Miten pyytää istumapaikkaa kun olen raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja Ujo kysyy
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="...";27234866]En sanonut niin. Minä annan kyllä paikkani vanhuksille ja pienille lapsille. Raskaus on sen sijaan ihan oma valinta, ja jos sitä ei kestä niin voi tehdä abortin. Minäkin olen seisonut useasti bussimatkoilla, enkä ole vikissy siitä miten raskasta on kun itsehän olen halunnut raskaaksi.[/QUOTE]

*reps* Tää on ihan paras! Ei kyllä kaikille vanhuksillekaan tarvi mun mielestä antaa paikkaa. Osasta näkee, että elävät ja ovat ihan piruuttaan vaan yhteiskunnan vaivoina.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja waninka
[QUOTE="...";27234866]En sanonut niin. Minä annan kyllä paikkani vanhuksille ja pienille lapsille. Raskaus on sen sijaan ihan oma valinta, ja jos sitä ei kestä niin voi tehdä abortin. Minäkin olen seisonut useasti bussimatkoilla, enkä ole vikissy siitä miten raskasta on kun itsehän olen halunnut raskaaksi.[/QUOTE]

:LOL:

No kaikkien raskaana olevien tarttee sitten vissiin seistä kun sinäkin olet pystynyt siihen.
 
[QUOTE="vieras";27234916]*reps* Tää on ihan paras! Ei kyllä kaikille vanhuksillekaan tarvi mun mielestä antaa paikkaa. Osasta näkee, että elävät ja ovat ihan piruuttaan vaan yhteiskunnan vaivoina.[/QUOTE]

Peesi :LOL:
 
"..."
Muutama törppö taas täällä tänään. Raskaus voi ihan hyvin tehdä ihmisestä liikuntarajoitteisen. Mulla on ainakin niin jumalattomat liitoskivut, että pelkkä sängyssä kääntyminen on täyttä tuskaa. Kävellyt en oo normaalisti sitten viikon 15 ja nyt oon yli keskiraskauden ja käveleminenkin vaan vaikeutuu ja hidastuu koko ajan. Ja kyllä on bussissa seistessä kerran pyörryttänytkin ja menin sitten lattialle istumaan, bussista päästessä yrjösin puskaan.
 
"vieras"
On tää vaikeaa täällä koto-Suomessa, kun edes toinen äiti ei suo raskaana olevalle istumapaikkaa. Mulla on raskaana ollessani kokemusta ulkomailta vaan Keski-Euroopasta. Siellä jopa vanhukset tarjosi istumapaikkaa, kun näkivät vauvavatsan. Eikä mulla ollut vielä edes iso maha, puolivälissä raskautta vasta.

Kotona taas olin ihan viimeisilläni, istuin bussissa, tilaa oli ihan hyvin. Viereen istui harvinaisen puhelias vanhus. Ajattelin jotenkin, että siksi alkoi puhuakin kaikenlaista mm. lapsistaan, kun näkin minun odottavan. Eikö mitä. Vasta kun nousin ylös jäädäkseni pois, tämä huomaa : Ai, sinä olet raskaana! :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
[QUOTE="...";27235040]Muutama törppö taas täällä tänään. Raskaus voi ihan hyvin tehdä ihmisestä liikuntarajoitteisen. Mulla on ainakin niin jumalattomat liitoskivut, että pelkkä sängyssä kääntyminen on täyttä tuskaa. Kävellyt en oo normaalisti sitten viikon 15 ja nyt oon yli keskiraskauden ja käveleminenkin vaan vaikeutuu ja hidastuu koko ajan. Ja kyllä on bussissa seistessä kerran pyörryttänytkin ja menin sitten lattialle istumaan, bussista päästessä yrjösin puskaan.[/QUOTE]

No jos on noin huonossa kunnossa että ei kävelemään tai seisomaan edes pysty, niin pitäisikö silloin ottaa se taksi? Vai ruuhka-aikaan mennä bussiin pojottaan? Voi että ärsyttäis jos joku raskaana oleva tulisi pyytämään paikkaani ja samalla katsoisi _Merkitsevästi_ omaan mahaansa :LOL: :LOL:

Mutta joo, kyllä mä paikkani antaisin kun en kehtais kieltäytyä mutta vituttaishan se.
 
