Miten saada talous kuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minävain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minävain

Vieras
meillä on todella pienet tulot mutta vaikka joskus enemmänkin tuloja niin sitten on myös menojakin.
velkaa on ja kaappi täynnä laskuja,
masentaa aatella että kuinka tästä selvitään,tiedän omaa vikaa on kun tähän on tilanteen pästänyt,joskus se järki tulee päähän vaan vähän liian myöhään.Hävettää.
Kuinka saadatalous kuntoon jottei aina tarvis lainata sukulaislta tms.
Kuinka saada hieman säästöön pahan päivän varalle kun se aina joka tapauksessa tulee.
Milla selviän laskuista ja veloista ja ruokin tän perheeni.unelma olis kun ei olis laskuja kuin vain tämän kuukauden verran kaapissa.ja jotta rahaa olis varalla jos lapset tarvii vaatetta,kenkiä tai lääkäriin rahaa.
Apuja?
tarkoitus ei ole valittaa vaain saadaapuja ja ideoita kuinka ottaa itseä niskasta kiinni ja järjestää tää niin mahdottomalta tuntuva velkakierre ja rahattomuus...

Mistä niitä laskuja tulee? Kaikki ylimääräinen pitää tietysti karsia ensin. Sitten tulot ja menot eritellä tarkalleen, voisi vaikka parin kuukauden ajan kerätä muistiin kuitit yms. ostokset, siis ihan kaiken mihin rahaa menee.

Onko kulutusluottoja? Niitä voisi kokeilla yhdistää pankkilainaksi, jolloin ei maksaisi niin paljon korkoja ja kuluja.

Säästäminen voi olla pientäkin. Itsellä pienet tulot tällä hetkellä, mutta silti joka kuukausi menee 20 ? säästötilille. Sitten jos on parempi kuukausi, laitan sinne vielä lisää.

En osaa neuvoa varsinaisesti, koska ite en ole koskaan ollu vastaavassa tilanteessa. Toisaalta pärjättiin 3 vuotta hyvin, vaikka oli yhden palkka ja mun äippäloma+hoitovapaarahat. Nytkin olen ollut kohta puolitoista vuotta osittaisella hoitovapaalla, joten palkka on paljon pienempi. Säästäväisyydellä, suunnittelulla, sillä me ollaan selvitty. Asuntolaina, kaksi autoa, yksi lapsi....kyllä sitä vaan selviää.

Veloista eroon eikä mitään osamaksulla. Nykyään on vähän sellainen heti-kaikki-mulle -meininki. Sisustetaan asuntoa, vaihdetaan kodinkoneita ja autoja ja ostellaan kaikkea osamaksuilla. Kannattaa miettiä mitä oikeasti on pakko ostaa, mutta jättää muut ostamatta.

Omat vanhempani on vanhanaikaisia ja heillä periaatteena on ollut se, että mitä velaksi pitää ostaa niin sitä ei tarvita. Hyvin tarttunut tuonne pääkoppaan tuo neuvo ja ikää 31v.

Jos sulta ei ole luottotiedot menneet, mene pankkiin ja ota kohtuukorkoinen kulutusluotto, jolla maksat laskusi pois. Lyhennät tätä luottoa sitten joka kuukausi.

Muuta kulutustottumuksiasi siten, että ostat tarjouksista tavarat, teet itse ruoat (ei ulkonasyömistä/ valmisruokia/ ovh -hintaisia vaatteita) ja lopetat lehtitilaukset ym. rahareiät. Jos tupakoit, lopeta tupakointi.

Laita säästöön joka kk vaikka 30 euroa, niin niistä kertyy hätärahasto.

Voit myös varata ajan velkaneuvonnasta.

Hyviä neuvoja tullut. Kaikki ulkona syömiset pois, vaatteita saa kirpparilta kohtuu hintaan, lehtitilaukset pois, tupakka ja alko pois, ruuat perusaineista, leivo ite (kaupan pullat tosi kalliita), peruspesuaineet (ei rahaa meikkeihin, kampaamon shampoihin, hiustenvärjäykseen) ja sit pieni säästö kuukaudessa tekee vuodessa jo paljon.

täytyy koittaa alkaa pitään kirjanpitoa.
luottotiedot on menneet,mulla eikä miehellä töitä.
kamala taakka nuo vanhat laskupinot ja velat.montakohan vuotta menee kun ne saa pois maksettua.huh.
voiskohan noi talousneuvojat jotenkin auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota yhteys talous- ja velkaneuvojaan :)

Mistä tälläisiä löytää? Meilläkin ois ehkä tarvetta, laskuja on pinossa yli 20 000? edestä ja rahaa ei ole tiedossa. Lainaakin on jo niin paljon, että mies ei kehtaa enempää pankista pyytää. Niin ja meillä ei siis ole kummallakaan säännöllisiä tuloja kun ollaan yrittäjiä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
leivon itse,ei tupakkaa eikä alkoa käytetä,paljonkaan ei ulkona syödä ja kirppis on meidän vaatekauppa:/lehtiä ei tule.
että mistä pihistää..

Mitkä teidän nettotulot ovat (mitä jää verojen jälkeen käteen per kk)? Laske mukaan lapsilisät ym.

kamala taakka nuo vanhat laskupinot ja velat.montakohan vuotta menee kun ne saa pois maksettua.huh.

Kannattaisko mennä töihin?

Ei taida olla niin helppoa nykyään mennä vaan töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:

Pitääkö kaiken olla helppoa?

Just sitä tarkoitinkin että kaiken pitää olla helppoa.... huoh...

Alkuperäinen kirjoittaja vähän hankala tilanne:

Mistä tälläisiä löytää? Meilläkin ois ehkä tarvetta, laskuja on pinossa yli 20 000? edestä ja rahaa ei ole tiedossa. Lainaakin on jo niin paljon, että mies ei kehtaa enempää pankista pyytää. Niin ja meillä ei siis ole kummallakaan säännöllisiä tuloja kun ollaan yrittäjiä. :/

:attn: Nostan, jos joku osais vastata??

Just sitä tarkoitinkin että kaiken pitää olla helppoa.... huoh...

Krjoita sitten niin kuin tarkoitat.

:attn: Nostan, jos joku osais vastata??

Parempaa pisnestä.

Pakolliset menot: asuminen ja ruoka. Kaikesta muusta voi tinkiä. Kaikki ostokset paperille, eikä heräteostoksia vaan ennakkosuunnitelman mukaan. Muuten ei kierteestä pääse. Luottokortit leikkuriin jos niitä on.

veloista on hyvä lähteä tästä http://saituri.org/2010/02/01/tata-ilman-et-veloista-eroon-paase/

Yhteistyössä