Miten saa teinipojan keskittymään läksyihinsä?

• Viestiketjun aloittaja "vierasvieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vierasvieras"
15 v legoilee ja muovailee muovailuvahalla ja tekee muuta älyvapaata, vaikka pitäisi tehdä läksyjä. Jaksaa keskittyä läksyihinsä noin puoli minuuttia kun kehottaa häntä keskittymään. Sitten taas siirtyy legojen kimppuun tai kaivamaan nenäänsä/korvaansa tai tekee jotain aivan muuta. Taas pitää muistuttaa läksyistä, jotta teini muistaa/jaksaa taas hetken keskittyä läksyihin Kaikki illat ovat yhtä hankalaa ja tämä meno pahenee vuosi vuodelta. Tunnen itseni täydelliseksi idiootiksi ja epäonnistuneeksi kasvattajaksi. Teini on itse sitä mieltä, että kaikki johtuu vain murrosiästä...

"vierasvieras"
[QUOTE="ai mää vai";30215352]Legot? Muovailuvaha?? Jaa-a. Meidän 14v on kyllä jättänyt ne jo ajat sitten...läksyt hoituu vahtimattakin. Niin ne on erilaisia, eikä siinä mitään..[/QUOTE]

Kyllä, luit oikein. Legot ja muovailuvaha...
t. ap

Varmaan olette aiheesta jo keskustelleet useaankin otteeseen - kirjoittelen tässä, mitä mieleen juolahtaa, enkä tiedä, onko näistä sulle avuiksi...

Osaako itse sanoa syytä siihen, miksi keskittyminen herpaantuu? Asiat eivät vain niin kiinnosta? Mikä saisi hänet omasta mielestään paremmin keskittymään? Haluaako käyttää koko illan läksyihin vai mieluummin vähemmän aikaa iltapäivästä? Onko jotain "porkkanaa", jota voisi tarjota paremmasta keskittymisestä?

sdölafjk
Meidän 14-vuotiasta on vaikeaa saada edes tekemään läksyjä. Alakoulussa oli vielä ysin oppilas, nyt keskiarvo laskenut yli numerolla. Olen miettinyt, että josko laittaisin virran pois meidän wi-fi:stä, kunnes läksyt on tehty. Nyt tuntuu usein menevän koulun jälkeen suoraan koneelle pelaamaan, ja läksyt tehdään polvillaan lattialla juuri ennen nukkumaanmenoa.
Meilläkään ei ole enää legot käytössä, mutta en pidä mitenkään huonona juttuna, jos vielä leikki legoilla tai muovailuvahalla. Luovalle tyypille se voi olla ihan mainio tapa ilmentää omaa luovuuttaan.

ei kerro kaikkea
Jos annat sen tarpeeksi tehdä luovia juttuja, etkä mäkätä, niin ehkä poika löytää oman juttunsa sitä kautta. Mäkätätkö sitten kun poikasi on tehnyt menestyneen uran jollain luovalla alalla? Itse olin hyvä oppilas, mutta nyt en osaa edes ala-astematematiikkaa. Enkä ole mitään allekkainlaskuja elämässä tarvinnutkaan. Ei se koulumenestys kerro kaikkea aina.

Yhteistyössä