Mä en oikeesti taas tajuu näitä äitejä, jotka tulee tänne pätemään, ettei raskaus oo sairaus ja ettei raskaus tee invalidiksi ja ettei silloin tarvi päästä istumaan ja vois tehä abortin, kun ittehän on osansa valinnu. Huhheijaa taas. Jos itellä on ollu helppo raskaus ja/tai jos itte on marttyyri ja seisoo, koska nyt on osansa valinnu, niin siitä sitte vaan. Monia on sellaisia, joille se seisominen on hankalaa, on liitoskipuja, selkäsärkyjä, jalkoja turvottaa ja särkee, supistelee paljon jne. Mun mielestä todellakin viimeisillään raskaana oleminen on todellakin oikeutus pyytää paikkaa. Ja todella itse annan istumapaikkani raskaana olevalle pyytämättäkin.
 
"vieras"
Missä tuollaista on ettei tarjota raskaana olevalle istumapaikkaa? Helsingissäkö? Eihän muualla julkiset edes ole niin täynnä etteikö paikkaa löytyisi. Monissa busseissa on etuosassa varattu istuimet jotka on merkitty sairaille, vanhuksille ja raskaana oleville.

Täällä olen aina saanut istumapaikan ison mahan ja painavien kantamusteni kanssa, jopa bussipysäkillä on noustu ja tarjottu istumapaikkaa pyytämättä. Autoilijat myöskin pysähtyvät suojatiellä usein ja antavat mennä ensin.

No joissain maissa on aivan itsestäänselvää että jos bussissa on täyttä ja nainen tai vanhempi ihminen tulee bussiin niin annetaan paikka, ihan teinitkin nousevat heti ja tarjoavat paikkaa. Sitten toisaalta itsekin antaa aina paikan sitä enemmän tarvitsevalle. Kyllä nyt sentään pitää olla ystävällinen, ottaa toisetkin huomioon ja olla jonkinlaisia käytöstapoja, onneksi suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihan fiksuja.
 
Yleensä busseissa on erikseen merkittyjä paikkoja invalideille, vanhuksille ja raskaana oleville.

Yritä bongata sellaiset, ja jos/kun siinä istuu joku paremmissa voimissa oleva niin vinkkaa ystävällisesti merkintää. Monelta jää se yksinkertaisesti huomaamatta.

Mistä tietää istuvasta ihmisestä, että on paremmissa voimissa? On paljon sairauksia mitkä eivät näy päällepäin, mutta on esim tasapainon kanssa valtavia ongelmia, jolloin ihminen ei voi seisoa liikkuvassa kulkuneuvossa. Helposti nuori päällepäin terveen näköinen ihminen leimautuu, jos ei suostu paikkaa antamaan, eikä halua tuntemattomille tarkemmin tilittää syytä.

Seuraan läheltä yhden ms-tautia sairastavan, vielä kävelykyvyn omaavan, ihmisen elämää. Jatkuvasti saa paheksuvia katseita osaakseen kun hyödyntää invapaikoja. Vaikka oman auton ikkunassa on invakoertti on auton pysäköinnistäkin useasti soitettu poliisille, vaikka pysäköinnit olleet luvallisia.
 
Lex
Mistä tietää istuvasta ihmisestä, että on paremmissa voimissa? On paljon sairauksia mitkä eivät näy päällepäin, mutta on esim tasapainon kanssa valtavia ongelmia, jolloin ihminen ei voi seisoa liikkuvassa kulkuneuvossa. Helposti nuori päällepäin terveen näköinen ihminen leimautuu, jos ei suostu paikkaa antamaan, eikä halua tuntemattomille tarkemmin tilittää syytä.

Seuraan läheltä yhden ms-tautia sairastavan, vielä kävelykyvyn omaavan, ihmisen elämää. Jatkuvasti saa paheksuvia katseita osaakseen kun hyödyntää invapaikoja. Vaikka oman auton ikkunassa on invakoertti on auton pysäköinnistäkin useasti soitettu poliisille, vaikka pysäköinnit olleet luvallisia.
No ei päällepäin tiedäkään, mutta silloin kaiketi pitää vain kysyä?
 
