Miten "rajoittaa" vieraiden tuppautuminen,kun kotiutuu vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mjmjmjmjm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mjmjmjmjm

Vieras
Te, jotka olette halunneet omaa rauhaa vauvan kotiutumisen jälkeen, miten olette sen saaneet ilman että ihmiset loukkaantuu? Anoppi sanoi jo etukäteen että haluaisi, että hänen ystävänsä (jota minä en todellakaan tunne) varmaan voi sitten tulla pian katsomaan vauvaa jne... Joo-o, en todellakaan halua sairaalaan tai kotiin heti ketään tuikituntematonta katsomaan vauvaa. Varsinkin kun tämä on toinen lapsi, esikoinenkin on vielä pieni, niin pitää antaa esikoisellekin tilaa sopeutua, ja mun mielestä kyläilyt heti siinä alussa ei auta asiaa. Joten: miten olette rauhoittaneet ekat viikot?

Meillä ei ollut tuota ongelmaa. Pikemminkin päinvastoin. :/ Lapsi syntyi keskosena, sitä ehkä monet pelästyivät eivätkä uskaltaneet tulla ennen kuin parin-kolmen kuukauden päästä kutsuttuna.

Yleisesti ottaen luulen, ettei toinen lapsi kiinnosta yhtä paljon kuin ensimmäinen. Kaikkein innokkaimmille voit sanoa suoraan, että otat mielelläsi vastaan vieraita, mutta vasta kahden viikon kuluttua tai milloin itsestäsi tuntuu hyvältä. Ja ilmoita tämä etukäteen. Laita vaikka tekstari.

Toikin on niin makuasia. Itse oisin mielelläni ottanut vieraita vastaan heti. Silloin oli koti vielä siisti, vauva nukkui paljon, joten ehti jopa leipoa. Kun ne vieraat lopulta tulivat, oli univelkaa eikä niin jaksanut panostaa vieraisiin. Toiset sit taas ajattelee justiin päinvastoin :)

me ollaan sanottu ystävällisesti suoraan että me kutsumme sitten kun on sopiva aika tulla. ja jos joku on tupannut ovelle ilman varoituksia niin ei olla avattu ovea. ei reidän todellakaa oo pakko mitää äidin tai anopin teille tuntemattomia kavereita päästää sisään. ja tyhmiä ovat jos loukkaantuvat asiasta.

Se on vaan ihan suoraan sanottava että ei haluta vieraita ja me kutsutaan sit kun voitte tulla. Tollasta ihan vierasta ihmistä en haluais kyllä vähään aikaan kylään. Kiertoilmaukset ei aina auta, vaan on sanottava suoraan. Jos joku siitä loukkaantuu niin sitten se on oma häpeänsä.

Me ilmoitettiin suoraan ettei haluta vieraita kotiutumisen jälkeisten ensimmäisten kahden viikon aikana. Hyvin meni jakeluun kun suoraan sanottiin. Muuta vaihtoehtoa en näe. Jos ap:n anoppi tuosta loukkaantuu niin sitten loukkaantuu. Kyse on kuitenkin sun perheestä ja siitä mitä sinä haluat, ei siitä mitä anoppi haluaa.

Sanottiin suoraan, että halutaan ensin itse sopeutua tähän tilanteeseen, että sitten ku ollaan valmiita niin ilmoitamme kyllä. Kaikki sukulaiset, ystävät, kaverit ymmärsi toivettamme eivätkä tuppaileet kylään =) Mielestäni kannattaa vaan puhua suoraan.

käsittääkö noi kielletyt vieraat myös anopin ja omat vaenhempanne? Mä pystyn varmasti kieltää kaikki muut mutta mun oma äiti asuu samalla paikkakunnalla ja on jo sanonut tulevansa sairaalaan katsomaan vaikka sinne ei saa tulla kun isä tai tukihenkilö... mut se nyt on sinäänsä helppo kun sen voi laittaa samoin tein kotiinsa menemään kun ei oo matka eikä mikään... anoppi taasen asuu 300 kilometrin päässä ja on into piukeena toivonut lapsenlasta viimeset 20 vuotta niin en uskalla ees ajatella kuin nopeesti se on tänne tulossa ja kuinka kauan mahtaa viipyä...

Miksi pitäisi rajoittaa?

Tulkoot, jos on tullakseen. Tapana on se, että tuovat tarjottavat tullessaan ja siivoavat lähteissään. jos ei huvita jutella, niin makkariin lepäämään.

Suoraan sanot vaan, että et nyt kaipaa tuntemattomia vieraita vähään aikaan. Ihme, että edes kehtaa ehdottaa moista... Ehkä omista vauva-ajoista on sitten vaan niin kauan, että ei oikein hoksaa... Anopin tai oman äidin vierailut taas on mun mielestä "kestettävä". Siis että tosi tylyä kyllä olla noin läheisiä päästämättä näkemään vauvaa. Sairaalaan voi nekin kieltää jos sairaalan säännöt niin sanovat.

Kyllä mä aion ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa, että ei nyt, kun siltä tuntuu. Tosin, mä en yleensäkään passaa vieraita, kahvit keitän ja joskus jotakin leivon, mutta..
Ja toisaalta, vaikka vauva onkin ihana, ja tilanne uusi...kaipaan silti aikuista seuraa, joten luulisin että meille saa tulla, kunhan on terve.

Niin, ja aion myös lähteä vauvan kanssa liikenteeseen ystävien luokse, heti kun siihen kykenen, tulen aivan mökkihöperöksi jos joudun kotona nököttämään monta viikkoa :(

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä