Miten saada hyvä rytmi 6kk ruokailuille?

Ongelmanani on siis ruokailun ajoittamisen ongelma. Vauvani on juuri aloittanut kiinteät ja olen ymmärtänyt että hyvä ja tarkka rytmi on vauvan päivän ja vuorokauden a ja o. Miten tarjoan lounaan (kasvislihasoseet tms.) lounasaikaan, kun vauva herää päiväunilta 10-11 aikoihin? Eli joko vauva saa lounaan jo klo 10 aamulla, tai ehkä joudun tarjoamaan hänelle pelkkää maitoa tai sitten pistän leikkimään ja odottamaan lounasta. Toisinaan hän saaa suoraan päikkäreiltä herättyään sen lounaan. Jos tarjoan maitoa klo 10, niin silloinhan se kiinteän ruoan rytmitys ei varmasti onnistu lounasaikaan kun ei ole enää nälkä!

Eikös tämä juuri sekoita vauvan rytmiä? Olenko aivan liian tarkasti ottanut nämä neuvolantäten ja kirjojen rytmi-puheet. Haluaisin siis tarjota vauvalle asiat tietyssä järjestyksessä, varsinkin nyt kun olemme opettelemassa selkeää päivärytmiä (mikä ei tosiaankaan onnistu vielä) Sillähän ei ole väliä saako vauvaa ruokaa nyt vai 30 min kuluttua, muttakun jos siihen tulee vaikka tunnin heitto päivittäin.

Myöskin jos odottelen liikaa syöttämistä, kiinteät ei liian nälkäiselle vauvalle uppoa, vaan haluataan heti maitoa. Muutenkin kun me vielä vähän taiastellaan noiden kiinteiden kanssa... ei maistu hyvin, siksi haluaisin totuttaa vauvaan että aina muutama maistiainen kiinteää aina tiettyyn aikaan päivästä . Ja ei ainoastaan tiettyyn aikaan, vaan tiettyjen tekemisten jälkeen. Oletteko tämän kanssa samoilla linjoilla? Asiat toistuisi samanlaisina päivästä toiseen?

Touhotanko liikaa rytmistä, vai onko muilla samoja pulmia. Nyt siis on kyse vauvasta jolla rytmi (päiväunet, niiden pituus heittelee ihan hirveesti sekä aamuherääminen vaihtelee jopa 1,5 tunnilla) on vähän hakusessa ja kiinteitä opetellaan vielä. Vauva myöskin on hyvin pienikokoinen kun ei ole mikään suursyömäri. Siksi olisi erittäin tärkeää että saisin hänet syömään.... maitomäärät pullosta on melkeinpä vastasyntyneen tasolla!!! Että sellasta meillä.

Olisiko viisaita neuvoja?

Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos annat lounaan jo sillon klo 10. Eli jos annat ruuan aina päikkäreitten jälkeen, niin ihan hyvältähän se kuulostaa. Voit myös itse rytmittää vauvan unia hieman eli herättää tiettyyn aikaan. Mä esimerkiks herätän pojan lounaalle klo 12, jos ei o siihen mennessä herännyt. Jos herää itekseen jo klo 11, annan leikkiä ootellessa ja tarjoon launaan sillon klo 12. Poika tosin on ihan hyvän kokonen ja syö aika valtavia annoksia, joten nälkä ei kerkee ihan hirveeks odottelusta huolimatta.

Jos lapsi on huono syömään, kannattaa mun käsittääkseni tarjota se kiintee ateria ensin ja sit vasta maitoa. Jos maitoa menee noin vähän, niin mun mielstä voisit kokeilla kiinteen ja maidon antamista eri aterioilla. Sillon riittäs ruokahalua paremmin.

Toivottavasti olin edes vähän avuks. :) Tsemppiä!

tyhmä kysymys (ja vähän asian vierestäkin...) mutta onko poitsusi jo toisilla vai ekoilla päikkäreillä klo 12 kun herättelet? Meillä alkaa päivän toiset päikkärit jo klo 12 yleensä...

itse en siitä koosta ole ollut huolissaan mutta neuvolassa tädit yrittää kovasti saada häntä lihomaan....

Poika menee ekoille päikyille yleensä ysin tienoilla ja toisille 13.00 - 13.30 välillä. Lounas siis siinä välissä. :) Herätän ekoilta päikyiltä viimestään klo 12, jos ei siihen mennessä o ite heränny.

