miten saada esikoululainen syömään ja vähän lihomaan...?! Tai edes maistamaan kaikkea tai edes lähemmäs kaikkea.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras123"

Vieras
Opettajakin oli huolissaan pojan vähäisestä ruokamäärästä.
Ongelma on se että ei tykkää käytännössä juuri mistään ruasta. Laittaa kyllä mielellään kaverina. Paistaa ja pilkkoo mut syömään ei ala. Ei edes maistamaan. Tosi pieniä annoksia syö sitä mitä nyt sattuu huolimaan syötäväksi.
Liikkuu paljon ja kulkee koulumatkanki kävellen. Harvoin kyllä nälkäänsä valittaa mut hoikka on.

meillä syödään ihan säännöllisesti,et on tarkat ruoka-ajat. Syödään monipuolisesti ja en ole alkanu pojan pompotukseen et pitäis olla vain tiettyä ruokaa. Ettei sais tehdä edes kalasta mitään jne.

ja en ole alkanu siihen et sais vaan syödä jotain sokerimuroja tai herkkuja.
Koska niitä meillä saa tosi harvakseltaan. Muroja ostan korkeintaan kerran kuukaudessa ja nekin on aamupala/iltapala ja harkitusti sekin et mitä muroja ja jogurtteja.
Karkkia eivät ole saaneet nyt joulun jälkeen kotona kertaakaan,et sekin on aika vähäistä.

lihasta menee ainoastaan jauheliha ja makkara alas. peruna kelpaa vain muusina. Makarooni menee pelkästään,ei saa olla lisukkeena mitään. ''rehusta'' menee ainoastaan pelkkä vihree salatti ja sitäkin tosi vähän. ja paprika ja joskus vahingoisa kurkku. Ei mitään hedelmiä. No ananas ja vesimelooni jos ne on tuoretta mut niitä harvoin ostan. Marjoista vain mansikka.

Tarjoan kyllä aina mut kun ei kelpaa niin ei.

Tarjoaisin varmaan enemmän niitä mikä maistuu, vaikka tuntuiskin yksipuoliselta. Parempi se kai on, että syö kasvava napero...

Meilläkin kohta 6v. hoikkeliinipoika joka ei aina malttaisi syödä. Lihasta menee tosi huonosti muut kun noi nakit ja jauheliha. Taitaa olla aika yleistä jonkunasteinen nirsoilu pienenä.... inhosin itsekin kalaa pienenä, nyt se on herkkua ;-)

Meillä lahjotaankin avoimesti tyyliin, kun syöt annoksesi reippaasti (ja se annos on kohtuullinen pienelle) saat valita jälkkäriä (keksiä, jäätelöä tms.).

Kaipa aika hoitaa ainakin osan näistä probleemista.

Tarjoaisin varmaan enemmän niitä mikä maistuu, vaikka tuntuiskin yksipuoliselta. Parempi se kai on, että syö kasvava napero...

Meilläkin kohta 6v. hoikkeliinipoika joka ei aina malttaisi syödä. Lihasta menee tosi huonosti muut kun noi nakit ja jauheliha. Taitaa olla aika yleistä jonkunasteinen nirsoilu pienenä.... inhosin itsekin kalaa pienenä, nyt se on herkkua ;-)

Meillä lahjotaankin avoimesti tyyliin, kun syöt annoksesi reippaasti (ja se annos on kohtuullinen pienelle) saat valita jälkkäriä (keksiä, jäätelöä tms.).

Kaipa aika hoitaa ainakin osan näistä probleemista.

Mä en ala tuohon lahjomiseen. Yleensäkkin minua häiritsee et joka asiasta pitää lahjoa. Yleensäkkään meillä ei edes ole jäätelöä,keksejä yms varastoissa.
Poika ollu aina tosi ranttu. Mut jospa se mensi jossain vaiheesa ohi.

Lahjominen on pienempi paha kuin se, että kasvava lapsi ei syö kunnolla. Aina väitetään, että lapsi ei nälkään näänny, mutta kyllä jotkut lapset osaavat aika hyvin itseään näännyttää ja silloin aikuisten on vain vahdattava tarkemmin lapsen syömisiä.

Ap voisi lisätä puuroon (syökö sitä?) ja muussiin oikein paljon voita ja jos teet itse leipää, niin tee pojalle omaa, erityisen rasvaista leipää.

