Miten saan 5kk vauvan nukkumaan kauemman päikkäreitä?

Nukkuu päivisin 3-4 ½ tunnin pätkää. Jos joskus sattuu nukkumaan 12-15 välillä pari tuntia putkeen niin herää hymyillen ja on huomattavasti paremmalla tuulella koko loppu päivän.
Useimmiten ei suostu enää puolen tunnin jälkeen jatkamaan uniaan ja sitten tinttaillaan loppu päivä ja otetaan pikkutirsoja joilta herätään itkien.

Miten saisin nukkumaan yhden pidemmän jakson?
 
Meillä nyt 8kk neidille auttaa, kun hieman "valvottaa" ja vasta sit laittaa nukkumaan.
Esimerkki: aamusta kello 10 alkaa olla väsyny, jos laittaa sillon heti nukkumaan, nukkuu MAX 45.
Mutta jos valvottelee sinne lähemmäs 11, niin nukkuu hyvässä lykyssä 2 tuntia! =)

En tiedä toimisko tää muilla, mut meillä toimii =)
 
Mun kokemuksella on yksi asia, joka auttaa ja se on aika. Meillä poika nukkui ensimmäisen puoli vuotta puolen vuoden pätkissä, mutta sitten kun lähti liikkumaan, oppi konttamaan ja nousi seisomaan 6,5kk iässä, niin unetkin ovat pidentyneet ja keskittyneet tiettyihin aikaan päivässä. Nyt poika on reilun 8kk ja nukkuu pääsääntöisesti kahdet päikkärit aamulla 45min-1,5h ja iltapäivällä 1,5h-2h.

Missä muuten lapsesi nukkuu. Mä teen edelleenkin välillä niin, että jos poika kiekaisee turhan aikaisin, esim. nukkunut iltapäivällä vasta 40 minuuttia, vaunuissa niin käännän sen kyljelleen tai mahalleen nukkumaan ja saattaa tämän jälkeen vetäää hyvinkin vaikka vielä tunnin unta. Tuntuu, että se on sellainen kädenojennus, jotta poika pääsee unipätkältä toiselle. Joskus se toimii, toisinaan ei.

Meillä tuo valvottaminen teki sen, että unet ennemminkin lyheni kuin piteni, kun sitä koitti. Mutta kannattaa tietty koittaa, josko se auttaisi teillä.

Ja sit yksi asia, jota suosittelen on se, että menee itse lepäämään tai nollaa ainakin päätään sen ajan kun pikkuinen nukkuu. Sillai pääsee hetkeksi "irti" muuten iak tiiviistä päivästä.

Kovasti jaksamista sinulle! Toivotaan, että unet alkavat maistumaan sinunkin pikkuisellesi =)
 
Meillä poika nukku 5kk iässä kolmet päiväunet, aamulla jaksoi valvoa 2h jonka jälkeen nukkui 1,5-2h, sitten valvottiin 2,5h-3h jonka jälkeen unta 1,5-2h ja taas valvottiin 2,5-3h ja viimeset päikyt oli 30min.

Jossain vaiheessa 6-7kk iässä alko unet olla 30min-1h ja sillon ruvettiin siirtymään kaksiin päiväuniin, eli pikkusen kerrallaan pidennettiin valvomisia :)

Nyt (9kk) valvoo aamusta 3,5h ja sitten nukutaan 1,5h, taas valvotaan 4h ja nukutaan 1,5h sen jälkeen valvotaan yöunille saakka.

Ehdotukseni olisi että koitatte pidentää valvomisaikoja, eka vaikka vaan puolella tunnilla, jos nukkuu ulkona, niin varmistus ettei ole liikaa päällä, kuumissaan ei unet maistu :)
 
Meidän poitsu oli kanssa pätkänukkuja. Meillä ei valitettavasti auttanut mitkään konstit unien pidentämiseen. Ei auttanut vaikka koitin valvottaa mahdollisimman kauan eikä auttanut reilu maitotankkaus ennen unia. Poika ei vaan nukkunut vaikka päällänsä olisi seisonut. Unet kestivät kerrallaan tasan 30min.

