Miten riisi oikein pitäisi keittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en vaan osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en vaan osaa

Vieras
No, ohjehan on periaatteessa yksinkertainen. "Keitä 20 minuuttia vedessä kannen alla"

Ongelma on vaan siinä, että miten tämä saavutetaan. Jos levyn pitää niin kuumalla, että vesi kiehuu, niin heti kun kannen laittaa päälle, riisit kuohuu ylitse.

Ja sitten jos hellan lämpötilan säätää niin pienelle, että ne riisit ei kuohu yli kannen alta, niin ei se vesi enää myöskään kiehu.

Mä keitän riisin aina niin että vettä noin tuplasti se mitä riisiä, ku vesi kiehuu niin suola ja riisi sekaan, sekotus, liesi ykköselle ja kansi päälle. Antaa hautua kunnes kaikki vesi on imeytyny riiseihin.
En mä ymmärrä miks niitä pitäis keittämällä keittää, riisi yleensä kyllä haudutetaan, tulee paras lopputulos :)

Kun kattilassa keitin niin hella oli vitosella ja ei ollut kantta. Pitää olla sopivan kokoinen kattila. Nykyään kypsennän riisit riisikeittimellä. Sitä ei tarvi vahtia.

Mä aina sammutan lieden kun laitan riisin veteen, hyvin kypsyy kun laittaa kannen päälle (jostain viisaasta kokkiohjelmasta otin tuon ohjeen). Vettä just niin paljon ettei sitä tarvii kaadella myöhemmin pois.

Oikea tapa keittää riisiä kattilalla:

Riisit huuhdotaan HYVIN juoksevan veden alla.
Vesi (kylmä) ja riisi kattilaan, heilautetaan että riisi jää tasaiseksi pohjalle. Laitetaan suolaa jos halutaan. Kattila kannen kanssa kiehumaan, levy suurimmalla tai toiseksisuurimmalle - riippuen liedestä.
Kun alkaa kiehumaan, siis alkaa - ei odotella että porisee täysillä, laitetaan levy pois päältä ja annetaan hautua riisistä riippuen 15-20 min. Kun on laitettu ohjeen mukaan vettä ja toimitaan edelläkuvatulla tavalla niin kaikki vesi imeytyy riisiin eikä riisi pala pohjaan.

Ne jotka ei tämän ohjeen mukaan saa esim jasmiiniriisistä samanlaista kuin kiinalaisessa ravintolassa niin on syytä ostaa riisinkeitin - tosin silläkin pitää tehdä ohjeen mukaan. ;)

Olkaa hyvä! =)

Viimeksi muokattu:
Riisiä ja vettä 1:1, haudutus kannen alla 10-15 minuuttia, sitten pois liedeltä ja pidetään kannen alla vielä viisi minuuttia. Tulee irtonaista ja hyvää, kun ei laita liikaa vettä.

Yhteistyössä