Miten saan kotiruoan maistumaan einekseltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dusk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dusk

Jäsen
29.04.2010
593
0
16
Mun top 3


1.Saarioisen tonnikalasalaatti on huippu hyvää, mutta kotona ensaa tehtyä yhtä maukasta.


2. Atrian muusia lihapullakermakastikkeella, kastike ihanaa! Sitäkään ei saa kotona tehtyä samanlaista, melkein yhtä maukasta tulee eines kermakastikejauheesta


3. Knorr spagettikastike!! ikinä ei saa yhtä hyvää tehtyä ite




Miten onnistuisi?
 
Tuo Knorrin spagettikastike on muuten oikeesti tosi hyvää, eikä sisällä E621! Meidän perhe tykkää siitä tosi paljon, enkä ikinä ole onnistunut tekemän yhtä hyvää kotitekoisesti. :ashamed:
 
Juu, natriumglutamaattia vain sekaan niin se on ihan yhtä hyvää (toisinsanoen pahaa) kuin ne einekset. Ja ihan yhtä epäterveelistä. Itse en kyllä laittaisi mitään noista edes suuhuni maistuvat ällöttävältä aromivahventeelta :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Juu, natriumglutamaattia vain sekaan niin se on ihan yhtä hyvää (toisinsanoen pahaa) kuin ne einekset. Ja ihan yhtä epäterveelistä. Itse en kyllä laittaisi mitään noista edes suuhuni maistuvat ällöttävältä aromivahventeelta :x

Knorrin spagettikastikkeesaa EI ole natriumglutamaattia ja suolaakin vain 0,7% muistaakseni...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Juu, natriumglutamaattia vain sekaan niin se on ihan yhtä hyvää (toisinsanoen pahaa) kuin ne einekset. Ja ihan yhtä epäterveelistä. Itse en kyllä laittaisi mitään noista edes suuhuni maistuvat ällöttävältä aromivahventeelta :x

Miten voi maistua ällöttävältä aromivahventeelta, jos se ei sisällä sitä aromivahvennetta. Juurihan tuossa sanottiin, ettei tuo Knorrin jauhelihakastike sisällä aromivahvennetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jyrkkä EI eineksille:
Tuo Knorrin spagettikastike on muuten oikeesti tosi hyvää, eikä sisällä E621! Meidän perhe tykkää siitä tosi paljon, enkä ikinä ole onnistunut tekemän yhtä hyvää kotitekoisesti. :ashamed:

Onhan siinä sitä.. http://knorr.fi/#/tuotteet/ateria-ainekset/556

toimiikohan toi? Mut pitkä rivi lisäaineita ja natriumglutamaatti on yks niistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Juu, natriumglutamaattia vain sekaan niin se on ihan yhtä hyvää (toisinsanoen pahaa) kuin ne einekset. Ja ihan yhtä epäterveelistä. Itse en kyllä laittaisi mitään noista edes suuhuni maistuvat ällöttävältä aromivahventeelta :x

Miten voi maistua ällöttävältä aromivahventeelta, jos se ei sisällä sitä aromivahvennetta. Juurihan tuossa sanottiin, ettei tuo Knorrin jauhelihakastike sisällä aromivahvennetta.

Mutta noi muut sisältää aivan varmasti. Ihan hyvä saa tehtyä itsekin, meillä ei ole totuttu syömään mitään muita eineksiä kuin ranskalaisia joskus harvoin. Ihmettelen kyllä syvästi että joku haluaa että kotiruoka maistuu eineksiltä
:o
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyrkkä EI eineksille:
Tuo Knorrin spagettikastike on muuten oikeesti tosi hyvää, eikä sisällä E621! Meidän perhe tykkää siitä tosi paljon, enkä ikinä ole onnistunut tekemän yhtä hyvää kotitekoisesti. :ashamed:

Onhan siinä sitä.. http://knorr.fi/#/tuotteet/ateria-ainekset/556

toimiikohan toi? Mut pitkä rivi lisäaineita ja natriumglutamaatti on yks niistä.

Sorry, erehdyin merkistä. :ashamed: Käyttämäni spagettikastike onkin Blå Bandin. Niillä on tuotteet natriumglutamaatittomia (lukee isolla tuotteiden päällä)...
 
Harmillista, et ole ehkä päässyt maistamaan ruoan aitoja makuja, kun tykkäät einesruoasta. Opettele maustamista oikeilla mausteilla eli unohda maustesekoitukset esim aromasuola (eli se natriumglutamaatti) ja jauhelihamauste on kans kamala sekoitus. Osta vahvalta maistuvia raaka-aineita kuten naudan lihaa tai naudan paistijauhelihaa tai esim lohta. Kokeile myös erilaisia juustoja ruoanlaitossa, esim sulatejuusto tai aurajuusto. Käytä valkosipulia tai edes tavallista sipulia runsaasti ja pippureita ja tuoreita yrttejä. Sekä kermaa, edes ruokakermaa... Tomaatti tuo myös ihania makuelämyksiä, osta esim luomutomaattimurskaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kn:
Natriumglutamaatti=hiivauute,jota tossa näyttäis olevan

Ei, vaan:

"Hiivauute on arominvahvenne, jolla korostetaan lihan, kalan tai muun runsasproteiinisen tuotteen omaa makua ja tuoksua. Arominvahventeita ovat natriumglutamaatti, proteiinihydrolysaatti ja hiivauute."

