Miten saa vauvan olemaan edes vähän itsekseen

Meillä 4kk tosi sosiaalinen poika ja virkeä (nukkuu yhet päikkärit ja pieniä pätkiä lisäksi noin 15 min. ...silloin tällöin :x )
Olen hänen kanssaan aina ja olisi kiva jos viihtyisi edes hetken matolla tai sitterissä mutta ei............(vaan viihdytystä kaipaa koko ajan) ja olemaan itsekseen vaikka minun vessakäynnin ajan tai jotain.aika painava kantaa mukana huoneesta toiseen :whistle: iso poika noin 8 kg .
siis olen mielelläni hänen kanssaan ja seurustelen mutta kaiken valveillaoloajan.......... :/ ja tuo 6 vuotias haluaisi kanssa äidin huomion =)
Onhan se toisaalta ihanaa kun hän meistä noin tykkää ettei päästäisi metriä kauemmas......... :heart:

Toivottavasti saatte sieltä jelppiä ja elämä alkaa olla helpompaa. Meillä ainakin arki muuttui täysin, kun saatiin sopiva erityiskorvike ja lääke refluksiin, uskon että teille käy samoin. Itsekin jaksaa paremmin, kun saa kunnon yöunet ja päivällä omaa aikaa, kun lapsi nukkuu. Ole vaan tiukkana siellä lääkärissä ja vaadi hoitoa ja tutkimuksia. Monesti kaikki yritetään kuitata koliikilla. Kerro ihan kaikki oireet ja ongelmat ja omat epäilyksesi ja ajatuksesi, jotta lääkäri saa kokonaiskäsityksen tilanteestanne. Tsemppiä :hug:

Onhan ne aika kalliita ilman Kelan korvauksia. Meillä lapselle ei sovi muut kuin Neocate ja se maksaa reilut 60 ? purkki (2,7 litraa). Onneksi Kela korvaa korvikkeesta valtaosan. Kelalla on myös maksukatto ja se kun tulee täyteen, on loppuvuoden korvikkeet ilmaisia. Tuo Neocate on kallein. Halvempia on mm. Almiron Pepti ja soijakorvikkeet. Soijaa ei kuitenkaan suositella alle 6 kk ikäisille. Jotta Kelalta saa korvaukset, tarvitaan siihen lääkärin valvonnassa tehty maitoaltistus ja sen pohjalta lääkäri kirjoittaa lausunnon Kelalle. Ennen maitoaltistusta täytyy olla vähintään kaksi viikkoa ilman maitoa eli siis kaksi viikkoa käyttää maidotonta erityiskorviketta ja saada lapsi oireettomaksi tai ainakin mahdollisimman oireettomaksi, jotta altistus voidaan tehdä. Tuon ajan korvikkeet joutuu maksamaan itse. Kelasta saa rahat takautuvasti siitä päivästä alkaen, kun lääkärin lausunto on Kelassa. Kunhan Kela on käsitellyt asian, saatte uuden Kelakortin, jossa on maininta erityiskorvikkeen korvattavuudesta.

Meillä oli 4 kk iässä noin kahden viikon jakso jolloin poitsu vaati jatkuvaa viihdyttämistä. Sitten alkoi viihtyä paremmin itsekseen ja tarkastella samaa tavaraa pitemmän aikaa. Voi siis olla ohimenevää =) Nyt 6 kk iässä tuntuu taas olevan enemmän viihdyttämistarvetta... Tai sitten pitää olla TOSI mielenkiintoinen tavara tutkittavana. Jaksamista! :hug:

no sellaistahan tama on.. 4kk tytto joka tykkaa katsella ihmisnaamaa paljon enemman kuin leluja.. Vahitellen kai itsekseen leikkiminenkin alkaa kiinnostaan. Nyt leluihin tarttuminen on jo niin katevaa, etta viihtyy niiden parissa 'jopa' 15min, mutta olen kuitenkin lahella ja valilla aina kikatellaan yhdessa, jotta olisi tarpeeksi kivaa. Vauvat vaan on sosiaalisia, minkas teet!

Meillä myös 4,5 kk poika ja kovasti on ihmisläheinen eli haluaisi mieluiten, että siinä vieressä olisi koko ajan joku. Yleensä vessaan tarttee mennä pienen kitinän kanssa, mut oon aatellu et ei se varmaan pahaa tee, jos nyt 1-2 min joutuu odottamaan äitiä. Muuten ollaan isukin kanssa kovasti vieressä ja viihdyttämässä, varsinkin meillä joutuu viihdyttämään iltaisin, kun alkaa tulla uniaika ja kärsivällisyys vähenee. Taitaa olla ihan normaalia tämän ikäisiltä vauveleilta =)

Meen 5kk neiti viihtyy päivällä hyvin lattialla eikä tarvi kokoajan olla vieressä mut iltaisin ku on lattialla niin jonkun tarvis kokoajan olla vieressä ja jutella ja viihdyttää, että eiköhän se oli ihan normaalia ja ohimenevää niinku edelläki jo kirjoitettu.. Ja meillä nyt tullu 2 hammasta niin neki varmasti osansa aiheuttanu tohon et tarttee viihdyttää.. Eikä meilläkään nukuta ku yhdet päikkkärit ja sitte just noita 15-30min pätkiä muutamat..

