Miten rauhoittaa yöt tissittelyltä? (8kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanni81 harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanni81 harmaana

Vieras
Eli mulla on melkein kahdeksan kuinen tyttö, joka syö ainakin kerran tai kaksi yössä vielä tissiä.
Päivisin tuntuu olevan niin paljon tekemistä, ja ei selkeesti malta syödä silloin. Samoin tuntuu että päivällä tissiä menisi kauheita määriä, ja soseita ei jostain syystä nyt pariin päivään juurikaan.
Mietinkin että olisiko syytä muuttaa tottumuksia ja lopettaa yösyöttäminen? Loppuuko siten myös imetys?
Miten ihmeessä pienelle yöllä sitten lohtua annan jos en tissillä, kun tuttia ei huoli ja sylikään ei riitä?
Kuinka moni vielä antaa 8 kuiselleen yöllä maitoa?

No mä imetin viel 14kk-ikäistä aamuyöstä: se oli se imetys, joka viimiseks jäi. Sitten poika alko vaan nukkua sen hetken ohi ja siihen itellään loppu se imetys.
Meil on kummallakin käyny niin, että kiinteiden syömisen myötä on imetys vähentyny ens alkuun päivällä ja yösyöminen lisääntyny, mutta homma on sitten tasottunu. Mä tekisin niin, että yrittäisin ensin eroon vaikka siitä aikasemmasta yösyötöstä sylittelyn avulla. En oo ite koskaan kannattanu mitään "kerrasta poikki" juttuja tai huudattamista.

Meillä vietiin just 8kk vanhana pojulta yötissi raa'asti pois. Tottumuksesta vaan lussutti vähän väliä. Isän kanssa nukkui viikon ja sai vettä pullosta jos halusi. Rikkonaisista öistä jäi muisto vain ja alkoi nukkua täysiä öitä.

Minä :wave: annan maitoa aina kun on tarve.

Aika harvoin tyttö (8kk myös) enää syö yöllä, mutta jos näyttää ettei muuten rauhoitu niin annan kyllä yöllä rintaa. Yritämme tietenkin ensin tuttia ja taputtelua.

En itse pidä hirveän pahan jos vauva saa huimassa 8kk iässä vielä rintaa yöllä ;) . Tietenkin jos olet todella väsynyt niin kannattaa harkita yösyötöstä vieroittamista. Itse olen päättänyt, että tyttö saa maitoa kun näyttää sitä tarvitsevan, oli sitten yö tai päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirlips:
Meillä vietiin just 8kk vanhana pojulta yötissi raa'asti pois. Tottumuksesta vaan lussutti vähän väliä. Isän kanssa nukkui viikon ja sai vettä pullosta jos halusi. Rikkonaisista öistä jäi muisto vain ja alkoi nukkua täysiä öitä.

Ja alkoi myös syödä ja juoda paremmin päivällä!

kans syö 13 kk ikäinen aamuyöllä vielä tisumaitoa...enkä ole ajatellut lopettaa.Olen ajatellut että kyllä lapsi itse ilmoittaa kun ei enää halua maitoa elikkäs nukkuu sitten aamuun asti!

Niin siis tyttö kyllä syö ahnaasti öisin, ja minua itseä asia ei häiritse. Mietin vain kuinka normaalia se on?
Ja sitäkin, kun neuvolassa jo 6 kuis neuvolassa oli sitä mieltä että tassuttelua, ja yösyötöistä veke?
oudolta silloin kuulosti, kun oltiin oltu kuitenkin täysimetyksellä siihen asti.

Meillä 10 kk ikäinen syö vielä 3-5x yössä. Eroahdistusta on ym niin tisulla rauhottuu, kun tuttikaan ei kelpaa. Odotan, että itekseen jättää pois. En oikein ymmärrää vauvan opettamista hyville ja huonoille tavoille:) niin siksi meillä syödään jos vauva tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 10 kk ikäinen syö vielä 3-5x yössä. Eroahdistusta on ym niin tisulla rauhottuu, kun tuttikaan ei kelpaa. Odotan, että itekseen jättää pois. En oikein ymmärrää vauvan opettamista hyville ja huonoille tavoille:) niin siksi meillä syödään jos vauva tahtoo.

No mä oon sen verran mukavuudenhaluinen, että kun tiedän lapsen nukkuvan maha täynnä yöllä tuon 7 tuntia, ni miksi ihmeessä en sitä tekis.

Minä lopetin esikoisen kanssa yösyömiset 8kk iässä. Aloin itse olla jo niin poikki että en enää jaksanut. Raakasti vaan jätin yösyömiset päiväjärjestyksestä pois (oikeasti ei kauheasti mielikuvia kuinka se sitten tapahtuikaan, olin niin väsynyt sillon). Meillä poika heräsi säännöllisesti joka yö ainakin kerran tissille.
Poikaa imetin kuitenkin reilu 1v kaikenkaikkiaan kunnes poika itse lopetti tissittelyn.

