Miten saada "turhat toiminnot" pois työssäoppimisjaksolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
Tuntuu, etten ole lainkaan tyytyväinen tähän viikonloppuun työssäoppimispaikalla. Molempina päivinä tuli pieniä fiboja. Lauantaina en ollut kovin hyvä vanhusten siirtotilanteissa, 2 siirtotilannetta meni vähän niin ja näin. Siitä tulikin huomauttamista työssäoppimisen ohjaajaltani.

Tuntuu, että painavat ja jäykät potilaat tuottavat ongelmia minulle siirtotilanteissa. Pitäisi olla enemmän voimaa nostamisessa ja lisäksi nostotekniikassa on vielä hiomista, että kummalla kädellä nostan ja kummalla kädellä pidän kiinni nostoliinasta. Harmittaa, kun olen vielä näinkin "kömpelö" ja muistamaton, vaikka on jo toinen työssäoppimisviikko menossa.

Tänään sitten kävi sellainen fiba, että pistin potilasta ja laitoin vahingossa sormeni pistokohtaan. Siitä tuli kunnolla sanomista toiselta työssäoppimisen ohjaajalta, että noin et saa koskaan toimia, et näytössä etkä myöhemmin töissä. Siinä on verikontakti vaara itsellesi ja lisäksi voit viedä pöpöjä potilaallesi.

Mutta sen jälkeen tädit (paikalla oli toinenkin hoitaja pistämistä katsomassa) menivät kansliaan aamukahvelle ja kuulin tuon toisen tädin sanovan ohjaajalle, että noin et saa antaa palautetta opiskelijalle, että kovalla äänellä sanot palautteen muitten läsnä ollessa, se pitää sanoa hänelle kahden kesken. Ohjaajani sanoi, mutta minulle aikanaan kanssa sanottiin suoraan palautetta, joten sitä sanoo sitten itsekin asiat suoraan.

Oli itsellä niin nolo olotila, että häivyin tekemään omaa oppimistehtävääni huuhteluhuoneeseen. Sinne sitten tuli hetken kuluttua ohjaaja selittämään miksi antoi minulle tuollaista palautetta ja etten vain siitä huonoa tykännyt. Sanoin vain, että en tykännyt huonoa ja että minulle saa aina antaa palautetta.

Mutta minä olen tuollainen, että kun saan kielteistä palautetta, niin jotenkin niin tulee hävettävä ja nolo olotila, että haluan vetäytyä hetkeksi omiin oloihini ja sitten vasta liittyä muitten seuraan. Tietysti se antaa muille tunteen, että loukkaannuin palautteesta, mutta sitä se ei missään nimessä ole.

Silti kyllä harmittaa, etä miksi en opi näitä yksinkertaisia juttuja, vaan joka tai joka toinen päivä aina vain tulee kaikenlaista pikku virhettä. Onko syy siinä, että haluan tehdä parasta mahd. työtä ja yrittää parhaani ja kun panostan liikaa, niin sitten alkaa tulla virheitä vilisemällä?

Tosin olen huomannut, että aamuvuorot eivät ole heiniäni. Silloin koen olevani ihan "hyydyksissä" ja ajatukset ihan hukassa, sitten alkaakin tulla kaikkia pieniä virheitä. Koen että muistiongelmat ovat pahimmillaan aamuvuorossa. Iltavuorossa olen parempi. Silloin olen pirteä ja keskityn paremmin esillä oleviin asioihin.

Hieman jo jännittää tuleva näyttöviikko (2 viikon päästä), että miten sitten mahtaa käydä? Sitten ei ole varaa yhteenkään pieneenkään virheeseen. Miten onnistua näyttöviikolla?

Hei! Kyllä minuakin aina hävettää jos teen jotain fiboja työssäharjoitteluissa, mutta ei niille voi mitään ja niitä tulee kaikille joskus! Toi nostaminen ja siirtäminen esim. on alussa aina tosi kankeaa, mutta jossain vaiheessa hups vaan huomaat osaavasi sen sormen napsautuksesta. Mukava että paikassa kumminkin puututtiin tohon palautteen anto tapaan, toruminen ja muiden edessä huutaminen ei ole se oikea tapa :)

vieras, miksi vastaat noin ilkeästi? En ole päivääkään tehnyt hoitotyötä ja siksi en sitä vielä hallitse kunnolla, olen vasta nyt opettelemassa tätä hoitoalaa.

hoitaja, kiitos kannustuksesta!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vieras, miksi vastaat noin ilkeästi? En ole päivääkään tehnyt hoitotyötä ja siksi en sitä vielä hallitse kunnolla, olen vasta nyt opettelemassa tätä hoitoalaa.

hoitaja, kiitos kannustuksesta!!

