miten saan vauvan nukahtamaan sänkyyn ja luopumaan tissiaddiktiostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Vauva on reilu 6kk ja yöt on menneet ihan hulinaksi. Nukahtaa rinnalle eikä suostu nukahtamaan ilman sitä. Ennen heräsi parin tunnin välein, tällä hetkellä melkein tunnin välein. Nukkuu vieressä. Alkaa hermot olla kireällä.

Miten saan vauvan opetettua nukahtamaan itse ja mielellään omaan sänkyynsä? Tiedän, oma moka, mitäs olen antanut rinnalle nukahtaa... Kiinteät ei juurikaan maistu, normi iltana puuroa menee lusikallinen, pari, hyvänä ehkä desi. Kuinka paljon olisi realistista odottaa toisen nukkuvan ilman että herää nälkään? Ei varmasti koko yötä, mutta enemmän kuin pari tuntia kuitenkin.

Eilen oli harvinaisen huono ilta ja päätin siinä kolmannen heräämisen kahden tunnin sisään, että nyt ei tule tissiä. Puolentoistatunnin päästä luovutin kun itse olin niin uuvuksissa.

Unikoulu kuulostaisi hyvältä miehen pitämänä (tassuttelu, mitä näitä nyt on?), mutta ilmeisesti silloin pitäisi syödä paljon enemmän kiinteitä, että ollenkaan ei saa tissiä yöllä? Pantleyn kirja on hankittu, mutta jotenkin e tajua siitämitään. Mitä pitempään muutosta lykkään, sen vaikeammaksi se tulee.

Kiitos jos jaksatte vastata ja auttaa.

Tiedän muutaman saman tyyppisen tapauksen. Ongelmat ratkesivat yösyöttämisen lopettamisella. Pari yötä menee varmasti protestoidessa, mutta nopeasti alkaa uni voittamaan, kun palvelua ei kertakaikkiaan tule. Samassa yhteydessä alkoi myös tuntemillani tapauksilla kiinteä ruoka maistumaan. Ilmeisesti siihen asti olivat yöt tankanneet maitoa, jolloin päivällä syöminen huonoa. Siihen en kyllä osaa ottaa kantaa onko 6kk sopiva ikä lopettaa yösyötöt.

meillä oli samanlaista ja tuntui että aika ei ollut vielä kypsä unikouluun kun tuli niin rajut reaktiot, joten purin hammasta vielä pari kk ja 8kk iässä unikoulu onnistui tassuttelulla yhdessä yössä ja myös itse nukahtaminen. Pointti oli siis se, että tunnet itse vauvasi parhaiten ja uskon, että äidinvaisto kertoo milloin hän on valmis muutokseen. Voimia!

Ehdotan kanssa kuuntelemaan itseäsi ja vauvaa. Kuinka paljon muuta kiinteää syö päivisin, jos ei syö paljoa, voi oikeasti olla nälkäinen yöllä ja silloin olisi mielestäni julmuutta lopettaa kerralla kokonaan yösyötöt. Meillä on molemmat lapset "itse" lopettaneet yösyötöt, kun päivällä ruuan määrä on lisääntynyt, siis kiinteän ruuan määrä. Tutilla on jatkanut unta, vaikka on herännyt. Nyt 7kk vanha herää syömään n. klo 5.30 eikä jatka uniaan ilman maitoa ja uskon hänen oikeasti olevan silloin jo nälkäinen, kun menee nukkumaan kl0 20. Yritin viikon verran luopua tuossakin vaiheessa maidosta, mutta ei jatkanut unia vaan heräsi iloisena. Sitten oli seitsemältä jo tosi väsynyt ja valmis ekoille "päiväunille". Palattiin takaisin päin ja annetaan maitoa aamuaikaisella ja sillä vauva jatkaa uniaan seitsemään asti.

Tunnustellen ja kokeillen, miten sinusta tuntuu. Tunnin välein vauva ei varmasti kuitenkaan ole nälkäinen. Voisiko isä olla lapsen lähellä öisin, ei olisi äidinmaidontuoksu niin voimakas, eikä muistuisi niin mieleen. Auttaisiko jos sinä nukkuisit toisessa huoneessa muutamia öitä ja vähentäisitte syöttökertoja suunnitelmallisesti, ettei heräisi tavan vuoksi vaan nälän. Voimia!

Apua saa maitolaiturista: jos ei vanhoja ketjuja löydy, luo uusi, tässä hyvä alue aiheeseen:

http://maitolaituri.imetys.fi/index.php/board,258.0.html

Ja tässä yksi samantapainen ketju:

http://maitolaituri.imetys.fi/index.php/topic,10296.0.html

Kiitos vastauksista. Tuttia ei huoli, joten siitä ei ole apua.

Ehkä yritän juuri kärvistellä sen aikaa, että saadaan kiinteiden syöminen paremmalle tolalle. Sitten unikoulu miehen harteille. Ärsyttää vaan niin suunnattomasti. Olisi joku voinut aikanaan sanoa, että älä ikinä anna vauvan nukahtaa rinnalle, siitä ei pääse eroon :D

Yhteistyössä