Miten saada mies siivoamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivoton.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siivoton.

Vieras
Meillä on periaatteessa jaettu kotityöt puoliksi, mutta mies ei hoida kuin osan hommistaan. Hän hoitaa kohtuullisen hyvin päivittäiset siivoustyönsä, mutta viikkosiivouksesta hän luistaa. En itsekään ole kovin siisti tai järjestelmällinen, joten tämä on ongelma.

Meillä ei ole erityistä siivouspäivää, en vain kykene sellaiseen. Tykkään siivota oman osani silloin kun sille tuntuu. Hoidan kuitenkin osani (ja nykyään myös miehen osan) käytännössä joka viikko. Mies taas ilmeisesti tykkäisi enemmän säännöllisestä siivousajasta, mutta ei siihen yksinään osaa organisoitua. Minullekaan kodin siistinä pitäminen ei ole mikään helppo juttu, mutta olen saanut oman osuuteni toimimaan itselleni jotenkin sopivalla tavalla.

asian ydinhän on se, että jos mitään negatiivista seurausta siivouksista luistamisesta ei ole, niin mies jatkaa tuttua käyttäytymisrutiinia. Eli sinun pitää olla tarpeeksi jämäkkä ja nostaa asiassa kissa pöydälle. Mies ei todennäköisesti myöskään ymmärrä, kuinka tärkeää sinulle ja yhteiselollenne on siivouksen tasa-arvo. Luultavasti hänen omassa kodissaan äiti hoiti kaiken, eikä isän tai pojan tarvinnut huolehtia tai oppia kodinhoidosta.
Miehet ovat rationaalisia ja järjestelmällisiä. He eivät osaa lukea ajatuksia, milloin ehkä haluat siivota. Siinä mielessä kiinteän siivouspäivän mukaan otto viikkorutiiniin on hyödyllistä. Laitapa viikkokalenteri keittiöön näkyvälle paikalle, jollei jo ole, ja merkkaa siihen yhteinen siivouspäivä. Jaatte eri osiot, imurointi, moppaus, vessa jne. tasan. Jos mies tietää, miten rutiini rullaa, ja mitä häneltä odotetaan, niin olet tehnyt osasi. Jos hän silti luistaa asiasta sinusta välittämättä, niin kyseessä voi olla vakavamman keskustelun paikka.
Mutta älä suostu hoitamaan kaiken -joudut silloin raatamaan yksin loppuelämäsi. Onko teillä lapsia? Haluatko hoitaa heidätkin yksin?

Jos et ole tyytyväinen miehen siivouksiin, niin etkö sinä sitten voisi joustaa asiassa siten, että pitäisitte yhteisen siivouspäivän? Tiedän nimittäin kokemuksesta, että koti pysyy parhaiten siistinä, kun joka päivä korjaa omat jälkensä JA sen lisäksi pitää viikottaisen siivouspäivän.

Alkuperäinen kirjoittaja siivoton.:
Meillä on periaatteessa jaettu kotityöt puoliksi, mutta mies ei hoida kuin osan hommistaan. Hän hoitaa kohtuullisen hyvin päivittäiset siivoustyönsä, mutta viikkosiivouksesta hän luistaa. En itsekään ole kovin siisti tai järjestelmällinen, joten tämä on ongelma.

Meillä ei ole erityistä siivouspäivää, en vain kykene sellaiseen. Tykkään siivota oman osani silloin kun sille tuntuu. Hoidan kuitenkin osani (ja nykyään myös miehen osan) käytännössä joka viikko. Mies taas ilmeisesti tykkäisi enemmän säännöllisestä siivousajasta, mutta ei siihen yksinään osaa organisoitua. Minullekaan kodin siistinä pitäminen ei ole mikään helppo juttu, mutta olen saanut oman osuuteni toimimaan itselleni jotenkin sopivalla tavalla.

Tässä on taas klassinen kompromissin paikka. Siis molempien pitää olla valmiita joustamaan. Sanoit että et itse kykene säännölliseen siivouspäivään vaan haluat tehdä asiat oman aikataulusi mukaan. Miehesi kanssa tämä ei kuitenkaan nyt onnistu. Siis myös sinun pitää ilmeisesti muuttua, ei vain miehesi. Hänelle taas ei sovi tämä nykyinen järjestely. Et siis voi vain olettaa että miehesi muuttuu, et sinä. Varsinkin kun miehestäsi nykyinen tilanne ei ilmeisesti ole ongelma.

