miten saa väritahrat pois muovimattolattiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mumu

Vieras
Eli mun 2-vuotias taiteilijanalku on maalaillu akvarelleilla ja piirtänyt vahaväreillä lattialla ja samalla menny väriä kivasti muovimattolattiaan. Oli ehtinyt imeytyä se väri siihen kunnolla niin että kun sen sitten pesi pois niin ei lähtenyt siitä vaan oli syöpynyt siihen muoviin. Vähän kaikkea olen kokeillut ilman tuloksia. Hiominen ja vahaus kuulostaa kalliilta ja työläältä,niin olisiko kellään mitään vinkkiä, millä ne sain kotikonstein pois?

Alkuperäinen kirjoittaja mumu:
Eli mun 2-vuotias taiteilijanalku on maalaillu akvarelleilla ja piirtänyt vahaväreillä lattialla ja samalla menny väriä kivasti muovimattolattiaan. Oli ehtinyt imeytyä se väri siihen kunnolla niin että kun sen sitten pesi pois niin ei lähtenyt siitä vaan oli syöpynyt siihen muoviin. Vähän kaikkea olen kokeillut ilman tuloksia. Hiominen ja vahaus kuulostaa kalliilta ja työläältä,niin olisiko kellään mitään vinkkiä, millä ne sain kotikonstein pois?

Aika huonot mahdollisuudet saada tahrat pois, jos ei ole muovimattoa vahattu. Aikanaan taistelin tahrojen kanssa, mutta lopputuloksena oli maton vaihto, ja uuteen mattoon heti vahaus.

Kysymykset samasta aiheesta toistuvat palstalla säännölisesti. Halvemmissa muovimatoissa pinta on suoraan PVC-muovia, joka sisältää pehmittiä eli ftalaatteja. Ne pitävät maton joustavana, mutta samalla ne liuottavat ja imevat muovin sisään erilaisia muita kemiallisia yhdisteitä kuten tässä tapauksessa vahaliitua. Pehmittimet reagoivat myös lastenvaunujen tai polkupyörien rengasmateriaalien tai vaikkapa huonekalujen malien ja lakkojen kanssa ja siksi pitää aina vaunujenkin alla olla matto tai muu suoja muovimaton päällä. Muovin sisään imeytyneitä yhdisteitä ja väriä ei saa millään pois muovin sisältä. Osin sen voi saada pois heti liuottimilla, mutta aina muoviin jää väritahroja, jotka ovat siellä ja pysyvät. kalliimmissa ja parempipintaisissa lattiapäällysteissä ongelma on pienempi.

Kiitos vinkeistä,mutta ei taida olla oikein mitään toivoa noiden tahrojen poistamisessa. Mun kaveri tosin sai muovilattiansa puhtaaksi pinttyneestä eteismaton kumitahrasta fairy plussalla tai jollain sellasella,millä pestään grillejä ja muuta pinttynyttä likaa. Etsin sitä hyvinvarustetusta ruokakaupasta ja vapaavalinnasta eikä ollu kummassakaan,niin mistähän sitä oikein sais?Ei se turha ostos olisi kuitenkaan vaikkei auttaiskaan lattiaan kun voi pestä sit uunia sun muuta sillä.

Yhteistyössä