miten saan nukahtamaan ilman syliä?

  • Viestiketjun aloittaja elina83
  • Ensimmäinen viesti
elina83
hei!

meidän "ongelmaksi" on tullut se, ku jätkä nukahtaa vaan syliin. miten ihmeessä saan sen nukkumaan omaan sänkyyn??
ei auta vaikka kuin väsyneenä vie sänkyyn, ni ei nuku sinne. heti alkaa pyöriminen ja hyöriminen, huutelu, nousee seisomaan, kävelee sänkyä ympäri, kiskoo kaikkea mikä lähtee irti ja jos ei pääse pois ni huutaa. ei auta silittelyt, ei välillä syliin ottaminen, ei lukeminen,hyräily...
miten te sen teette??
muuten ei haittaa tuo syliin nukuttaminen, mut ku toisina iltoina istun jopa tunnin poika sylissä.. alkaa menemään hartiat jo niin jumiin, että pakko tehä jotai ja ois kiva iltasin tehä muutakin, ku istua poika sylissä..
 
Oletko yrittänyt nostaa sänkyyn juuri ennen kun nukahtaa syliin? Ettet antaisi nukkua syliin, vaan laittaisit väsyneenä ja syliin rauhoittuneena nukahtamaan omaan sänkyyn? Tai mitä jos vaan laitat sinne sänkyyn ja pidät hetken kiinni, ettei pääse nousemaan ja taputtelet kunnes nukahtaa?

Meillä on sellainen ongelma, et neiti 1,5-vee ei edelleenkään nukahda yksin paitsi ulos rattaisiin päikkäreillä. Nukkuu yöt jatkettavassa ja joka ilta pitää nukuttaa sinne. Ei siinä montaa minuuttia mene, kun on väsynyt, mut jonkun pitää taputella hetki. Sama juttu oli pinnasängyssä nukkuessa eli ei vaikuttanut sängyn vaihto. Itse ei tullut (päässyt) pois pinnasängystä, mut jos jätti yksin nukahtamaan, niin seisoi ja itki siellä. Jatkettavastakaan ei tule itse pois, vaikka pääsisi, vaan itkee ja istuu sielläkin jos yksin jätetään nukahtamaan. Oma vika kun ollaan opetettu siihen, että pitää nukuttaa, mutta en oikein tiedä miten tästä tavasta eroon pääsisi.
 
sääntöjä
Ei tuohon auta kuin periaatepäätös! Ei lapsi sääntöjä päätä vaan äiti. Päätät esim,että pidät hetken aikaa lasta sylissa tyyliin 2-5minuuttia. Sanot lapselle "äiti pitää hetken sylissä ja sitten nukkumaan omaan sänkyyn". Lapsi protestoi, mutta opii tähän nopeasti, kun et anna periksi. Ei se ole kuin omasta itsestä kiinni. meillä siliteltiin ja annettiin vettä kanssa miljoona kertaa. Sitten otin kylmän tyylin: "äiti silittää YHDEN KERRAN hetken aikaa." "äiti antaa YHDEN KERRAN vettä". Kyllä lapsi jonkin aikaa protestoi uutta tyyliä, mutta äkkiä tajuaa, että mikä on pelin henki.
 
sääntöjä
Siis piti lisätä, että edelleen olen samassa huoneessa lapsen kanssa kunnes nukahtaa. Eli ns nukutan. Mutta en puhu enkä tee temppuja. Lapsi joskus yrittää myllertää ja tehdä ties mitä, mutta lopettaa sen, kun tajuaa, ettei huomiota irtoa! Eli jos palkitsette lapsen aina huomiolla eihän hän koskaan ala itse yrittää nukahtaa ennen kuin on aivan rätti. Meillä siis olen nukkuvinani tuolissa itse. Ja nukahtamiset on nykyään nopeita: 5-20min korkeintaan. Ja nukutaan lasten sängystä, että pääsisi kyllä pois, jos haluaisi.
 
Hei!
Tähän voin kommentoida omaa tilannettamme 1,6v kohdalla.Tyttö on ollut aivan järkyttävän huono nukkumaan AINA..meillä ei ole yhtään kokonaista yötä nukuttu heräämättä.Itse nukahtaminen on aina ollut äärimmäisen vaikeaa,samoin nukkuminen yöllä..päiväunet on aina ollut helppoja,ulkona rattaissa.Ihmiset on jaellut jos jonkinmoisia neuvija mutta mikään ei ole auttanut..ollaan unikoulutettu,nukutettu,jätetty huutamaan,silitetty,taputeltu jne..kaikki on yritetty laidasta laitaan ja nukuttajiakin vaihdettu mutta ei..Toisten on helppo sanoa tryyliin ´äiti päättää säännöt,ei lapsi´vaan kun se ei ikävä kyllä aina toimi niin :kieh: .Meiän tyttö on ERITTÄIN vahvaluonteinen ja jos hän oikeasti päättää että ei nuku niin ei myöskään nuku!Koko perhe on tän puoltoista vuotta elänyt kuin sumussa mutta minkäs teet kun lapsi on huono nukkuja ja itse tietää että kaikki on yritetty.Tälläkin hetkellä iltasin joutuu nukuttamaan ainakin tunnin vaikka kaikki illat yritetään väsyttää tyttöä kaikinkeinoin,hän kun on superaktiivinen lapsi.Olenkin tässä miettinyt pitäiskö päiväunia alkaa rajoittamaan tai lopettaa kenties kokonaan jos siten nukahtaisi iltaisin paremmin ja nukkuisi myös yöt..
Nyt meni vähän asian sivusta,anteeksi :ashamed: mutta siis pointti on että et ole ongelmasi kanssa yksin koska henkilökohtaisesti olisin hyvin tyytyväinen jos meillä nukkuisi edes syliin..Pelottaakin kun ensi kuussa tarttisi aloittaa työt ja joka aamu täytyy herätä 4.30 töihin että miten ihmeessä jaksan :eek: ..
Tsemppiä! :wave:
 