Mun tyttö oli puolivuotias kun viisas neuvolan täti antoi kullanarvoisen ohjeen.Sanoi että anna illalla puuroa ja imetä perään ja yösyötöt voi kerrasta lopettaa - tuon ikäinen ei enää yöpalveluja tarvii ja jos niitä pitkitetään niin sitten saa hyppiä yöllä antamassa sitä sun tätä vaikka kuinka pitkään.Isä mukaan niin että kun vauva herää niin isä menee lohduttamaan ja laittamaan uudelleen nukkumaan - ei missään tapauksessa äiti,koska äidin maidon haistettuaan vaatii rintaa.Isä ei juttele eikä seurustele,pitää vaan kättä päällä ja sanoo korkeintaan että nyt nukutaan. Meillä tuo unikoulu kesti viisi yötä ja sen jälkeen nukuttiin iltakymmenestä noin puoli kuuteen kun tätä ennen oli herännyt jopa kaksi tai kolme kertaa rinnalle ja aloin olla jo aika väsyny touhuun. Vain eka yö oli ihan fiasko - kukaan ei nukkunu ja isä sai käydä koko ajan vauvan luona,mutta seuraava yö oli jo parempi ja sitten alettiinkin jo nukkua! Ja mikä parasta,vauvan syöminen päiväaikaan parani,nukkumis - ja valveillaoloajat selkiintyivät ja kaikki voivat paremmin pidempien yöunien ansiosta.Imetys ei suinkaan loppunut,imetin tyttöä vuoden ikäiseksi.Suosittelen lämpimästi!

Anna vielä tisua. Mun tyttö söi päivät ja yöt tiuhaan tisua 1v1kk asti, yölläkin 10-15kert/yö :O. Nälkä ei ollu mutta tisu oli tutin korvike. Tuttia ei huolinut. Tisu on tärkeä vielä pikkuvauvalle. Älä ota sitä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis tyttö kyllä syö ahnaasti öisin, ja minua itseä asia ei häiritse. Mietin vain kuinka normaalia se on?
Ja sitäkin, kun neuvolassa jo 6 kuis neuvolassa oli sitä mieltä että tassuttelua, ja yösyötöistä veke?
oudolta silloin kuulosti, kun oltiin oltu kuitenkin täysimetyksellä siihen asti.

Minä olen ajatellut, että olkoon normaalia tai epänormaalia niin maitoa annan kun siltä vauvasta tuntuu :) Kyllä sitä itsekin herää usein yöllä janoisena ja käy juomassa vettä. Miksi sitten vauvan pitäisi olla ilman?

Kaikkein tärkeintä minusta on se kuinka itse jaksat. Vauvat ovat erilaisia ja vanhemmat ovat erilaisia. Vaikka vielä ruokkisit lastasi öisin, niin en usko että sinun (tai minun) täytyy tehdä sitä ikuisesti. Kyllä yösyönnit vähitellen loppuvat vasrmasti ihan itsestään.

Lisään vielä,että samainen neuvolantäti ehdotti etten yrittäisikään mitään "velliä illalla tuttipullosta" kun vauva ei ollut siihen mennessäkään mitään pullosta juonut vaan että antaisin lusikalla puuroa niin ei tarviis sitten taas vellipulloista vieroitella. Näin tehtii ja hyvin meni. Tyttö on ollut tyytyväinen ja yöt on menny tosi hyvin.Meillä ei siis huvituttiakaan käytössä. En minäkään ole minkään vauvan huudattamisen kannalla,mutta olen kyllä sitä mieltä että isän läsnäolo rauhoittitytön ihan yhtä hyvin kuin totutut rinnallaolot - ei vauvalla nälkä ollut! Jatkossa nukkunut hurjan hyvin,herää hyväntuulisena ja syö hyvin aamulla.Ei kaikkea yöllistä heräilyä voi panna minkään eroahdistuksen tiliin - kyllä se on useimmiten vaan sitä,että vauva on tottunut heräämään monta kertaa yössä ja saamaan rintaa vaikka pärjäisi hyvin ilmankin. Yöt nukutaan ja päivät leikitään ja seurustellaan ja ollaan kaikki levänneitä - näin ainakin meillä!

Meillä ongelma on nimenomaan varmaankin siinä että kehitystahti on niin huima, että ei malta olla päivällä hetkeäkään paikallaan, ja näin ollen luulen hänen syövän nälkäänsä yöllä, kun ns. ehtii syömään. Ja siksi päivällä ruoka ei maita, tissi kylläkin. Puuroa annan eikä se mitään eroa tuohon tuonut, samalla tavalla herää kuin ilmankin. Siis minua ei haittaa että herää, syötän kyllä, enkä ole loputtoman väsynyt. Mutta ahdistaa jo valmiiksi kun neuvolaan menen ja sanon että edelleen syö öisin, niin saan varmaan selkääni :(

Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Anna vielä tisua. Mun tyttö söi päivät ja yöt tiuhaan tisua 1v1kk asti, yölläkin 10-15kert/yö :O. Nälkä ei ollu mutta tisu oli tutin korvike. Tuttia ei huolinut. Tisu on tärkeä vielä pikkuvauvalle. Älä ota sitä pois.

