä se koetaan perheen sisäiseksi asiaksi, jota peitellään eikä siitä yhteiskunnan normien mukaan haluta puhua. Siksi avun vastaanottaminenkin on vaikeaa.

Oletko millä tavoin keskustellut sisaresi kanssa? Oletko tutustunut tieteelliseen kirjallisuuteen aiheeseen liittyen? Se voisi auttaa sinua ymmärtämään sisaresi tilanteen ja ehkä saisit sieltä neuvoja, miten toimia.

Jos lapset kärsii, yksi vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus isästä. Tässä tulisi samalla hyvä tilaisuus sisaresi saada keskusteluapua ulkopuolelta ja jos hän sen myötä ymmärtäisi, millaisessa suhteessa hän on. Ja siis lastensuojelu ei ole ainoastaan sitä varten, että lapset viedään pois - se on auttava taho.

Olen ihan naamatusten koittanut puhua asiasta ja tehnyt heti alkuun selväksi, etten ala mitään syytteleen tms vaan haluan vain auttaa. Ja tähän sisko jo heti tekee stopin, ei halua edes kuunnella mitä sanon vaan käskee pitään huolen omista asioista :( oltais saatu alan ammattilainen puhumaan siskolle, mutta sisko ei suostunut. Hokee vaan, ettei tarvi mitään apua, asiat ei kuulemma ole niin huonosti...

Alkuperäinen kirjoittaja meiti:
Voi surku mikä tilanne. Se on liki mahdotonta auttaa ihmistä joka ei itse apua halua ottaa vastaan. Tai ei tahdo myöntää tilannetta missä elää. Oletko ottanut yhteyttä esim. johonkin kriisikeskukseen tai yhteisöön joka auttaa kotiväkivallan uhreja? Heiltä varmasti löytyy kokemusta vastaavista tilanteista ja niistä mihin ne on johtanut. Ehkä heillä olisi jotain vinkkejä asian suhteen millä saada sun sisko tajuamaan totuus.

Onko mies kajonnut lapsiinsa, löynnyt tai muuta vastaavaa? Lastensuojeluviranomaisillekin asiasta voi tietysti ilmoittaa, nimettömänäkin. Sellainen saattaisi kanssa avata sun siskon silmiä...Aika radikaalia tietysti, mutta jos sanat ei ole tehonnut.

Siitä ei ole varmaa tietoa, onko lyönyt lapsia. Selkäsaunasta joskus olen kuullut miehen uhkailevan ja luunappeja olen nähnyt antavan. Viime joulun jälkeen lapset muuttui kaikkien mielestä pelokkaiksi ja muutenkin "rauhallisimmaksi", ennen iloiset ja energiset lapset olikin hiljaisia ja ujoja joka paikassa missä oli molemmat vanhemmat mukana. En tiedä sitten mistä johti... ammattiapua ollaan tosiaan tarjottu, mutta sisko ei suostu apua vastaan ottaan. Pakottaa kun toista ei voi, sen tarttis se itse tajuta.

Yhteistyössä