Miten saada mies ymmärtämään miten koiraa kohdellaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kia

Vieras
Mieheni on liian lempeä. Koira iso.

Olen yrittänyt vaikka mitä saadakseni miehen ymmärtämään, että koiralle kuuluu olla vähän tyly. Ei tuollaista 45-kiloista voi kohdella kuin pikku puudelia.

Mies ylläpitää koiran huonoa käytöstä yllä olemalla liian lepsu.

Esimerkki: kun minä tulen kotiin, koira makaa lattialla. Ehkä nostaa päätä. Jos tulee morjenstamaan, tulee jonkun ajan päästä rauhallisesti lönkytellen.

kun mies tulee kotiin, koira syöksyy täysillä ovelle, matot rullalle, luut lentää ikkunaan, lapset jää jalkoihin. Koira hyppii miestä vasten, vinkuu ja haukkoo hampailla ilmaa. Pyörii niin että lapset eivät voi tulla halaamaan isäänsä.

Ei tyly tarvitse olla, kunhan on selkeä ja johdonmukainen. Kuten miesten, lasten ja muiden eläintenkin kanssa :saint:

Meilläkin koiran kouluts alkoi sillä, että koulutin lapset ja miehen.

No ei meillä ainakaan tylyjä olla isolle koiralle!

Koira on koulutettu nameilla ja herkuilla. Sille ei ole pahaa sanaa tarvinnut sanoa. Tervehtiminenollaan opetettu niin, että toinen on pitänyt koiraa namin avulla sivussa sen aikaa kun tullaan sisään ja vasta hetken päästä saa luvan mennä moikkaamaan.

Koira on selvästi superiloinen nähdessään miehesi!
Sinusta taas tietää, että ei saa huomiota joten turha vaiva rynnätä.

Oikeasti, suosittelen nameilla pienen maltin opettamista.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Ei tyly tarvitse olla, kunhan on selkeä ja johdonmukainen. Kuten miesten, lasten ja muiden eläintenkin kanssa :saint:

Miehen mielestä minä olen tyly. Omasta mielestäni olen selkeä ja johdonmukainen, kylmähkö ehkä, mutta en tyly tai väkivaltainen missään tapauksessa.

Tälle koiralle ei vaan voi antaa niin paljon huomiota kuin se kerjää. Mies ei pysty olemaan tervehtimättä koiraa kun tulee kotiin. Minun pitää olla vieressä valvomassa, että mies ei puhuttele tai silitä koiraa ensimmäiseen 5 minuuttiin. Varmaan kun en ole paikalla mies yllyttää sen heti kierroksille höpöttämällä.

Ulkoilu on toinen asia. Minä olen opettanut koiraa vetämättä kävelemiseen pienestä asti. Mutta mitä hyötyä siitä on, kun mies tekee päinvastoin?

Mistään ei koskaan olla riidelty yhtäpaljon kuin koirankasvatuksesta. Lasten kasvatuksessa olemme olleet samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miehen mielestä minä olen tyly. Omasta mielestäni olen selkeä ja johdonmukainen, kylmähkö ehkä, mutta en tyly tai väkivaltainen missään tapauksessa.

Tälle koiralle ei vaan voi antaa niin paljon huomiota kuin se kerjää. Mies ei pysty olemaan tervehtimättä koiraa kun tulee kotiin. Minun pitää olla vieressä valvomassa, että mies ei puhuttele tai silitä koiraa ensimmäiseen 5 minuuttiin. Varmaan kun en ole paikalla mies yllyttää sen heti kierroksille höpöttämällä.

Ulkoilu on toinen asia. Minä olen opettanut koiraa vetämättä kävelemiseen pienestä asti. Mutta mitä hyötyä siitä on, kun mies tekee päinvastoin?

Mistään ei koskaan olla riidelty yhtäpaljon kuin koirankasvatuksesta. Lasten kasvatuksessa olemme olleet samaa mieltä.

Sanopa miehelle, että tästä lähtien kuvittelee koiran lapseksi ;)

Sanopa miehelle, että tästä lähtien kuvittelee koiran lapseksi ;)

:) Eipä taida toimia. Lapsille saakin olla yhtä herttaisen lempeä kuin mieheni on koiralle.

