Miten saada omaa aikaa,kun mies ei auta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotiäiti"

Vieras
Meillä on iso omakotitalo, pihassa 2 hevosta ja koiria. Eläimet hommattu jo ennen lasten syntymää,eli harrastin ratsastusta useita kertoja viikossa.
Nyt lapsia 2 kpl,eskarilainen ja puoli vuotias.Mies ei tee kotona ´mitään´,remontoi toki,korjaa autot,pudottaa lumet katoilta jne..
Ja käy normi päivätyössä.
Lasten kanssa on pääsääntöisesti 15 minuuttia joka aamu,kun käyn viemässä hevoset ulos. ja that´sit.
Itse hoidan eläimet ja kaiken kodin siivouksen (mies ei tee kotihommia koskaan,ollaan oltu yhdessä 10 vuotta ja kerran on imuroinut). lapsen hoidan eskariin ja loppupäivän vietän nuoremman kanssa,siinä sivussa hoidan eläimet ja kodin siivouksen.
Joskus olisi kivaa päästä ratsastamaan! Alkaa tympiä joka päiväiset tallihommat ja rahanmeno,kun viimeksi puoli vuotta sitten olen päässyt itse ratsastamaan :/ Liikkumaan hevoset kyllä pääsevät,mutta iloa ei itselle ole jos kaverit ratsastamassa käyvät.
Jos haluan eskarilaisen kanssa tehdä jotain,on nuorempi aina mukana (esim.hiihtoharjoitukset,luistelu,mäen lasku,kotiläksyt).

Aloitan oman yrityksen pyörittämisen kun nuorempi on reilun vuoden ikäinen,ja tällöin tilanteen on kyllä muututtava!

Jos kalenteriin merkitsisi kerran viikkoon ´äidin oma aika´-päivän,eli pääsisin tunniksi pois (ratsastamaan)? Ei luulisi olevan kohtuutonta?
Muita lapsenvahteja ei ole kuin mies,mutta päiväkotipaikkaa voisin kysellä (kun tuo yritystoiminta starttaa,on tarkoitus silti hoitaa lapset kotona,mies aamuvuorossa töissäja minä iltavuorossa esim.).En tiedä onnistuuko edes noin,kun mies mieluummin istuu netissä tai makaa sohvalla kuin katsoo lasten perään.

TYMPII! Harrastan netissä istumista ja lasten kanssa ulkoilua,ei mitään muuta! heti jos on pakkasta enemmän,menee koko päivä istuessa kotona,siivotessa ja päiväuniaikaan pääsen koneelle ´harrastamaan´.

Se on aika turha kuvitelma että mies 10 vuoden jälkeen alkaa hoitamaan kotia ja lapsia, vanhalle koiralle on todella hankala opettaa uusia asioita. Ainut konsti on pistää ukko pihalle, saat edes joka toinen viikonloppu vapaata.

Onhan noita ratkaisuja, jos mies ei osallistu niin hoidat asiat muutoin..

Hommaat lapsille hoitajan, rahalla saat omaa aikaa vaikka kuinka. Pariksi tunniksi päivässä joku tulee teille ja sä meet ratsastaan.

Jos meinasit oman yrityksen laittaa pystyyn, mieti ajankäyttö tarkkaan. Nytkin valitat ajanpuutetta, olet omilla valinnoillasi elämäsi saattanut tähän jamaan. Haluatko varmasti lisätä tekemistä? Johonkin täytyy silloin panostaa vähemmän, lapsiin, eläimiin, yritykseen tai miehen omaan aikaan.

Olen laskeskellut että 5 h teen töitä yrityksessä joka päivä (myös viikonloput). lapsi nukkuu jopa 2 tunnin päiväunia,joten miehen pitäisi se pari tuntia sitten vahtia hereillä olevaa.
Todennäköisesti vien kyllä päiväkotiin,eihän tässä muukaan auta :/ Eskarilainen on paljon isänsä kanssa,mutta se on erilaista tekemistä kuin esim.minun kanssani,lähinnä istuvat yhdessä tietokoneella ja pelaavat..
Tätä siivoamista ja kotihommia tekee pitkin päivää just sen takia kun ei ole kiirettä minnekään, eikä mitään muuta tekemistä.mm.leivon päivittäin.

Tuota ulkopuolista lapsenvahtiakin mietin,mutta matka voi olla se ongelma. kaupunkiin tulee 30 km.