elina83
kiitos hemuli!
lohdutti kovasti.. =)

jospas se siitä ajan kans... onneksi tosiaan ees nukutaan. siihen oon kuitenkin tyytyväinen että meilä on sentään nukuttu JO kahdesti koko yö heräämättä tämän vuoden aikana..

pitäs vissiin otta itteä ja iskääkin niskasta kiinni ja antaa pojan huudella pitemmän aikaa yksin.. tai jotai...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Meillä on sellainen ongelma, et neiti 1,5-vee ei edelleenkään nukahda yksin paitsi ulos rattaisiin päikkäreillä. Nukkuu yöt jatkettavassa ja joka ilta pitää nukuttaa sinne. Ei siinä montaa minuuttia mene, kun on väsynyt, mut jonkun pitää taputella hetki. Oma vika kun ollaan opetettu siihen, että pitää nukuttaa, mutta en oikein tiedä miten tästä tavasta eroon pääsisi.
Tarviiko siitä päästä eroon, jos hommaan menee vain muutama minuutti...? Itsekin stressasin aikoinaan sitten nukuttamisesta, kunnes tajusin töihin mentyäni, että sehän on itse asiassa pikkuisen ja vanhemman ihana, rauhallinen yhteinen päätös päivälle.

Olen varmaan friikki, mutta minusta on jokseenkin luonnollista, että lapset nukutetaan yöunille. Minutkin on aina nukutettu ja vielä kouluiässäkin luettu satu sängyn vierellä, ja muistan, että se tuntui lapsesta IHANAN TURVALLISELTA :) .

AP: Oletko varma, että lapsesi on väsynyt, jos sylittelyyn on alkanut mennä jopa tunti? Entä jos yrittäisit laittaa hänet vähän myöhemmin nukkumaan, pääsisitkö sitten lyhyemmällä sylityksellä? Ymmärrän väsymisesi, kyllä tunti sylittelyä on jo turhan extremeä :hug: .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:59 hemuli kirjoitti:
Hei!
Meiän tyttö on ERITTÄIN vahvaluonteinen ja jos hän oikeasti päättää että ei nuku niin ei myöskään nuku!Koko perhe on tän puoltoista vuotta elänyt kuin sumussa mutta minkäs teet kun lapsi on huono nukkuja ja itse tietää että kaikki on yritetty.Tälläkin hetkellä iltasin joutuu nukuttamaan ainakin tunnin vaikka kaikki illat yritetään väsyttää tyttöä kaikinkeinoin,hän kun on superaktiivinen lapsi.Olenkin tässä miettinyt pitäiskö päiväunia alkaa rajoittamaan tai lopettaa kenties kokonaan jos siten nukahtaisi iltaisin paremmin ja nukkuisi myös yöt..
Tsemppihalit täältä myös sekä ap:lle että hemulille! Ap:lle sellainen vinkki, että meillä toimii päiväunilla yksinään itkeskelemään jättäminen, ja muutaman välein käydään panemassa tutti suuhun ja taputtelemassa. Tai nykyään ei tarvi enää käydä, mutta totutteluvaiheessa kyllä, ja sitä kesti muutaman viikon.

Hemuli: minkä verran teillä nukutaan päiväunia? Moneltako? Meillä on myös ensimmäisen ikävuotensa lopulle erittäin huonosti nukkunut lapsi, joka kuulostaa juuri samanlaiselta taistelijalta kuin teidän tyttönne :) . Puolivuotiaaksi asti nukuttaminen kesti joka ilta 1-3 tuntia, nykyään enää 10 minuuttia. Jos voin jotenkin auttaa, voin yrittää, vaikka uskon, että teillekin on neuvoja sadellut yllin kyllin... :hug:
 


Hemuli: minkä verran teillä nukutaan päiväunia? Moneltako? Meillä on myös ensimmäisen ikävuotensa lopulle erittäin huonosti nukkunut lapsi, joka kuulostaa juuri samanlaiselta taistelijalta kuin teidän tyttönne :) . Puolivuotiaaksi asti nukuttaminen kesti joka ilta 1-3 tuntia, nykyään enää 10 minuuttia. Jos voin jotenkin auttaa, voin yrittää, vaikka uskon, että teillekin on neuvoja sadellut yllin kyllin... :hug:


Heips =)