Joten mitä jos sopisitte vaikka pari päivää viikossa jolloin siivous pitää hoitaa. Kumpikin voi sitten valita niistä sen päivän joka tuntuu itselle paremmin sopivan. Mutta hommat pitää kuitenkin aina hoitaa jompana kumpana päivänä. Silloin jää hieman valinnan vapautta sinulle mutta riittävästi säännöllisyyttä miehellesi. Miltäs kuullostaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja siivoton.:

Moon sitä mieltä ku palkkaat tosiaanki siivoojan vaikka kolomeks kuukaueks...eiköhän ne siivousvuorot teille molemmille selevie ku vilikasette laskuja...niin no tietysti jos ootto upporikkaita ei sekkään auta!
Semppiä kumminki!

Juu, tuo siivoajan palkkaaminen on ihan hyvä. Meillä olen sanonut, että jos ei mies omaa osuuttansa kodin siisteydestä ja kunnossapidosta hoida, niin sitten hän tinkii jostakin menoista ja palkkaa rahalla kotiapua omalla vuorollaan. Yhteinen koti, yhteinen vastuu.

Minä olen yksineläjä nainen, asun 3h+k asunnossa ja inhoan siivousta ylikaiken. Olen ratkaissut asian palkkaamalla siivousapua 2-3 kertaa/kk. Ja sen saa vähentää verotukseesa kotitalousvähennyksenä. On ihanaa asua siistissä kodissa eikä tartte stressata itseään sillä, pitäisikö siivota vai ei.

Mieheni patisti minut aikoinaan juuri tuohon siivouspäiväsysteemiin, koska hänen lapsuudenkodissaan oli aina noudatettu kiinteää viikkosiivouspäivää. Minä taas kammosin ajatusta siitä, että koko lauantai menisi siivoamiseen. Teimme kompromissin ja otimme yhden arki-illan, jolloin siivoamme. Silloin ei oteta harrastuksia, kyläillä tai käydä kaupassa, vaan syödään jotakin nopeasti (esim. edellisen päivän tähteitä tai jotakin pakastimesta) ja ryhdytään siivoamaan. Jos on ylivoimaista menoa, niin sitten siivouspäivää esimerkiksi aikaistetaan yhdellä päivällä. Jos perheessä eletään normaalia klo 8-16 elämää, niin kiinteä siivouspäivä sopii ihan mainiosti.

Siivous sujuu kahdestaan tosi nopeasti. Voi laittaa jotakin hyvää musiikkia soimaan ja sopia, että kumpi siivoaa mitäkin. Toinen voi siistiä syömisen jälkeen keittiön ja toinen siivoaa vessat. Toinen voi viedä matot ulos puisteltavaksi ja sillä aikaa toinen imuroi. Toinen voi pyyhkiä pölyt ja toinen vaihtaa puhtaat petivaatteet. Toinen voi pyyhkiä väliovet ja peilit, kun taas toinen pesee lattiat. Normaalissa kerrostaloasunnossa tällaiseen siivoamiseen menee aikaa tunnin verran. Jos haluaa oikein viimeisen päälle tehdä, niin luulisin, että kaksi tuntia on aika maksimi, mutta se jo vaatii sitä, että tavaroita on hujanhajan lattialla.

Itse olen oppinut asennoitumaan viikkosiivoukseen siten, että se on päivän kuntoiluhetki. En laiskottele, vaan teen sen kummempia ajattelematta. Meillä myös lapset on kasvatettu viikkosiivoukseen, joten alussa lasten "siivoaminen" vei enemmän aikaa kuin jos itse olisi siivonnut. Meillä silti on lapset otettu ihan alusta saakka mukaan siivoamaan, kun vain on oppinut kunnolla kävelemään, sillä sellainen 1,5 vuotiaskin tykkää esimerkiksi tiskata, pyyhkiä pöytää tai asetella eteisessä kengät järjestykseen. Lapsellehan se on leikkiä eikä hän vielä tajua, että se on vastenmielistä työtä.