Ehkä tietoisestikin olen suostunut tähän miehen tekemättömyyteen.
Kokeiltiin kerran niin että mies huolehtii laskujen maksun.Heti alkoi valittaa miten kalliit sähkölaskut,puhelinlaskut jne.
Tuon kerran kun imuroi,valitti miten paljon lähtee eläimistä karvaa. Jos olen pyytänyt tiskaamaan,menee 2 tuntia kun mies sen tekee,järjestelee samalla astiakaapin ja tiskaa siinä sivussa ja valittaa sen koko ajan.
Pääsen helpommalla kun teen kaiken itse :D

Lopeta se miehesi passaaminen ja alat vaatia häntä osallistumaan yhtä lailla lasten ja kodin hoitoon. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Älä tee miehelle ruokaa, älä pese hänen pyykkejään jne. Lähdet vain ratsastamaan ja jätät lapset miehen hoitoon. On se kumma, jos oma isä ei osaa/vaivaudu lapsiaan hoitamaan. Tarvittaessa otat piuhat irti TV:stä ja tietokoneesta, niin hän ei voi istua niiden vieressäkään.

Mikset laita kavereita katsomaan muksuja viis minsaa niin että edes käväiset selässä? Saisivat tuntea itsensä tärkeiksi ja itellä pysyisi joku perstuntuma asiaan.

Oletko koskaan miettinyt oman läsnäolosi vaikutusta asioihin? Voihan olla, että mies saa itsensä sohvasta ylös kun sinä paiskaat oven perässäsi kiinni. Mutta aina kun käyt tarkastelemaan missä miehen ahteri sijaitsee, niin mies piilottaa sen sohvan uumeniin?

Jotenkin olen alkanut näiden tarinoiden myötä ihmetellä, että miksi nainen ei ihmettele mitä hänessä on ollut tähän asti vikana, että mies on päässyt juurtumaan sohvaan kiinni. Tuijotetaan vain sitä miestä, että onpa tuokin ja ei voi mittään. Ei kai se mies mikään esine ole, kyllä ihminen voi opetella uusia tapoja.

Aina eka kerta kirpaisee. Laita korvatulpat ja totuta hänet kotitöihin edes jossakin määrin. Jos rahaa on, niin ota lastenvahti ja tai siivooja ja lähde sinä aikana harrastamaan. Kyllä mies siihen varmaan kommentoi, mutta voit vastata, että pakko mikä pakko koska mies ei ole yhteistyöhaluton.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Et anna sen holtittoman ukkos käyttää sua kotipiikana!! Teidän yhteinen koti ei ole mikään täysihoitola toiselle osapuolelle! Neuvotelkaa asioista. Sitten kun neuvottelut on pidetty, pidät kiinni omista eduistasi, etkä luovu niistä. Huikkaat vaan ovelta, että määä meeen nyt, HEIPPA! Kyllä se siitä...osaathan olla myös kiukutteleva pikku vaimo, kun tilanne niin vaatii =)

Itse asiassa olenkin tehnyt juuri noin,että pääsen sen 5 minsaa olemaan selässä kun kaverit katsovat muksua. Se helpottaa jo vähän.
Tiedän että olisi hevosille parempi että ne pääsisivät parempaan kotiin.Ovat vaan niin hemmetin rakkaita,ja minä odotan ja toivon että tulee aika jolloin minäkin pääsen irtaantumaan kotihommista.Ja tuleehan sekin,kunhan junnu kasvaa.

Mies on melkein täydellinen jos ei oteta tätä ongelmaa huomioon. Kiltti,fiksu,raitis ja kotona viihtyvä. Tää on nyt ainoa asia joka rassaa ja välillä pahastikin.

Mulla alkais yrittäjäkurssi keväällä,on sellainen vapaampi ja myös etäpäiviä sisältävä.Pitäisikö tuokin nyt perua kuitenkin,kun tosiaan ajattelin että miehestä olisi hoitajaksi,mutta taitaa totuus olla toisenlainen? Päiväkotiin en olisi halunnut vielä lähteä viemään. Sinniteltäisi ainakin siihen asti että lapsi on 1,5 v.

Tää miehen käytös on muuten 100% varmasti kiinni kasvatuksesta! Anoppi on aina tehnyt kaiken kotona sen lisäksi että kävi töissä ja hoiti lapset.
lasten ei ole tarvinnut tehdä koskaan mitään kotona, ja anoppi kun teki kaiken,appiukko silti vittuili ja vinoili vieressä.
Ei varmaan tarvitse ihmetellä miksi anoppi on mielisairaalassa ollut useampaan kertaan jäähyllä?