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Sanastot
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jyrkkä EI eineksille:
Sorry, erehdyin merkistä. :ashamed: Käyttämäni spagettikastike onkin Blå Bandin. Niillä on tuotteet natriumglutamaatittomia (lukee isolla tuotteiden päällä)...

Tarkoitatko tätä? http://www.campbells.fi/produkter/showProducts.asp?sprak=2&marke=Blå Band&kategori=Kastikeainekset&underkategori=Mix&pid=1595

hiivauutetta tuossakin on, eikä se oikeastaan ole sen parempi kuin E621.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyrkkä EI eineksille:
Sorry, erehdyin merkistä. :ashamed: Käyttämäni spagettikastike onkin Blå Bandin. Niillä on tuotteet natriumglutamaatittomia (lukee isolla tuotteiden päällä)...

Tarkoitatko tätä? http://www.campbells.fi/produkter/showProducts.asp?sprak=2&marke=Blå Band&kategori=Kastikeainekset&underkategori=Mix&pid=1595

hiivauutetta tuossakin on, eikä se oikeastaan ole sen parempi kuin E621.

Hiivauutetta on todella monessa mausteessa ja ruuassa, joten jos siltäKIN rität välttyä, niin siinäpä yrität...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Että näin...:
Hiivauutetta on todella monessa mausteessa ja ruuassa, joten jos siltäKIN rität välttyä, niin siinäpä yrität...

Todella monessa? No ei sitä tuoreessa ruoassa ole, enkä käytä maustesekoituksia. Vältän sitä samalla, mutta myös monia muita ;) Esim. bentsoehappo pahentaa esikoisen astmaa + atopiaa. Että semmosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Että näin...:
Hiivauutetta on todella monessa mausteessa ja ruuassa, joten jos siltäKIN rität välttyä, niin siinäpä yrität...

Todella monessa? No ei sitä tuoreessa ruoassa ole, enkä käytä maustesekoituksia. Vältän sitä samalla, mutta myös monia muita ;) Esim. bentsoehappo pahentaa esikoisen astmaa + atopiaa. Että semmosta.

Hiivauute vahvistaa proteiinipitoisten raaka-aineiden makua. Se ei kuitenkaan kuulu lisäaineisiin, kuten arominvahventeet, vaan on tavallinen raaka-aine. Hiivauutetta käytetään teollisuudessa ja myydään eri muodoissa kuluttajille ruokakaupan maustehyllyltä, tunnetuin hiivauutevalmiste on Aromat-mauste.

"Hiivauute ei itsessään maistu miltään, vaan vahvistaa tuotteen omaa makua. Se sisältää myös glutamaattia. Hiivauute on enimmäkseen valkuaisainetta, joka valmistetaan valvotuissa oloissa kasvatettujen hiivasolujen osista. Erilaisia hiivoja kasvatetaan eri käyttökohteisiin ja jatkojalostetaan eri tavoin. Hiivauutteita valmistetaan elintarviketeollisuuteen sekä lääketeollisuuteen ravintoalustoiksi bakteereille ja sienille. Elintarviketeollisuudelle voidaan myös valmistaa tarkkoja, erilaisia hiivauutteita, jotka antavat halutunlaista makua, esimerkiksi lihan, kanan, mausteiden, juuston, kasviksen tai savun makua. Lämpötilaa valvotaan valmistuksessa, jotta vitamiinit säilyvät. Hiivauute myös steriloidaan. Valmis hiivauute ei sisällä eläviä hiivasoluja, vain solujen osia, jotka on käsitelty halutulla tavalla tiettyjen ominaisuuksien aikaansaamiseksi."
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Googlasit ja otit ensimmäisen linkin? :) Aika hauska. Mutta kannattaa lukea myös muita lähteitä ja erityisesti englanniksi löytyy enemmän tietoa kuin suomeksi.

googlasin ja tutkin USEITA LINKKEJÄ, kun et kerran eka kerralla itse viitsinyt googlettaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Että näin...:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Googlasit ja otit ensimmäisen linkin? :) Aika hauska. Mutta kannattaa lukea myös muita lähteitä ja erityisesti englanniksi löytyy enemmän tietoa kuin suomeksi.

googlasin ja tutkin USEITA LINKKEJÄ, kun et kerran eka kerralla itse viitsinyt googlettaa...

:D Olen lukenut näistä jo vuosien ajan, kun olen jättänyt pois erinäisiä lisäaineita perheen ruokavaliosta. Elintarvikealan linkeistä tuskin löydät oikeaa tietoa natriumglutamaatistakaan (olen itse alalla myös, eli en vastusta elintarvikealaa erityisesti).
 

Yhteistyössä