Ihanaa että joku todella uskoo että on myös lapsia jotka ei todella NUKU..Niin monesti saanu neuvoja että kyllä lapsi aina nukkuu kun on tarpeeksi väsynyt eikä se kuulemma kato aikaa eikä paikkaa kun nukahtaa :whistle: ..Oliskin näin!
Meillä tyttö menee nukkumaan siinä kahentoista jälkeen päivällä ja niinkun aiemmin totesin niin vaunuihin...sinne on aina nukkunut vauvasta asti tosi hyvin.Tässä keväällä kun oli oikein kovassa kuumeessa niin oli pakko laittaa sisälle ´nukkumaan´niin siitä ei mitään tullut..ei vaan osaa nukahtaa sänkyyn kunnolla.Ja pärjäs just keväällä reilun vuoden ikäisenä 3 päivää ilman päikkäreitä vaikka kipeä olikin niin nyt tosissani miettinyt että jos yrittäis olla ilman unia päivällä.Nykyään nukkuisi vaunuissa jopa 3-4 tuntia,tottakai, koska yöt on niin katkonaisia että verottaa päivälläkin.Olen kuitenkin rajan tehnyt että 2 tuntia ja herätän vaikka kurjaa sekin on.Tuo rattaissa nukkuminen on mielestäni aika outoa kun siellä nukkuu niin hyvin,kaipa se on raitis ilma tai joku joka pitää unen yllä..vauvana oikein heikkoina hetkinä jo suunniteltiin tuovamme vaunut sisälle että sais nukutettua likan :whistle: ..10kk asti kun nukuttamisessa meni ainakin 2 tuntia ja tosiaan heräili VÄHINTÄÄN 10 kertaa.Nyt sentään parhaita öitä on kun herää vaan 2 kertaa =) ..Täytyy tosiaan olla vähästä onnellinen.

Otan mielelläni uusiakin vinkkejä vastaan vaikka niitä tässä ollaan eräita saatukin joka puolelta mutta kaikki testataan =) .
Ja meillä ei ole tuttia,pulloa ym käytössä enää että niistäkään ei voi johtua mikään huono unisuus ja iltarituaalit samat ym kun niistäkin joku on jaksanut mainita mutta eletään ihan normaalia perhe-elämää :heart:

ap:lle edelleen voimia..Ota asia vaikka niin että teillä on ihana iltahetki sylittelyn merkeissä ennen nukkumaan menoa ja yritä jumpata hartioita ettei ihan jumiin mene :whistle: :hug:
 
pinnasängyssä opetin nukahtamaan itse siten että alkuun meillä oli mun vieressä sängyllä ja laulettiin iltalaulut.sitten kun oli rauhoittunut nostin omaan sänkyyn ja odotin siinä kunnes nukahtaa.alkuun tyttö saattoi nousta huutamaan ja peuhaamaan mutta kun en reagoinut niin alkoi aina nukkumaan.lopulta päöästiin siihen että jätin nukahtamaan itsekseen ja välillä onnistui ja välillä makoilin vieressä omalla sängyllä.

nyt onkin vaikeampaa kun on tavallisessa sängyssä.välillä nukahtaa isänsä syliin ja välillä omaan sänkyyn.meille on pääasia että nukahtaminen menee suht nopeasti koska ei siellä sängyssä voi väkisin pitää toisin kun pinnasängyssä.
 
HEMULILLE:
nyt tosissani miettinyt että jos yrittäis olla ilman unia päivällä.Nykyään nukkuisi vaunuissa jopa 3-4 tuntia,tottakai, koska yöt on niin katkonaisia että verottaa päivälläkin.


Minusta tuntuu, että ainakin meillä yöt rauhoittuivat, kun unta rajoitettiin päivällä, mutta ei liikaa. Lapsihan tarttee kai kolmivuotiaaksi asti jonnimmoiset päiväunet, joten ei varmaan kannata jättää vielä pois. Eli minä pitäytyisin kans siinä kahen tunnin päikkärissä. Nukuttaisin huonolla säällä vaikka sisällä vaunuissa, eihän siitä ole mitään haittaa. Remmeillä vaan kiinni ja välillä liekutusta, jos herää. Ja jos nukkuu ulkona hyvin, nukuta vaan siellä. Norjassa nukutetaan päiväkodissa vielä kolmevuotiaatkin vaunuissa pihalla vuoden ympäri.


10kk asti kun nukuttamisessa meni ainakin 2 tuntia ja tosiaan heräili VÄHINTÄÄN 10 kertaa.Nyt sentään parhaita öitä on kun herää vaan 2 kertaa =) ..Täytyy tosiaan olla vähästä onnellinen.


Voisko lapsi heräillä jostakin seuraavasta syystä:
1. Peitto on ties missä -- > unipussi auttoi meillä tähän
2. On tottunut saamaan vanhemmalta tutin tai taputtelua tms. -- > Yöpalvelut pois (huutoa voi kestää pari viikkoa joka yö...) tai niiden vaihtaminen johonkin vähemmän vaivalloiseen (meillä imetys vaihtui tutin juoksutukseen, jonka voi hoitaa isi...).
3. Voisko olla allergiaa? Joillakin lapsilla se oireilee vain yöitkuina (masu pipi tai ihoa kutittaa) tai esim. hitaana kasvuna. Meillä tutkittiin maito ja keliakia, mutta ei ollut kumpaakaan.
4. Häiriintyy samassa huoneessa nukkuvista aikuisista? Meillä yöheräily väheni puoleen heti, kun tyttö siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen, vaikka se kauhealta aluksi tuntuikin. Lisäksi emme herää pieniin, unissa tapahtuviin itkuihin, koska emme niitä edes kuule.