No mun mielestä rakkautta ja läheisyyttä voi antaa vauvalle ryhtymättä huvitutiksi!! Minä olen äiti myös kahdelle muulle lapselle -yhdeksän kuukautisen lisäksi ja en todella voi kuvitella syöttäväni vauvaa 10-15 kertaa yössä ja herääväni pirteänä klo 7 hoitamaan muitakin lapsia.Meillä kanssa lopetettiin nuo yöpalvelut reilun puolen vuoden iässä ja rauhoitettiin yöt nukkumiselle ja hyvin on mennyt.Vauva on tyytyväinen,hyvin kehittynyt ja iloinen vesseli.

Siis tuota tuohan on ihan normaalia ja tavallista lapselle...? Olisit tyytyvainen etta noin harvoin heraa =) Yhta hyvin vois kysella vinkkeja, etta miten sais lapsen syomaan harvemmin paivalla, ku on arsyttavaa, etta joutuu syottaa sita viis kertaa :D

Meillä ongelma on nimenomaan varmaankin siinä että kehitystahti on niin huima, että ei malta olla päivällä hetkeäkään paikallaan, ja näin ollen luulen hänen syövän nälkäänsä yöllä, kun ns. ehtii syömään. Ja siksi päivällä ruoka ei maita, tissi kylläkin. Puuroa annan eikä se mitään eroa tuohon tuonut, samalla tavalla herää kuin ilmankin. Siis minua ei haittaa että herää, syötän kyllä, enkä ole loputtoman väsynyt. Mutta ahdistaa jo valmiiksi kun neuvolaan menen ja sanon että edelleen syö öisin, niin saan varmaan selkääni :(
Minä uskon että alkaa kyllä syödä kun vaan sinnikkäästi tarjoat muutakin kuin rintaa.Ja kun vaan lopetat yöllä imettämisen niin syö kyllä paremmin päivällä kun on nälkä - näin kävi ainakin meillä. Neuvolan takia en kyllä mitään muutoksia tehnyt vaan tei ne ihan koko perheemme parhaaksi! Olen kyllä kiitollinen hyvästä neuvosta,mutta en pelkää neuvolan haukkuja tai kehuja - haluan vaan että homma toimii just meidän perheessä! Voisiko joku muu (isä?) hoitaa osan päiväajan syötöistä - vois syödä paremmin kun ei olis se rinta lähellä mitä on tottunu aina saamaan? Hyvää jatkoa teille mihin ratkaisuun sitten päädyttekin!:)

Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Minä uskon että alkaa kyllä syödä kun vaan sinnikkäästi tarjoat muutakin kuin rintaa.Ja kun vaan lopetat yöllä imettämisen niin syö kyllä paremmin päivällä kun on nälkä - näin kävi ainakin meillä. Neuvolan takia en kyllä mitään muutoksia tehnyt vaan tei ne ihan koko perheemme parhaaksi! Olen kyllä kiitollinen hyvästä neuvosta,mutta en pelkää neuvolan haukkuja tai kehuja - haluan vaan että homma toimii just meidän perheessä! Voisiko joku muu (isä?) hoitaa osan päiväajan syötöistä - vois syödä paremmin kun ei olis se rinta lähellä mitä on tottunu aina saamaan? Hyvää jatkoa teille mihin ratkaisuun sitten päädyttekin!:)

Kaikki on kokeiltu, ja tuntuu että missään ei oikeen kelpaa kuin äiti, ei syömisessä, eikä nukkumaan menossa.
Meillä huudetaan illalla niin kauan että oksennus tulee, jos äiti ei ole nukuttamassa.
Samoin käy yleensä syöttötilanteissa. :(

Edelleen, ap, 8 kk ikaiselle on taysin luontevaa ja normaalia ja tervetta ja yleista ja tavallista, ehka jopa suotavaakin, herata tissille yolla. Etta kannattaako yrittaa vakisin? :/ Ku saattaa olla, etta kaikki saa parhaiten unta just talla systeemilla. Jos nukkuu lapsen vieressa, niin ehtiiko siina nyt edes herata jos vetaa lapsen tissille...

Jep NinaTT Mä en missään välissä sanonutkaan että väkisin tahtoisin edes vierottaa, vaan lähinnä kyselin että onko muilla sama tilanne, ja että auttaisiko se syömättömyyteen päivällä (jota itse epäilen). Ja siis kuten sanottu ei haittaa mua.
Tyttö nukkuu ekan pätkän, sen 5-6 tuntia omassa sängyssään ja siirtyy nukkumaan perhepetiin kun herää ekan kerran syömään, joten ei ole ongelma sitenkään.
Ensimmäistä lastani tässä kasvattelen, joten siksi ahdistuin tosta neuvolan tädistä, ja siksi edelleenkin kyselen olenko jotenkin niskuroiva äiti jos tahdon lastani yöllä syöttää.