miten saada mies ymmärtämään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murheet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murheet

Vieras
Tässäpä pähkinä purtavaksi.
Hieman taustaa:
Olemme olleet yhdessä 9 vuotta, koko tämän ajan mies on aina ollut se, joka maksaa laskut ja hoitaa raha-asiat. Mies on aina ollut parempituloisempi mutta joka palkastani olen kuitenkin maksanut miehelle "oman osuuteni" menoista ja itselleni on jäänyt hyvin vähän käyttörahaa.
Emme ole koskaan joutuneet kituuttelemaan rahasta ja elämme "suht leveesti" eli mitään ongelmia ei ole ollut. Nyt meillä on yhteinen asuntolaina ja raha-asiat sujuvat kuten aiemminkin, mutta välillä on tiukempaa rahasta. Olen hoitovapaalla joten tällä hetkellä mies lähes elättää meidät, tämä kuitenkin yhteisestä päätöksestä.
Koko tämän yhdessäolon ajan olen joutunut tilittämään miehelle lähes jokaisen ostokseni, isompiin jopa joutunut pyytämään lupaa, vaikka ns. "oma raha" olisikin riittänyt. Mies ei ole ikinä joutunut tilittämään minulle mitään ostoksiaan, enemmänkin olen kannustanut siihen että mies ostaisi joskus jotain kivaa vain itselleen!
Nykyään tilanne on se, että minun ostoksistani tulee riitaa ja mies tyrmää ostoksiani.
Miten saan mieheni ymmärtämään, ettei tämä ole tasa-arvoa?
Mies vetoaa "tiukkoihin aikoihin" jotka VOI olla tulossa. (Tällä hetkellä niin ei ole) Kaikki mistä karsitaan tuntuu olevan minun menoistani.

Muuten kelpo mies, mutta tässä asiassa lyttää minut maanrakoon enkä enää henkisesti kestä tätä ahdinkoa.

Tällä hetkellä meillä on jo 2 päivää kestänyt verinen riita siitä kun olisin halunnut alkaa käymään kuntosalilla (n. 30e/kk) ja tämä ei miehelle sopinut.

Olen tietysti vihainen ja pidän kantani mutten saa miestä ymmärtämään ettei tällainen käytäntö ole normaalia ja nyt en tiedä mitä teen! Kyse ei ole enää yhdestä kuntosalista vaan koko tästä tilanteesta, en vain enää jaksa että minä, aikuinen ihminen en saa tehdä päätöksiä omista ostoksistani!

Kiitos jos jaksoit lukea, ja isompi kiitos jos jaksat vastata!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Narsisti, hankkiudu eroon tai ala tehdä kyselemättä niitä asioita joita haluat.

Se että ihmisessä on narsistisia piirteitä, ei tee ihmisestä narsistia!
Tiedän yhden narsistin ja voin kertoa, ettei mieheni ole lähelläkään tätä tyyppiä!
Ero ei ole ratkaisu tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tiedän yhden narsistin ja voin kertoa, ettei mieheni ole lähelläkään tätä tyyppiä!

Nykyään narsisti on muotisana, samoin kuin mm. ADHD. Kaikilla pitäis olla joku pirun diagnoosi. Joku ihminen voi olla välillä v*ttumainen, muttei se oo narsisti. Samoin joku lapsi nyt tykkää riehua vähän enemmän, muttei sillä mitään ADHD:ta silti oo.

Tuntuu että narsismi on nykyään kaikkien tekosyy päästä eroon miehestä, joka nyt vaan ei ihan joka päivä satu olemaan niin ihana ja romanttinen.

Kyllä oikeat narsistit on vähän erilaisia.

En osaa sanoa mikä auttaisi, mutta reilulta tuo ei tosiaan kuulosta. Kun yhdessä on perhe ja sovittu että jäät hoitovapaalle niin silloin sullakin on oikeus saada mieheltä rahaa ihan ikiomiin menoihisi.

Me tehdään ensi vuonna niin, että mies antaa mulle 200 euroa joka kuukausi omiin menoihini. Jään siis kotiin töistä ja koska asun ulkomailla eikä täällä ole mitään tukia, jäämme 100% miehen palkan varaan (ei edes lapsilisiä ole tässä maassa). Eli miehen palkasta maksetaan kaikki asumis- ja ruokailukulut. Lisäksi mulla on omia säästöjäni, joita voin käyttää (ja miehellä on omansa), mutta olemme alustavasti sopineet, että yritetään selvitä vuodesta ilman, että täytyisi koskea kummankaan säästöihin. Mies maksaa tietysti mun kuntosalin, puhelinlaskun ja sairausvakuutuksen myös. 200 euroa ei ehkä kuulosta paljolta, mutta pienen vauvan kanssa en usko paljon omiin menoihini tuhlailevan..