Iltanukutuksesta:
Onhan lapsi varmasti uninen, kun aloitatte nukutuksen? Tai eihän ole yliväsy? Meillä tyttö panee harvoin nukkumaan ilman, että itkee kovasti. Minulla kesti pitkään ennen kuin tajusin, että se ei itse asiassa aina ole merkki nukkumista vastaan taistelusta (vaikka sitäkin on ollut...) vaan yksi hänen "iltarutiineistaan". Eli kun hän huomasi, että häntä aletaan nukuttaa, hän sai aikoinaan aina hepulin. Sitten vaan pidin sylissä itkevää ja voimakkaasti rimpuilevaa lasta ja lauloin sinnikkäästi iltalaulua monet kerrat. Alussa tähän meni tunti, parin viikon päästä kaksikymmentä minuuttia, kuukauden päästä nykyinen kymmenen minuuttia.

Eli kannattaa kokeilla yhtä ja samaa konstia tyyliin kaks viikkoa putkeen, vaikka se yhtenäkään iltana toimisi. Sen jälkeen lapsi onkin voinut tottua siihen, ja se alkaa kuin taikaiskusta toimia. Mutta jos turhan usein vaihtaa nukutuskonstia, tulee nukuttamisesta temppurata, ja aina pitää keksiä uusi keino, jolla "huijaa" pienen unten maille. Meillä oli aikoinaan näin monta kuukautta.

Nämä temperamentikkaat lapset ovat aina myös älykkäitä ja hoksaavat helposti, jos heillä on jokin porsaanreikä olla nukahtamatta. Tuntuu, että niillä on jokin kuudes aisti, jolla ne hoksaavat, että ahaa, äiti harkitsee nyt, josko pitäisi vaihtaa nukutuskeinoa, taistelenpa entistä hanakammin, josko voisin sittenkin olla nukahtamatta... Maailma kun on nii-in mielenkiintoinen, ettei nukkua maltettais. Ehkä ne jossakin vaiheessa muuttuvat kyynisiksi aikuisiksi, jotka ovat jo tajunneet, ettei täällä ole mitään valvomisen arvoista :LOL: .
 
Nippis
Minä liityn juttuun vasta nyt, mutta olen jo pitkään miettinyt, että miten saan pojan nukkumaan ilman rintaa (se aika on pian käsillä, kun vieroitus alkaa, poika nyt 10 kk). Täytyy siis keksiä joku rutiini, jota alan noudattamaan nukkumaan mennessä ja pidän siitä kiinni päivällä ja illalla. Siispä Iso Kiitos Leppis!!!! vinkeistä, mulla olis varmaan mennyt rönsyilyksi ja olisin vaihtanut nukutustekniikka joka toinen päivä kun heti ei alkaisi toimia. :LOL:
 
Meillä meni samaan tyyliin aika kauan. Syliin aina halusi. En kokenut suureksi ongelmaksi koska olen oppinut että aikanaan kaikki muuttuu. sitä paitsi minusta oli nautinto istua sohvalla se tunti kun oli päivän ainoa mahis saada istua ja katsella telkkaa ilman oman tunnon tuskia siitä että jotain pitäisi tehdä.

Tällä hetkellä nukkuu omaan sänkyyn kun on ensin saaanut sylissä hieman hellyyttä ja sitten istun sängyn vieressä hetken ja poitsu pitää kädestä kiinni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 22:08 Leppis kirjoitti:
HEMULILLE:
nyt tosissani miettinyt että jos yrittäis olla ilman unia päivällä.Nykyään nukkuisi vaunuissa jopa 3-4 tuntia,tottakai, koska yöt on niin katkonaisia että verottaa päivälläkin.


Minusta tuntuu, että ainakin meillä yöt rauhoittuivat, kun unta rajoitettiin päivällä, mutta ei liikaa. Lapsihan tarttee kai kolmivuotiaaksi asti jonnimmoiset päiväunet, joten ei varmaan kannata jättää vielä pois. Eli minä pitäytyisin kans siinä kahen tunnin päikkärissä. Nukuttaisin huonolla säällä vaikka sisällä vaunuissa, eihän siitä ole mitään haittaa. Remmeillä vaan kiinni ja välillä liekutusta, jos herää. Ja jos nukkuu ulkona hyvin, nukuta vaan siellä. Norjassa nukutetaan päiväkodissa vielä kolmevuotiaatkin vaunuissa pihalla vuoden ympäri.


10kk asti kun nukuttamisessa meni ainakin 2 tuntia ja tosiaan heräili VÄHINTÄÄN 10 kertaa.Nyt sentään parhaita öitä on kun herää vaan 2 kertaa =) ..Täytyy tosiaan olla vähästä onnellinen.


