Miten saa samanlaiset kermaperunat kuin ravintolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22197714]Uunissa vai pannulla?[/QUOTE]

Minä teen uunissa, jauhoista perunaa viipaleiksi, niitä kerros vuokaan, mausteita päälle ja voinokareita ja taas perunaa ja mausteita jne. Ja sitten julmetusti kermaa ja uuniin ainakin kahdeksi tunniksi. EI sitä usein kannata syödä, mutta jos syö, niin sitten aidoista aineista.:saint:

Korjaan, ei tietty jauhoista perunaa, vaan kiinteää!!

Minä oon tehny kermaperunat taas ensin kuulottanut perunoita kattilassa voissa, sitten kerma joukkoon ja antaa kiehua kunnes pottujen tärkkelys on sakeuttanut kerman ja sitten vuokaan ja uuniin 150asteeseen sellasen 1,5h =)

Pitääpä kokeilla tuota huspati hupan tapaa, kuullostaa hyvälle ja rasvaselle.. :D Ei tosiaan kannata usein syödä. :D Oon kuullu tuon että pannulla pitäis pyöräyttää ennen uuniin laittoa, vois senkin tehdä.

[QUOTE="vieras";22197770]Pitääpä kokeilla tuota huspati hupan tapaa, kuullostaa hyvälle ja rasvaselle.. :D Ei tosiaan kannata usein syödä. :D Oon kuullu tuon että pannulla pitäis pyöräyttää ennen uuniin laittoa, vois senkin tehdä.[/QUOTE]

ei se pannulla pyöräytäminen vaikuta paljoo muuhun kun siihen että kypsyy sit nopeemmin

Aikoinaan eräässä ravintolassa, jossa olin tarjoilijana, oli kaupungin parhaat kermaperunat, ja sillä samalla ohjeella teen vielä tänäkin päivänä kermapotut kotona---onnistuu aina :)

1. Keitä perunat (joko kuoritut tai kuori sitten jäähtyneenä)
2. Jäähdytä ihan kylmäksi
3. Viipaloi/kuutioi paistinpannulle, vähän voita....kuumenna, älä ruskista
4. Lisää ruokakerma, kuumenna, mausta
5. Syö :P

Samalla ohjeella aurapotut, juustopotut yms...aina yhtä hyvää :)

[QUOTE="Lissu";22197796]Eikö teillä juoksetu kerma uunissa, jotka käytätte kuohukermaa? Mä en tiedä miten aina saan sen juoksettumaan, sillä olenkin ruokakermaan siirtynyt.[/QUOTE]

Ei ole kyllä koskaan oikealle kermalle käynyt minun uunikeitoksissa noin.*koputtaa puuta*

[QUOTE="Lissu";22197870]Mä en käsitä miksi mutta mulle käy niin joka kerta. Höh. Ellei sitten se vaikuta kun käytetään hylaa.[/QUOTE]

Oletko huuhdellut ja kuivannut viipaleet? Jostain luin että potuista irtoava tärkkelys aiheuttaa tuota kerman juoksettumista.

Osta pakaste viipaleperunoita. Uppopaista kattilassa rasvassa n. 10 min. Sitten kuumalle valurauta pannulle, jossa voita. Paista hetki. Mausta suolalla, pippurilla, grillimausteella tai ihan makusi mukaan. Lisää 2dl ruoka kermaa. Sekoittele. Kerman imeydyttyä, nosta levyltä. Anna muhia hetki ennen tarjoilua. Juuri tein ja lisäksi possun sisäfilettä aurajuustokastikkeessa. Neljä henkeä söi ja hinta jäi yhteensä alle 10€. Säästyi pitkä penni, kun viitsi itse tehdä ja takuuvarmasti oli parempaa mitä ravintolassa ????

Minä huuhtasen ja kuivaan perunat kuorimisen jälkeen, mutta en viipaloimisen jälkeen, vaikka niin hienommissa ohjeissa suositellaan. Huuhtominen on sitä varten, etteivät perunaviipaleet takerru toisiinsa. Jauhoisia perunoita käytän niin kuin uuniruokiin yleensä käytetään, erittäin paljon oikeaa kermaa, 150 C ja joskus kermaperunat on tosiaan kuin ravintolassa, joskus tulee kuivempia, mutta hyvää on silti :)

Tällä ohjeella tulee mahhhtavia:

Kermaperunat

Seitsemän isoa pottua (Rosamunda tai muu hyvä jauhoinen), kuoritaan ja viipaloidaan hyvin ohuiksi viipaleiksi. Kolme valkosipulinkynttä viipaloidaan (voi jättää pois jos ei pidä valkosipulista). Ison kattilan pohjalle reilusti oliiviöljyä ja valkosipulin kuullottumaan sinne. Hetken päästä lisätään perunaviipaleet. Pyöritellään hetki ja lisätään kaksi purkkia kuohukermaa ja purkki vettä sekä puoli pakettia koskenlaskijaa (maun voi valita itse, viherpippuri tai voimakas on jees). Suolaa saa laittaa reilusti (1-2), koska perunat imevät suolaa. Lientä voi maistella ja jos se tuntuu hieman liian suolaiselta, tulee siitä hyvä. Kiehautetaan ja annetaan hautua noin 10 min. sekoitellen ettei pala pohjaan, kunnes perunoista irtoaa tärkkelys ja liemi sakenee. Kaadetaan koko satsi isoon uunivuokaan, ripotellaan päälle vähän juustoraastetta ja laitetaan uuniin, 175 astetta ja tunnin verran (tai kunnes potut tuntuu kypsiltä).

Tuo perunoiden keittäminen kattilassa kermassa on tärkeä vaihe, koska silloin niistä irtoaa tärkkelystä joka sakeuttaa kerman ja perunoista tulee todella pehmeän kermaisia.

Aika moni ruokapaikka käyttää vakuumiin pakattuja kypsennettyjä perunaviipaleita. Lisätään suolaa, mausteita, jotain 15% ruokakermaketta ja uuniin pariksikymmeneksi minuutiksi.
Terveisin monissa keittiöissä työskennellyt.

[QUOTE="kokki";30495498]Osta pakaste viipaleperunoita. Uppopaista kattilassa rasvassa n. 10 min. Sitten kuumalle valurauta pannulle, jossa voita. Paista hetki. Mausta suolalla, pippurilla, grillimausteella tai ihan makusi mukaan. Lisää 2dl ruoka kermaa. Sekoittele. Kerman imeydyttyä, nosta levyltä. Anna muhia hetki ennen tarjoilua. Juuri tein ja lisäksi possun sisäfilettä aurajuustokastikkeessa. Neljä henkeä söi ja hinta jäi yhteensä alle 10€. Säästyi pitkä penni, kun viitsi itse tehdä ja takuuvarmasti oli parempaa mitä ravintolassa ????[/QUOTE]

joo kuulostaa aivan hirveältä... Pakasteperunat :X uppopaistetaan rasvassa :X paistetaan voissa pannulla uppopaiston jälkeen :X grillimaustetta :X

Yhteistyössä