miten saa terapiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammamia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammamia"

Vieras
Miten sinne pääsee? Olen vuosia käynyt juttelemassa ongelmistani sairaanhoitajan kanssa ja tuntuu ettei siitä ole apua. En saa oikeaa apua turvattomuuden tunteeseeni, arvottomuuden tunteeseeni ja siihen etten voi luottaa kehenkään. Auttaisiko terapia minua? Enkä tiedä mikä terapia edes olisi hyvä. Nyt kiinnostaisi mindfulness terapia. Siitä olen lukenut hyviä kokemuksia. En vain halua läheisiäni rasittaa näillä ongelmilla. Käyn töissä ja minulla perhe eli eikö minun kuulu saada terapiaa? En vain saa lääkäriltä lausuntoa kelaa varten.

[QUOTE="mammamia";29028159]kurjaa että sulla on tuollainen kokemus mutta on varmaan ihmisiä jotka ovat oikeasti hyötyneet terapiasta?[/QUOTE]

Varmasti löytyy niitäkin, joille terapia on yhtä tyhjän kanssa touhua, mutta löytyy myös paljon sellaisia joita se on auttanut kovastikin. Itse ainakin olen saanut todella suuren avun terapiasta. Terapia minulle määrättiin taannoin psykiatrian poliklinikan lääkärin kautta. Onko paikkakunnallasi psykiatrian poliklinikkaa, josta voisit kysellä lääkärin aikaa?

• Tykkää
Reactions: Vanna
Voit kyllä saada Kelan terapiaa, mikäli olet ongelmiesi takia vaarassa menettää työpaikkasi -> lausunto voidaan kirjoittaa työkyvyn ylläpitämiseksi. Sulla on tarvittavat hoitokontaktijaksot jo taustalla, eli seuraavaksi pitäisi vain saada vakuutettua psykiatri sinun tarpeestasi terapiaa kohtaan, jolloin saisit B-lausunnon Kelaa varten ja pääsisit etsimään sopivaa terapeuttia.

Se Kelan korvaus on tosin vain noin puolet terapian hinnasta, eli kalliiksi tulee. Psykiatrian polin kautta voi onnekkaat päästä ilmaiseksi terapiaan, mutta vain harvat pääsee joten tarvii onnea. Toki kannattaa koittaa, tulee halvemmaksi.

Miksei työssäkäyvää perheellistä haluta tukea terapiaan? Minulla on työpaikka. Voin olla vaarassa menettää sen jos en jaksa työssäni tai en kuntoidu tästä. MInulla oli psykiatri joka suositteli terapiaa mutta se vaihtui. Nyt vain sanotaan etten ole vielä kykenevä terapiaan. Kuitenkin osaan puhua ongelmistani ja itsestäni(en sulkeudu). Olen ollut mtt puolella jo todella paljon yli 3kk ajan. Myös erilaisia lääkityksiä on kokeiltu.

[QUOTE="mammamia";29028209]Kuka näihin pääsee ja miten? En tiennyt edes että julkisella puolella enää annetaan terapiaa ilmaiseksi.[/QUOTE]

En tiedä kuka pääsee ja miten pääsee, mutta oon kuullut että jotkut on päässeet.

[QUOTE="mammamia";29028209]Kuka näihin pääsee ja miten? En tiennyt edes että julkisella puolella enää annetaan terapiaa ilmaiseksi.[/QUOTE]

Minä pääsin, puhumalla ylilääkärille jne.

[QUOTE="mammamia";29028202]Miksei työssäkäyvää perheellistä haluta tukea terapiaan? Minulla on työpaikka. Voin olla vaarassa menettää sen jos en jaksa työssäni tai en kuntoidu tästä. MInulla oli psykiatri joka suositteli terapiaa mutta se vaihtui. Nyt vain sanotaan etten ole vielä kykenevä terapiaan. Kuitenkin osaan puhua ongelmistani ja itsestäni(en sulkeudu). Olen ollut mtt puolella jo todella paljon yli 3kk ajan. Myös erilaisia lääkityksiä on kokeiltu.[/QUOTE]

no toi 3 kk ei ole kovinkaan pitkä aika. Ainakin 6 kk täytyy olla ensin hoitosuhde ennenkuin aletaan hakea terapiaa.
Jos ei ole varaa itsellä maksaa edes omavastuuta, niin huonolta näyttää. Joillekin se omavastuukin voi olla paljon.

Julkisella puolella minäkin olen käynyt ihan ilmaiseksi. Oli psykiatrian poliklinikan terapeutti.
Minulla oli niin paljon pahaa tapahtunut, että aloitin terv.keskuksen depr.hoitajalta ja hän yllättyi, kun avasin sanaisen arkkuni,
samointein pisti eteenpäin.
päiväosasto ja sitä kautta usean vuoden terapia.
jos vain on halukas tekemään töitä, niin terapiasta on tietenkin apua!

Edelleenkään en ole päässyt terapiaan. Lausuntoa lääkäri ei suostu kirjoittamaan kelaa varten. Olen sairaslomallakin ollut välissä joten vointi on huonontunutkin. Nyt hoitoni siirretään eri yksikköön joka arvioi terapian tarpeeni. Kyllä on päähän potkittu ja jäteongelma olo!!! Miten eteenpäin tästä?

Yhteistyössä