Voisko lapsi heräillä jostakin seuraavasta syystä:
1. Peitto on ties missä -- > unipussi auttoi meillä tähän
2. On tottunut saamaan vanhemmalta tutin tai taputtelua tms. -- > Yöpalvelut pois (huutoa voi kestää pari viikkoa joka yö...) tai niiden vaihtaminen johonkin vähemmän vaivalloiseen (meillä imetys vaihtui tutin juoksutukseen, jonka voi hoitaa isi...).
3. Voisko olla allergiaa? Joillakin lapsilla se oireilee vain yöitkuina (masu pipi tai ihoa kutittaa) tai esim. hitaana kasvuna. Meillä tutkittiin maito ja keliakia, mutta ei ollut kumpaakaan.
4. Häiriintyy samassa huoneessa nukkuvista aikuisista? Meillä yöheräily väheni puoleen heti, kun tyttö siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen, vaikka se kauhealta aluksi tuntuikin. Lisäksi emme herää pieniin, unissa tapahtuviin itkuihin, koska emme niitä edes kuule.

Iltanukutuksesta:
Onhan lapsi varmasti uninen, kun aloitatte nukutuksen? Tai eihän ole yliväsy? Meillä tyttö panee harvoin nukkumaan ilman, että itkee kovasti. Minulla kesti pitkään ennen kuin tajusin, että se ei itse asiassa aina ole merkki nukkumista vastaan taistelusta (vaikka sitäkin on ollut...) vaan yksi hänen "iltarutiineistaan". Eli kun hän huomasi, että häntä aletaan nukuttaa, hän sai aikoinaan aina hepulin. Sitten vaan pidin sylissä itkevää ja voimakkaasti rimpuilevaa lasta ja lauloin sinnikkäästi iltalaulua monet kerrat. Alussa tähän meni tunti, parin viikon päästä kaksikymmentä minuuttia, kuukauden päästä nykyinen kymmenen minuuttia.

Eli kannattaa kokeilla yhtä ja samaa konstia tyyliin kaks viikkoa putkeen, vaikka se yhtenäkään iltana toimisi. Sen jälkeen lapsi onkin voinut tottua siihen, ja se alkaa kuin taikaiskusta toimia. Mutta jos turhan usein vaihtaa nukutuskonstia, tulee nukuttamisesta temppurata, ja aina pitää keksiä uusi keino, jolla "huijaa" pienen unten maille. Meillä oli aikoinaan näin monta kuukautta.

Nämä temperamentikkaat lapset ovat aina myös älykkäitä ja hoksaavat helposti, jos heillä on jokin porsaanreikä olla nukahtamatta. Tuntuu, että niillä on jokin kuudes aisti, jolla ne hoksaavat, että ahaa, äiti harkitsee nyt, josko pitäisi vaihtaa nukutuskeinoa, taistelenpa entistä hanakammin, josko voisin sittenkin olla nukahtamatta... Maailma kun on nii-in mielenkiintoinen, ettei nukkua maltettais. Ehkä ne jossakin vaiheessa muuttuvat kyynisiksi aikuisiksi, jotka ovat jo tajunneet, ettei täällä ole mitään valvomisen arvoista :LOL: .
Kiitoksia paljon vinkeistä,yritän vielä joitakin meiän tytölle.
Yöpassausta meillä ei ole oikeastaan ikinä ollut,ainakaan huolestuttavissa määrissä.Aluksi vauvasta asti ollaan kyllä ensiksi kuunneltu itkua joka öisin kuuluu mutta kun sitä oikeastikin voi kestää yli tunnin ja yltyy hysteeriseksi niin on pakko mennä nukuttamaan uudeelleen ja tyttö tosiaan vaatii sen nukuttamisen,ei riitä pelkkä pieni paijaus ja toteamus ´nyt on yö,nyt nukutaan´niinkuin unikoulun ohjeissa on.
Upea idea olisi että tytön voisi siirtää omaan huoneeseen mutta se on mahdotonta tilan puutteen vuoksi :( .Myöhemmin pääsee isosiskon 7v kanssa samaan huoneeseen.Se on totta että tuo isukki ainakin kuorsaa öisin niin sekin voi tehdä asiansa heräilyyn.
Osuit oikeeseen että tyttö ei ole väsynyt iltaisin kun laitetaan nukkumaan mutta voi kuulostaa hullulta mutta mein tyttö ei oikeesti ole moneen kuukauteen ollut selvästi väsynyt :whistle: ..On kai jokin ihme tapaus koska ei väsy millään!!!Eilenkin oltiin illalla 2 tuntia ulkona ja sitten vielä tunnin uimahallilla niin ajattelin että nyt on pakko nukahtaa hyvin mutta ei..vauhti vaan kiihtyy illan mittaan vaikka kuinka yrittää rauhoittaa viimisen tunnin ennen nukkumaan menoa.Näin päivälläkin päikkäreitten koittaessa ei ole ollenkaan väsynyt niin että huomaisi.
Olen vaan ajatellut että aikuisten ihmistenkin unen tarve on niin erilainen niin miksei lastenkin..Ei ainakaan äitiinsä tullut koska ite nukkuisin aina jos vain saisin :LOL: . Onhan tässä ser hyvä puloi että tyttö on opettanut menemään äitinsä ajoissa nukkumaan eikä sitä enää tarvii niin paljon unta kuin ennen =) .
Allergioista mainitsit..niitä en usko olevan mutta yksi syy varmasti on vatsan toiminta!!Se on olllut suuri ongelma vauvasta asti..Vatsa toimi vauvana 2-3 viikon välein mallasuutteen avulla ja kokoajan on ollut sama juttu.Edelleen annetaan päivittäin levolacia tai mallasuutetta kaksin kertainen määrä ja sittenkään ei vatsa toimi aina kunnolla.Tästä olemme käyneet tutkimuksissa ja kaikki oli ok..Hän vain kuulemma käyttää kaiken ravinnon hyödykseen.Omalta kohdaltani voin todeta että ei olis hääviä jollei viikkoon toimisi vatsa,saatika kahta :kieh: ..Että se ainakin vaikuttaa öihin.
Mutta tähänkin on jo niin tottunut että ei tunnu enää niin raskaalta kun ensimmäisenä vuotena ja vaikka silloinkin oli raskasta niin mitäpä sitä ei omalle lapselleen ´anteeksi´antaisi :heart: ..Ihana pakkaushan tuo on siltikin vaikka nukkua ei osaakaan.Se on varma että lapsiluku on vähäksi aikaa täynnä,ei tätä toista kertaa peräkkäin jaksa..
Mutta kiitos sinulle vielä Leppis :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:46 sääntöjä kirjoitti:
Ei tuohon auta kuin periaatepäätös! Ei lapsi sääntöjä päätä vaan äiti. Päätät esim,että pidät hetken aikaa lasta sylissa tyyliin 2-5minuuttia. Sanot lapselle "äiti pitää hetken sylissä ja sitten nukkumaan omaan sänkyyn". Lapsi protestoi, mutta opii tähän nopeasti, kun et anna periksi. Ei se ole kuin omasta itsestä kiinni. meillä siliteltiin ja annettiin vettä kanssa miljoona kertaa. Sitten otin kylmän tyylin: "äiti silittää YHDEN KERRAN hetken aikaa." "äiti antaa YHDEN KERRAN vettä". Kyllä lapsi jonkin aikaa protestoi uutta tyyliä, mutta äkkiä tajuaa, että mikä on pelin henki.
Peesi!

