Miten reagoisitte tässä tilanteessa? (anoppi ja lapseni hiukset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sommarcat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sommarcat

Aktiivinen jäsen
14.06.2007
3 037
0
36
Mä leikkasin poikani hiukset n. viikko sitten ja ehkei ollut parhain mahdollinen lopputulos, mutta onpahan hiukset pois silmiltä ja äkkiä ne kuitenkin kasvaa takaisin.
Vein eilen pojan anopille hoitoon peläten pahinta. Yllätyksekseni ei tällä kertaa kommentoinut eikä huomauttanut huonosti leikatusta tukasta. Niinkuin yleensä.
Tällä kertaa hän oli sitten itse ominpäin leikannut pojan tukan siistimmäksi ja todella ohueksi. Pojalla on ihana paksu tukka.
Anoppi siinä vaan hehkutti, kuinka ihana tukka nyt on ja enemmän siisti ja isomman pojan tukka kuin aamulla.
Mä tyrmistyin ja menin sanattomaksi. Mä en kyennyt sanomaan mitään, koska anoppi loukkaantuu tosi pienestä.
Olen kiitollinen kuitenkin, että tukka on nyt siisti, mutta toi asenne mua raivostuttaa. Ja kuitenkin omin luvin leikkasi MUN lapsen tukan.
Miten te suhtautuisitte?

mie ainakin skitsahtaisin..... kukaanhan ei todellakan mene leikkaamaan minun lasteni hiuksia ilman minun tai mieheni lupaa.
Saisi anoppi kuulla kunniansa, loukkaantuisi tai ei... jos tuollaista menisi tekemään.

Äiti erehtyi aikoinaan leikkaamaan mun esikoisen hiukset. Poika näytti ihan minitransulta ja sain kunnon raivarit. Siis kiharat olkapäille ja sellanen potta otsatukka. IHAN KAMALA. Toista kertaa ei ole leikannut, mutta nyt kymmenen vuotta myöhemmin jätkä sai joululahjaksi parturin, että ei se hiuksiin puuttuminen muutu, se vaan muuttaa muotoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisi kyllä pitänyt kysyä ensin. Paitsi jos poika olisi itse vaatimalla vaatinut hiustenleikkuuta mummoltaan :)

Silloinkin olisi pitänyt kysyä. Lapsi ei itse aina saa päättää.

Minä kyllä olisin suutahtanut ja kertonut kohteliaan painokkain sanankääntein, miltä minusta tuntuu.

No jos tukka on nyt siisti ja itsekkin myönnät että anoppi osasi leikata paremmin, niin minä sanoisin anopille, että jos sitten ensikerralla tuotkin lapsen suoraan hänelle parturoitavaksi ja katsotte yhdesä hyvän mallin. Ymmärrän suuttumuksesikin, mutta minusta aika kivasti anopilta tehty että päätti olla sanomatta pahasti ja siisti tukan.

Tuollainen on todella raivostuttavaa anopilta! Meillä on kans anoppi leikannut muutaman kerran tytölle etuhiukset, vaikka olen sanonut että me kasvatetaan niitä että saa kaikki hiukset pitkiksi ja samanpituisiksi. Kun niin on helpompi laittaa kiinni. Anoppi ei uskonut ennenkuin mieheni huomautti äidilleen, että niitä ei leikata. Ehkä sinunkin miehesi voisi mainita äidilleen asiasta?

Ei, meillä ei anoppi leikkelisi eikä veisi parturiin ilman minun lupaani minun lapsiani.

Meillä kävi vastaavanlainen tilanne: miehen lapsi asuu meillä, iso koululainen. Oli mummolassa, anoppilassa siis, ja mummo vei lapsen parturiin. Kysymättä meiltä kummaltakaan. Lapsi on valittanut hiuksiaan ja oli ne aika kamalat, mutta kun oli tarkoitus jutella lapsen kanssa että mitä tekisi.

Nyt sitten leikkuutettiin mummon mallin mukaan: tiukka etulotsatukka ja latvojen lyhennys.