Meillä auttoi myöskin vain aika. Ja kesällä helpotusta uniin toi hetkeksi aikaa se,että unohdin kokonaan vaunuun nukutuksen ja poika nukkuikin sisällä sängyssä ihan hyviäkin unia. Kaikki vauvat ei vaan nuku vaunuissa!

Poika nyt ihan kohta 10kk ja kyllä tuo liikkuminen verottaa sen verta voimia,että unetkin maistuu ihan eri tavalla. No joo,kyllähän niitä poikkeuspäiviäkin löytyy,mutta pääsääntöisesti nukkuu ihan hyvät päikkärit. Nyt vain eletään sellasta välivaihetta,että etsitään taas sopivaa rytmiä...että yhdet vaiko kahdet päikkärit päivässä :whistle:
 
Ja meillä pätkänukkuja jolle ei ole koskaan auttanut mikään keino. Nykyään saattaa nukkua kerrallaan 1,5h tai 30min, koskaan ei tiedä. Ikää on 11kk ja koska kova liikkumaan, on hankalaa väsyneen lapsen kanssa joka ei nuku tarpeeksi ja sitten kiukkuaa kun ei jaksa leikkiä.
 
Meilläkin reilu 6kk tytön unissa 8 minuutin päikkärit on vähintään yhtä tavalliset kuin puolen tunninkin. Parhaiten nukkuu vaunulenkillä mielellään vielä luonnonsuojelualueella :LOL: jonne ei kantaudu mitään autojen ääniä. Saattaa nukkua helposti 2,5h Luukin lenkillä. (Rauhaisan kotikylän lenkillä max 2h. Kotipihassa vaunuissa/omassa sängyssä max 30min.)
 
Yks keino vois olla se, että vähän ennen kuin se puoli tuntia tulee täyteen, meet lykkäämään vaunuja hetken. Voi hyvinkin sit jatkaa unia pidenpään, kun se havahtumishetki menee ohi. Jos siis nukkuu vaunuissa.
 
Meilläkin on tultu nyt vihdoin 6 kk:n iässä siihen tilanteeseen että yleensä nukutaan yhdet pitkät (1,5 tunnin) ja kahdet puolen tunnin unet. Nukkui pelkkiä puolituntisia melkein tähän asti eikä mikään auttanut unien jatkumiseen. Sitten alkoi nukkua iltapäivällä keskimmäiset unet satunnaisesti pitempään ja nykyään jo melkein aina jos ollaan kotona ja saa olla hiljaisuudessa. Mutta meillä kyllä päiväunet on olleet sitten vastaavasti yöunista pois vaikka monet muuta väittävät. :( Kaverin lapsi oppi vasta vuoden ikäisenä pidemmille unille kun hoitopaikassa hoitaja ei yksinkertaisesti antanut mennä nukkumaan ennen kuin iltapäivällä muiden lasten päiväuniaikaan. Näin 2-3 pientä pätkää muuttui yksiksi pitkiksi uniksi.
 
Jokainen lapsonenhan on yksilö, mutta meidän pienessä perheessä on ainakin tähän asti (lapsi 4kk) sopinut se, että aika alusta yrittäis jo niitä rutiineita pitää. Herätään aamulla automaattisesti aina kahdeksan aikaan, "seurustellaan" ja ihmetellään lasten ohjelmia. Sitten syödään maitoa ja otetaan pienet (30 min.) aamutorkut. Ennen puoltapäivää syödään taas ja puetaan ulkovaatetus. Silloin pieni tyttönikin jo nykyään tietää, mitä tapahtuu. Vaunuihin pitkille unille. Nukkuu 3-4h joka päivä! Tuntuu ainakin itsestä, että aika tärkeää ois tuo rutiini, joka luo jo pienelle vauvalle sen turvallisuuden tunteen.
Joten ei muutakuin omia teidän perheen rutiineja luomaan!
 