Meidän poika (1 v 2 kk) nukahtaa yleensä itsekseen mukisematta ja nukkuu koko yön hyvin. Tämä on unikoulun tulosta. Silti välillä aina testaa, että olisiko säännöt höllentyneet. Samoin kun esim. lapsen sairaana ollessa saatan nukuttaa syliin tai ottaa yöllä viereen niin heti on taas paljon vaikeampaa nukkua omassa sängyssä. Jo yksi rutiineista "lipsuminen" saa aikaan vaikeuksia... Siksipä ollaankin pidetty tiukkaa linjaa ja se todellakin vaatii joskus hermoja. Yöllä lapsen herätessä on toki helpompaa ottaa se viereen, kun siihen rauhottuu ja saa itsekin jatkaa unia, mutta se ei kannata, kun sama on sitten edessä joka ikinen yö! Niinpä kannattaa pitää tiukasti kiinni rutiineista. Lapsi tottuu niihin nopeasti eikä jaksa kauaa testailla, pääsisikö täältä omasta sängystä kenties huutamalla syliin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 12:23 Miuku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:46 sääntöjä kirjoitti:
Ei tuohon auta kuin periaatepäätös! Ei lapsi sääntöjä päätä vaan äiti. Päätät esim,että pidät hetken aikaa lasta sylissa tyyliin 2-5minuuttia. Sanot lapselle "äiti pitää hetken sylissä ja sitten nukkumaan omaan sänkyyn". Lapsi protestoi, mutta opii tähän nopeasti, kun et anna periksi. Ei se ole kuin omasta itsestä kiinni. meillä siliteltiin ja annettiin vettä kanssa miljoona kertaa. Sitten otin kylmän tyylin: "äiti silittää YHDEN KERRAN hetken aikaa." "äiti antaa YHDEN KERRAN vettä". Kyllä lapsi jonkin aikaa protestoi uutta tyyliä, mutta äkkiä tajuaa, että mikä on pelin henki.
Peesi!