Koira on sitä sorttia, että sen kanssa ei passaa hempeillä liikaa. Se pyrkii heti niskan päälle. Koira hammastelee mieheni kättä (kuin pieni pentu, vaikka se on 2 vuotias) kun mies silittää sitä. Minulle se ei tee noin koskaan. Mielestäni se on kunnioituksen puutetta. Se myös koettaa komentaa haukkumalla miestäni. Kun mies lähtee kotoa pois koira on ihan erilainen, rauhallinen ja mukava. Kun mies tulee kotiin alkaa juokseminen, vinkuminen, pureminen, hyppiminen, ulina jne.

Tästä tulee pian ero. Yhden koiran takia.

Alkuperäinen kirjoittaja BarbieLee:
Pakko kysyä onko sun koira dobermanni? :)

Ei oo : ) Passasko kuvailuihin? Me ei takuulla olla ainoa paiskunta saman ongelman kanssa, monesti vaan se on toisin päin,nainen on liian lempeä, eikä laita koiralle äytöksen rajoja.

Olen sanonut miehelle, että hänelle olisi pitänyt hommata joku typerä pikku puudeli jota lelliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jugu:
Pyydä sitä lukemaan kirja Kuuntelen koiraani...

Kiitos vinkistä. Voin yrittää. Olen tosin lainannut jo kirjoja ja katsottanut telkkarin koirankoulutusohjelmia, mutta mies ei hoksaa sitä omalla kohdallaan, miten pitäisi toimia. ***tanan jästipää.

Kouluttaako se mies koiraa yhtään? Jos sillä ei vaan ole minkäänlaista "tatsia" siihen, että miten koiran kanssa toimitaan? Että se tosiaan tarvii täyden mustavalkoisuuden, jotta se oppii yhtään mitään. Osaako koira (miehen käskystä) esim noutaa, tulla sivulle, odottaa maate... jospa mies menisi koiran kanssa tottiskurssille, varmaankin sieltä tulisi kipinää laittaa koiraa tavoille, kun huomais miten "muut osaa jo kaiken" :laugh: ja ehkä se olisi eri juttu, kun joku vieras sanoisi saman mitä sinun sanomana on mennyt kuuroille korville.

Kirjoituksestasi huomaa, että miehesi on lauman johtaja, tämän takia koira innostuu kun isäntä tulee kotiin. Meilläkin on mieheen kiintynyt koira, mutta kun tulen kotiin saan saman vastaanoton kuin siippani. Koirat elävät laumoissa ja johtaja pitää aina olla, onneksi tässä tapauksessa miehesi on sen ottanut eikä koira.

Alkuperäinen kirjoittaja vierusta:
Kouluttaako se mies koiraa yhtään? Jos sillä ei vaan ole minkäänlaista "tatsia" siihen, että miten koiran kanssa toimitaan? Että se tosiaan tarvii täyden mustavalkoisuuden, jotta se oppii yhtään mitään. Osaako koira (miehen käskystä) esim noutaa, tulla sivulle, odottaa maate... jospa mies menisi koiran kanssa tottiskurssille, varmaankin sieltä tulisi kipinää laittaa koiraa tavoille, kun huomais miten "muut osaa jo kaiken" :laugh: ja ehkä se olisi eri juttu, kun joku vieras sanoisi saman mitä sinun sanomana on mennyt kuuroille korville.

Sepä se, koira tottelee meitä molempia (ja lapsia) mm. tulee luokse, tulee sivulle, istuu, odottaa makuulla (pitkänkin ajan), pysähtyy vauhdista "seis" komennolla, noutaa jne.

Koira on fiksu, nopea oppija. Mutta mies ei halua opettaa. Liekö niin imarreltu koiran käytöksestä. Koira teki täsmälleen samaa minulle, kunnes aloitin tuon huomioimattomuuden kotiin tullessani. Miettikää minkälaista jälkeä saa 45-kiloinen rymytessään _täysin_ vailla mitään kontrollia sisällä, lasten keskellä? Siinä ei ole sairaalareissukaan kaukana...

Alkuperäinen kirjoittaja hillosilmä:
Kirjoituksestasi huomaa, että miehesi on lauman johtaja, tämän takia koira innostuu kun isäntä tulee kotiin. Meilläkin on mieheen kiintynyt koira, mutta kun tulen kotiin saan saman vastaanoton kuin siippani. Koirat elävät laumoissa ja johtaja pitää aina olla, onneksi tässä tapauksessa miehesi on sen ottanut eikä koira.