Tsemppiä! Pidä pintasi, sillä mielestäni sulla on kaikki oikeus olla myös tekemässä päätöksiä siitä mihin teidän rahat käytetään. Miehesi taitaa vaan olla tosi pihi..

kaikkia sitä onkin. Mitä miehen päässä pyörii jos ei kannusta emäntäänsä pitämään kunnosta huolta.

Meillä mies maksaisi mitä vaan jos saisi laiskan emännän urheilemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En osaa sanoa mikä auttaisi, mutta reilulta tuo ei tosiaan kuulosta. Kun yhdessä on perhe ja sovittu että jäät hoitovapaalle niin silloin sullakin on oikeus saada mieheltä rahaa ihan ikiomiin menoihisi.

Me tehdään ensi vuonna niin, että mies antaa mulle 200 euroa joka kuukausi omiin menoihini. Jään siis kotiin töistä ja koska asun ulkomailla eikä täällä ole mitään tukia, jäämme 100% miehen palkan varaan (ei edes lapsilisiä ole tässä maassa). Eli miehen palkasta maksetaan kaikki asumis- ja ruokailukulut. Lisäksi mulla on omia säästöjäni, joita voin käyttää (ja miehellä on omansa), mutta olemme alustavasti sopineet, että yritetään selvitä vuodesta ilman, että täytyisi koskea kummankaan säästöihin. Mies maksaa tietysti mun kuntosalin, puhelinlaskun ja sairausvakuutuksen myös. 200 euroa ei ehkä kuulosta paljolta, mutta pienen vauvan kanssa en usko paljon omiin menoihini tuhlailevan..

Tsemppiä! Pidä pintasi, sillä mielestäni sulla on kaikki oikeus olla myös tekemässä päätöksiä siitä mihin teidän rahat käytetään. Miehesi taitaa vaan olla tosi pihi..

Kiitos kirjoituksestasi!
Mieheni todella on PIHI! Omia ostoksiaankin miettii todella tarkasti..

Kumpa tämä joskus loppuisi.. ja mies ymmärtäisi! On niin ahdistava ja paha mieli! :(

Piheys on itse asiassa ihan tutkitusti eräänlainen kontrollimekanismi, joilla epävarmuutta lapsuudessaan kokeneet usein koittavat luoda turvallisuutta elämäänsä. Se voi olla yksi syy. Toinen voi tietysti olla vaan se, että miehesi ei ole tottunut omia tulojaan jakamaan perheen kesken..

Kurja tilanne! Harrastaakos sun mies yhtään liikuntaa? Ilmeiseti ei, kun ei ole myötämielinen kuntosalilla käynnistä. ja musta 30? on aika vähä, monissa paikoissa saa maksaa kuntosalikäynnistä enemmän. Yritä vedota siihen, että haluat pitää itsestäsi huolta, paino pysyy kurissa, kunto kohenee, mieliala pysyy virkeänä. Eikö hyvään ja terveelliseen harrastukseen voi vähän satsata, se on kuin laittaisi pankkiin rahaa, pysyy terveenä pidempään. Huonompi vaihtoehto olisi ostella ja shoppailla itselle jotain turhanpäivästä joka jää pian kaappiin käyttämättömänä. Yritä saada miehes siihen, että saat kokeilla edes kuukauden, niin näette miten se vaikuttaa teidän rahatilanteeseen ja elämään.

Miksi sun pitää hankkia kallis harrastus, jos tulot on paljon normaalia pienemmät? Mies on siinä oikeassa, että on järkevää säästää pahanpäivän varalle. Jos tulee joku yllättävä, iso meno, niin ei tarvii turvautua mihinkään pikavippeihin. Kun mä olin kotona lasten kanssa, niin hankin vain kaiken pakollisen. En olis kehdannut edes ehdottaa miehelle mitään kallista harrastusta, vaikka luultavasti mies olisi rahaa antanutkin.