[QUOTE="suski";22978292]Lahjominen on pienempi paha kuin se, että kasvava lapsi ei syö kunnolla. Aina väitetään, että lapsi ei nälkään näänny, mutta kyllä jotkut lapset osaavat aika hyvin itseään näännyttää ja silloin aikuisten on vain vahdattava tarkemmin lapsen syömisiä.

Ap voisi lisätä puuroon (syökö sitä?) ja muussiin oikein paljon voita ja jos teet itse leipää, niin tee pojalle omaa, erityisen rasvaista leipää.[/QUOTE]

Jooh. Mut en lahjo kyllä herkkuilla se on varma. Sit niitä herkkuja pitäis olla aina saatavilla ja jokaiselle muullekkin lapselle. Ei siis toimis meillä.
Laitan joo voita puuroon ja itse haluaa sokeria. Teen sämpylää mut liian monimutkaiseksi menis jos yhdelle tekisin omat leivät. Olen monesti istunu vieressä ja vahtinu et jotain syö. Ja joskus jopa syöttänut (aaark niin pöyristyttävää;)) Mä en kans usko tuohon et lapsi syö jos on nälkä.

Eihän lahjomista tarvitse tehdä herkuilla. Tehkää leimataulu ja syömällä lautasen tyhjäksi saa leiman. Kun leimoja on tarpeeksi, saa yhdessä sovitun palkinnon (esim. perhepeli-ilta). Jokaiselle lapselle voi tehdä oman leimataulun "vaikeasta" asiasta eikä palkinnon todellakaan tarvitse olla mitään maksullista tai (aikuisen mielestä) hienoa.

Onko muut lapsenne sitten pulleita?

Meinaan vaan, että vähiten haittaa herkuttelusta on juurikin oikean ruoan yhteydessä. Mä en tajua, miksei hoikkelille vois tarjota jälkkäriä aina kunhan ruoka menee ensin kunnolla. Meillä tyyppi tulee onnelliseksi 3 palasta suklaata tai yhdestä keksistä tai villevallaton-jäätelöpuikosta.

Ihan eri asia kun vetää joku megamässy-karkkipussi 300g kerralla, yök.....

meillä todella nirso eskarilainen,ei syönyt/maistanut vihanneksia,marjoja eikä hedelmiä,eskarissa pakotti maistamaan lopputuloksena oli oksentava poika,kielsin pakottamisen ja siel ruvettiin laittamaan lautaselle"koristeeksi"vihannekset ym. niin rupes poika syömään lautaselta kaikki kun ei ollut pakko

Onko muut lapsenne sitten pulleita?

Meinaan vaan, että vähiten haittaa herkuttelusta on juurikin oikean ruoan yhteydessä. Mä en tajua, miksei hoikkelille vois tarjota jälkkäriä aina kunhan ruoka menee ensin kunnolla. Meillä tyyppi tulee onnelliseksi 3 palasta suklaata tai yhdestä keksistä tai villevallaton-jäätelöpuikosta.

Ihan eri asia kun vetää joku megamässy-karkkipussi 300g kerralla, yök.....

Kyllä varmasti tulis onnelliseksi meilläkin jos sais joka päivä suklaata,keksejä taikka jäätelöä.. Mitä luulet muiden sanovan jos yks saa joka päivä palkinnoksi herkkua kun on syöny ruan? Meillä ne kuuluu vain erikoishetkiin. Ymmärtät varmaan et joka talossa niitä ei ole tarjolla läheskään joka päivä,joka viikko tai edes joka kuukausi? miksi pitäis?
Ja ei muut lapset eivät ole pulleita vaan normaaleja tämä yks vaan on huomattavasti laihempi.

Tuo leimajuttu tai rastijuttu olis paljon järkevämpi. Jos ajattelee palkkiota.

[QUOTE="vieras";22979272]meillä todella nirso eskarilainen,ei syönyt/maistanut vihanneksia,marjoja eikä hedelmiä,eskarissa pakotti maistamaan lopputuloksena oli oksentava poika,kielsin pakottamisen ja siel ruvettiin laittamaan lautaselle"koristeeksi"vihannekset ym. niin rupes poika syömään lautaselta kaikki kun ei ollut pakko[/QUOTE]

Jooh. Ei meillä onneksi pakoteta mut kehoitetaan maistamaan kylläkin.

Yhteistyössä