Miten puuttua lapsen painoon?


Mietin, että voiko joku lapsi olla luonnostaan painava ja vankkarakenteinen, vai onko plussakäyrät edes lihavuutta?
Lasten isä on hoikka ja aika pienirakenteinen, minä taas aika vankkarakenteinen ja lievästi ylipainoinen. Lasten isän suku on pienirakenteista, minulla äiti on siro ja hänen suku. Isä ja isä suku taas vankkarakenteisia.

3-vuotias poika on aina ollut +1 käyrillä (viimeksi 101cm ja 18kg) ja eskarilainen +1 tai +2 käyrillä. Mielestäni molemmat näyttävät ihan hoikilta. Mulle on varmaan jäänyt vaan kauhea trauma, koska itseäni kiusattiin aina koulussa läskiksi, joten haluan tehdä kaikkeni, että omia lapsia ei kiusata.

Lapset ovat päivät tarhassa ja eskarissa, joissa ulkoillaan aamupäivisin se 1-1,5h. Iltapäivällä ovat jo kotona. Tarhassa on lisäksi sisällä jumppahetkiä yms. Kotona ollaan arki-iltaisin ulkona touhaamassa noin tunti pienemmän kanssa. Isompi on melkeen kokoon ajan ulkona. Lisäksi sisällä yritetään keksiä liikuntapainotteisia leikkejä. Viikonloppuisin ja vapaapäivinä yritetään liikkua paljon: esim. muksut kävelevät itse 2km päässä olevalle leikkikentälle ja takaisin. Vanhempi oli viimetalvena hiihtelemässä kaiket päivät.
Herkkuja meillä syödään todella todella harvoin. Karkkipäiviä ei ole, vaan karkkia saa jos joku antaa (esim. kylällä joku tarjoaa). Teen joka päivä lämmintä ruokaa ja käytän vähärasvaisia ja vähäsokerisia tuotteita. Jogurttia meille ei syödä, vanukkaan saa jälkkäriksi noin kerran viikossa.

Päivän ateriat ovat muksuilla kutakuinkin:

Aamupala: Vanhempi syö ruisleivän, jossa on kevyttä kinkkua viipale, kurkkua ja juo rasvatonta maitoa. Nuorempi syö usein banaanin.

Päiväruoka: Lämmintä kotiruokaa kohtuudella, esim. keittoa, riisiä ja kanaa, salaattia.

Välipala: Kumpikaan ei oikeen syö välipaloja. Joten ei mitään. Jos syövät niin leipä, hedelmä tms.

Päivällinen: kotiruokaa,salaattia tms


Iltapala: Ei yleensä syödä. Vanhempi syö joskus ruisleivät ja usein pilkon lapsille porkkanaa,päärynää jne.


Lapset syövätkin siis aika vähän. Kyllä meilläkin joskus herkutellaan. Mehua lapset eivät juo ollenkaan, koska eivät tykkää. Hampurilaisia eivät suostu edes maistamaan, joka on hyvä. Pizzaa syövät joskus kerran kuussa max viipale per naama. Joskus kerran kuussa pidetään myös herkkuilta. Mutta sekin tarkoittaa vain yhtä jätskiannosta ja esim. pullanpalaa.


Lapset liikkuvat siis mielestäni riittävästi, vai mitä mieltä olette? Ja ruokavaliokin kutakuinkin kunnossa?
 
Oletko sä tosissasi? Jos lapsen painokäyrä on +1 tai +2 niin se on kyllä TÄYSIN normaali, enkä lähtisi siihen puuttumaan.

Meillä puututtiin vasta kun painokäyrä oli -15 ja kun se oli -22 alettiin vasta tosissaan huolestumaan. Että anna vaan lasten olla ja elää kuten ennenkin.
 
Minä kyllä antaisin iltapalaakin ihan suosiolla. Jos terveellinen ruokavalio kerta ja tollainen määrä liikuntaa niin eiköhän se pituuskasvu tasoita. EIkä tuo kyllä LIHAvUUELTA kuulosta kenellekään.
 
Minä olen aina tumpannut kaikenmaailman mittarit sinne, minne aurinko ei paista. Kyllä ihmisestä näkee päältä onko hän lihava vai ei. Oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta. Jos maha pullottaa enemmän kuin laki sallii, käsissä on poimuja ja reidet ovat ihan selkeesti pullukat ja tuplaleuka näkyvä, silloin voi olla kyse lihavuudesta. Kyllä lapsillakin lihaksia on. Jos lapsi liikuu ja touhuaa paljon, varmasti on sopiva.
Tuli tässä mieleen naapurin tyttö, joka on 5-vuotias ja terkkarin mukaan ylipainoinen. Lapsi on AINA pihalla touhaamassa. Lisäksi tunnen vanhemmat hyvin ja tiedän, että heillä ei herkutella. Edes kylällä lapsi ei saa juoda ollenkaan esim. mehua. Toiset vaan ovat vankkoja. Lakkaa siis murehtimasta:)
 
Ja lisään vielä, että serkun lapsi meni pienenä ihan reippaasti plussakäyrillä, vielä ekaluokkalaisenakin ja hän oli aika selkeesti pullea. Sitten se vaan tasoittui vuosi vuodelta ja nyt teininä on erittäin hoikka.
 
Noilla plussilla ja tuossa iässä en kyllä puuttuisi vielä mitenkään; vasta lähempänä teini-ikää voi minusta sanoa onko lapsi liian lihava vai ei, ja tosiaan +1 ei kyllä edes ole mitenkään lihava, niin kuin tuossa jo moni sanoikin.
 
Meidän 4-vuotias sai nuhteita terkkarilta viime käynnillä. Pituutta oli 117 cm ja painoa 25 kg. Lapsen isä on vankkarakenteinen ja lihaksikas ja poikani on perinyt hänen ulkomuotonsa. Tosin tämmöiset "poikkeavuudet" (= lihaksikkuus) on kuulemma otettu niissä käyrissäkin huomioon, joten se ei mennyt selityksenä läpi terkkarilla. Puolen vuoden päästä painokontrolliin. Jos paino on jatkanut lisääntymistään, "joudutaan" ravintoterapeutin juttusille.
 
no kyllä sun muksut ei ainakaan noilla ruokamääårillä lihomaan pääse. kuulostaa kovin vähäiselle määrälle ruokaa.

meillä noi kaksi pienimmäistä kasvelevat plus käyrillä ja nyt eskarilainen oli 115cm ja 21kg
paino kulki keskikäyrää mutta pituutta tullut huonosti vain 5cm /vuosi ei kuulemma ole sekään vielä huolestuttavaa.

en ainakaan noilta lapsilta rupeis mitään poistamaan koska muutenkin syövät todella niukasti. alkaa sitten tulla jo vitamiinin puutostiloja yms. jos liiaksi karsii.
 

Yhteistyössä