Miten saada 17-vuotiaan tyttären tupakointi loppumaan !

  • Viestiketjun aloittaja "m-l"
  • Ensimmäinen viesti
"m-l"
17-vuotias lukiolaisemme on jäänyt muutamaan kertaan kiinni tupakoinnista ihan itse teossaan ja olen löytänyt myös hänen laukuistaan ja piilopaikoistaan huoneessaan tupakointiin viittaavia tarvikkeita kuten. sytyttimen. Myös joskus vaatteet ovat haisseet hihojen kohdalta savulle.
Tyttärelle on sanottu ja ihan suoraan sanoen SUUTUTTU kun olen epäillyt tupakointia. Uusi miesystäväni on myös kerran nähnyt hänen polttavan tupakkaa, silloin kun jäi meille itse teossaan kiinni ja oli sitä mieltä että hänen tupakointityylinsä oli varsin tottunutta (ei enää mitään savua poskeen-tyyliä...)
Olen ajatellut ottaa rahat pois, mutta hän on varsin säästäväinen ja rahajemmoja löytyy kaikkialta ja tilillä on isot säästöt. Pankkikorttia en ole hänelle hakenut, vaikka sen kai tuon ikäisenä jo ehkä saisi ilman minua? Tytär käy myös koulun jälkeen silloin tällöin melko hyväpalkkaisessa työssä ikäänsä nähden, joten en pysty kaikkia rahoja häneltä ottamaan, jottei hän saisi savukkeita.
Epäilen hänen hakevan tupakkinsa itse kaupasta tai sitten muiden jo 18-vuotiaiden kavereidensa hakevansa ne hänelle
Olemme kertoneet hänelle ja tupakoinnin riskit, eikä auta.

MItä tässä tilanteessa voi tehdä?? apua kaivataan??
 
ei se ainakaan paasauskella lopu. toivottavasti ymmärtä äitte mit ätekkee. lopettaminen on vaikeaa.

alotin polttamisen ku olin 14v. lopetin ootus ajaksi 2x alotin uusiksi .nyt olen ollu ilman 5kk 14v poltin ja kyllä, ihan helvetin vaikeaa oli lopettaa... porukat yritti paasauskella, aresteilal yms lopettaa polttamsita. se vain yllytti polttaan..
 
Säästät kaikkien hermoja kun annat vaan olla, tuon ikäisen tupakoinnille et mahda enää mitään, ja melkein akuisen ihmisen asioihin puuttuminen saa teininkin näkemään punaista. Omatpahan on keuhkonsa.
 
No et pysty oikein mitään tekemään.
Voit kieltää alaikäisten tupakoinnin kodissasi, mutta täysin et pysty estämään alaikäisen tupakointia. Ja pianhan hän on jo täysi-ikäinen, että sekin siitä sitten. Silloin hän saa laillisesti polttaa, eikä siinä enää vanhemmilla paljoa nokan koputtamista ole.

Tupakointia ei lopeteta toisen ihmisen tahdosta, se tahto pitää tulla omasta itsestään.

Itse aloitin tupakoinnin 12-vuotiaana ja lopetin 19-vuotiaana tullessani järkiini.
 
"sally"
Aikuinen hän melkein jo on... en usko että voi tehtä mitään muuta ku kannustaa lopettamaan. Painostuksella, pelottelulla ja uhkailulla en usko olevan mitään merkitystä.
 
Uskoisin, ettet pysty tehdä mitään.
Jos tyttö haluaa polttaa, niin se polttaa silti, vaikka veisit siltä rahat ja muut. Pummaa sitten vaikka kavereilta..
Ja se on kuitenkin jo 17, joten pian pystyy ostamaan tupakkinsa laillisestikkin jo itse..
Koulussa on hyvät valistukset tupakoinnista ja näytetään terveitä ja tervasia keuhkoja, mutta silti, jokainen tekee valintansa itse..
Vaikeahan se on, mutta eipä sille oikeen mitään voi tehdä..
Tupakista ja alkoholista tulee helposti riitaa ja niillä saa helposti pilattua tai riitautettua hyvän äiti-tytärsuhteen.
 
"Neith"
ette voi millään estää, tyttö itse lopettaa jos haluaa.
mua lähinnä ihmetyttää se ettei tytöllä ole pankkikorttia vaikka käy töissä ja te kontrolloitte tytön rahankäyttöä vaikka tyttö tienaa omat rahansa ja on liki täysikäinen :eek:
 
"vieras"
Luulen, että voit ainoastaan keskustella asiallisesti hänen kanssaan aiheesta. Onko tyttö urheilullinen, harrastaako liikuntaa? Syökö terveellisesti? Onko hän kiinnostunut terveydestään? Puhuisin hänen kanssaan siitä, miten tupakoinnissa ei ole mitään hyötyjä, vaan se vain pilaa terveyttä, huonontaa liikuntasuorituksia jne. Kerro myös, että jo useiden viime vuosien aikana nuorten tupakointi on vähentynyt radikaalisti. Koko ajan ihmiset (nuoret!) heräävät huomaamaan, että ei tässä röökaamisessa oikeasti järkeä ole.

Valitettavasti tyttö kyllä keksii keinot polttaa, jos niin haluaa. Voit vain luottaa, että hän järkiintyisi mahdollisimman pian.
 
