Miten saada 4,5kk ikäinen nukahtamaan pinnikseen ilman

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unimaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unimaija"

Vieras
itkun pärinää?

Ei vain millään tahdo onnistua saada vauva nukahtamaan pinnikseensä ilman, että ensin hänet uneen hyssytän. Jos pelkästään imetyksen jälkeen lasken hänet hereillä olevana pinnikseen, niin sitten alkaa hysteerinen itkun pärinä josta ei loppua näy.

Eikä tunnu auttavan esim; pään silittelykään. Vauva vain viuhtoo päätään puolelta toiselle eikä vain malta pitää päätä paikoillaan ja sitten nukahtaa.

Mutta syytä olisi jo alkaa vauvelin pikku hiljaa nukahtamaan pinnikseensä. Pelkään vain, että nukahtamis-ongelmat ovat entistä isompia sitten, kun vauva on jo lähempänä vuoden ikää.

Pärinää? No mä nukutin vauvaa n. 4 tuntia illassa vähän alle puolivuotiaaksi asti. Sen jälkeen (7kk vanhana) oppi nukkumaan/nukahtamaan itse ja siirrettiin pinnasänky omaan huoneeseen, tuosta asti on osannut itse nukahtaa n. 5 minuutissa, eikä herännyt enää öisin lainkaan. Ei ole tarvinnut nukuttaa. Eikä nyt 2-vuotias esim. tule itse pois ollenkaan sängystä ennen aamua, kun muutkin ovat hereillä.

Niin kauan kun vauva syö öisin, on illat ja yöt levottomia, se pitää vaan hyväksyä. Kyllä ne 7-9 kk iässä lopettaa yösyömisen, jos antaa mahdollisuuden.

Miks pitäis?! Ihan naurettavaa. Toihan on NIIN pieni vielä. Anna nukkua sylissä. Vasta kun eroahdistus on menny ohi, voit moisia miettiä. Eli noin puolen vuoden kuluttua aikasintaan.

Itse olen antanut nukahtaa viereen niin kauan, kun on halunnut ja näin on meillä vältytty kaikilta uni- ja nukkumaanmen-ongelmilta. Ei yhtäkään kiukkua nukkumaanmenosta, koskaan. Säännöllinen nukkumaanmenoaika on ollut aina. Yksin ovat oppineet nukahtamaan alle 3v iässä tälläkin menetelmällä, mutta ilman traumoja tai kiukkuja. Nukutukseen ei koskaan ole meillä varttia kauemmin mennyt.

[QUOTE="unimaija";29127019]Jos pelkästään imetyksen jälkeen lasken hänet hereillä olevana pinnikseen, niin sitten alkaa hysteerinen itkun pärinä josta ei loppua näy.
[/QUOTE]

No mistäköhän vois johtua? Olisko se syynä, että toisen ihmisen lähellä on hyvä olla ja yksinään taas ei?

Minä aikoinani sain tytön nukkumaan, kun kietaisin kapalomaisesti peittoon ja laitoin hieman kyljelleen sängyn laitaa vasten. Nukahtamisen jälkeen raottelin peittoa ja laitoin selälleen jatkamaan unia. Meillä toimi - kokeile :-) ja voimia noiihin nukutuspuuhiin...

Vauvat on saaneet ensin nukahtaa tissille/ syliin. Sit vähän isompina taaperoina kainaloon. Yksin ei meillä tarvitse nukahtaa. Mitään uniongelmia ei ole. Yöllä eivät heräile, eivät ole koskaan heräilleet (paitsi tietenkin vauvana syömään).

Imetä, hyräile ja hyssyttele sylissä kunnes nukahtaa, siirrä pinnikseen. Miksi muutaman kuukauden ikäisen vauvan pitäisi osata nukahtaa ilman syliä? Itse nukutin vauvani iltaisin sylissä 11kk vanhaksi eikä se ollut mikään ponnistus tai koettelmus.

[QUOTE="liinu";29127324]Vauvat on saaneet ensin nukahtaa tissille/ syliin. Sit vähän isompina taaperoina kainaloon. Yksin ei meillä tarvitse nukahtaa. Mitään uniongelmia ei ole. Yöllä eivät heräile, eivät ole koskaan heräilleet (paitsi tietenkin vauvana syömään).[/QUOTE]

Meillä on kans saanut nukahtaa syliin tai kainaloon, mutta eipä se ole yöheräilyitä poistanut. Parhaimmillaan sai monta kertaa yössä käyttää tunnin vauvan heijaamiseen sylissä, että sai nukahtamaan uudestaan. Noihin on kyllä yleensä liittynyt esimerkiksi hampaiden tuloa, ja uusien taitojen oppiminen on aina tehnyt yöt rauhattomiksi vähäksi aikaa.

Ap, noin pienen ei tarvitsekaan osata nukahtaa yksin.

No meidän 4kk nukahtaa edelleen syliin/viereen. Paljon helpompaa kaikille kun 20.30 alkaa uniaika ja viimeistään 20.45 nukutaan. Sitten siirrän pinnasänkyyn nukkumaan. Peace of cake. Heräilee tietysti öisin 2-3 kertaa syömään ja nukahtaa taas takaisin.

Jos laittaisin yksin pinnikseen nukkumaan niin ei tulisi mitään.

Tuo 2,5 kk nukkunut jokaisen yön kokonaan pinnasängyssä. Illalla samat rutiinit, että vaihdetaan yöpuku, iltamaito, iltasatu. Vauva sänkyyn ja annetaan nukahtaa. Jos sänky vauvalle vueras, voisi totuttaa häntä vaikka niin, ettei kiskota pois heti jos itkee sinne laitettua, vaan hyssyyttelee lasta sängyssä, paijaa, lukee lisää satua ja kun rauhoittuu, jää huoneeseen mutta ei ota vauvaa pois. Meillä vauva ei nukahda hiljaiseen huoneeseen, vaan ekoina viikkoina olimme mieheni kanssa paikalla ja juttelimme omassa sängyssämme, nyt taustalla on teevee, ettei vauva koe olevansa ihan yksin maailmassa nukahtaessaan.

Meillä oppi vähä alta 4kk heti kun oli oppinut tutin ja käytettiin nukuttamisessa you tubesta "baby got colic ( white noise for babies)" jumputusta. Sylissä heijataan niin et alkaa silmät lupsuun ja sit heti siirtää pinnikseen niin että nukahtaa siä. Käsi päälle.

Yhteistyössä