Siksi, että tollaset huuhteluhuoneessa nyyhkijät on niiiiiiiiiiiiin rasittavia ja kiireistä raskasta työtä kuormittavia ihmiset jotka on vaan tiellä ja jos jotaki sanoo niin ryntää huuhtikseen nyyhkimään :/ Ja miten ihmeessä kelleen tulee mieleen laittaa sormi :o siis oma sormi pistoskohdan päälle??

Vieras, en minä huuhtikseen mennyt nyyhkimään, vaan oppimistehtävää tekemään - onhan nekin pois tehtävä. En todellakaan hoksannut, että sormea ei saa laittaa pistokohtaan.

e, no kyllä tästäkin päivästä taas opin yhtä sun toista. mutta on kerrassaan nolo olotila, kun tulee pieniä fiboja jatkuvasti. niistä pitäisi päästä eroon. ja nolottaa, kun taatusti tämän päivän fibaa käsitellään vielä huomenna aamullakin.

Jos etukäteen asetat paineita suoritumisellesi, voi sekin aiheuttaa muistamisvaikeuksia. Tekevälle sattuu ja sillekin, jonka periaatteessa pitäisi jo tehdä "virheetöntä" työtä. Ihmisiähän me kaikki ollaan. Opiskelijalle tietysti kuuluu sanoa, koska on nimenomaan opettelemassa ja oppimassa, mutta se opettaja itsekin tekee ihan varmasti joskus huolimattomuusvirheitä.

Paras hoitaja on se, joka tekee työtään vielä 20 vuoden kuluttuakin sillä mielellä, että joka päivä voi ottaa opikseen jotain. Muista se, kun olet aikoinasi itse ohjaajana.

Tässä keskustelussa hyvin näkee millaisia mätäpaiseita tältä alalta löytyy, vaikka pitäisi olla empatiakykyisiä ihmisiä. Sulje korvat, hyvä hoitaja susta tulee. Ja kun joku ekoja kertoja pistää niin kyllä siinä voi sen verran jännittää että menee hutiloinniksi, yrität vaan ensi kerralla tehdä IHAN rauhassa ja valmistelet hyvin etukäteen että on laput sun muut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vieras, en minä huuhtikseen mennyt nyyhkimään, vaan oppimistehtävää tekemään - onhan nekin pois tehtävä. En todellakaan hoksannut, että sormea ei saa laittaa pistokohtaan.

Mutta nythän olet oppinut, ettei niin voi tehdä! Eli se oli oppimiskokemus kantapään kautta =)
Itse opiskelen th:ksi ja tiedän, että joissain harjoittelupaikoissa paine on niin kova, että siinä jännityksessä ei järki juokse yhtään.

Mulla ainakin näytössä tuli jotain mokia, mutta mutta hyvä näytön vastaanottaja tajuaa, että ei silloin ole vielä valmis, vaan näytössä miatataan myös kykyä ottaa palautetta vastaan.Yks tärkeimmistä asioista työelämässä....
Outoja hoitoalan ihmisiä tosiaan täällä, tosi kylmää tekstiä opiskelijalle!

Tsemppiä, hyvä susta tulee, elä vaadi liikaa ja rentoudu...virheitä voi tulla pinnistelystäkin. Virheitä pitää tehdä, että oppii! Jos et tee virheitä, et tiedä missä pitäs vielä harjotella.

Tekevälle sattuu ja tapahtuu. Sitä vartenhan nuo työssäOPPIMISjaksot on, että virheitä tulee ja niihin saa ohjausta siinä tilanteessa. Kyllä minäkin olin nolona, jos virheitä sattui ja mielelläni nuolin haavojani esim. vessassa ja kokosin itseni sitten taas työkuntoon. Toivottavasti näyttö sujuu hyvin ja jos ei niin, ei sekään maailmaa kaada.

Yhteistyössä