Meidän poika (1 v 2 kk) nukahtaa yleensä itsekseen mukisematta ja nukkuu koko yön hyvin. Tämä on unikoulun tulosta. Silti välillä aina testaa, että olisiko säännöt höllentyneet. Samoin kun esim. lapsen sairaana ollessa saatan nukuttaa syliin tai ottaa yöllä viereen niin heti on taas paljon vaikeampaa nukkua omassa sängyssä. Jo yksi rutiineista "lipsuminen" saa aikaan vaikeuksia... Siksipä ollaankin pidetty tiukkaa linjaa ja se todellakin vaatii joskus hermoja. Yöllä lapsen herätessä on toki helpompaa ottaa se viereen, kun siihen rauhottuu ja saa itsekin jatkaa unia, mutta se ei kannata, kun sama on sitten edessä joka ikinen yö! Niinpä kannattaa pitää tiukasti kiinni rutiineista. Lapsi tottuu niihin nopeasti eikä jaksa kauaa testailla, pääsisikö täältä omasta sängystä kenties huutamalla syliin.
Olisin ikionnellinen siitäkin jos tyttö nukkuisi heräämättä vieressä mutta ei..ei ees saa viereen nukutettua.
Muistakaa että lapset on tässäkin asiassa niin erilaisia!
Ennen tätä meiän tytön syntymää ajattelin myös näin että vanhemmat on ne jotka säännöt latelee ja muussa on meillä pätenytkin vaan ei tohon nukkumiseen!Vaikka olis kuinka tiukka linja niin ei toimi.Ei aikuinenkaan ihminen väkisin voi nukkua jollei uni ole.Jotkut tämän ikäiset tarvitsee unta enemmän,toiset vähemmän ja ikävä kyllä mein tempperamenttinen kuuluu thon jälkimmäiseen kastiin.pärjää hyvin 9-10 tunnin unilla vuorokaudessa.
Inhoan tällästä yleistystä ja neuvomista kun jokanen lapsi on yksilö ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 12:51 hemuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 12:23 Miuku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:46 sääntöjä kirjoitti:
Ei tuohon auta kuin periaatepäätös! Ei lapsi sääntöjä päätä vaan äiti. Päätät esim,että pidät hetken aikaa lasta sylissa tyyliin 2-5minuuttia. Sanot lapselle "äiti pitää hetken sylissä ja sitten nukkumaan omaan sänkyyn". Lapsi protestoi, mutta opii tähän nopeasti, kun et anna periksi. Ei se ole kuin omasta itsestä kiinni. meillä siliteltiin ja annettiin vettä kanssa miljoona kertaa. Sitten otin kylmän tyylin: "äiti silittää YHDEN KERRAN hetken aikaa." "äiti antaa YHDEN KERRAN vettä". Kyllä lapsi jonkin aikaa protestoi uutta tyyliä, mutta äkkiä tajuaa, että mikä on pelin henki.
Peesi!

Meidän poika (1 v 2 kk) nukahtaa yleensä itsekseen mukisematta ja nukkuu koko yön hyvin. Tämä on unikoulun tulosta. Silti välillä aina testaa, että olisiko säännöt höllentyneet. Samoin kun esim. lapsen sairaana ollessa saatan nukuttaa syliin tai ottaa yöllä viereen niin heti on taas paljon vaikeampaa nukkua omassa sängyssä. Jo yksi rutiineista "lipsuminen" saa aikaan vaikeuksia... Siksipä ollaankin pidetty tiukkaa linjaa ja se todellakin vaatii joskus hermoja. Yöllä lapsen herätessä on toki helpompaa ottaa se viereen, kun siihen rauhottuu ja saa itsekin jatkaa unia, mutta se ei kannata, kun sama on sitten edessä joka ikinen yö! Niinpä kannattaa pitää tiukasti kiinni rutiineista. Lapsi tottuu niihin nopeasti eikä jaksa kauaa testailla, pääsisikö täältä omasta sängystä kenties huutamalla syliin.
Olisin ikionnellinen siitäkin jos tyttö nukkuisi heräämättä vieressä mutta ei..ei ees saa viereen nukutettua.
Muistakaa että lapset on tässäkin asiassa niin erilaisia!
Ennen tätä meiän tytön syntymää ajattelin myös näin että vanhemmat on ne jotka säännöt latelee ja muussa on meillä pätenytkin vaan ei tohon nukkumiseen!Vaikka olis kuinka tiukka linja niin ei toimi.Ei aikuinenkaan ihminen väkisin voi nukkua jollei uni ole.Jotkut tämän ikäiset tarvitsee unta enemmän,toiset vähemmän ja ikävä kyllä mein tempperamenttinen kuuluu thon jälkimmäiseen kastiin.pärjää hyvin 9-10 tunnin unilla vuorokaudessa.
Inhoan tällästä yleistystä ja neuvomista kun jokanen lapsi on yksilö ;)
Sorry hemuli. Ei ollu tarkoitus yleistää... Uskon kyllä että lapset ovat yksilöitä ja mikä toimii toiselle ei välttämättä toimi toiselle.
Uskon kuitenkin että avain parempiin yöuniin piilee mahdollisimman säännöllisissä rutiineissa ja lapsi pitää yleensä opettaa nukkumaan ja nukahtamaan omaan sänkyyn, jos siis ylipäänsä haluaa, että lapsi nukkuu omassa sängyssä. En toki väitä että sekään toimii kaikilla.
Mua vaan puolestaan ärsyttää vanhemmat, jotka poraa siitä, ettei lapsi opi nukahtamaan yksin eivätkä ole kuitenkaan valmiita kokeilemaan sitä "tiukkaa linjaa". Sehn vaatii vanhemmilta paljon luonteen lujuutta ja tuntuu välillä sydäntä särkevältä. Omat kokemuksemme kuitenkin ovat osoittaneet, että meillä se toimi ja salli koko perheelle rauhalliset yöunet.
Muistamme kyllä olla kiitollisia siitä, että unikoulu auttoi meidän lapsemme kohdalla, sillä se ei auta kaikilla. Kannattaa kuitenkin kokeilla!
 