[QUOTE="aapee";25439384];D Nykyäänkin onkin jo nuo mukavuudet :D Siivottavaa pinta-alaa tulee kuitenkin melkein 200 neliötä silti :D[/QUOTE]
No olisiko siivouspalvelu hyvä ratkaisu?

Mä jätin pikkulapsiaina ain viikonloppuisin päikkäreitään nukkuvan vauvan isän helmaan ja lähdin koiran kanssa tunnin lenkille. En edes keskustellut asiasta vaan totesin, et mä meen nyt.

• Tykkää
Reactions: Mehukatti
[QUOTE="aapee";25439273]Ehkä tietoisestikin olen suostunut tähän miehen tekemättömyyteen.
Kokeiltiin kerran niin että mies huolehtii laskujen maksun.Heti alkoi valittaa miten kalliit sähkölaskut,puhelinlaskut jne.
Tuon kerran kun imuroi,valitti miten paljon lähtee eläimistä karvaa. Jos olen pyytänyt tiskaamaan,menee 2 tuntia kun mies sen tekee,järjestelee samalla astiakaapin ja tiskaa siinä sivussa ja valittaa sen koko ajan.
Pääsen helpommalla kun teen kaiken itse :D[/QUOTE]

Niin, eihän se mies tyhmä taida olla. Tietää mistä narusta vetää, ettei tartte ite tehdä mitään. Tulpat vaan sulle korviin ja mies hommiin.

Yhdessä ootte lapset tehneet, joten mies hoitakoon myös oman osansa. Homma jatkuu tuollaisen niin kauan kuin sä annat sen jatkua. Olet jo perumassa kurssiakin, kun et usko miehen hoitavan osaansa. Ei se tee, jos et "pakota". Ei varmasti ole helppoa saada muutosta asioihin, mutta aloita nyt heti. Mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa se on.

• Tykkää
Reactions: Millenia
No mitäpä jos seuraavalla kerralla sanot miehelles että lähdet nyt ratsastamaan ja että hän varmaan katsoo lapsia sillä aikaa.

Ja sit vaan MENET sinne! Kyllä ne siellä keskenään pärjää tunnin verran! Ei se puolivuotiaskaan ehdi nälkään kupsahtaa.

tuossahan kerroit, että teet mieluummin itse kuin annat miehen tehdä, joten eipä tuossa ole sitten vaihtoehtoja. Kyllä tuossa 10v varmasti huomasit mikä mies on mihiää eli ei todellakaan auta kotihommissa, joten itse en varmaan olisi jaksanut. Onhan tämä perhekin yhteinen yritys.

Meillä ei todellakaan mies ole mikään lastenvahti vaan isä, joka jää lasten kanssa mielellään kun minä lähden omille asioille. Hoitaa myös koiran ja kotihommia. Tekee ne omalla tyylillään, mutta mitä sitten. Pääasia, että kaikki oavt tyytyväisiä ja lapset saaneet ruokaa. Pitääkö naisten mielestä aviomiehen todellakin tehdä asiat kotona täsmälleen samalla tavalla kuin he?

No kun tilanne on urautunut ja paha, niin luultavasti ratkaisun on oltava aika jyrkkä. Ota ja lähde koko viikonlopuksi ratsastamaan tai käymään kavereiden luona ja jätä lapset miehelle. Hänen on vaan pärjättävä heidän kanssaan ja huomattava että hän pärjää niiden kanssa ja ehkä jopa pitää heidän kanssa olemisesta.

Mutta sitten et tullessasi narise miehesi hoitoratkaisuista (patisi jos hän vei lapset isovanhemmille koko ajaksi) vaan kiittelet kovasti ja samassa saumassa ilmoitat jatkossa käyväsi kerran viikossa ratsastamassa, jotta miehesi voi kehittää alulle päässeitä lastenhoitotaitojaan.