Ihanan pitkiä päikkyjä poikasi ottaa! Luin tuosta toisestakin ketjusta kirjoitustasi. Minä jekutan poikaa nukkumaan aina kuin mahdollista pitkään/pidempään niin että ennen ensin saa nukkua vaunuissa paikallaan, mutta sitten viimeistään tunnin kuluttua lähden pitklle vaunulenkille jotta uni jatkuisi. Valitettavasti aina ei voi pitkittää unia, kun joko on muuta tekemistä, asioita tai sitten poika herää jo niin aikaisin että en osaa varautua lenkille lähtöön .

meilläkin herättii 11 maissa 6kk ikäsenä.. heräispä vieläkin =) siksi meillä ne kiinteät syötiin illalla.
nyt 1v5kk näin
9:30 aamupala
12:30 lounasta
17:30 välipala
19-20 joko iltapuuro tai päivällinen, riippuen onko kovin väsynyt vai meinaako valvoa vähän pidempään. ja toki välissä maitoa..

tosiaan joskus 6kk iässä meillä oli aika sama rytmi, aamupala kun herättii, parituntia siitä ruokaa, välipala, iltapala.. ei se toinen ruoka ollu jokapäviä kuvioissa kun ei se sopinut rytmiin :)

Mä tekisin (ja teenkin =) ) niin, että lounas tarjotaan aina kello 12 ja päivällinen kello 16 ja 17 välillä. Tyttö nukkuu kahdet päikkärit, ja ekoilta herää vaihtelevasti kello 10.30-12. Jos herää aiemmin kuin kello 12, leikin hänen kanssaan siihen lounasaikaan saakka. Päivällinen tarjotaan sen mukaan, milloin on nukahtanut toisille päikkäreille. Joskus nukahtaa jo kahdelta ja herää puoli kolmelta, joskus taas sinnittelee kolmeen saakka ja nukkuukin puolitoista tuntia ;) Meillä on kyllä tosi tarkka rytmi yleensäkin, ja uskoisin tytön jo tietävän, mitä odottaa aina missäkin vaiheessa päivää. Ja tyttö siis reilu 6 kk.

moikka,
kirjoitinkin jo tossa toisesta ketjussa (7-8kk ekat päiväunet) meidän rytmistä. meillä lounaan ajankohta riippuu ihan kuinka pitkät ekat päikkärit on. En halua herättää toista syömään vaan minusta on tärkeämpää antaa toisen nukkua kun kerran nukuttaa (ja meillä nukahtaminen haasteellista). Kun en aamullakaan herätä aamiaiselle, vaan vauvan tahtisesti meillä edetään ja tietysti ohjaillaan miten pehmeästi mukavaa päivärytmiin =)

Vielä noin kuukausi sitten otin hirveät "paineet" saadaan päivärytmi toimimaan mutta nyt mennään ihan äitille sopivaan tytön tahtiin. =)
ja tietysti jos olisi vanhempia lapsia niin rytmi pitäisi mennä heidän mukaan/ tahtisesti

Meillä mennään joustavasti vauvan tahdissa. Tarkkoja kellon aikaan perustuvia rytmityksiä en näin pienelle vielä suunnittelisi. Meillä pienin herää n. klo 6, mutta syö ensimmäisen kiinteän aterian vasta lounaaksi. Välipalan ajankohta riippuu päiväunien pituudesta jne ja ennenkaikkea ruokailu riippuu siitä vaikuttaako vauva nälkäiseltä. Minä en jaksa uskoa, että pieni vauva osaa vielä odottaa asioiden tapahtuvan tiettyyn kellon aikaan vaan hänelle riittää rutiinit tietyissä asioissa. Esim. iltapuuro aina ennen nukkumista. Jos vauva heräisi ja nukkuisi aina samaan aikaan, niin rytmitys olisi helppoa, mutta todellisuudessa harva vauva näin tekee luonnostaan ja pakolla (herättämällä ym.) rytmittäminen ei sovi minulle. Ap:tä kehoittaisin hieman hölläämään ja ajan myötä löytämään sen oman joustavan rytmin. Kyllä tässä maailmassa ehtii kellon kanssa juoksemaan myöhemmin. Nauttikaa ajasta ilman kiirettä ja tarkkoja aikatauluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu07:
Minä en jaksa uskoa, että pieni vauva osaa vielä odottaa asioiden tapahtuvan tiettyyn kellon aikaan vaan hänelle riittää rutiinit tietyissä asioissa. Esim. iltapuuro aina ennen nukkumista. Jos vauva heräisi ja nukkuisi aina samaan aikaan, niin rytmitys olisi helppoa, mutta todellisuudessa harva vauva näin tekee luonnostaan ja pakolla (herättämällä ym.) rytmittäminen ei sovi minulle.
7kk ikänen ei mun mielestä enää ole pieni vauva ja mun poika ainakin selkeesti oottaa saavansa ruokaa suunnilleen tiettyinä aikoina. Lounaalle ja päivälliselle tarvittaessa herätän, koska muuten rytmi menee ihan sekasin... llta on yhtä kiukkuamista ja riehuntaa, yö menee heräillessä ja tohottaessa (ei siis meinaa rauhottua takas nukkumaan vaan myllertää sängyssään tassuttelusta ja muusta huolimatta) ja seuraavana aamuna herää tavalliseen aikaan, jolloin on jo valmiiksi yliväsynyt. Sulle vauvan rytmiin auttaminen ei ehkä sovi, mutta muilla sun tapa ei välttämättä toimi. Mä tartteen myös yöuneni jaksaakseni päivällä pojan kanssa ja muutkin asiat ja mun mielestä lapsen on vaan hyväksi oppia "normaali" vuorokausirytmi perheen normaalista elämästä.

