miten puut pitäisi oikeaoppisesti latoa takkaan?

vieras
Jokaisella valmistajalla on omat ohjeensa, mutta tämä on aika yleispätevä

http://www.suomela.fi/kuinka-takka-tai-uuni-ladotaan-ja-sytytetaan-oikeaoppisesti.aspx?menu=68846&area=&category=&std=true
 
Zoe-F
Silleen että palaa :D
Itte laitan kaks klapia joiden välissä on väljästi sanomalehti. Ja päälle kolme neljä klapia ja kyllä palaa. Tää on siis ihan vaan saunan uuni ja hella taktiikka.
Takkaan laitan pari paperi tuppoa alle ja vähän sellaseen kotamaiseen tyyliin sinne peräseinää vasten.
 
toinen vieras
Olipa hauska ohje. Olen asunut ikäni maalaistalossa, jossa on pystymuurit. Välillä pitää polttaa jopa kuudessa uunissa tuli. Puut olen aina latonut pystyyn, voi tietysti latoa vaakasuoraankin. Sillä ei ole oleellista merkitystä. Jos puita lisätään, ne voi laittaa jo reilulla hiillustalla, mitöä suotta päästää lämpöä "harakoille". Myös pellit laitetaan kiinni, kun hiillos vielä hehkuu, tietenkään ei saa laittaa, jos on sinistä liekkiä näkyvissä. Jos pellit laittaa kiinni vasta, kun pesä on musta, on osa lämmöstä jo mennyt hukkaan.
 
Greippi
Riippuu tulisijasta, missä esim. vetää parhaiten. Meillä mökin takassa puut ladotaan eri tavalla kuin kotona.

Oleellista on muistaa, että puut sytytetään päältä. Ei siis laiteta mitään paperitukkoja väliin. Näin vähennetään olennaisesti polton päästöjä.
 
tyy
Takkaan ladon hirsimökki-tyylillä. Kiukaaseen joutuu vähän soveltamaan kun siinä on niin kapea pesä.

Ulkona teen nuotion yleensä myös mökiksi, syttyy ja palaa parhaiten.
 
Mä tiedän tän
Perussääntöhän on että tulipesästä täytetään 1/3, jotta palaminen on tarpeeksi puhdasta. On erittäin typerää sytytellä puita sanomalehdellä. Tulee vaan turhaa tuhkaa ja piippu nokeentuu.

Jos tulisijassa on luukut, joita pidetään kiinni palon aikana, pitää muistaa jättää ainakin 10 cm puiden ja luukkujen väliin ilmatilaa, jotta luukut ei ylikuumenisi. Muuten on se ja sama miten ne puut sinne uuniin latoo.
 

Yhteistyössä