Miten saada vauva huolimaan tutin/nukkumaan itsekseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaavi 3kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaavi 3kk

Vieras
Otsikossa olikin kysymys, mutta taustaa vähän...

Vauvalla oli syntyessään ruokailu vaikeuksia ja hänen painonsa ei noussut tarpeeksi, tarkkaa seurantaa ja imetystä kellon tarkasti. Nykyään paino on jo plus -käyrillä, mutta nukkumisen kanssa on isoja vaikeuksia. Vauva ei huoli tuttia, jonka hän sai jo laitoksella, nukahtamiseen ja rauhoittumiseen tarvitaan tissiä. Vaunuihin kyllä nukahtaa, mutta herääpi heti kun lykkinen loppuu. Mitä sitten kun ulkona on liikaa pakkasta, eikö vaavi nuku koko päivänä? 95% hereillä ollessaan roikkuu tissillä, yöt nukkuu kohtuu hyvin, mutta silloinkin pitää olla vieressä tissi paljaana. Tämä häiritsee meidän normaali arkea jo, esikoinen (joka hänkin on vielä tosi pieni) ei saa tarvitsemaansa huomiota äidiltä, eikä huvita lähteä mihinkään kylään, koska minä istun sohvalla koko vierailunajan "imettämässä" vauvaa, en voi käydä edes uimahallilla, koska vauva huuta täyttä kurkkua koko poissaoloni ajan.

Apuva, miten saan vauvan huolimaan tutin, jotta lohtu tissittely jäis pois ja lapsi kykenisi nukkumaan päiväunia paremmin?

[QUOTE="vieras";27952152]Jos ei huoli mitään tutteja, niin eipä sun auta kuin odotella sitä armollista 6kk ikää, jolloin voi pitää unikoulun :)[/QUOTE]

Tätä mä vähän pelkään, tulee vaan jatkuvasta tissittelystä turhia maha vaivoja, joten vaavinkin kannalta tutti ois hyvä korvike...

Tätä mä vähän pelkään, tulee vaan jatkuvasta tissittelystä turhia maha vaivoja, joten vaavinkin kannalta tutti ois hyvä korvike...

Kuinka tiheästi sitten yöllä syö? Onko sulla miestä? Olisko mahdollista, että menisit joksikin yöksi muualle nukkumaan ja mies antais pullosta ruoan, kun tulee oikeasti nälkä?

Meillä huoli lapsi tutin siinä 4 kuukauden iässä, aikaisemmin ei ikuna. Ja nukahti sitä ennen pelkästään tissille, tai niin minä luulin. Oli kuitenkin pari iltaa, kun en ollut kotona ja tuolloin oli ihan tyytyväisenä nukahtanut iskänkin syliin ilman tuttia :)

meidän poika on 6 kk eikä vieläkään huoli tuttia, päivittäin tarjotaan. Joskus vaunuissa huolii päiväunilla mutta aika heikosti. Ja päiväunirutiinit meillä alkoi vakiintumaan vasta siinä lähemmäs 4 kk:n ikää, ei kannata vaatia pieneltä liikoja....

Semmosta se on :) vauvoille on luonnollista olla rinnan lähellä ja imeä. Tuttihan on rinnan korvike. Voimia.

Varsinaista unikoulua ei kannata aloittaa ennen kuin puolen vuoden iässä ja silloinkin vain jos lapsi saa päivän aikana tarpeeksi ravintoa selvitäkseen yön yli.

Mutta, voisithan kokeilla sellaista, että sinnikkäästi laitat vauvan omaan sänkyyn nukkumaan. Rauhoittelet huudon ja palautat taas sänkyyn eli et vain anna vauvan nukkua vieressäsi. Kannattaa varautua että ensimmäiset yöt ovat näin hankalia, mutta luulisi että parin yön päästä vauvakin hoksaa että omassa sängyssä voi myös nukkua :)

Meillä poika olisi halunnut "tehdä pesän" mun kainaloon ja tissin viereen öisin, mutta en itse osaa nukkua kun pelkään että kierähdän vauvan päälle joten tein niin, että annoin pojun nukahtaa siihen ja siirsin sitten omaan sänkyyn, joka oli siinä meidän sängyn vieressä.

Tissistäsi vauva on tainnut tehdä itselleen tutin.. Siitä vieroittaminen voi olla vaikeaa kun vauvalla on jo 3kk ikää. Onko sulla kantoliinaa? Sillä voisi kokeilla niin että kun vauva lopettaa selkeästi syömisen (nieleminen loppuu ja alkaa vain lutkuttaa tissiä) niin ottaisit vauvan kantoliinaan. Siinä saisi pieni olla sun lähellä muttei kuitenkaan tarvitsisi tissit paljaana olla koko aikaa..

Kuulostaa tutulta. Mä en tehnyt ensimmäiseen 4-5kuukauteen mitään muuta kun imetin ympäri vuorokauden.. Nyt vauva on 8,5kk ja nukkuu yöt vain ja ainoastaan tissi suussa, myös päivisin hän on rinnalla tiheästi eli vartin lähikauppa-reissua pidemmälle en voi vauvasta vieläkään lähteä. Onko teidän vauva varmasti terve? Meidän vauvalla on refluksi ja söi ainakin pienempänä eniten kipuunsa.

Yhteistyössä