Sama juttu oli meillä 4 kk iässä. Silloin poika vaati kyllä melkoista viihdytystä koko ajan. Helpottaa ajan myötä, mutta sitten edessä uudet murheet - poika nyt lähes 10 kk ja perässä saa juosta koko ajan, koska nousee pystyyn kaikkea vasten ja kaatuu koko ajan. Eli nyt kun viihtyy itsekseen, vieressä pitää olla koko ajan kuitenkin.

auringonkukka-75
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Soijaa ei kuitenkaan suositella alle 6 kk ikäisille.
Minkä takia alle 6 kk ikäiselle ei suositella soijapohjaista korviketta? Tää oli mulle ihan uusi juttu, kukaan ei ole moisesta sanonut, ei apteekissa, eikä lääkärissä.

Jouduin sairaalaan viikoksi silloin, kun poika oli 3,5kk ikäinen. Siihen asti mentiin pelkällä rintamaidolla. Mutta kun lapsi jäi isän kanssa kotiin oli jotain ruokaa saatava ja koska kaupan korvikkeet eivät käy, niin apteekista suosittelivat tuota Nutri Soijaa. Ja neuvolalääkäri kirjoitti sitä reseptillekin :/ Näin ollaan menty nyt kuukauden ajan. Rintamaitoa alkaa taas olla niin, ettei korviketta kovin paljona päivässä enää tarvi, mutta olisihan se ollut ihan kiva, jos olisivat apteekista neuvoneet jonkun toisen korvikkeen, jos soijapohjaista ei suositella alle 6kk ikäisille.

Soijaa ei yleisesti käytetä alle 6 kk ikäisillä lapsilla siksi, että se on todella allergisoivaa. Moni maitoallerginen on allerginen myös soijalle tai ainakin allergisoituu sille jatkuvassa ja pitkäaikaisessa käytössä. Alle 6 kk ikäisillä tämä "riski" on suurempi. Kela ei vaadi alle 6 kk ikäisille myöskään soijaa kokeiltavaksi, vaikka se onkin halvin korvike. Yli 6 kk täytyy kokeilla myös soijan sopivuus/sopimattomuus, jotta saa korvaukset esim. Neocateen. Meille ei soija sopinut ja vaikka olisi käynytkin allergologimme oli sitä mieltä, ettei sitä kannattaisi meidän tapauksessa muutenkaan ensisijaisesti harkita korvikkeeksi, vaikka lapsi oli jo hiukan yli puolivuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Soijaa ei yleisesti käytetä alle 6 kk ikäisillä lapsilla siksi, että se on todella allergisoivaa. Moni maitoallerginen on allerginen myös soijalle tai ainakin allergisoituu sille jatkuvassa ja pitkäaikaisessa käytössä. Alle 6 kk ikäisillä tämä "riski" on suurempi. Kela ei vaadi alle 6 kk ikäisille myöskään soijaa kokeiltavaksi, vaikka se onkin halvin korvike. Yli 6 kk täytyy kokeilla myös soijan sopivuus/sopimattomuus, jotta saa korvaukset esim. Neocateen. Meille ei soija sopinut ja vaikka olisi käynytkin allergologimme oli sitä mieltä, ettei sitä kannattaisi meidän tapauksessa muutenkaan ensisijaisesti harkita korvikkeeksi, vaikka lapsi oli jo hiukan yli puolivuotias.

Miettikääs miten ajat ovat muuttuneet
:eek: Mulla todettiin ihan pienenä maitoallergia, oli sairaalassakin kuulemas pitkään tuossa 2-3kk tienoilla kauheen oksentelun ja ripuloinnin vuoksi. Sitten todettiin maitoallergia ja soijamaitoa luki mun neuvolakortissakin, että käskettiin antamaan! Äiti oli yrittänyt, mutta en ollut juonut sitä, viisas likka ;) Sitten oli jotain muuta. Kauhean vähän olen saanut muuteskin maitoa, kun siihen aikaan ei ollut niin vaihtoehtoja. Lisäkalkkia muistan kun piti syödä. 6 vuotiaana sain sitte alkaa syödä maitotuotteita. Ja se oli pahaa :x Enpä ole oikein vieläkään siihen tottunut... paljaaltaan ei mene.

mites jos touhuat isomman lapsen kanssa, ja vauva on sitterissä tai lattialla vieressä? jos piirretään tai luetaan tai syödään esikoisen kanssa keittiössä, vauva on sitterissä tai lattialla lelun kanssa. viihtyy paremmin kun näkee ja samalla voi myös vauvalle jutella. aika vaihtelevasti viihtyy, jos näkee jotain muita ihmisiä niin tyytyväisyys on taatumpi kuin että menee vaikka vessaan ja ketään ei ole näköpiirissä-huuto alkaa ;)
vauvan päähän ei mahdu montaa ajatusta, ei ole aikakäsitystä ja muistikin on heikonlainen-joten on aika luonnollista, että pieni vauva kaipaa seuraa eikä halua olla yksin. vauva ei tiedä muusta vielä mitään, kyllä se sitten jossain vaiheessa alkaa itsenäistymään ja sitten surkutellaan kun se taapero ei enää haluakaan istua juuri yhtään sylissä ;)

Yhteistyössä