MITEN RATKAISTA KOULULAISEN VÄLIPALA KOULUAIKANA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päälyötyhjää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päälyötyhjää:
Ei voi syödä vasta kotona. Koska koulusta kävelee ensin 25 minuuttia bussille. Bussissa puoltoista tuntia jonka jälkeen kotipuolessa kävelyä vielä kilometri. Eli ruokavälistä tulee melkein 6 tuntia. Jo siinä aikuisellaki heikottas siinä vaiheessa.

Öh, missä 4. luokkalainen joutuu kävellä 25min bussille koulun jälkeen? Asutte vissiin lapissa?

Ei voi syödä vasta kotona. Koska koulusta kävelee ensin 25 minuuttia bussille. Bussissa puoltoista tuntia jonka jälkeen kotipuolessa kävelyä vielä kilometri. Eli ruokavälistä tulee melkein 6 tuntia. Jo siinä aikuisellaki heikottas siinä vaiheessa.

Laittaisin mukaan vaikka myslipatukan tai välipalakeksejä, mandariinin, ja juomaksi pillituoremehu, smoothie tai 2 dl Hyla-maito (tosin se vesipullokin on hyvä ajatus, eikä minua lainkaan ällötä se että vesi laitetaan pulloon aamulla kotona ja juodaan vasta iltapäivällä ). Jotain pientä siis, kotona voi sitten syödä tukevamman välipalan.

Eli 4 tuntia joka päivä koulumatkoihin??! :o

No ei tietenkään pidä, mutta missä hän sen pullon täyttäisi??? Vai meinaatko että laitan aamusta kukon laulun aikaan vedet pulloon kotona, ja piiiiiitkän päivän päästä hän se nvasta joisi, lämpöisenä ja seisonneena. Hyi. Oletko itse kokeillu? Se on oikeesti kamalaa kun siihe tarttuu se muovin maku kun koko päivän on pullossa seissy vesi lämpösessä.

Kauanko luulet, että ne vedet niissä ostopulloissa on seisseet :) oot sä kyllä aika vänkääjä :)

Meidän tytöllä on kanssa yksi ihan hassu päivä. Koulu alkaa vasta klo 10 (lounas on jo 10.45) ja koulu päättyy vasta klo 15. Näinä päivinä ope on suositellut, että lapset ottavat evästä.

Itse olen ajatellut laittaa tytölle vaihtelevasti
- karjanlanpiirakoita
- banaania
- myslipatukoita
- mandariinia
- omenaa
jne

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:

Eli 4 tuntia joka päivä koulumatkoihin??! :o

shit thats a lot

e nikillä kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla =) Mikä ihmeen muovinmaku tulee vesipulloon? Mullaki on aina sama juomapullo ja aika harvoin tuoretta kylmää vettä siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Meidän tytöllä on kanssa yksi ihan hassu päivä. Koulu alkaa vasta klo 10 (lounas on jo 10.45) ja koulu päättyy vasta klo 15. Näinä päivinä ope on suositellut, että lapset ottavat evästä.

- karjanlanpiirakoita
- banaania
- myslipatukoita
- mandariinia
- omenaa
jne

eihän tuo ole kuin 5 tuntia...
Ajatella kun hän joutuu joskus menemään 8 aikaan töihin/kouluun ja pääsee sieltä neljältä :P

Eiku aamulla saa kyydin. Mutta iltapäivästä ei saa ku kunta säästää. Lapsi olisi ainoa joka tarvii kuljuetusta, ja kuljetus hylättiin iltapäivästä.

Eiku aamulla saa kyydin. Mutta iltapäivästä ei saa ku kunta säästää. Lapsi olisi ainoa joka tarvii kuljuetusta, ja kuljetus hylättiin iltapäivästä.

Reilu meininki....ootteko valittaneet päätöksestä? :|

Emme. Luki että tähän ei voi hakea valitusoikeutta tai jotain sinne suuntaan.

Mutta siis voiko karjalanpiirakkaa laittaa? Eikö siinäki ole se mössö siinä keskellä joka menee pilalle? Olen luullu että karjalanpiirakka on kylmätuote. Mutta taidattepa olla oikeassakin vaikka kaikesta mua mollaatte..

Ja se vesi ei sitten siellä kaupan hyllyssä ole niissä pulloissa useampaa päivää? Toki ovat viileässä mutta siinä samassa muovipullossa kuitenkin, ei kaupantädit niitä pulloja täytä joka aamu.