"susu"
mä kerran menin täyteen bussiin ja siellä oli täynnä paikka myös siinä jossa oli merkattu paikka raskaana oleville(siinä istui mies).Olin siis ihan viimeisilläni raskaana ja se mies vaan toljotti mun mahaa kun siinä vähän "yskiskelin".Hyvän tovin sain odottaa ennekuin yksi ystävällinen rouva antoi paikkansa,sekin hyvin haarat levällään istuvan ukon vierestä,joten en mahtunut penkille ihan kokonaan :( Itse kyllä luovuttaisn paikkani raskaana olevalle,huonosti voi käydä jos tuleva äiti mahansa kanssa kaatuu.-
 
änkyrä
[QUOTE="susu";27235629]mä kerran menin täyteen bussiin ja siellä oli täynnä paikka myös siinä jossa oli merkattu paikka raskaana oleville(siinä istui mies).Olin siis ihan viimeisilläni raskaana ja se mies vaan toljotti mun mahaa kun siinä vähän "yskiskelin".Hyvän tovin sain odottaa ennekuin yksi ystävällinen rouva antoi paikkansa,sekin hyvin haarat levällään istuvan ukon vierestä,joten en mahtunut penkille ihan kokonaan :( Itse kyllä luovuttaisn paikkani raskaana olevalle,huonosti voi käydä jos tuleva äiti mahansa kanssa kaatuu.-[/QUOTE]

Huonosti voi myös käydä jos kouluttamaton white trash tekee lapsia... :whistle: Sä et varmaa koskaa loistanu äidinkielessä?
 
[QUOTE="susu";27235629]mä kerran menin täyteen bussiin ja siellä oli täynnä paikka myös siinä jossa oli merkattu paikka raskaana oleville(siinä istui mies).Olin siis ihan viimeisilläni raskaana ja se mies vaan toljotti mun mahaa kun siinä vähän "yskiskelin".Hyvän tovin sain odottaa ennekuin yksi ystävällinen rouva antoi paikkansa,sekin hyvin haarat levällään istuvan ukon vierestä,joten en mahtunut penkille ihan kokonaan :( Itse kyllä luovuttaisn paikkani raskaana olevalle,huonosti voi käydä jos tuleva äiti mahansa kanssa kaatuu.-[/QUOTE]

oisin varmaan sanonut "täähän on raskaana olevien paikka, monennellako kuulla sä oot?"
 
Raskaus ei ole sairaus, ei. Eikä kaikki vanhuksetr ole huonokuntoisia, osa on jopa paremmassa kunnossa kuin moni viiskymppinen. Mutta, kai sitä voi hieman hyviä kohteliaita tapoja osoittaa ja vaikka tarjota paikkaansa jollekin jonka uskoo sen enemmän tarvitsevan ? Tai voisi sitä tarjota apuaan muutenkin. Esim auttaa esim pyörätuolilla kulkeva kadulla "kynnyksen" yli. Tai tarjota apua jollekin jolla isot kantamukset. Tai auttaa vaikkapa sitä joka yrittää bussiin vaunujen kanssa.

Mun mielestä huippu oli joskus kun tulin rattaiden kanssa bussiin, jossa siinä keskipaikalla istui ihmisiä. Eivät meinaneet antaa paikkaa vaunuille vaan yrittivät katsella muualle kun huhuilin, että anteeksi, saisinko vähän tilaa että saan nämä rattaat siihen...
 
No ei päällepäin tiedäkään, mutta silloin kaiketi pitää vain kysyä?

Musta ainakin olis aika typerää kysyä invapaikalla istuvalta annatko paikkasi tai oletko invalidi. Ja kyllä minusta myös väärin, että invalidin pitäisi vakuuttaa, hyvässä lykyssä jopa monta kertaa matkan aikana, olevansa oikeutettu kyseiseen paikkaan. No tämä yhteiskunta onkin terveille...
 

Yhteistyössä