Miten saada täysi-ikäinen lapsi toimimaan ikänsä mukaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopeapaju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hopeapaju

Aktiivinen jäsen
22.11.2006
1 237
0
36
Tilanne on tämä: pojalla ikää kohta 19 vuotta. Ei töissä, ei opiskele, armeijaan menee tammikuussa. Oma auto, moottorikelkka ja crossipyörä. Asuu kotona. Ei tee mitään kotona, ei edes siivoa omia jälkiään. Laskuja ei maksa ajallaan (nytkin yhdestä tuli jo perintätoimistosta kirje). Autolla ajelee paljon, tyttöystävän tullessa linnottautuvat pojan huoneeseen ja pysyvät siellä.

Kotitöitä ei siis tee, lupaa kyllä, mutta ei tee. Esim. lupaa tyhjentää astianpesukoneen, mutta siihen se jääkin sitten. Halusi koiran, aikoi vakaasti huolehtia siitä, mutta nyt se on jäänyt pojan äidin kontolle. Lähtiessään yöreissuun ei edes sano, onko koiralle annettu ruokaa yms.

Miten saada aikuinen mies tajuamaan ettei voi enää elää kuin lapsi?

Jossittelu on sitten turhaa tässä vaiheessa kun maito on jo kaatunut lattialle. Nyt olis tarpeen vinkit miten tuon pojan saa tajuamaan ettei ole enää lapsi vaan pitäisi ottaa jo vastuuta.

No ainaki lopettaa sen "lapsen" pyykkihuolto, laskujen maksaminen, muutenki hyysääminen vaikka kirpasee. Muuten on pianäkkiä sulla peräkamarin poika jota hyysäät vielä nelikymppisenäki :D

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Vaikeaahan se jo tuossa iässä on, ellei ennen ole opetettu.

Niin on!! Luulis nyt, että nuorella miehellä kiinnostais tuo rahan saantikin. Kun kotona kerta asuu eikä ole menoja kuin omat laskunsa, niin töissä käydessä olis varaa pistää monta sataa vaikka mihin kuukaudessa. Mutta ei, ei halua töihin. Työpaikkoja olisi saanut pilvin pimein, mutta ei ole niitä ottanut kun maksetaan liian vähän...

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:

Niin on!! Luulis nyt, että nuorella miehellä kiinnostais tuo rahan saantikin. Kun kotona kerta asuu eikä ole menoja kuin omat laskunsa, niin töissä käydessä olis varaa pistää monta sataa vaikka mihin kuukaudessa. Mutta ei, ei halua töihin. Työpaikkoja olisi saanut pilvin pimein, mutta ei ole niitä ottanut kun maksetaan liian vähän...

Millä se sitte elää ja bensat sun muut maksaa?

Mie varmaan alkaisin vaatia lapselta vuokraa. Ruoan sais ilman maksua, mutta kaikki muu maksais. Eli ei nälkään kuolis, mutta... Ehkä alkais se työntekokin kiinnostaa, kun ei ole bensaa, ei uusia vaatteita, ei voi viedä tyttökaveria minnekään, vanhemmat järkkäis "häätöä" vuokralaiselle, joka ei maksa...

Elämä ei ole ilmaista. Se olisi pitänyt nuoren huomata jo aiemmin. Potku persuksille tekee vain ja ainoastaan hyvää.

Laskuja äiti ei maksa (ei siis ole oma lapseni) ja auto on pojan oma. Pyykit tämä äiti ilmeisesti pesee ja ruuan laittaa (tosin poika ei aina sitä syö kun ei kelpaa). Pojan äiti on pistänyt omalta puoleltaan rahahanat kiinni, mutta pojan isä taas antaa rahaa (eronneet), maksoi mm. autosta yli puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:

Millä se sitte elää ja bensat sun muut maksaa?

Tyttöystävä käy töissä, joten olemme epäilleet että elävät aika paljon tämän rahoilla... Jos ei siis isältään poika saa rahaa.

