Miten saada 9kk vauva aikaisemmin nukkumaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Et usko että teillä on "kokonaan liian myöhäinen rytmi"? Mun mielestä rytminne ja päiväohjelmanne on muuten melko hyvä, mutta kaikki tapahtuu "liian" myöhään, jos haluat että vauvanne käy aikaisemmin nukkumaan.

No en usko en :)
Juurihan mua kritisoitiin siitä, että PISTÄN vauvan nukkumaan liian aikaisin ekoille päiväunille :D

Tosiasia on se, että jos vauva herää noin myöhään aamulla, niin ette voi olettaa että hän käy aikaisin nukkumaan. Valitettavasti teidän on aikaistettava koko rytmiä ja herätä vauvan kanssa paljon aikaisemmin (enkä nyt tarkoita sitä kello kuutta kuitenkaan), jos haluatte hänet aikaisemmin nukkumaan.

Tätähän itse jo ehdotinkin heti aloituksessani, mutta kun se ei ole meillä onnistunut. Hain siis vinkkejä siihen, miten rytmiä voisi alkaa muuttaa, kun se ei tuolla ainoalla kokeilemallamme tavalla ole onnistunut. Hyviä vinkkejähän täältä tuli, joten luottavaisin mielin nyt sitten kokeillaan :)

:heart: :heart: :heart:

Meillä herää saman ikäinen aamulla 8-8.30 ja menee ekoille päikkäreille vasta kahdentoista jälkeen, eli myöhäistä ekoja päikkäreitä. Toiset päikkärit meillä nukkuu joskus klo 17-18. Päiväunet kestää noin 0,5-1 h. Nukkumaan menee 20.30.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jättäkää kertalaakista tuo päiväunet klo 17-18 pois ja laittakaa yöunille klo 19

Meillä tuo ei toiminut ollenkaan, sillä jos poitsun laittoi nukkumaan 19, niin heräsi sitten vähän yli 20 ja sitten sitä vasta valvottiinkin. Nykyään meillä herätään 7-830 ja ekoille päikyille käy 11-13 välillä ja toiset torkut ottaa 16-18, välillä nuo jää väliin.
Nukkumaan poitsu menee 21-22.

Nää ajat on nyt vakiintuneet vasta ihan vuoden kieppeillä, sitä ennen oli mitä sattuu ja nyt jätkä menee sänkyyn samaan aikaan kuin minäkin, mutta yleensä nukahtaa ennen minua.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Meillä tuo ei toiminut ollenkaan, sillä jos poitsun laittoi nukkumaan 19, niin heräsi sitten vähän yli 20 ja sitten sitä vasta valvottiinkin. .

Tota mäkin pelkään... No tänään annoin typsyn nukkua vain hiukan yli puoli tuntia 'iltapäiväunia', saas nähdä miten käy... Aika kränäinen ja unelias hän on edelleen, ei niinkuin herää ollenkaan. No kaipa tää tästä ajan kanssa. Rytmi tosiaan pitää jotenkin saada hiukan aikaisemmaksi.

Teillä herätään tosi myöhään. Kannattaisi yrittää pikku hiljaa muuttaa rytmiä niin että teette asiat hieman aikaisemmin. Esim kylpyyn voisi mennä vaikka jo klo 19.00...

Muistathan rauhoittaa illan. Laittaa pienemmälle valoja. Telkkaria kiinni. Ei enää leikkejä kylvyn jälkeen. Luette vaikka kirjoja sängyssä iltapalan jälkeen.

Minusta kuulostaa siltä että lapsi tarvitsisi enää vaan yhdet kunnon päikkärit. Koska nuo ekat on aika lyhyet. Toisaalta lapsi saattaa nukkua noin vähän päiväunia ekalla kerralla kun on herännyt 9.30.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Et usko että teillä on "kokonaan liian myöhäinen rytmi"? Mun mielestä rytminne ja päiväohjelmanne on muuten melko hyvä, mutta kaikki tapahtuu "liian" myöhään, jos haluat että vauvanne käy aikaisemmin nukkumaan.

Juurihan mua kritisoitiin siitä, että PISTÄN vauvan nukkumaan liian aikaisin ekoille päiväunille :D

Tarkoitin siis että KOKO rytminne on myöhäinen, alkaen siis aamun heräämisestä. Mutta totta tuokin on, että ekat päikkärit on melko pian heräämisen jälkeen, varsinkin jos on hyvin nukuttu yö takana. Meidän lapsi ei tuo ikäisenä ollut vielä hyvä nukkumaan ja ekat päikkärit oli n. kahden tunnin päästä aamuheräämisestä, kun ei jaksanut valvoa. Mutta jokainen lapsi on erilainen.

Toivotaan että saatte ongelmanne pian ratkaistuksi. Jos ei järeämmillä konsteilla, niin sitten pikkuhiljaa... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tosiasia on se, että jos vauva herää noin myöhään aamulla, niin ette voi olettaa että hän käy aikaisin nukkumaan. Valitettavasti teidän on aikaistettava koko rytmiä ja herätä vauvan kanssa paljon aikaisemmin (enkä nyt tarkoita sitä kello kuutta kuitenkaan), jos haluatte hänet aikaisemmin nukkumaan.

Tätähän itse jo ehdotinkin heti aloituksessani, mutta kun se ei ole meillä onnistunut. Hain siis vinkkejä siihen, miten rytmiä voisi alkaa muuttaa, kun se ei tuolla ainoalla kokeilemallamme tavalla ole onnistunut. Hyviä vinkkejähän täältä tuli, joten luottavaisin mielin nyt sitten kokeillaan :)

:heart: :heart: :heart:

Ja vielä varmuuden vuoksi selvennän tuota alempaa juttua: Aikaistakaa siis kaikkia päivän ohjelmia joka päivä vartilla, ei pelkästään aamuheräämistä. Ekana päivänä kaikki syömiset, nukkumiset, ulkoilut ym. varttia aiemmin kuin normaalisti, toisena päivänä taas lisää vartilla ja kolmantena taas vartilla ja neljäntenä päivänä kaikki tapahtuu tuntia aiemmin kuin normaalisti. Eli herätys on klo 8.30 ja yönet alkavat klo 22.30. Hölmöähän se on ruveta herättelemään vauvaa aamuisin, mutta jos muut keinot rytminmuutoksessa ei auta, niin onhan tuokin kai kokeiltava.

Yhteistyössä