Täällä toinen joka on samassa tilanteessa,ollut jo 20 vuotta. Mies haluaa että olen kotona lasten kanssa ja haluan toki itsekin, mutta se narina...mä kun en saa nyt kun kodinhoidontuen. Välillä käyn tekemässä jotain keikkahommaa että ukon ei tarvii valittaa että "Hänen rahoillaan kaikki..." Ja yleensä tää riita rahasta alkaa kun riita tullut eka jostain muusta. Mies kun ei pysty vetää multa mattoo jalkojen alta muuten kun alkaa kiristää tyyliin "Otetaan sit omat tilit ja kaikki puokkiin." Siinä vaiheessa mulla lyö hanuri jo lieskaa ja karjun naama punasena että milloinkas meinasit alkaa maksaa mulle palkkaa siitä että hoidan sun lapset,pesen pyykit jne jos kaikki pitää kerta laittaa sit puokkiin!!!!! ÄLYTÖNTÄ! Kaikki se kyllä antaa mun ostaa mitä tarvitaan, eikä kitsaile rahan menossa muutenkaan, mutta tää skitsoominen sit riitatilanteessa on ihan naurettavaa.

Kiitos kirjoituksestasi!

Kumpa tämä joskus loppuisi.. ja mies ymmärtäisi! On niin ahdistava ja paha mieli! :(

Voisitkohan saada miehesi suostumaan edes jonkinlaiseen summaan, jonka hän antaa sinulle joka kuukausi? Siten sulla olisi edes johonkin summaan täysi päätösvalta.

Toisekseen, käyttääkö hän itse mihinkään harrastukseen tai vapaa-ajanviettoon tuon 30 euron verran kuukaudessa? Jos näin on, silloin sinullakin on oikeus samanlaiseen summaan harrastuksen suhteen. Eli jos hän vaikka tykkää lukea kirjoja ja ostaa niitä kuukausittain, niin sekin on jo harrastus. Ehkä tällainen argumentti voisi toimia..?

Piheys on itse asiassa ihan tutkitusti eräänlainen kontrollimekanismi, joilla epävarmuutta lapsuudessaan kokeneet usein koittavat luoda turvallisuutta elämäänsä. Se voi olla yksi syy. Toinen voi tietysti olla vaan se, että miehesi ei ole tottunut omia tulojaan jakamaan perheen kesken..

Läheltä liippaa. Miehen ensimmäinen asuinkumppani teki tepposet miehen ollessa armeijassa. avasi puhelinliittymiä yms miehen nimiin eikä maksanut laskuja, jolloin miehen luottotiedot menivät.
Ja muutenkin varasti mieheltä rahoja huumeisiin. Siihen jäi silloinen tyttöystävä mutta traumat mitä ilmeisemmin jäi

Nykyään narsisti on muotisana, samoin kuin mm. ADHD. Kaikilla pitäis olla joku pirun diagnoosi. Joku ihminen voi olla välillä v*ttumainen, muttei se oo narsisti. Samoin joku lapsi nyt tykkää riehua vähän enemmän, muttei sillä mitään ADHD:ta silti oo.

Tuntuu että narsismi on nykyään kaikkien tekosyy päästä eroon miehestä, joka nyt vaan ei ihan joka päivä satu olemaan niin ihana ja romanttinen.

Kohta saat mammat kimppuusi. Itse sain ainakin kun tuollaista "sontaa" päästelin suustani tällä palstalla. Ehkä mekin olemme narsisteja ;(

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Kiitos kirjoituksestasi!

Voisitkohan saada miehesi suostumaan edes jonkinlaiseen summaan, jonka hän antaa sinulle joka kuukausi? Siten sulla olisi edes johonkin summaan täysi päätösvalta.

Toisekseen, käyttääkö hän itse mihinkään harrastukseen tai vapaa-ajanviettoon tuon 30 euron verran kuukaudessa? Jos näin on, silloin sinullakin on oikeus samanlaiseen summaan harrastuksen suhteen. Eli jos hän vaikka tykkää lukea kirjoja ja ostaa niitä kuukausittain, niin sekin on jo harrastus. Ehkä tällainen argumentti voisi toimia..?

Kuten sanoin, mulle jää joka kuukausi rahaa (saan pitää n. 200 e/kk) mutta mies kontrolloi silti asioita joita haluan ostaa.
Painottaa myös sitä että "voi tulla tiukemmat ajat" eli ihan kuin en nyt enää saisikaan jatkossa pitää tuota rahaa yms.
Toinen vaihtoehto on että vain menen sinne kuntosalille, mutta en ole tarpeeksi vahva toimimaan vasten toisen tahtoa.

Ehkä sun pitäisi lukea miehelle 'säännöt' uudestaan. Eli jos sun menoja syynätään, niin silloin myös hänen täytyy alkaa raportoida menojaan. Hän ei saa alkaa puhua 'minun rahoista', jos kerran hoitovapaakin kerran on ollut yhteinen päätös. KUMPIKIN joutuu silloin joustamaan menoistaan, ei vain se joka luopuu hetkellisesti tuloistaan.

