Miten saada lapsi nukahtamaan muuten kuin rinnalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uusi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uusi"

Vieras
:(
Ikää tulee ihan pian 7kk ja koko ikänsä on iltaisin ja öisin nukahtanut rinnalle, joskus myös päivisin mutta pääsääntösesti nukahtaa päivisin vaunuihin ulos. Joskus keinutan uneen kokonaan, toisinaan keinutan ihan pienen hetken vaunuja ja sitten jätän nukahtamaan yksin ja nukahtaa ihan hyvin niinkin.
Mutta nämä illat on nyt menneet hurjaksi. Sai antibioottikuurin torstaina korvatulehdukseen mutta ei ole ollut kipeän oloinen sen jälkeen niin että oisin lääkettä antanut. Nyt huomasin että ensimmäinen hammaskin on puhjennut.
Yleensä on iltaisin suht. helposti nukahtanut rinnalle mutta nyt tuon sairastelun vuoksi siitä on tullut vaikeaa. Nyt olen jo moooonta kertaa yrittänyt. Syö hetken mutta ei suostu nukahtamaan vaan rupeaa kitisemään ja vänkäämään.

Voisiko tuon ikäistä opettaa nukahtamaan esim. silittelyyn tai jotenkin muuten? Niin että välillä joku muukin voisi häntä nukuttaa kuin minä tisseineni :D

Meillä alettiin tuossa iässä opettaa nukahtamaan viereen. Siliteltiin tai taputeltiin rytmikkäästi pepulle. Vauva nukkui vielä perhepedissä, joten oli sikäli helppoa, ettei tarvinnut nostaa omaan sänkyyn. Kun siinä nukahtaminen alkoi käydä vaikeaksi (n. 9 kk:n iässä) siirrettiin vauva omaan sänkyyn. Sinne nukahtaa edelleen silittelyyn. Tiedän, että monien mielestä pitäisi heti vaan opettaa itse nukahtamaan, mutta meillä ei lapsi selvästikään ollut valmis siihen. Kokeilemalla se selviää.

Nukahtamisvaikeudet on muuten ihan normaaleja, kun hampaita puhkeaa. Oletko antanut särkylääkettä? Nestemäinen Panadol tehoaa nopeasti. Se ei silti poista ienten kutinaa, meillä ainakin yöheräilyt jatkuivat siihen saakka, kunnes hammas oli puhjennut kokonaan läpi.

Meillä alettiin tuossa iässä opettaa nukahtamaan viereen. Siliteltiin tai taputeltiin rytmikkäästi pepulle. Vauva nukkui vielä perhepedissä, joten oli sikäli helppoa, ettei tarvinnut nostaa omaan sänkyyn. Kun siinä nukahtaminen alkoi käydä vaikeaksi (n. 9 kk:n iässä) siirrettiin vauva omaan sänkyyn. Sinne nukahtaa edelleen silittelyyn. Tiedän, että monien mielestä pitäisi heti vaan opettaa itse nukahtamaan, mutta meillä ei lapsi selvästikään ollut valmis siihen. Kokeilemalla se selviää.

Nukahtamisvaikeudet on muuten ihan normaaleja, kun hampaita puhkeaa. Oletko antanut särkylääkettä? Nestemäinen Panadol tehoaa nopeasti. Se ei silti poista ienten kutinaa, meillä ainakin yöheräilyt jatkuivat siihen saakka, kunnes hammas oli puhjennut kokonaan läpi.

Voisihan tuota lääkettä koettaa. Vauva on selkeästi jo todella väsynyt mutta ei vain saa nukahdettua kun vänkää ja kitisee.
Meillä yöt olleet vaihtelevan levottomia koko ajan. Joskus valvotaan tuntitolkulla, joskus nukutaan jopa 3h ( erittäin harvoin, ehkä muutaman kerran elämänsä aikana ) mutta yleensä yöt on siis jotenkin levottomia. Kaipaa sitä tissiä suuhunsa koko ajan ( nukkuu pääsääntöisesti siis meidän vieressä ) jne.