Yhtäkkiä muutosta on varmasti vaikea saada aikaan. Voitko alottaa sillä, että (jos teillä on seinällä joku kalenteri johon merkitään teidän perheen juttuja?) merkkaat kalenteriin nyt jonkun menon muutaman viikon päähän, vaikka ratsastustunnin tai kampaajan tai jotkut tupperikutsut (okei, hölmö esimerkki mutta mitä sitten sulla voiskaan olla) tai jonkun kaukasemman kaverin tapaamisen kaupungissa tai ihan mitä vaan. Sitten ohimennen mutta miehen selvästi rekisteröiden mainitset, että sulla on tällänen meno tuloillaan joten mies voinee hoitaa kodin sinä aikana. Voit vielä tehdä niin, ettet huolehdi esim. siksi illaksi ruokaa valmiiksi etkä muutenkaan valmistele sitä kotiosastoa sinä aikana.

Homma tietty tulee menemään niin, että jos sinne asti pääset niin jälkikäteen siivoat sotkut ja paikkaat sen mitä poissa ollessas on jäänyt tekemättä - tiedän kokemuksesta.

Mutta eihän nää asiat muutu kun keskustelemalla. Sekin on helpommin sanottu kun tehty. Ja voisitte puhua siitä, mikä oikeasti on omaa aikaa. Ei se ole sun omaa aikaa, jos mies katsoo lapsia sillon kun hoidan hevoset (=teidän talouden eläimiä) vaan kotitöitä. Tietty on helpompi alottaa keskustelu siitä, että voit kertoa arvostavas miehes tekemiä hommia teidän kodin eteen (olkoon ne sitten "vaan" ajoittaisia koneiden korjauksia tai lumitöitä) ja että toivoisit keskustelua tulevaisuutta silmälläpitäen siitä, miten työt jaetaan esim. sitten kun yrityshommasi alkaa. Melkein kyllä suosittelisin päiväkotia, koska muuten kotihommat vasta kaatuukin niskaan kun lapset on koko päivän kotona ja lennossa vaan vaihtaisit miehen kanssa vahtivuoroa. Säästäisi sua aika paljon.

Tsemppiä aapee!

ihana että joku oli laittanut jo tänn keskustelun joka sivuaa omaa siaani.. meillä myös mies, joka ei tee oikeesti juurikaan mitään. aina tuntuu et oma napa pn vaan tärkein. Patistamalla saan sen olee lasten kanssa, ja joo hän ei tod. leiki tai lue, on vaan ja lapset kiehnää siinä, enemmän sellasta riehumista.
mä olen ollut pitkään jo ihan kypsä tähän tilanteeseen, haluisin vaan erota, mutta en tiiä miten pääsisin tuosta eroon.
se ei ymmärrä et olen myös väsuynyt kun vasta valmistuin ja aloitin työt ja nää lapset 1 ja 3 v vie kaikki mehut musta iltaisin + ne kotityöt. mies tulee töistä, tekee omat ruoat, menee koneelle, siiten sohvalle, makaa sinä kattomassa tv:tä muutaman tunnin, menee suihkuun ja siit sänkyyn jatkaa telkkarin kattomista, ja alkaa nukkukumaan klo 21.
Tuntuu et se elää jotain ihmeellista omaa elämää jossain omassa kuplassaan. Sen asiat varsinkin työ pitäis kiinnostaa mua kuulema paljon, mut jos mä kerron jotain ei kiinnosta ollenkaan. tai mun keskittymisen pitäisi olla 100% mutta mites sellasen järjestätä kun muksut kiljuu korvan juuressa? ja ainut mitä se musta oikeesti tuntuu haluavan on seksiä. Siitä on kyllä ajankuluessa tullut sellanen kauppaväline, jolla esim. saan ostettua itselleni omaa aikaa esim. käymällä jonkun ystvän luona kylässä. Kaikki tuntuu pyörivän rahan ympärillä ja sitä rataa.

Olen ihan loppu, mitä voin tehdä????

On muuten ihan valaisevaa joskus vaikka viikon verran pitää kirjaa siitä, mitkä ajat tekee itse kotitöitä (laittaa ruokaa, siivoaa, pyykkää, hoitaa lapsia tai eläimiä) ja vastaavasti siitä, mitkä ajat mies tekee niitä. Luultavasti työt on erilaisia ja esim. meillä mies hoitaa pihan kolaamisen, auton lämmityksen ja putsauksen, puiden haun, talon lämmityksen jne. enkä aina oikein muista tajuta, että nekin on kotitöitä. Mutta lista kourassa on helpompi katsoa konkreettisesti tilannetta.

Jos haluat havahduttaa miehes, teet vaikka niin ettet viikkoon siivoa, pyykkää tai panosta ruuanlaittoon. Katso vaikka huomaako...

Yhteistyössä