Olet väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vierusta:

Sepä se, koira tottelee meitä molempia (ja lapsia) mm. tulee luokse, tulee sivulle, istuu, odottaa makuulla (pitkänkin ajan), pysähtyy vauhdista "seis" komennolla, noutaa jne.

Koira on fiksu, nopea oppija. Mutta mies ei halua opettaa. Liekö niin imarreltu koiran käytöksestä. Koira teki täsmälleen samaa minulle, kunnes aloitin tuon huomioimattomuuden kotiin tullessani. Miettikää minkälaista jälkeä saa 45-kiloinen rymytessään _täysin_ vailla mitään kontrollia sisällä, lasten keskellä? Siinä ei ole sairaalareissukaan kaukana...

Juu, tiedän miten tuon kokoinen on aika täystuho sisällä juosten. ;)
Onko teillä koiraportteja käytössä? Jos mies ei suostu kouluttaan sitä rauhallista sisääntuloa, niin voit sinä silti yrittää. Koira toiseen huoneeseen koiraportin taakse, ja pysyy siellä, kunnes on rauhoittunut, ja tulee nätisti miestä moikkaamaan.

Toinen näkökulma vielä... Minkä ikäisiä teidän lapset on nyt? Osuisiko mieheen sellainen argumentti, että joku päivä lapset ovat sen verran isoja että tuovat kavereitaan kylään. Ja jos tuo koira samallalailla juoksee vieraita lapsia päin, ollaan pian ongelmissa. Ihan oikeasti. Ei tarvi olla ihmeellinenkään vekki lapsen päässä kun se kaatuu koiran takia, ja korvauksia maksatte. :/ Saati sitten että teidän lapsilta loppuu kaverit, kun ne saa äideiltään porttikiellon "sinne hullun koiran luo".

telkussa se yks koirapsykologi sanoi että tuollainen koira joka käyttäytyy kuin kerroit, ei ole onnellinen. siis miehesi seurassa. tasapainoinen koira ei käytä hampaita, juokse hulluna ja ole "huomion keskipisteenä" vaan nimeomaan on rauhallinen ja helppo sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja hillosilmä:

et taida tietää koirista paljoakaan...

Ap:n kirjoituksista tulee mieleen että mies on aika tavalla tossun alla jos ap:n pitää vahtia miestään ettei vaan viiteen minuuttiin tervehdi koiraa kotiin tultuaan. WTF?
Mikä se viiden minuutin aikaraja on?
Meillä koira saa tulla iloisena ja riehakkaana tervehtimään kotiin tulijoita ja tekee sen meille molemmille. Silti sille ei ole ollenkaan epäselvää se, mikä sen asema laumassa on. Siitä nyt vaan sattuu olemaan mahtava juttu että lauma palaa kotiin pitkän yksinolon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Ap:n kirjoituksista tulee mieleen että mies on aika tavalla tossun alla jos ap:n pitää vahtia miestään ettei vaan viiteen minuuttiin tervehdi koiraa kotiin tultuaan. WTF?
Mikä se viiden minuutin aikaraja on?
Meillä koira saa tulla iloisena ja riehakkaana tervehtimään kotiin tulijoita ja tekee sen meille molemmille. Silti sille ei ole ollenkaan epäselvää se, mikä sen asema laumassa on. Siitä nyt vaan sattuu olemaan mahtava juttu että lauma palaa kotiin pitkän yksinolon jälkeen.

Rymisteleekö teillä tosiaan vasikan kokoinen koira tervehtimään kotiintulijat niin että lapset lentää pitkin seiniä? Tätä olisi meilläkin ellei koiria olisi opetettu tuohon rauhalliseen tervehtimiseen jo pentuina.

En voi ap kuin suositella miehen motivointia millä tavalla tahansa. Pakkohan hänen on ymmärtää että vaikka miten imartelee koiran avoin onni isännän paluusta, menee etusijalle muiden terveys ja omaisuuden säilyminen täystuholta :) Koirakoulu ei olisi yhtään huono vaihtoehto ellei sua halua kuunnella.

Yhteistyössä