[QUOTE="Uusi";22562151]Voisihan tuota lääkettä koettaa. Vauva on selkeästi jo todella väsynyt mutta ei vain saa nukahdettua kun vänkää ja kitisee.
Meillä yöt olleet vaihtelevan levottomia koko ajan. Joskus valvotaan tuntitolkulla, joskus nukutaan jopa 3h ( erittäin harvoin, ehkä muutaman kerran elämänsä aikana ) mutta yleensä yöt on siis jotenkin levottomia. Kaipaa sitä tissiä suuhunsa koko ajan ( nukkuu pääsääntöisesti siis meidän vieressä ) jne.[/QUOTE]

Kuulostaa aivan kuin mun näppikseltä! Meilläkin syötiin öisin 2-3 h välein, ja tuntui, että koko ajan oli joku "kausi" meneillään. Noita valvomisia on ollut myös, ja ne oli ehkä kaikkein rasittavimpia, kun lapsi vaan tillitti valveilla, eikä nukahtanut millään uudelleen!

Mä olin aiemmin vähän arka lapsen lääkitsemisen kanssa, mutta ekan korvatulehduksen jälkeen totesin, että mieluummin lääkitsen herkästi kuin pidän lasta kivussa! Se hampaan puhkeaminenkin on aika kivuliasta.

Meillä helpotti yöt huomattavasti, kun lopetin yösyötöt 11 kk:n iässä ja lapsi alkoi nukkua yöt kokonaan omassa sängyssä, kaukana maidon tuoksuisesta äidistä. Toki nytkin tulee huonoja öitä, etenkin kun on sairastellut tai tullut hampaita. Mutta pääsääntöisesti mennään 1-2 heräämisellä ja silloin rauhoittuu heti kun saa käden selän päälle. Ei tarvitse hyssytellä, taputella tms. En tiedä olisinko lopettanut yösyötöt jo aiemmin, jos olisin tiennyt sen muuttavan niin merkittävästi öitä. Luulen, että en, sillä asia vaati minulta pitkää kypsyttelyä (luopumista jne.).

Mä lopetin kerralla yöimetykset ja siirsin vauvan 6kk sänkyyn, ennen oli siis aina nukahtanut rinnalle ja nukuttiin perhepedissä. Tassutusunikoulu pidettiin ja pysyin tiukkana enkä imettänyt vaan rauhotin aina kun lapsi huusi ja menin sitten nopeesti ulos huoneesta kun oli rahoittunut. Sen jälkeen ollaankin nautittu 12 tunnin yhtäjaksosista unista!

Mä lopetin kerralla yöimetykset ja siirsin vauvan 6kk sänkyyn, ennen oli siis aina nukahtanut rinnalle ja nukuttiin perhepedissä. Tassutusunikoulu pidettiin ja pysyin tiukkana enkä imettänyt vaan rauhotin aina kun lapsi huusi ja menin sitten nopeesti ulos huoneesta kun oli rahoittunut. Sen jälkeen ollaankin nautittu 12 tunnin yhtäjaksosista unista!

Itkikö vauva kovasti? Vai miten protestoi? Mie kokeilin että kuinka rauhottuisi silittelyyn ja taputteluun mutta vauva alkoi vain huutaa vaikka oli vieressä.

[QUOTE="Uusi";22562544]Itkikö vauva kovasti? Vai miten protestoi? Mie kokeilin että kuinka rauhottuisi silittelyyn ja taputteluun mutta vauva alkoi vain huutaa vaikka oli vieressä.[/QUOTE]

Huusi kyllä jonkun verran, eka rauhoittelu kesti varmaan 10 min mutta lyheni sitten ajan kanssa. Neljäntenä yönä nukkui koko yön. Ideana on lähteä huoneesti HETI kun lapsi on rauhoittunut ja toivottaa hyvää yötä. Ja kun herää en mene heti huoneeseen vaan huudan oven ulkopuolelta hyvää yötä ja vauva nukahtaa uudelleen itse, joskus huoneeseen meneminen vain ärsyttää ja turhauttaa lasta joka yrittää nukkua muttei pakosti saa unen päästä kiinni.

[QUOTE="sama";22562558]Huusi kyllä jonkun verran, eka rauhoittelu kesti varmaan 10 min mutta lyheni sitten ajan kanssa. Neljäntenä yönä nukkui koko yön. Ideana on lähteä huoneesti HETI kun lapsi on rauhoittunut ja toivottaa hyvää yötä. Ja kun herää en mene heti huoneeseen vaan huudan oven ulkopuolelta hyvää yötä ja vauva nukahtaa uudelleen itse, joskus huoneeseen meneminen vain ärsyttää ja turhauttaa lasta joka yrittää nukkua muttei pakosti saa unen päästä kiinni.[/QUOTE]

Eli silittelin niin kauan että itku loppui ja sitten lähdit pois? Heräsikö yöllä monesti sitten itkemään?

Yhteistyössä