Meillä neiti 5kk on kans aina ollu pätkä nukkuja, päivisin. Yöllä vedellään sellanen 10-12h, joten eipä sitä unta paljoa päivälle jää. Tyttö valvoo 2-2,5h ja nukkuu ½-1h. Nyt tosin, kun ollaan alettu touhuamaan aika paljon, niin monena päivänä jotkin unet olleet jopa 1,5h ja näitä ennen on voinu olla pidempi hereillä olo tai kuten eilen, kaikki muut unet olivat 30min ja viimeiset ennen yöunia 1,5h.

Mutta meillä kyllä selkeästi se, jos unilta herätään itkien, on merkki, että lisää unta (tai sitten nälkä, mut tämä harvemmin päivällä syy). Tosin meillä auttaa tutti takaisin suuhun ja esim. käsi hetkeksi poskelle.

Tyttö ei nuku vaunuissa, pimeässä, omassa sängyssä tai missään sen kauemmin. Ennen saattoi hieman pidempään nukkua liikkuvissa vaunuissa, mutta ei nykyään niissäkään. Mutta yrittää aina kannattaa, jos muutosta haluaa.
Minusta lasta ei kannata sen kummemmin valvotta eikä herättää yöuniltaan aiemmin. Lapsi laitetaan nukkumaan, kun hän on väsynyt. Yliväsynyt lapsi ei välttämättä osaa nukahtaa ja voi itkeä ja kiukuta paljon enemmän.

Meillä kans tuntuu, et tyttö on kiukkuinen, kun tempperamenttiakin löytyy. Mut tietty se tuntuu, kun vähän väliä on vailla unta ja nykyään tullut myös selkeästi uusi kätinä, joka liittyy tylsyyteen. Eli koko ajan pitäisi keksiä uutta puuhaa ja katseltavaa. Puuhastelemmekin päivisin mahd. paljon kaikkea. Ja meillä ei ole merkitystä kiukkuiluun, että otetaanko viidet pienet vai kolmet pienet ja yhdet isot päikkärit. Pääasia on, että unta saadaan tarpeeksi. Jos sinä ja vauvasi saatte yöllä nukuttua, niin ota rennosti päivällä ja vietä aikaan vauvan kanssa stressaamatta unista. Tsemppiä!
 
PikkuLintu Meillä noudatetaan auringontarkkaa rutiinia niin syömisten, nukkumisen ja yleensäkin kaiken suhteen (olen itse tällainen _hieman_ kaavoihinkangistunut yksilö B) ), mutta ei se meillä pidempiä päikkäreitä takaa! Tyttö 5kk on viimeiset kolme kuukautta nukkunut muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta 3 x 30min. päikkärit eikä niiden pidentämiseen auta valvottaminen, vaunujen liikuttelu, sisällä tai autossa nukkuminen eikä muutkaan vinkit, joita yleensä ihmiset antaa. Kääntymisen oppimisen ja kiinteiden aloituksen olin toivonut tuovan muutosta, mutta eipä näy ainakaan vielä :whistle:

Olenkin hyväksynyt kohtaloni etten saa mitään tehtyä päiväsaikaan, kun neiti tarvitsee kaikenaikaa hoitoa tai viihdytystä. Ollaankin miehen kanssa sanottu, että niin kauan kun nukkuu 13h yöunia niin saa päivisin nukkua aivan miten lystää :D Onhan minulla iltaisin hienosti aikaa, kun lapsi menee nukkumaan 18-19 välillä =)