Käyhän tuo välillä pari päivää töissä, että saa just ja just ne laskunsa maksettua. Viime kuussa kävi muistaakseni 5 päivää töissä. Poika olisi saanut ainakin kaksi eri työtä, joissa olisi voinut olla armeijaan menoon saakka.

No tiukka keskustelu - töihi tai opiskelemaan tai kassi oottaa rappusilla ja lukot vaihtuu kun seuraavaks lähtee ulos ja siihen päälle vielä että rakkaudella minä tätä vaan :D

Rahanarvo taitaa olla hukassa, jos kerran työt ei kiinnosta, koska niistä maksetaan liian vähän. Ihan pojan omaksi parhaaksi on varmaan aika laittaa kova kovaa vasten ja opettaa rahan käyttöä ja arvoa ennen kuin muuttaa omilleen ja sotkee raha-asiansa velkakierteeseen tms.
Pojan on siis syytä alkaa osallistumaan kuluihin. Bensat ja puhelinlaskun hän varmaan jo maksaakin, mutta jos auto ym. moottorivehkeet on teidän hankkimianne, voi niiden käytöstä periä maksua tai ainakin poika hoitaa niiden vakuutukset, huollot ym. käyttökustannukset itse.
Passaaminen pitää lopettaa ja ohjata aikuinen ihminen huolehimaan itse pyykeistään yms.

No tiukka keskustelu - töihi tai opiskelemaan tai kassi oottaa rappusilla ja lukot vaihtuu kun seuraavaks lähtee ulos ja siihen päälle vielä että rakkaudella minä tätä vaan :D

Ei kai se muukaan auta. Jos ei armeija tässä asiassa pojasta miestä tee, niin sitten äiti aiko näyttää ovea. On jutellu, että avustaa asunnon kanssa esim. maksaa ensimmäisen vuokran, mutta sen jälkeen saa selvitä omillaan.

Ei kai se muukaan auta. Jos ei armeija tässä asiassa pojasta miestä tee, niin sitten äiti aiko näyttää ovea. On jutellu, että avustaa asunnon kanssa esim. maksaa ensimmäisen vuokran, mutta sen jälkeen saa selvitä omillaan.

Joo kovaa se on (äidille) mutta koituu lopulta pojan parhaaksi.

Oma veljeni asuu vanhempieni luona; ikää kohta 50 v. Käyttäytyy tosi törkeästi, haukkuu, on käynyt kiinni vanhempiini, uhannut tappaa. Vanhempani ovat hakeneet apua sos.toimesta ja poliisilta, kumpikin on sitä mieltä, että tämä asia kuuluu toiselle - pompottelevat vastuuta. Veljeni käyttäytyy, kuin omistaisi vanhempieni talon ja maatilan; särkee kaikki työkalut jne. jne.

Äiti voisi alkaa pitää erillistaloutta poikansa kanssa ja periä vuokraa. Jos ei kelpaa, poika vaan omilleen. Jos näyttää ettei asuntoa heru, äiti kirjoittaa häätöilmoituksen joka sossuun joka auttaa kaupungin vuokra-asuntoa alle. Näin on monet tehneet täysi-ikäisen kohdalla.

Elikkä äiti ei pese pojan pyykkejä, ellei poika osallistu kotitöihin. Jos kotityöt ei kiinnosta, poika voi pestä itse omat pyykkinsä, mutta hankkii itse pesuaineet ja maksaa pyykkikoneen käytöstä.
Ne rahahanat kiinni. Jos isi kustantaa, sitten ei auta mikään, ja lapsonen voisi tietysti muuttaa isin luo myös.

Armeija-aikana äiti ei maksa mitään, ei autoa eikä muutakaan pojan omalle nimellä tullutta laskua. Täysi-ikäinen on vastuussa itse omista laskuistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
ehkä se armeija tekee siitä miehen.. joidenkin kohdalla se on vähän kun pakollinen "koulutus"

Toivossa on hyvä elää, mutta pettymykseen olen ainakin minä varautunut! lomat on ollu yhtä juhlaa siis tällä nuorukaisella.

Yhteistyössä