Meillä ei muuten kauheasti siivoilla, mutta keräämme tavarat suurinpiirtein omille paikoilleen. Siksi on tärkeää, että asunto toimii järkevästi eli vaatteille on tarpeeksi säilytystilaa ja eteisessä on esimerkiksi käytössä oleville kengille, takeille, laukuille yms. sopivat tilat. Kun jokaiselle tavaralle on oma paikkansa, niin ei tarvitse etsiä, kun tietää, mistä sitä tavaraa lähtee ensisijassa etsimään.

Minusta kiinteä siivouspäivä ei tunnu rasitteelta, vaan helpottavalta. Nyt tiedän, ettei tarvitse olla koko ajan siivoamassa, vaan voi rauhassa odottaa siivouspäivään saakka. Kun siivoaa yhdessä, niin se siivoaminen ei ole mikään "mission impossible", vaan loppujen lopuksi aika nopeasti suoritettu juttu. Halutessaan voi siivota esim. joka toinen kerta kevyemmin ja joka toinen kerta perusteellisemmin, sillä eihän esimerkiksi liinavaatteita ole pakko pestä joka viikko tai väliovia/lattioita pestä viikoittain. Tietty tässä on perhekohtaisia eroja ja varmasti esim. monilapsisessa koiraperheessä asunto on kovemmalla koetuksella kuin lapsettomalla pariskunnalla, joka syö pääsääntöisesti pois kodista.

Kyllä nyt on tullut viimeistään tän viimeisen kommentin myötä siivoushomma ihan epäselväksi.

Jos käyttäisitte energiaa yhtä paljon kuin siivoamisproblematiikan ratkaisemiseen, olisitte taatusti vähintäänkin insinöörejä.

Kai nyt kodissa kuin kodissa siivotaan, kun siltä alkaa tuntumaan? Ihan luonnostaan, ilman mitään erityisjärjestelyjä?

Ap siis haluaa siivota aina silloin kun HÄNELLÄ on inspis. Entä jos miehellä ei just silloin ole? Mitä jos mies sanoisi, että nyt siivotaan ja ap:tä ei just silloin huvita?

Entä jos kuitenkin sovitte sen siivouspäivän?

Voisitteko ap jakaa tehtävät niin, että sinä voit tehdä omasi silloin kun inspiroi, ja mies voisi tehdä omansa tiettynä päivänä? Esim. jos sinä otat pyykinpesun ja imuroinnin, nehän voi tehdä milloin vain. Jos mies taas ottaa mattojen kopístelun ja vessanpesun, hän voi tehdä ne vaikka torstai-iltaisin. Astianpesua ja keittiönsiivousta nyt on väkisinkin joka päivä ohjelmassa, jos haluaa mahtua ruokaa laittamaan.

Toinen vaihtoehto on sitten se kompromissi, eli tee omia hommiasi inspiksen mukaan, mutta sopikaa silti siivouspäivä jolloin vähintään näön vuoksi puuhailet miehen siivotessa, että hänkin saa siivousdraivin päälle ja saa aikaiseksi.

Miten ihmeessä te ihmiset muuten saatte siivoamiseen kulumaan koko päivän? Tietty jos on 200 neliön kartano ja neljä sotkuista ipanaa... meillä menee miehen kanssa 50-neliöisen kaksion siivoamiseen yhteensä ehkä tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja n48:
Ap siis haluaa siivota aina silloin kun HÄNELLÄ on inspis. Entä jos miehellä ei just silloin ole? Mitä jos mies sanoisi, että nyt siivotaan ja ap:tä ei just silloin huvita?

Entä jos kuitenkin sovitte sen siivouspäivän?

Kuulostaa vähän samalta kuin keskivertopariskunnan seksi. Halut ja tarpeet eivät käy yksiin sen enempää määrällisesti kuin ajoituksellisestikaan. Siinä sitä sitten ollaan ja mökötetään. Vai sovitaanko seksipäivä?

Ai mutta sehän ratkaiseekin koko siivousongelman...

Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka.:
Juu, tuo siivoajan palkkaaminen on ihan hyvä. Meillä olen sanonut, että jos ei mies omaa osuuttansa kodin siisteydestä ja kunnossapidosta hoida, niin sitten hän tinkii jostakin menoista ja palkkaa rahalla kotiapua omalla vuorollaan. Yhteinen koti, yhteinen vastuu.

siinä on sitten se että naisen pitää sitten myös tilata se siivoaja. Eikä vain loputtomiin nalkuttaa että "tilaan vielä siivoajan"!

Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Noita:
Kyllä nyt on tullut viimeistään tän viimeisen kommentin myötä siivoushomma ihan epäselväksi.

Jos käyttäisitte energiaa yhtä paljon kuin siivoamisproblematiikan ratkaisemiseen, olisitte taatusti vähintäänkin insinöörejä.

Kai nyt kodissa kuin kodissa siivotaan, kun siltä alkaa tuntumaan? Ihan luonnostaan, ilman mitään erityisjärjestelyjä?

No kas kun jokainen siivoaa omalla tavallaan. Sinulla on omat tapasi, muilla eri tavat. Miksi morkata, kun ei se ole sinulta pois?

Siis en todellakaan käske miestä siivoamaan silloin kun itse haluan siivota. Itse yleensä siivoan oman osuuteni jonakin aamuna kun mies lähtee aikaisemmin töihin ja minäkin herään, mutta minulla on aikaa. Töiden jälkeen harvemmin jaksan siivota. Ja siivotessa tulee likainen olo ja käyn aamuisin suihkussa, joten minulle siivous sopii parhaiten aamusta. Mies taas aloittaa työt niin aikaisin, ettei sama aika sovi hänelle. Hän kuitenkin kai haluaisi, että siivoaisimme yhtä aikaa jonakin sovittuna ajankohtana.

Voisin kokeilla tuota, että miehellä olisi joku fiksattu siivouspäivä tai siivousajankohta. Voisinhan minä silloin vaikka heiluttaa pölyhuiskaa tai pestä pyykkiä tai tehdä jotain muuta kevyttä siivoustyötä (jos se saa miehen paremmin innostumaan omaan osuuteensa). Teen sitten sen varsinaisen oman osuuteni jonakin aamuna kun minulle sopii paremmin.

Vastaan paremmin myöhemmin, nyt tuli kiireitä :)

Älkää hyvät ihmiset siivotko liikaa ja voimakkailla aineilla, tulee kaiken maailman allergioita. Sehän on jo nähty ja todeksi todettu.
Lumikolalla lelut nurkkiin, ja se on siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaa marmatusta:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Noita:

No kas kun jokainen siivoaa omalla tavallaan. Sinulla on omat tapasi, muilla eri tavat. Miksi morkata, kun ei se ole sinulta pois?

Eikös ihminen siivoa sitten, kun mitta tulee täyteen? Jopa aikuiset poikani hoitavat sen tavallaan: Vanhemman mitta täyttyy noin kerran kuussa, hän palkkaa nuorimmaiseni siivoamaan. Toinen kerää kaljapullot ja vie ne kauppaan, toinen siivoaa, molemmat saa n. 30 euroa. Nuorempi odottelee pari kuukautta, tarttuu sitten varattomampana imurin varteen. Mieheni kanssa katselin suhteemme alussa, kuinka pitkälle hänen pinna venyy; 4 viikkoa alkoi olla raja. Minulla raja on n. 1 viikko, joten asiasta keskustelematta olemme päätyneet siivoamaan noin 2 viikon välein. Joskus tuntuu, että on liian likaista ja tarvetta - sitten siivoamme. Välillä vaihdan seksiä siivoukseen. "Siivotaan nyt, niin sitten illalla sekstaillaan pidemmän kaavan kautta? Sopiiko?" Yleensä sopii.

on ajan tuhlausta. Vielä pahempaa on, että siitä tehdään parisuhteessa jonkinlainen ongelma. Olen itse ajatellut asian näin: jos siivoan kerran viikossa yhden päivän käytän vuodessa 52 päivää siivoamiseen - mitä ajan tuhlausta! Tästä syystä olen palkannut meille siivoojan, joka käy 2 kertaa kuukaudessa tekemässä perusteellisemman siivouksen ja tämä lysti maksaa alle 90 € kuukaudessa. Tästä saan vielä kotitalousvähennyksenä -60%, joten mielestäni ei ole erityisen kallista, ja mikä tärkeintä minä ja mieheni voimme käyttää aikamme johonkin mielekkäämpään toimintaan. :)

Yhteistyössä