Täälläkin aina huonosti nukkunut poika 1 v 1 kk, keväällä saatiin jo aika hyvin totutettua nukahtamaan omaan sänkyyn (vieressä istui joko äiti tai isä ja lauloi ja piti kädestä) mutta kesähelteillä kun oli tukala nukkua koko perheellä ja vaikea nukahtaa, en raaskinut pientä herättää kun nukahti rinnalle (eli oon kai sitten laiska :LOL: , joka tapauksessa itse "mokannut" tän jutun). Nyt on tisusta vieroitus siinä vaiheessa, että jäljellä on enää iltatisu ja aamu(yön)tisu, jonka yritän jättää myös pois kunhan vaan jotenkin saan levättyä sen verran että jaksan muutaman yön kantaa poikaa.

Aloitettiin taas omaan sänkyyn nukahtamiseen totuttelu uudestaan toissailtana, ja eka ilta meni kohtuu hyvin, 45 min ja poika nukahti. Eilen sitten meni kolme h, jonka jälkeen nukahti isänsä syliin. Sängyssä alkaa hysteerinen itku, ja itsellä loppui voimat kun olin 45 min laskenut sylissä rauhoittunutta poikaa sänkyynsä ja nostanut takaisin. Mikään tassuttelu ei meillä tosiaankaan auta, vaan painiotteet tarvitaan ja poikaa pitää väkisin pitää selällään sängyssä jos meinaa ettei nouse ylös (ei tunnu minusta kovin inhimilliseltä lapsenhoidolta). Ja itku on todella paniikki-itkua eikä mitään kitinää. Nyt on tosin tänään sitten alkanut kova räkätauti, eli eilinen meni varmaan siksikin pieleen että oli pienellä kurja olo (- niin ja se kakkakin pakerrettiin siinä 1,5 h nukuttamisen jälkeen...).

Te, joilla unikoulu (=tassuttelu) on tuottanut tulosta: pidättekö lasta väkisin sängyssä vai otatteko itkun mennessä hysteeriseksi syliin rauhoittumaan? Mitä sitten kun itku alkaa välittömästi kun vartalo koskettaa omaa sänkyä? Eli pelkkä makuulleenlaitto aiheuttaa hätääntymisen? Olenko tässä tapauksessa tehnyt jotain perustavanlaatuisesti pieleen kun näin jatkui eilenkin melkein sen tunnin?!?

Tänään poika nukahti rinnalle vaikka höpötin kuuluvalla äänellä koko ajan - ei ollut minussa naista havahduttamaan sairasta lasta sänkyyn viemisen takia, joten lähtöpisteessä ollaan... :headwall: Neuvolassa vaan käsketään jättämään lapsi huutamaan, mutta poikani tuntien en sitä tule koskaan tekemään - sen verran herkkä ja paljon läheisyyttä kaipaava pikkumies meillä on... :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2006 klo 22:14 Ison vauvan äiskä kirjoitti:
Nyt on tisusta vieroitus siinä vaiheessa, että jäljellä on enää iltatisu ja aamu(yön)tisu, jonka yritän jättää myös pois kunhan vaan jotenkin saan levättyä sen verran että jaksan muutaman yön kantaa poikaa.

Tänään poika nukahti rinnalle vaikka höpötin kuuluvalla äänellä koko ajan - ei ollut minussa naista havahduttamaan sairasta lasta sänkyyn viemisen takia, joten lähtöpisteessä ollaan... :headwall: Neuvolassa vaan käsketään jättämään lapsi huutamaan, mutta poikani tuntien en sitä tule koskaan tekemään - sen verran herkkä ja paljon läheisyyttä kaipaava pikkumies meillä on... :heart:
Älä ihmeessä jätäkään yksinään huutamaan, ainakaan pitkäksi aikaa! Meillä on ollut samanlainen tilanne kuin teillä, ja me siirryimme vieroituksen jälkeen suosiolla sylinukutukseen. Ei vaadi yöllä sylittelyä eikä ole vaikeuttanut meidän öitä mitenkään tuo 5-10 minuutin sylinukutus. Voisiko se sopia teillekin? Meillä tyttö on vielä niin pienikin, että mahtuu syliin hyvin pötköttämään, ja mielestäni se on lisäksi hyvin läheistä Tosin varmaan huono vinkki näin ketjun otsikon huomioiden... Sorry ap :wave: .

Minusta vaan tuntuu joskus, että neuvola ja netti saavat monet luulemaan, että jossakin vaiheessa on PAKKO opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen. Minut on kuitenkin nukutettu varmaan ekaluokkalaiseksi asti iltasatujen yms. voimin, enkä usko, että se on ollut vanhemmistani ylivoimaisen raskasta. Itse ainakin muistan, että se oli tosi turvallista. Joten jos vaan jaksat, on sylinukutuskin ihan hyvä vaihtoehto rinnasta vieroittamisen jälkeen. Tosin joinakin iltoina siinäkin saa pidellä lasta painiottein, mutta muutaman minuutin riuhtomisen jälkeen on taas Unimatti korjannut satonsa.

AP: ymmärrän myös niitä, jotka tahtovat toisenlaisia käytänteitä, eli ei millään pahalla :wave: .
 

Yhteistyössä