Ja kiroitin siis epäselvästi. Eli aamusta tulee muitakin kyytiläisiä, siksi kunta pystyy myöntämään sen. Mutta kun iltapäivästä meidän lapsi on ainoa, niin ei kuulemma ole resurssia kuskata yhtä lasta.

Entä jos ostaisit lapselle pienen pehmeän kylmäkassin (meikkipussin kokoluokkaa) ja sinne yksi kylmäkalle? :)

Voisi ottaa pasteijaa, karjalanpiirakkaa, jogurttijuomaa, yms.

Kaupassa muuten karjalanpiirakat (irtomyynti) eivät ole kylmässä, eikä esim. lihapasteijatkaan.

- rasiaan mukaan:
viinirypäleitä, valmiita mandariinin siivuja
- karviaisia, marjoja, miniporkkanoita
-rusinoita, riisikakkuja, tuc-suolakeksejä
- erilaisia leipiä, joiden väliin voi laittaa aivan hyvin levitettä. Ei mene pilalle.
- juomapulloon aamulla valmiiksi erilaisia mehuja tai sitä vettä. Pullo pussiin niin ei varmasti vuoda.
- smoothie
-pilttiä ja kertakäyttölusikoita

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:

- karjanlanpiirakoita
- banaania
- myslipatukoita
- mandariinia
- omenaa
jne

eihän tuo ole kuin 5 tuntia...
Ajatella kun hän joutuu joskus menemään 8 aikaan töihin/kouluun ja pääsee sieltä neljältä :P

No tokaluokkalainen lapsi on vähän eri asia kuin aikuinen. Kyllä tuo 5 tuntia on minusta 8-vuotiaalle aika pitkä aika. Ja on kyllä erittäin hyvä, että noina päivinä saa olla evästä. Varsinkin kun 12-13 on vielä liikuntaa. Ja sen jälkeen pitäisi vielä jaksaa kaksi tuntia keskittyä matikkaan ja äidinkieleen.

Mutta siis voiko karjalanpiirakkaa laittaa? Eikö siinäki ole se mössö siinä keskellä joka menee pilalle? Olen luullu että karjalanpiirakka on kylmätuote. Mutta taidattepa olla oikeassakin vaikka kaikesta mua mollaatte..

kaupan irtotiskillä koko päivän samat piirakat! saman päivän saa myydä lämpimästä ja sit pitää ottaa kokonaan pois.

eli aamulla vaan piirakoita paistelemaan lapselle evääksi...:)

Juomaks mä laittaisin vaihtelevasti pillimehua (täysmehua tai tavallisia tai hedelmäsokerilla makeutettuja), hyla maito 2 dl:n purkissa, makuvichyjä, mehuvichyjä (joissa kans makeutuksena hedelmäsokeri) tai sitten ihan sitä vettä tai kotimehua vanhassa pullossa... :-) Kyllä niitä vaihtoehtoja ja vaihtelua löytyy! Mutta kyllä kuulostaa hurjan pitkälle 4. luokkalaisen kotimatka. Tsemppiä!

Tietenkin voi valittaa. Mutta valitusoikeus on 30 päivää. Tuon ikäisen päivittäiseen koulumatkaan saa mennä aikaa enintään 2,5 tuntia. Katso perusopetuslaki 32 § 2 m. Valitusta vaan hallinto-oikeuteen.

Siis hirveää, jos tämä on totta. Laskeskelin tuossa että apn tapaus jää aika just siihen sen 2,5h alle. Eli sallituissa rajoissa mikäli on tosiaan vaan se iltapäivä. Vai katsotaanko aamukyyti myös tuohon samaan? Sillä silloinhan varmasti tulee rutkasti enempi, jos ajatellaan että matka on todella pitkä myös vaikka omalla autolla kuljettaessa mikäli bussikin seikkailee sen puolitoistatuntia ja kävelyäkin oli reilusti. Ja mikäli aamukuljetus on taksi, niin siinäkin on varmasti useampi kyytiläinen, eli aikaa siinäkin menee varmasti ainakin tunti helposti??

Olen luullut että tällainen ei ole laissa mahdollista, mutta näköjään jossainpäin lapset joutuvat reissaamaan todenteolla. Tuon päälle lapsi tekee vielä läksyt, harrastaa ja on kavereiden kanssa.. Miten kaiken ehtiikään? Laskeskelin tuossa mihin aikaan lapsi lähtee ja koska palaa kotiin mikäli on normi 6h pvä mitä neljäsluokkalaisella voi olla.. Hui kamala.

Yhteistyössä