Miten reagoitte ulkopuolisena teinin käytökseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teininmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teininmama

Vieras
Eli jos näette teinin ja äidin kaupassa ja teini alkaa raivoamaan, jos ei esim saa jotain tai huutaa "tyhmä mutsi" "oo nyt sä vaan mutsi hiljaa" yms, mikä on reaktionne?

Pieni salattu hymy. Nuo ajat ovat juuri nyt takana ja edessä.

Teinitrio ei enää käyttäydy julkisesti noin ja pienet saavat vaan normaaleja sieviä uhmaikään kuuluvia itkupotkuhepuleita, ja niitäkin harvakseltaan.

Kaipa se vähän riippuu äidistä. Jos on todella väsyneen oloinen, ajattelen vaan että äippä tarvitsisi lomaa, mutta jos äiti vaan haahuilee eikä kuuntele niin varmaan voisi juolahtaa mieleen, että olisi huonosti kasvatettu..

Ehkä hymyilisin ja pyörittelisin silmiä mielessäni. Ja jos äiti näyttäis kovinkin vaivaantuneelta ja ottais minuun silmäkontaktia, niin hymy ja nyökkäys tai jotain.
Teiniin en kiinnittäisi huomiota, sitähän he vain riehumisellaan haluavat.

[QUOTE="vieras";25086364]huonosti kasvatettu - mun teinit ei ikinä sano mulle noin, ei kotona eikä kaupassa[/QUOTE]

mun mielestä ei oo kasvatuksesta kyse,ellei sitten ole herran pelkoon kasvatettu ja että kaiken näköisten tunteiden näyttäminen ei ole sallittua..ainakin oma vielä murkkuikäinen on toisinaan kuin vuoristorata tunteiden suhteen,hormoonithan ne vaikuttaa mielen muutoksiin kuten raskaana olevalla naisellakin :)

mun mielestä ei oo kasvatuksesta kyse,ellei sitten ole herran pelkoon kasvatettu ja että kaiken näköisten tunteiden näyttäminen ei ole sallittua..ainakin oma vielä murkkuikäinen on toisinaan kuin vuoristorata tunteiden suhteen,hormoonithan ne vaikuttaa mielen muutoksiin kuten raskaana olevalla naisellakin :)

valitettavasti on!

kyllä tunteita voi osoittaa loukkaamatta sanallisesti toista ja julkisissa paikoissa nolaamatta toista (ja itseänsä)

Hyväkään kasvatus ei estä raivareita jos teini sattuu olemaan temperamenttinen luonne. Itse asiassa ainoat keinot mitkä voisivat tepsiä äkkipikaisen luonteen tasaamiseksi ovat lääkitys tai lannistaminen ankaralla kurilla, mutta niitä tuskin voisi sanoa hyväksi kasvatukseksi...
Siitä huolimatta, jos lapset julkisella paikalla haukkuu vanhempiaan tyhmäksi, se osoittaa että vanhemmilla ei ole luontevaa keskusteluyhteyttä lapsiensa kanssa. Monet vanhemmat luulevat että tietyssä iässä "lapset nyt vaan on sellaisia" että niille ei osaa puhua mieliksi, mutta se johtuu joko kyvyttömyydestä tai asenteesta: Monet vanhemmat ovat omaksuneen sellaisen kasvatusasenteen että kunnon isän tai äidin ei tarvitse olla lapselleen kaveri, ja kun siitä ohjenuorasta pidetään jäyhästi kiinni, tai yksinkertaisesti ei jakseta koskaan laskeutua (oikeammin se vaatii nousemista) omista Hyvin Tärkeistä Aikuisten Asioista lapsen ajatusmaailman tasolle niin luonteva keskusteluyhteys menetetään esipuberteetti-iässä, kunnes se ehkä taas palaa joskus teini-iän jälkeen.

Yhteistyössä