Älä raivoa ja paasaa asiasta murrosikäiselle, sehän vaan aiheuttaa lisää kapinahenkeä ja kohta poltetaan jo kaks röökiä kerrallaan, ihan vaan vittuillakseen. Sekin, että kun on jo melkein aikuinen ihminen niin kai siinä kokee aikuistuvansa nopeammin, kun tekeekin jo jotain niistä "aikuisten jutuista".
Itse aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana elämäntilanteeni takia(mutsi seurusteli narsistin kanssa, joka pahoinpiteli siskoani, kuitenkin jouduin elämään tämän ihmisen kanssa 8-vuotiaasta sinne 14v. asti, koska äitini rakastuneena ei uskonut ja nähnyt kuinka lapset kärsivät). Siksi mietin, onko sun tyttösi jollain tavalla miesystävääsi vastaan ja siksi kapinoisi?
Tupakoinnin lopettaminen on tosi vaikeaa, ja itse onnistuin siinä vasta raskauden toisen kolmanneksen aikana, koska oli niin korkea motivaattori, oma pikku mussukka.
Rahoja et voi lapseltasi viedä, on yli 15-vuotias eli laillisesti saa käyttää rahansa mihin huvittaa, varsinkin kun ne on itse ansiotöistään tienannut ja vaikka pankkikorttia ei ole niin voi aina nostaa rahaa pankista henkkareillaan.. niille pankkivirkailijoille riittää, että sanoo rahojen olevan omia tuloja.
Jos haluat, ettei tyttösi tupakoitse niin ainoa mitä voit sanoa on, että olet hyvin pettynyt häneen.. jos se ei saa omaatuntoa kolkuttamaan niin, siinähän sit polttaa sitä röökiä. Puuttumisella vaan pahennat asiaa, ja ton ikäsellä ei arestit sun muut enää toimi.
 
Aika vähän tehtävissä. Sen voit kieltää ettei kotona saa polttaa kun on alaikäinen.

Itse aloin polttaa 15vuotiaana ja lopetin vasta 32v kun tulin raskaaksi.
...tai itseasiassa oli lakossa sillon ja poltin taas kuitenkin heti ku mahdollista.
Lopetin vasta ku tulin uudelleen raskaaksi, enkä sittemmin oo aloittanut.
 
"vieras"
Yleensä ei mikään syöpävalistus mene perille mutta kerro sellainen tosiasia, että tupakointi vaikuttaa haitallisesti ihoon.
Tupakointi lisää finnejä ja epäpuhtauksia, iho alkaa haista, samoin hiki ja ihon eritteet, iho harmaantuu.
Syöpä tulee mahdollisesti sit vasta nelikymppisenä, mut mitä välii kun on rusina jo silloin. :)
 
"Sanna"
Näytä ensimmäisenä tuo Timpan viestissä oleva video tytölle. Seuraavaksi pidät valistat häntä keuhkoahtaumataudista. Tytölle pilli suuhun, nenä teipataan umpeen ja sitten kiipeämään portaita ylös. Huomaa varmaan aika pian, ettei ole mukavaa, jos joutuu loppuelämänsä elämään niin.
 
"vieras"
keppi vai porkkana? Porkkana varmaan tehokkaampi kuin paasaus, tämä oma kokemukseni, tosin liittyi muuhun asiaan kuin tupakointiin. Jos lopettaa tupakoinnin niin lupaa joku tarpeeks iso porkkana. Vastuun ja vapauden suhde on oleellinen asia itsenäistymisessä.
 
[QUOTE="sally";25942354]Aikuinen hän melkein jo on... en usko että voi tehtä mitään muuta ku kannustaa lopettamaan. Painostuksella, pelottelulla ja uhkailulla en usko olevan mitään merkitystä.[/QUOTE]

Mitä hemmettiä? 18-vuotias on joo täysi-ikäinen, muttei todellakaan aikuinen. Ehkä siinä 23-25-vuotiaista voi alkaa puhua aikuisina...
 
iu
Kokemuksesta tiedän, että kukaan ulkopuolinen ei voi saada ihmistä lopettamaan tupakointia. Tarvitaan riittävän vahva oma motiivi. (Minulla se oli raskaaksi tulo - varmaan polttaisin vieläkin, ellen olisi alkanut odottaa lasta. Ja varmaan olisin aloittanut uudelleen ennemmin tai myöhemmin, ellen olisi saanut kahta lasta niin peräjälkeen, etten ehtinyt aloittaa tupakointia raskauksien ja imetysten välissä. Tuli tarpeeksi pitkä tauko, ja kynnys uudelleen aloittamiseen kasvoi riittävän suureksi.)
 
"noh"
Syyllistäminen ja paasaus ei ainakaan auta eikä kyttääminen polttaako vai ei. Uskoisin että motivaatio lopettamiseen voi syntyä paremmin kun hyväksyt asian niin ettei tyttären tarvitse piilotella pahettaan. Anna aikaa. Voisit auttaa lopettamisessa ostamalla vaikkapa nikotiini-purukumia, jospa tytölle joku päivä tulisi halu lopettaa niin olisi apua lähellä :)
 

Yhteistyössä