Lopputulos oli kuin 5 vuotiaalla, tasapitkänä roikkuva tukka jonka laittaa rumalle syttyrälle kuminauhalla ja se sama kuvottava barbie-etuotsatukka-habitus mikä on ollut koko lapsuuden, ja tyttö kuitenkin iso teini-ikäinen koululainen !!! Olisin itse halunnut jotain mallia ja tyyliä eikä tuota pikkityttö-tyyliä kaiken ikää. Kasvaahan ne hiukset, jos lopputulos olisi liian radikaali.

Olin tosi vihainen anopille.
Hän itse jakaa minulle ohjeita, miten minun pitää olla toisen lapselle äitinä, mutta tekee lapselle ja lapsen kanssa asioita kysymättä edes lapsen isältä lupaa ja semmosia, kuten tuo parturireissu, mitä ei tee minun omille lapsilleni edes vihjailujen jälkeen , vaikka lapsella tukka olisi kuin peikolla.

hmm...näin mä ajattelinkin että muutkin reagoisi. Mä en oikein uskalla tosiaan sanoa vastaan, kun loukkaantuu niin älyttömän pienestä ja kääntää sitten asian niin päin, että mä taas kuvittelen kaiken. Tää on siis pitkä stoori...Mutta siis en ole ainoa, joka kokee asian näin. Seuraavan kerran kun tapaamme parturoinnin ollessa ajankohtaista, niin huomautan asiasta. Ellen sitten aiemmin jo. Tarvii vaan sisua multa puuttua asiaan. Kuitenkin olis kiva pysyä väleissä, koska mummo on pojalle todella tärkeä.

mä aina vihjailen anopille kun hakee tyttöä sinne että on taas otsahiukset silmillä.
no mummulta tullessaan tytön otsahiukset aina tasoitettu=)
minäkö laiska mutsi...

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisi kyllä pitänyt kysyä ensin. Paitsi jos poika olisi itse vaatimalla vaatinut hiustenleikkuuta mummoltaan :)

Silloinkin olisi pitänyt kysyä. Lapsi ei itse aina saa päättää.

Minä kyllä olisin suutahtanut ja kertonut kohteliaan painokkain sanankääntein, miltä minusta tuntuu.

Jep, mun pikkusisko on 13 eikä sen isä ikinä anna sen leikata hiuksiaan, sillä on yleensä yli pitkä otsatukka ja muutenkin tukan pitäis liuhottaa persiissä asti. Aina pitää salaa vähän leikata että rassukka näkis ees etiä päin.

Suuttuisin ihan he.....sti jos joku leikkais mun pojan hiukset kysymättä multa ja vaikka kysyiskin niin en antais lupaa, kun lopputuloksesta ei voi olla varma.
Parturiin kyl joku sais viedä pojan vaikka tältä istumalta.

No jos sä olit ne kerran jo leikannut ja anoppi vaan siisti sun jälkeäsi, niin en kovasti suuttuisi. Eri asia olisi, jos haluaisit lapsellesi kasvattaa pitkän tukan ja anoppi menisi sen leikkelemään kysymättä.

Meillä sai melkein pakottaa anopin (kampaaja) leikkaamaan pojan hiukset, kun se olisi niin halunnut pitää ne pitkinä ja me ei.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No jos sä olit ne kerran jo leikannut ja anoppi vaan siisti sun jälkeäsi, niin en kovasti suuttuisi. Eri asia olisi, jos haluaisit lapsellesi kasvattaa pitkän tukan ja anoppi menisi sen leikkelemään kysymättä.

Meillä sai melkein pakottaa anopin (kampaaja) leikkaamaan pojan hiukset, kun se olisi niin halunnut pitää ne pitkinä ja me ei.

siis kyllä siisti, ja onhan se tukka nyt siisti. Mutta periaatteessa ilman lupaa ei saisi koskea. Ja tosiaan pojalla on / oli ihanan paksu tukka, joka on nyt ohennettu olemattomiin. :'(

Yhteistyössä