En mäkään lastani pakkosyötä vaan ruoka annetaan sillon, kun poika vaikuttaa nälkäiseltä. Aika lailla pojalle muodostuneen rytmin mukaan nuo ruoka-ajat on tulleet ja siinä näkyy pysyvän, joten kyse ei ole edes mun tahdosta rytmittää tms.

Mulla on ehkä vähän kärkkäiden kommenttien päivä tänään... Pahoittelen. Tollanen vaan ottaa päähän, kun kirjotetaan omaa ajatusta ainoona oikeena.

Itse en noista rytmityksistä voi puhua, kun meillä ruokailut mennään sen mukaan miten saan maitoa juotettua tytölle, mutta tuohon vähäiseen maidonjuontiin ja kiinteiden opetteluun kyllä neuvoisin, et pidät selkeät tauot päivällä maidosta ja kiinteistä. Meillä tällä hetkellä kiinteät lähteneet sujumaan siten, et aamupalaksi syödään kiinteää (bataattia ja lihasosetta) ja selkeä tauko esim. 2 tuntia ja sitten unille mennessä maitoa. päivällä taas kiinteät (samaa kuin aamulla) ja väh. 2h taukoa ja maitoateria ihan erikseen ennen tai jälkeen iltpäiväunien. Iltaruuaksi taas jotain kasvissose juttua ja yötä vasten just ennen nukahtamista maitoa. Ja meillä tuo 1 maitokerta päivällä ei aina edes toteudu, mut jos yritän puolin tai toisin tarjota maitoa/sosetta peräjälkeen ei kyllä pieniruokaiselle onnistu! Ja maitoa meillä juodaan max. 80-100 ml kerralla se 3-4 krt päivä... Tosin tyttömme täl hetkellä ei ihan terve, mut ei ole koskaan paljon maitoja juonut... Puuroista meil ei tykätä, joten niitä en edes viitti yrittää ja allergiaepäilyjen varjossa annan nyt tosi yksipuolista kiinteää, mut ei tyttö sitä huomaa.

Anteeks että olen olemassa :headwall:
Mielestäni yritin sanoa, että etsii sen oman rytmin. Teidän rytmi on teille hyvä ja meidän meille. Rytmiä voi auttaa ja pitääkin jos vaihtoehtona on yöunien huonontuminen. Ääh antaa olla...

Kiitos vastauksista. Me taidamme jakautua kahteen, toiset jotka menee enemmän tai vähemmän vauvan ehdoilla ja toiset katsoo kelloon... tai siis rtmittävät vauvan päivän kellon mukaan. Minä haluaisin tehdä vauvalle rytmin joka perustuu keelloon, mutta niinkuin Nuppu07 sanoo, niin se voi olla vaikeaa näin pienelle. Noh, voinhan sitten kokeilla viikon pari ja työskennellä sen suhteen ja koittaa onnistuuko meillä. Nyt poika menee nukkumaan jo jopa 8 aamulla ensimmäisille päikkäreille!!! Siis aivan liian aikaisin kun kysytään äidiltä... Ei se vaan jaksa olla hereillä 1.5h kauempaa ressukka. Ja herätys on varmaan sitten jo vähän yli yhdeksan.

Yhteistyössä