Nämä on ne perussäännöt tuollaisessa tilanteessa.

Jos et saa miestä ymmärtämään niin lopeta sit yrittämästä ja osta vaan se kuntosalikortti omilla rahoillasi. Sitten kun tilisi on tyhjä ja pitäis mennä kauppaan niin ilmoita miehelle että hänen vuoro maksaa. Kun lopetat luvan pyytämisen oman rahasi käyttöön, ei kukaan sitä voi estää tai kieltääkään!

Ihan käsittämätön tilanne mulle tällanen :o

ehkä miehesi on vaan fiksu eikä halua ylivelkaantua takiasi kuin niiin monet muut. suu säkkiä myöden.

Minäkin olen laskenut elintasoa PALJOn tosin omasta aloitteesta ymmärsin, nyt kun ole lasten kanssa kotona.

niin monet ylivelkaantuu kun pitää saada kaikkia turhakkeita vaikka tulot laskisivat. heti-mulle-kaikki tyyppisesti. ehkä jonain päivänä ymmärrät miestäsi tai sitten et..

Alkuperäinen kirjoittaja murheet:
- Nyt meillä on yhteinen asuntolaina ja raha-asiat sujuvat kuten aiemminkin, mutta välillä on tiukempaa rahasta.
- Olen hoitovapaalla joten tällä hetkellä mies lähes elättää meidät[/], tämä kuitenkin yhteisestä päätöksestä.
- Koko tämän yhdessäolon ajan olen joutunut tilittämään miehelle lähes jokaisen ostokseni, isompiin jopa joutunut pyytämään lupaa, vaikka ns. "oma raha" olisikin riittänyt.
- olen kannustanut siihen että mies ostaisi joskus jotain kivaa vain itselleen!

Palastelin minusta oleelliset pointit:

- teillä on nyt (hetkellisesti) hoitovapaasi vuoksi tiukempaa rahasta
- elätte käytännössä miehen tuloilla
- mies ei tee itselleen juurikaan hankintoja
- sinä teet isompiakin hankintoja itsellesi
- sinusta sinä saa itse päättää mitä haluat
- miehestä teillä on tiukkaa eikä hän siksi halua että hankintaan

Ja sinusta tämä on epätasa-arvoa? Yhteiset rahat = sinun rahat?

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva narsisti:

Kohta saat mammat kimppuusi. Itse sain ainakin kun tuollaista "sontaa" päästelin suustani tällä palstalla. Ehkä mekin olemme narsisteja ;(

Ei haittaa, jonkunhan se totuus on välillä sanottava :D

Alkuperäinen kirjoittaja noh :
ehkä miehesi on vaan fiksu eikä halua ylivelkaantua takiasi kuin niiin monet muut. suu säkkiä myöden.

Minäkin olen laskenut elintasoa PALJOn tosin omasta aloitteesta ymmärsin, nyt kun ole lasten kanssa kotona.

niin monet ylivelkaantuu kun pitää saada kaikkia turhakkeita vaikka tulot laskisivat. heti-mulle-kaikki tyyppisesti. ehkä jonain päivänä ymmärrät miestäsi tai sitten et..

Olet siis sitä mieltä että minä, joka en osta itselleni lähes ikinä yhtään mitään vaan käytän tämän "oman rahani" normaalisti bensaan ja kauppaan (yhteisiin menoihin) en saisi panostaa itseeni 30e/kk ja mieheni on nyt oikeassa?

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Kiitos kirjoituksestasi!

Kuten sanoin, mulle jää joka kuukausi rahaa (saan pitää n. 200 e/kk) mutta mies kontrolloi silti asioita joita haluan ostaa.
Painottaa myös sitä että "voi tulla tiukemmat ajat" eli ihan kuin en nyt enää saisikaan jatkossa pitää tuota rahaa yms.
Toinen vaihtoehto on että vain menen sinne kuntosalille, mutta en ole tarpeeksi vahva toimimaan vasten toisen tahtoa.

Sähän voisit kieltäytyä tilittämästä hänelle mihin tuon parisataa käytät. Älä käytä pankkikorttia äläkä suostu näyttämään kuitteja (ihan vain siis jonkin aikaa näyttääksesi hänelle ettei sinunkaan tarvitse tilittää jos ei hänenkään). Mielestäni voit vedota itsemääräämisoikeuteesi aikuisena ihmisenä. Ymmärrän, ettet halua aiheuttaa lisää kitkaa suhteessasi, mutta joskus vain jokin isompi muutos voi aiheuttaa sen että toinenkin ymmärtää olevansa epäreilu..

Yhteistyössä