MUOKS. Pakko kommentoida tuota toooodella aikaista nukkumaanmenoa, että se on tytön "oma keksintö", ei meidän vanhempien :D Olen monta kertaa kokeillut nukuttaa tyttöä vielä neljänsille torkuille siinä viiden maissa, mutta ne kokeilut loppuvat karmeaan huutokonserttiin, jota jatkuu siihen saakka, kun pääsee vaunuista pois. Olen kyllä miettinyt, että jos tytön saisi jollakin ilveellä vähän lyhentämään yöuniaan niin se vastaavasti toisi lisätunteja päiväuniin.. Koska eihän tuollainen 5- kuukautinen tehopakkaus malta enempää nukkua, kun maailma on ihmeteltävää täys :LOL:
 
Niin, näköjään joka perheessä toimii omat jutut kun ne löytää. Hmm...Onkohan rutiinit sitten nykypäivänä sitä kaavoihin kangistumista??? :headwall:
Nämä rutiinit meidän pikku-perheellä onkin tullut vauvan mukaan. Ei tietenkään itse väkisillä keksimällä.
Meillä kanssa tyttönen nukkuu mun vieressä, masu vasten masua, nätisti yöt, mutta haluaa rintaa "tutiksi" koko ajan useammin ja useammin. Nukahtaa jossain 21-22, mutta vaatii, että mun pitää olla vieressä. Mikäs siinä kun ei ole parisuhdetta, niin sama vaikka nukahtaa itsekin samaan aikaan =)

Teillähän Carmen on sitten illalla mukavasti laatuaikaa miehenne kanssa! :flower:
Kuinka usein syötät vaavia öisin???
 
Pikku-Lintu Itse vannon rutiinien nimeen, sillä niitä noudattaessa hommat sujuvat ja kaikki luistaa. Ja jos rutiinit tuovat vauvalle turvallisuuden tunnetta niin kyllä ne tuovat sitä äidillekin :D On aina tilanteen tasalla, kun tietää mitä seuraavaksi tehdään. Ja sama se on tavaroiden suhteen: ei mene ylimääräistä energiaa tavaroiden etsimiseen, kun kaikilla on oma paikkansa.

Meillä typy on siirretty omaan huoneeseen nukkumaan 3kk synttäreiden kunniaksi (mies ei saanut unta, kun neiti touhusi ja höpöteli unissaan) ja alusta asti on nukkunut omassa sängyssä. Ja myöskin on ihan vastasyntyneestä vedellyt noita maraton- uniaan: silloin alkuaikana se oli vaan hankalaa, kun toista piti "väkisin" syötää öisin. Aika nopeasti hän siirtyikin syömään vain kerran yössä ja kerran syö edelleenkin. Se on kellontarkkaa toimintaa. kun 18-19 menee nukkumaan niin 00-01 syö ja herää 06-07. Tosin tänään porskutteli puoli kahdeksaan asti =)

Laatuaikaa miehen kanssa.. Niin kai sitä pitäisi olla, mutta kyllä se valitettavasti niin on, että kun tytön saa nukkumaan niin sitten äitiä odottaa kauhea kotityörumba kun pitää saada kaikki hommat tehtyä valmiiksi seuraavaa päivää varten. Kappas kun jos vauva nukkuu 30min. kerrallaan niin eihän päivisin ehdi tekemään mitään!! Hyvä kun päivällisen saan väsättyä ja itse syötyä jossain välissä. Vaikka tärkeää se suhteen ylläpitokin olisi ja joskus kai pitäisi antaa kotihommien olla ja satsata avioliiton hoitoon..
 
Hmmm... Niinpä niin. Itse kun on yksinhuoltaja niin ei tarvi ajatella sitä parisuhdetta, elikkäs yksi "huoli" vähemmän... Mutta muita huolia toki ehkä enemmän. :hug:
Meidän piskuisessa perheessä toimii syönnit ym. siivoukset kunhan vain lapsi aina näkee missä äiti on. Ilman äitiä ei näköjään toimi mikään. Lapsonen tuntuu kovin turvattomalta jos itse uskaltaudun näköetäisyyden ulkopuolelle :'(
Mutta tätähän tämä äitiys taitaapi olla. Haasteita täynnä.
 

Yhteistyössä