MITEN saada tuo potalle? :/

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hanna

Vieras
ikää 2 ja viikkoja harjoteltu. ei se vaan tee. pari kertaa vahingossa tullu pissi kun oon pakottanu istumaan....
10krt päivässä pistän potalle, ei tee mitään. vaipan kun laitan tekee siihen. tuntuu että pissiäkin "pidättelis". jos on vaipatta, tekee lattialle vaikka potta vieressä...


vinkkejä please :(
 
älä pakota, ettei potasta tuu inhottava juttu. meillä innosti pottatarra http://www.vekaravintti.fi/store/index.php?main_page=product_info&products_id=155
ja tarrat joita sai pissan ja kakan jälkeen liimata parvekkeen ovessa oleeseen paperiin. viikkoja ja viikkoja siinä sitekesti harjoiteltiin ja potasta jutusteltiin ja yhtäkkiä tyttö sen oppi. eli vaatii vaan kärsivällisyyttä. tuo pottatarra vois olla innostava tekijä teilläkin. meidän tyttö on ihan innoissaan kun pottaan tulee kukka kun sinne pissaa
 
Meilläkin helpotti pottailua tarrapalkinto. Jokaisesta pottaan/pönttöön osuneesta pissasta/kakasta sai siis tarran. Poika innostui kovasti noista tarroista ja esitteli tarravihkoaan ylpeänä isovanhemmille. =)
 
Anna lapselle aikaa tutustua pottaan ja kiinnostua siitä oman tahdin mukaan. Pidä pottaa esillä vaikkapa muualla kuin siellä vessassa. Meillä uusi käyttämätön ja puhdas potta siis saattoi seisoskella vaikka olohuoneessa. Joskus lapsi meni siihen istumaan vaatteet päällä huvikseen tai leikki sillä muuta. (Tämä siis esikoisen kohdalla, kuopuksella tuo potta oli helpompi kun oli isompi esimerkki jota seurata).
Mutta älä missään nimessä pakota! Ja sitten kun ne pisut sinne tulee niin kehuja paljon :)
 
En mä tiedä, mutta meillä se vaan tapahtu melkein itsestään. Poika reilut 2v. Ei ole täysin kuiva kuitenkaan, tarvitsee vaipan öisin ja ulkoillessa/kauppareissuilla. Me tehtiin niin, ettei pakotettu tai väkisin yritetty opettaa potalle. Muutaman kerran näytettiin potta, joskus istutettiin ja sanottiin "pissi". Mutta ei se aluksi sitä tehnyt. Eikä siitä sitten sen enempää sanottu. Sitten jätettiin potta johonkin lähettyville, annettiin sen olla ja pidettiin poikaa ilman vaippaa kotona. Aluksi pissi lattialle, mutta pikkuhiljaa se alkoi itse sinne potalle mennä, ja oikein ylpeänä pissasi sinne. Sen jälkeen on tehnyt pissat pottaan ja nykyään myös suoraan vessanpönttöön istuinrenkaan avulla (ollessaan ilman vaippaa, ja joskus vaipan ollessa päällä ottaa sen pois ja menee potalle/vessaan).
 

Yhteistyössä